AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #1 Skrevet 30. september 2019 Har i mange år angret på at jeg ikke utdannet meg til jurist, men istedet ble lærer. Jeg hadde jo gode nok karakterer til å komme inn på juss også, men hadde en forestilling om at der var for vanskelig. Nå, i en alder av 38 år, har ønsket blitt sterkere og sterkere. Men, jeg er jo 38 og om jeg tar feks en bachelor i rettsvitenskap vil jeg være 41 når jeg er ferdig. Hva med jobbmuligheter da? Hvem vil ansette en over 40 når andre søkere er i 20-årene? Og, er det mulig å studere bachelor på deltid? Jeg har ikke økonomisk mulighet til å studere uten å jobbe, og jeg har ikke funnet entydig svar på hvor mye tilstedeværelse som kreves. Anonymkode: 24e3f...b24
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 Kjør på! Bedre å være 38 enn 39! Anonymkode: a19e4...dc5 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Men må du ikke ha master for å bli jurist? En bachelor er etter hva jeg har forstått ikke særlig mye verdt. Ellers kjenner jeg en som studerte jus som 35-åring og en som 44-åring, og begge fikk jobb og var storfornøyde med valget. Jeg har vært fristet til å gjøre det selv (ble ferdig med 2. avdeling etter gammel ordning), men har ikke råd. Hvis du virkelig ønsker dette må du ikke la alderen hindre deg, i hvert fall. Anonymkode: f864c...576 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men må du ikke ha master for å bli jurist? En bachelor er etter hva jeg har forstått ikke særlig mye verdt. Ellers kjenner jeg en som studerte jus som 35-åring og en som 44-åring, og begge fikk jobb og var storfornøyde med valget. Jeg har vært fristet til å gjøre det selv (ble ferdig med 2. avdeling etter gammel ordning), men har ikke råd. Hvis du virkelig ønsker dette må du ikke la alderen hindre deg, i hvert fall. Anonymkode: f864c...576 Må ha master for å være advokat eller dommer, men er vel jurist med bachelor også -men får da jobber med saksbehandling etc og er ikke advokat. Om jeg får til å ta bachelor, har jeg tenkt å kanskje ta master mens jeg jobber ved siden av ( da i en jobb som krever bachelor i juss) Anonymkode: 24e3f...b24
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #5 Skrevet 30. september 2019 Husk at du ikke kan praktisere som jurist eller advokat med "bare" bachelor i rettsvitenskap da det ikke gir tittelen "jurist" på samme måte som det femårige profesjonsstudiet. Så lenge man er klar over det er det selvfølgelig ikke noe i veien for å satse på saksbehandling eller enklere juridisk rådgivning (men uten å kunne prosedere saker selvsagt) for bedrifter, organisasjonsliv e.l.Kanskje kan man kombinere med tidligere bakgrunn. Anonymkode: eda91...4d2 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #6 Skrevet 30. september 2019 Siden jurist ikke er en beskyttet tittel (enda), så vil du nok kunne kalle deg det. Du vil derimot slite med å finne deg en relevant jobb, da de fleste juristjobber krever at man har master i rettsvitenskap. Hvis du først tar en bachelor er det ikke helt uten problemer å bygge på med en master, og jeg vet om flere som har søkt seg inn på masterstudiet og bare begynt på 1. avd igjen. Anonymkode: 42e39...6ec 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #7 Skrevet 30. september 2019 Det er på ingen måte håpløst å begynne på jussen i en alder av 38 år. Tvert i mot vil livserfaringen din gjøre fagene enklere å forstå ettersom du i mange tilfeller kan relatere jussen til kjente problemstillinger fra dagliglivet. Vil imidlertid fraråde deg å ta en bachelorgrad da det er omtrent umulig å få jobb i etterkant. Vær også oppmerksom på at studiet kan være krevende samt at arbeidsgivere i stor grad vektlegger karakterer ved ansettelse. Det kan derfor være krevende å jobbe mye ved siden av studiet, men dette beror selvsagt på arbeidskapasiteten din. Meg bekjent er det ikke mulig å studere deltid. Anonymkode: 109e5...449 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #8 Skrevet 30. september 2019 Det er et brutalt studie der karakterer teller mye og spisse albuer er overalt blant dine "medstudenter". Sånn er det stort sett ved UiO og UiB. I tillegg så bør man ha mastergrad. I og med at et knapt flertall av alle studenter i Norge er forsinket i utdanningen sin, så må du nesten regne med å oppleve det samme selv - spesielt hvis du skal holde på med deltidsjobb ved siden av. Anonymkode: 47d84...3f5 2
KnekkogPrim Skrevet 30. september 2019 #9 Skrevet 30. september 2019 Ingen skam i å prøve seg på studiet for å se om det er noe for deg. En jobb vil dukke opp også, før eller siden.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #10 Skrevet 30. september 2019 Skal du jobbe med dette MÅ du ha master. Det er veldig få jobber for de med bare bachelor, og det er i så fall saksbehandling - noe du kan gjøre med så og si hvilken som helst annen bachelor. Er det kun bachelor som er aktuelt, ikke gjør det. Ellers sier jeg kjør på. Anonymkode: 0fd82...813 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #11 Skrevet 30. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke økonomisk mulighet til å studere uten å jobbe, og jeg har ikke funnet entydig svar på hvor mye tilstedeværelse som kreves. Anonymkode: 24e3f...b24 Det kommer an på hvor du studerer. Anonymkode: 56e10...3d1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #12 Skrevet 1. oktober 2019 Senest i forrige uke så jeg en som må ha vært over 80 i en juss-forelesning, så kjør på! Anonymkode: bdfbb...729
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #13 Skrevet 3. oktober 2019 Enig med de som sier du må ta en master. Enten må du gå all in, studere fulltid, delta i kollokvie, praksisplass osv., ellers kommer det til å bli en skikkelig nedtur når du er ferdig. Anonymkode: c0f8a...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #14 Skrevet 3. oktober 2019 En bachelor i juss er ubrukelig, man får bare saksbehandlingsjobber. Da kan man like godt studere noe enklere. Anonymkode: 8e2ef...492 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 Hva ønsker du å jobbe som og hvor i landet bor du? Anonymkode: 56e10...3d1
Gjest Lily_88 Skrevet 3. oktober 2019 #16 Skrevet 3. oktober 2019 Kjør på! Statistikkene sier at vi kommer til å leve lengre, og da må vi nok jobbe lengre før vi kan pensjonere oss. Så hvorfor ikke med noe vi liker / interesserer oss for..? Jeg personlig, tror det er kjempesunt å starte på et studie etter fylt 30. Vi har mer livserfaring, vært innom mange stadier i livet allerede, da er det på en måte bra og sunt å starte med noe nytt! Prøv å få en relevant jobb ved siden av studiene,vær sosial og delta på alt mulig. Det er jo bare noen prosent av livet at ting blir slitsomt, men er dette interessen din; tenk hvor bra resten av livet blir 😉 Og du får flere jobbmuligheter senere i livet etter flere år i jobb, kanskje diplomat? Go for it!!
Jr.Garcon Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 (endret) På 30.9.2019 den 9.00, AnonymBruker skrev: Har i mange år angret på at jeg ikke utdannet meg til jurist, men istedet ble lærer. Jeg hadde jo gode nok karakterer til å komme inn på juss også, men hadde en forestilling om at der var for vanskelig. Nå, i en alder av 38 år, har ønsket blitt sterkere og sterkere. Men, jeg er jo 38 og om jeg tar feks en bachelor i rettsvitenskap vil jeg være 41 når jeg er ferdig. Hva med jobbmuligheter da? Hvem vil ansette en over 40 når andre søkere er i 20-årene? Og, er det mulig å studere bachelor på deltid? Jeg har ikke økonomisk mulighet til å studere uten å jobbe, og jeg har ikke funnet entydig svar på hvor mye tilstedeværelse som kreves. Anonymkode: 24e3f...b24 Hvis du først skal gå for det så hadde jeg tatt en master. Er jo kun da du blir jurist. Når jeg gikk på Universitetet i Oslo så var det null obligatorisk oppmøte, og det er jo primært lagt opp som et selvstudium. Var kanskje 10-12 timer forelesning/kurs på en vanlig uke - som heller ikke er et must. Dog går det mange timer på selvstudier og en del timer på kollokvier/ kurs. Personlig hadde jeg aldri klart å jobbe ved siden av og ta det på normert tid- holdt egentlig på å dø 😂🙈, men det finnes absolutt glupere folk enn meg! Du kan jo muligens ta det lettere siden du ikke kommer rett fra videregående også 😊 En person med yrkeserfaring, lærerutdanning og så en juristutdanning kan selvsagt (som 40+ ) utkonkurrere folk på 26 år som ikke har annen CV og erfaring enn selve studiet. Sjekk det ut da vel 🙌! Endret 3. oktober 2019 av Jr.Garcon 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #18 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg ville aldri ha gjort det. Det virker ganske ubrukelig. Anonymkode: 232f6...b1d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 Innse realitetene og glem denne drømmen. Anonymkode: e8bc6...17f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #20 Skrevet 13. oktober 2019 Du kan jo prøve å starte å lese nå slik du ser litt hva som kreves for å studere ved siden av jobb og om du trives med juss. I tillegg vil du være mer forberedt om du velger å starte neste år. Bare greit å huske på at juss ikke læres kun ved å lese bøkene fra A til Å. Mye handler om å lære metoden i faget slik man vet hvordan besvarelser skal formuleres. Sjekket Deichmanske bibliotek og der kan man låne bøker både om hvordan juridiske tekster skal formuleres og sammendragsbøker for ulike juridiske fag. På nett kan man også finne A-besvarelser som er kommentert slik man kan lære litt av dem også. Kanskje du kan sjekke hvilke fag studiestedet du ønsker å studere på har første semester. Så kan du velge ett av de fagene og se om du trives med det. Er ganske mange på forumet som har studert juss så du kan jo sikkert også få svar på hvilket fag som er enklest å starte med, hvordan du bør gå frem for å lære faget, osv. Tenker i hvert fall selv det er greiere å teste ut juss nå før du søker slik du vet hva du går til. I tillegg når du er redd for din egen alder så kan det jo være greit å starte nå i stedet for om ett år. Synes også at du burde gi juss en sjanse når du har et stort ønske om å bli jurist. Kanskje finner du ut at du stortrives med å studere juss, kanskje finner du ut at det ikke var slik du hadde tenkt deg. Det finner du jo ikke ut før du tar sjansen. Anonymkode: 56e10...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå