Gå til innhold

Hvordan sover du om natten? (Gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan kun ligge på venstre side.. og forøvrig når jeg oppholder meg i sofaen også. 

Blir ekstremt kvalm av å ligge på ryggen, og får vondt i ribbein om jeg ligger på høyre side.

Er 30 uker på vei. Var overhodet ikke sånn med førstemann som var jente. Venter gutt denne gangen. Vet ikke om det har noe å si?

Anonymkode: 7a36f...14a

Skrevet

Har ikke sovet mer enn maksimalt to timer i strekk på flere måneder. Det kjennes ut som hoftene sovner, så jeg våkner av det, eller at jeg må på do. Har nådd termin nå, og er helt utslitt. 

Anonymkode: 8f0c7...51d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sovet mer enn maksimalt to timer i strekk på flere måneder. Det kjennes ut som hoftene sovner, så jeg våkner av det, eller at jeg må på do. Har nådd termin nå, og er helt utslitt. 

Kjenner på det samme. Hjalp veldig med BBhugme.. Ser så frem til å kunne ligge på magen 😍

Skrevet

Jeg klarer å ligge på venstre og høyre side, men verken på rygg eller mage. Får ikke puste på ryggen og magen utgår selvfølgelig. Jeg får fort vondt i hoftene og blir ikke ordentlig komfortabel, selv om BBhugme hjelper MYE. Sover generelt lite og dårlig. :( 

Anonymkode: 1cda8...41a

Skrevet

Bekkenløsning her, våkner av å snu meg. BBhugme hjelper, mye bedre enn uten. Etter uke 28 skal man unngå å ligge på ryggen.

Anonymkode: 67e09...df7

Skrevet

37 uke og venter gutt. Jeg kan ligge litt på ryggen hvis jeg stabler meg opp med flere puter, blir kvalm med en gang hvis jeg ligger flatt på rygg. Kan ikke ligge på venstre side pga vonde ribbein så eneste alternativ er høyre side med bbhugputen. Legg til at jeg må opp hver annen time for å tisse, så det blir ikke mange timene søvn. Prøver derfor å sove litt på dagen i tillegg. 

Anonymkode: 6bac3...4ad

Skrevet

36+3 uker på vei med en gutt. Sover elendig, har gjort det siden i sommer. Har vondt over alt vekselsvis, altså ingen spesifikk smertefull kroppsdel, men uansett hvordan jeg ligger så gjør noe vondt. Har 4 arbeidsdager igjen til permisjon og gleder meg STORT til å få slappe mer av 😴 

Anonymkode: 67998...cf1

Skrevet

Hvordan er energinivået resten av dagen? Kjenner at hodet gjerne vil. Kroppen henger bare milevis unna. Som en sandsekk på bunnen av havet 

Ts 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er energinivået resten av dagen? Kjenner at hodet gjerne vil. Kroppen henger bare milevis unna. Som en sandsekk på bunnen av havet 

Ts 

Hverken hodet eller kroppen er med 😅 Føler meg småfull egentlig.. Tåkete liksom! Kroppen er bare utmattet, verker i ryggen av å gå på do 😅 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hverken hodet eller kroppen er med 😅 Føler meg småfull egentlig.. Tåkete liksom! Kroppen er bare utmattet, verker i ryggen av å gå på do 😅 

Livet som fabrikk er magisk 😅😅😅

Skrevet

Det er anbefalt å ligge på venstre side pga venecava syndrom. Google det :)

Anonymkode: 4b90b...6b7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å ligge på den siden man får minst smerter. For min del er det uaktuelt å ligge på venstre side pga vond hofte.

Anonymkode: de795...78c

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet som fabrikk er magisk 😅😅😅

Ja det er virkelig en fantastisk tid 😂

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har problemer med det. Ikke alle klarer å ligge på venstre side heller. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er virkelig en fantastisk tid 😂

Ikke alle har problemer med det. Ikke alle klarer å ligge på venstre side heller. 

Så bra at ikke alle har problemer med det.

Jeg jobber i helsevesenet, og vi har klare prosedyrer på at alle gravide skal ligge på venstre side pga vene cava syndrom. Men ikke vet jeg! Følger bare prosedyren 😛 

Skrevet

Måtte Google "vene cava" 

Det jeg finner er at en burde ligge på enten høyre eller venstre side, og unngå å ligge på rygg pga da kan man stoppe blodtilførsel til seg selv og barnet. 

Ikke rart jeg blir så fort dårlig av å ligge på ryggen 🙊

Ts 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i helsevesenet, og vi har klare prosedyrer på at alle gravide skal ligge på venstre side pga vene cava syndrom. Men ikke vet jeg! Følger bare prosedyren 😛 

Tror «helsevesenet» har glemt å dele dette med de gravide. Det står ingenting på helsenorge om at man må sove på venstre side: https://helsenorge.no/gravid/vanlige-plager-under-graviditeten

Det finnes noen artikler på nettet som nevner at man kanskje ikke bør sove på ryggen i siste trimester, men det må man google seg frem til selv. Da er det ikke klare prosedyrer på det som kommer frem til den gjennomsnittlige gravide. Jeg har personlig heller ikke fått noe informasjon fra verken jordmor, sykehus eller lege. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror «helsevesenet» har glemt å dele dette med de gravide. Det står ingenting på helsenorge om at man må sove på venstre side: https://helsenorge.no/gravid/vanlige-plager-under-graviditeten

Det finnes noen artikler på nettet som nevner at man kanskje ikke bør sove på ryggen i siste trimester, men det må man google seg frem til selv. Da er det ikke klare prosedyrer på det som kommer frem til den gjennomsnittlige gravide. Jeg har personlig heller ikke fått noe informasjon fra verken jordmor, sykehus eller lege. 

Det er nok fordi Vena Cava syndrom blir svært ubehagelig for mor lenge før det er farlig for barnet, og hun vil da skifte stilling :) Ergo ikke noe stort problem egentlig..

• Liker 2
Skrevet

Det er nok fordi Vena Cava syndrom blir svært ubehagelig for mor lenge før det er farlig for barnet, og hun vil da skifte stilling :) Ergo ikke noe stort problem egentlig..

Det tror jeg også. Kroppene våre fungerer ganske bra, så det gjelder bare å lytte ☺️

Ts

• Liker 1
Skrevet

Støtter denne. Jeg sluttet med å sove på ryggen helt av meg selv, fikk ikke puste og det var rett og slett ikke noe alternativ.

Anonymkode: 1cda8...41a

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klare prosedyrer på at man skal ligge på venstre side? Hva slags sted jobber du? Jobber selv i helsevesenet og har ikke vært borti noen prosedyre på det. 

Anonymkode: 38432...c0c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...