Gå til innhold

Han kjøpte en idiotisk stor tv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde blitt enige om å kjøpe en rimelig tv som eldste barnet skulle ha på rommet. Mens jeg var på jobb dro han avgårde og ender opp med den største dyreste tv i butikken. Han sa det var pga mye stress med barna og et av barna hadde dytta til den tv, så han ble "tvunget" til å kjøpe den. 

Jeg er så sint!  Både for å bruke så mye penger, og fordi den er så stor at vi må ommøblere hele stua, og jeg syntes det er så stygt med store tv. Vi hadde en diskusjon om det da jeg var ferdig på jobb og så tingen, og da argumenterte han godt for seg. Kjøpt er kjøpt og vanskelig å selge. Men jeg blir sur hver gang jeg ser den. 

Vi har ikke mye penger, og han har fått etterbetalt og jeg trodde han ville gi meg tilbake endel, siden jeg har betalt alt i mange mnd. Også kjøper han den tv.. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: d97ba...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den tredje

Vel, om han er en person som ikke har råd til dyr TV. Er han vel også en person som kan lette falle oppi slike feller. Det er vel en grunn for at han ikke har større stillinger med ansvar. 

Uansett, personlig hadde jeg akseptert situasjonen at den er som den er. Men jeg ville alltid passet på at ting blir gjort bedre neste gang eller at en faktisk lærer av sine egne feil. Slike feil kjøp kan jo komme ved andre anledninger også... ikke bare ved innkjøp av TV. Så kanskje nyttig å ta for seg hva det faktiske problemet er, og få styr på det. Kanskje han ender opp med en bedre jobb med mer ansvar om en får det til. 

"At barn dytter til tv’n", "det som har skjedd det har skjedd", "vanskelig å selge", "jeg ble «tvunget»"... høres alle ut som unnskyldninger og ikke forklaringer til meg, for hvorfor han ikke kunne ta ansvar for sine egne handlinger og dyttet tydeligvis ansvaret over på deg. 

Men nå vet jeg ikke om ansvarsfraskrivelse er en typisk ting han gjør eller kanskje noe han bare gjør rundt penger? Men det ser nå ut som ansvarsfraskrivelse fra det lille du skriver, og det virker logiskt for meg også... fordi det finnes ikke noe som er mer irriterende enn mennesker som fraskriver seg ansvar... og tv’n virker som har blitt symbolet på hans ansvarsfraskrivelses atferd, derfor er du irritert når du ser tvn. Fordi det er et faktisk problem. Og han har egentlig bare med å forbedre seg.

når det er sagt. Forbedre slike ting tar mye tid. Så tolmodighet er også viktig og selvbeherskelse...

Personlig ville jeg solgt TV’n selv om det hadde vært 10000kr i tap. Jeg hadde ikke likt at kona skulle bli påmint hvor elendig jeg er hver gang hun går inn i stua... tror ikke det hadde vært noe godt... Men igjen... jeg har jo pengene til det, så kanskje ikke en løsning for alle.....

Beklager, om dette ble en veldig nedverdigende tekst.... Var ikke lett å skrive om dette i riktig holdning i form av tekst ^^

Men jo, aksepter, hev deg over det nedverdigende og søk for å gjøre det bedre nestegang en står over et slikt kjøp. Så blir en mer prissatt neste gang. Da har en fortjent verdien sin, og jeg vil ikke ha noen grunn for å være nedverdigende lengre...

Endret av Den tredje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel hans hjem og? Bestemmer han ikke noe selv? Jeg syns d er digg med svær tv.

Dame

Anonymkode: 971cb...eaf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel hans hjem og? Bestemmer han ikke noe selv? Jeg syns d er digg med svær tv.

Dame

Anonymkode: 971cb...eaf

Leste du HI? De hadde blitt enige om å kjøpe liten TV, pluss at TS har betalt alt for mannen i mange måneder. Så bruker han de ekstra pengene han har på noe annet enn det de har blitt enige om. Om det er digg eller ei med svær TV er ikke saken her.

Anonymkode: 628d6...c85

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en "idiotisk" stor TV??

85" Samsung til 29.000 eller 42".  At noe må flyttes i stua ved kjøp av et ny TV sier ikke så mye.

Anonymkode: 3a6fa...599

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at dere ikke var enige da han dro av gårde. Du tok en sjefsavgjørelse hjemme og han bestemte seg for å ta sin egen sjefsavgjørelse i butikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kjente kjedene tar jo i mot nye "ting" og folk får pengene tilbake, så da er jo det en enkel løsning. Lever tilbake og få pengene igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skulle han ikke kjøpe en TV eldste skulle ha på rommet? Sett den på rommet til eldste da, så slipper dine se den...

Anonymkode: 3499b...cef

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han sa det var pga mye stress med barna og et av barna hadde dytta til den tv, så han ble "tvunget" til å kjøpe den. 

Hva ville dere gjort? 

Be han om å slutte å lyve.

Ta med tven tilbake til butikken og returner den.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er ikke størrelsen på TVen. Det er at du er gift med en mann som bruker penger han strengt tatt ikke har. TV-størrelser koster deg meg ikke all verdens å kompromisse på, selv om jeg synes enorme TVer er fælt, men økonomisk ufornuft sliter jeg med. Du må ta en alvorsprat med ham, rett og slett.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at siden han har så god råd, så kan han betale det meste de neste månedene. Hvis ikke, så får han returnere det, eller så tar du det som betaling (og selger/returnerer det)

Anonymkode: 4e399...d51

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde blitt enige om å kjøpe en rimelig tv som eldste barnet skulle ha på rommet. Mens jeg var på jobb dro han avgårde og ender opp med den største dyreste tv i butikken. Han sa det var pga mye stress med barna og et av barna hadde dytta til den tv, så han ble "tvunget" til å kjøpe den. 

Jeg er så sint!  Både for å bruke så mye penger, og fordi den er så stor at vi må ommøblere hele stua, og jeg syntes det er så stygt med store tv. Vi hadde en diskusjon om det da jeg var ferdig på jobb og så tingen, og da argumenterte han godt for seg. Kjøpt er kjøpt og vanskelig å selge. Men jeg blir sur hver gang jeg ser den. 

Vi har ikke mye penger, og han har fått etterbetalt og jeg trodde han ville gi meg tilbake endel, siden jeg har betalt alt i mange mnd. Også kjøper han den tv.. 

Hva ville dere gjort? 

Kan han ikke levere tilbake igjen tv'en og få tilbake pengene da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om kvitteringen, før du går tilbake til butikken med hele tvn. 

Evt kan du begynne å ta husleie for tvn. 

Anonymkode: 1c819...4c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først ville jeg ha bestemt meg for hva jeg egentlig var mest sur for. 

1. Prisen /pengene

2. At han tok en slik avgjørelse, uten din aksept. 

3. At det er stygt med store TVer, og du ønsker ikke å ha det, for det ødelegger slik du ønsker å ha det i stua. 

Landet jeg på prisen, fordi dette ødelegger familiens økonomi, så hadde jeg krevd retur, salg eller at han jobbet ekstra. 

De to andre hadde jeg etter å ha tenkt meg om akseptert. Jeg tar noen avgjørelser uten å spørre ham jeg også, og han har også sitt han skal si angående hvordan vi skal ha det. 

Vi har forøvrig også større tv enn jeg hadde valgt. Likte heller ikke at han kom med monsteret, men nå tenker jeg ikke over det lenger. Ikke negativt iallefall. Det er en bra tv å se på. Han er dessuten så strålende fornøyd med at han "fikk" bestemme det at jeg har hatt frie tøyler til å bestemme det meste siden. Vinn vinn egentlig. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er digg med svær tv.

Om det er "digg" med stor tv kommer veldig an på avstanden til tven.

Du kjøper ikke 60 tommer om du sitter under 1 meter unna...

Anonymkode: 2f7b4...122

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere ommøblere stua?  Det var jo eldstesønnen som skulle ha tv på rommet?   Og hva skal en guttunge med den dyreste tven i butikken? 

Be han levere tven tilbake.  Ferdi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe som heter "for stor" TV?? 🤯

Anonymkode: e473c...922

😂 Det lurer jeg også på. Med moderne TV-er kan man sitte så nærme man vil uten at det forringer kvaliteten, i motsetning til de gamle analoge apparatene der oppløsningen var svært dårlig og opplevelsen/bildekvaliteten ble svært dårlig når man satt for nærme. Vi sitter ca. 2,5 meter unna og har en 55", men angrer litt på at jeg ikke valgte 65...😉 Gutter og jenter har normalt nokså ulikt syn på dette med TV-er og andre tekniske duppeditter som høyttalere o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/30/2019 at 5:15 PM, AnonymBruker said:

Leste du HI? De hadde blitt enige om å kjøpe liten TV, pluss at TS har betalt alt for mannen i mange måneder. Så bruker han de ekstra pengene han har på noe annet enn det de har blitt enige om. Om det er digg eller ei med svær TV er ikke saken her.

Anonymkode: 628d6...c85

Definer "vi ble enige". Kan det være at det egentlig bare var du som ble "enig"? :)

Anonymkode: 891d2...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...