Gå til innhold

Labradoodle, slapp løs frankenteins monster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo ingen nyhet og ja,jeg er helt enig. Det har skapt en veldig dårlig trend som går ut over dyrevelferd.

Anonymkode: 9004d...f09

• Liker 7
Skrevet

Arten hund var skakkjørt lenge før han kom inn i bildet,men enig at det var et uheldig bidrag.

Anonymkode: 1055d...628

• Liker 5
Skrevet

Dette er en gammel sak  som blir dratt frem med jevne mellomrom. At  Wally Conron angrer på at han skapte blandingen Labradoodle. 

For å bli kvitt de valpene som ingen ville ha, ba han PR- avdelingen lansere Labradoodle som en ny rase som var allergivennlig. DET kan han gjerne angre på.

Det skrives som oftes ikke om i de forskjellige artiklene, men her er en:

https://www.abc.net.au/news/science/2019-09-23/labradoodle-guide-dogs-designer-regret/10717186

Anonymkode: 091c5...586

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en gammel sak  som blir dratt frem med jevne mellomrom. At  Wally Conron angrer på at han skapte blandingen Labradoodle. 

For å bli kvitt de valpene som ingen ville ha, ba han PR- avdelingen lansere Labradoodle som en ny rase som var allergivennlig. DET kan han gjerne angre på.

Det skrives som oftes ikke om i de forskjellige artiklene, men her er en:

https://www.abc.net.au/news/science/2019-09-23/labradoodle-guide-dogs-designer-regret/10717186

Wally Conron burde også beklage at de løy om at Labradoodle var en slags allergi-vennlig «superhund» når de visste at det var en stor mulighet for at hundene ikke var allergi-vennlig. Mange av hundene fikk en trist skjebne nettopp pga. det.

Han har vært intervjuet mange ganger og han sier at mesteparten av Labradoodle er «crazy» og har store helseproblem osv. Hvis det var tilfelle ville ikke «rasen» fremdeles vært så populær som den er i dag.

De fleste Labradoodle er sunne familiehunder med et kjempeflott gemytt, derfor er det synd at skrives så mye negativt om dem.

• Liker 1
Skrevet

Kom over denne, fin liste over alternative rene hunderaser for de som har falt for doodle-looken

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10100661781113642&id=150100484

Blanding mellom labrador og puddel er en helt unødvendig blanding og jeg skjønner godt at mannen bak angrer som en hund nå. 

Det finnes nok av andre aktuelle raser man kunne trent til blindehund som ikke røyter like mye som labrador. 

• Liker 4
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes nok av andre aktuelle raser man kunne trent til blindehund som ikke røyter like mye som labrador. 

Hvilke allergi-vennlige raser mener du kunne vært brukt som førerhund da? 

Wally Conron testet ut 33 forskjellige standard Pudler som ikke hadde de rette egenskapene. Labradoodlene derimot egnet seg bra men problemet var at ikke alle var allergivennlig. Den Labradoodlen som var allergi-vennlig, ble trent opp  og gjorde en god jobb som førerhund helt til den ble pensjonert.

• Liker 1
Skrevet

Allergivennlige raser er jo ikke noen garanti overhode, men noen hunder røyter mer eller mindre enn andre. De som nevnt over her, portugisisk, irsk eller spansk vannhund eller lagotto, eller store terriere som Riesenschnauzer eller Airedale kan jo være aktuelle kandidater før man prøver å lage ny rase. 

Det finnes allerede flere pudler som brukes som førerhund.

Fra Blindeforbundet: "Labrador retriever er den rasen som blir mest 
brukt, men også golden retriever, schæfer, 
storpuddel med flere, blir førerhunder."

Fra NKk: 

"Mange pudler brukes i dag som førerhund for blinde og assistenthunder for funksjonshemmede.

Førerhundskolen skal være spesielt begeistret for denne rase da hundene har et godt temperament og er lettlært."

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke allergi-vennlige raser mener du kunne vært brukt som førerhund da? 

Wally Conron testet ut 33 forskjellige standard Pudler som ikke hadde de rette egenskapene. Labradoodlene derimot egnet seg bra men problemet var at ikke alle var allergivennlig. Den Labradoodlen som var allergi-vennlig, ble trent opp  og gjorde en god jobb som førerhund helt til den ble pensjonert.

Puddel, som allerede er mye brukt. Totalt unødvendig å blande Labrador og Puddel.

Anonymkode: e25ac...b40

• Liker 3
Skrevet

I følge hundefrisøren min så har labradoodler ofte pels som floker seg, eller vokser inn i huden. Det kommer an på hvor mye puddel det er i den, men pelskvaliteten er ofte dårlig selv om de ikke røyter.

Gemytt vet jeg ikke noe om, ut over at av de 6 labradoodlene jeg kjenner, så er det kun to som ikke er engstelige og kun en som ikke er aggressive mot andre hunder. En måtte avlives pga aggressivitet mot mennesker også, og en fungerer fint med familien, men kan bite andre. Trodde liksom at to raser med godt gemytt skulle gi avkom med godt gemytt, men noe går visst galt.

Anonymkode: d740b...8c2

Skrevet

Jeg hørte foresten navnet Australian Copperdog for første gang i sommer. Noen fortalte at de hadde bestilt en slik. Jeg hadde ikke hørt om rasen før, så jeg spurte om å få se et bilde. Det var jo en labradoodle, men da jeg sa det så ble eieren skikkelig fornærmet. Oppdretter hadde sagt at det var en godkjent rase, ikke en blanding av puddel og labrador. Hunden kostet like mye som en renraset hund, men det er da virkelig ikke en godkjent rase? Her er det noen oppdrettere som gjør penger på folks uvitenhet.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hørte foresten navnet Australian Copperdog for første gang i sommer. Noen fortalte at de hadde bestilt en slik. Jeg hadde ikke hørt om rasen før, så jeg spurte om å få se et bilde. Det var jo en labradoodle, men da jeg sa det så ble eieren skikkelig fornærmet. Oppdretter hadde sagt at det var en godkjent rase, ikke en blanding av puddel og labrador. Hunden kostet like mye som en renraset hund, men det er da virkelig ikke en godkjent rase? Her er det noen oppdrettere som gjør penger på folks uvitenhet.

Det er ikke en godkjent rase nei. Det vil si, de har laget sin egen klubb som har godkjent den,men den er ikke godkjent sentralt eller av noen seriøs organisasjon. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Allergivennlige raser er jo ikke noen garanti overhode, men noen hunder røyter mer eller mindre enn andre. De som nevnt over her, portugisisk, irsk eller spansk vannhund eller lagotto, eller store terriere som Riesenschnauzer eller Airedale kan jo være aktuelle kandidater før man prøver å lage ny rase. 

Ingen av de rasene du nevner her hadde egnet seg som førerhund. De har helt andre bruksområder.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen av de rasene du nevner her hadde egnet seg som førerhund. De har helt andre bruksområder.

En labrador har også helt annet bruksområde i utgangspunktet, nemlig som apporterende fuglehund, men den har allikevel etterhvert blitt populær som førerhund, selv om ikke det var det den ble avlet for i utgangspunktet. 

Vannhunder og pudler er også apporterende fuglehunder, så opphavet er det samme. Mens de to store terrierene ble nevnt da de er brukt som allsidige brukshunder opp igjennom.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...