solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 (endret) Om man har særlig uavhengig stilling så har man ikke krav på overtidsbetaling. Men i begrepet så ligger det for det første at det skal være 'særlig', altså at et fåtall i en bedrift kan ha det. Ikke sant? Har funnet ut at det også betyr at om man har slik stilling så skal man ha mulighet til å planlegge store deler av arbeidshverdagen selv, og skal dermed ikke bli kontrollert og beordret på småting. Blant annet beordret til å delta på ting utenfor vanlig arbeidstid. Tenker jeg riktig da? Dere som har særlig uavhengig stilling, hvordan er betingelsene deres? Både med tanke på det jeg har nevnt og lønn (evt kompensasjon for at man ikke får overtidsbetaling). Og: noen som har en stilling som blir definert som særlig uavhengig og som føler at det er helt feil? Stillingen er selger/rådgiver av tekniske løsninger i byggnæring. Ikke lederansvar. (Har lagt til litt opplysninger) Endret 29. september 2019 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #2 Skrevet 30. september 2019 Jeg har en særlig uavhengig stilling, akademisk ansatt. Ingen kompensasjon lønnsmessig for dette. Om selger er en stilling som kommer innenfor dette må jeg si jeg er usikker på, ville hørt med fagforening. Det er endel misbruk av bruk av dette i stillinger, som du sikkert vet. Anonymkode: 7d5fc...909 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #3 Skrevet 30. september 2019 Jeg blir ikke beordret og kontrollert på småting, men får selvsagt beskjed om ting jeg må ordne, og ting blir kontrollert. Jeg blir ikke direkte beordret ting ting utenfor vanlig arbeidstid, men kan bli det indirekte, hvis du skjønner. At det forventes at jeg stiller likevel. Anonymkode: 7d5fc...909 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #4 Skrevet 30. september 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir ikke beordret og kontrollert på småting, men får selvsagt beskjed om ting jeg må ordne, og ting blir kontrollert. Jeg blir ikke direkte beordret ting ting utenfor vanlig arbeidstid, men kan bli det indirekte, hvis du skjønner. At det forventes at jeg stiller likevel. Anonymkode: 7d5fc...909 Da er man i realiteten ikke helt uavhengig. For å falle inn under denne kategorien, så skal man ha den reelle makten til å prioritere hva, når og hvordan ting skal utføres. Men ja, det er mye misbruk av denne stillingsbetegnelsen, heldigvis har det blitt litt mer fokus på det i min bransje, forhåpentligvis kan det bli ryddet opp i. Om du stadig får beskjed om hva du må gjøre, så er du ikke spesielt uavhengig i realiteten. Anonymkode: e4ac1...61a 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #5 Skrevet 30. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er man i realiteten ikke helt uavhengig. For å falle inn under denne kategorien, så skal man ha den reelle makten til å prioritere hva, når og hvordan ting skal utføres. Men ja, det er mye misbruk av denne stillingsbetegnelsen, heldigvis har det blitt litt mer fokus på det i min bransje, forhåpentligvis kan det bli ryddet opp i. Om du stadig får beskjed om hva du må gjøre, så er du ikke spesielt uavhengig i realiteten. Anonymkode: e4ac1...61a Jeg får ikke «stadig beskjed om hva jeg må gjøre», der er det du som tolker innlegget mitt feil, men jeg får det i noen sammenhenger. Det skal godt gjøres å ikke få det noen gang, uansett hvilken jobb man har. Som at studieplaner må være ferdige da og da, eller når undervisningen min er. Det er ingen arbeidstakere som står HELT fritt til å gjøre hva de vil, da må man være selvstendig næringsdrivende. I min stilling er det ikke feil å være «særlig uavhengig» - min stilling er typisk for kategorien. Anonymkode: 7d5fc...909 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #6 Skrevet 30. september 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke «stadig beskjed om hva jeg må gjøre», der er det du som tolker innlegget mitt feil, men jeg får det i noen sammenhenger. Det skal godt gjøres å ikke få det noen gang, uansett hvilken jobb man har. Som at studieplaner må være ferdige da og da, eller når undervisningen min er. Det er ingen arbeidstakere som står HELT fritt til å gjøre hva de vil, da må man være selvstendig næringsdrivende. I min stilling er det ikke feil å være «særlig uavhengig» - min stilling er typisk for kategorien. Anonymkode: 7d5fc...909 Det er derfor jeg skrev "om" Nei, man er ikke helt uavhengig av andre mennesker i noen jobb, men poenget er at man i det minste ikke skal være avhengig av mer enn overordnede rammer for å kvalifisere til "særlig uavhengig stilling". Jeg er klar over at dette er en mye brukt stillingsbetegnelse innen akademia og undervisning, men jeg er ikke ubetinget enig i at det egentlig er korrekt i tråd med lovens krav, og det kjenner jeg jurister som er ganske enige i, f. eks. som følge av at man er fastlåst til undervisning til faste tider man ikke styrer selv (dvs. da er man jo i realiteten ikke uavhengig, og i flere saker i rettsvesenet de siste årene så har man realitetsbehandlet ulike ansettelsesforhold). At noe er "vanlig" i enkelte bransjer med tanke på særlig uavhengig stilling betyr ikke nødvendigvis at det alltid er korrekt. I min egen (teknisk rettet) bransje har det f. eks. blitt ryddet opp noe de siste årene. For 10 år siden var særlig uavhengig stilling mer utbreddt enn i dag, men spesielt uavhengig var man ikke da man måtte forholde seg til prosjektfrister og prioriteringer styrt av andre. Det kom flere dommer der arbeidsgivere måtte tilbakebetale en god del av det de ansatte skulle ha hatt i lønn som ordinært ansatte. Anonymkode: e4ac1...61a 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #7 Skrevet 30. september 2019 Mannen hadde tidligere en slik stilling, i et stort konsern, men det var helt feil at han skulle ha en slik kontrakt. Det var ingenting som tilsa at han hadde en særlig uavhengig stilling. Bedriften drev rovdrift på sine ansatte og han jobbet seg nesten ihjel. Lønna var veldig dårlig sett i forhold til hvor mye han jobbet. Han sluttet og begynte i et annet konsern i samme type stilling. Mye bedre lønn og ordnede arbeidsforhold. Anonymkode: c36b1...485 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #8 Skrevet 30. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor jeg skrev "om" Nei, man er ikke helt uavhengig av andre mennesker i noen jobb, men poenget er at man i det minste ikke skal være avhengig av mer enn overordnede rammer for å kvalifisere til "særlig uavhengig stilling". Jeg er klar over at dette er en mye brukt stillingsbetegnelse innen akademia og undervisning, men jeg er ikke ubetinget enig i at det egentlig er korrekt i tråd med lovens krav, og det kjenner jeg jurister som er ganske enige i, f. eks. som følge av at man er fastlåst til undervisning til faste tider man ikke styrer selv (dvs. da er man jo i realiteten ikke uavhengig, og i flere saker i rettsvesenet de siste årene så har man realitetsbehandlet ulike ansettelsesforhold). At noe er "vanlig" i enkelte bransjer med tanke på særlig uavhengig stilling betyr ikke nødvendigvis at det alltid er korrekt. I min egen (teknisk rettet) bransje har det f. eks. blitt ryddet opp noe de siste årene. For 10 år siden var særlig uavhengig stilling mer utbreddt enn i dag, men spesielt uavhengig var man ikke da man måtte forholde seg til prosjektfrister og prioriteringer styrt av andre. Det kom flere dommer der arbeidsgivere måtte tilbakebetale en god del av det de ansatte skulle ha hatt i lønn som ordinært ansatte. Anonymkode: e4ac1...61a Ikke uenig i dette, og som jeg skrev over - det er endel misbruk av bruken av «særlig uavhengige stillinger». I akademia blir nok dette brukt delvis for å dekke over at det er vanlig å jobbe mye mer enn 37,5 timer i uka, uten noen form for ekstra betaling. Avspasering har man i praksis ikke tid til å ta ut. Men det blir et definisjonsspørsmål hvor uavhengig en arbeidstaker skal være, og det er nok et spørsmål for rettsvesenet. Men for TS - en selger tenker jeg sjelden vil være «særlig uavhengig», og dette kan fort være en måte å unngå utgifter til overtid på. Anonymkode: 7d5fc...909 1
solmåneogstjerner Skrevet 30. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 30. september 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men for TS - en selger tenker jeg sjelden vil være «særlig uavhengig», og dette kan fort være en måte å unngå utgifter til overtid på. Det er det vi mener også. Det er f eks fast kontortid (men ekstra 'overtid'), krav om så og så mange kundemøter i uken (som skal dokumenteres), sjefen skal ha tilgang til kalenderen og krever at alt man gjør skal skrives inn der på forhånd, man er nødt til å møte i alt mulig av kurs og møter som ikke alltid er særlig relevant og nyttig og som gjerne er på kveldstid (uten at det er god grunn til det). Og alle i tilsvarende stilling er definert som 'særlig uavhengig'. Det må jo bare være feil.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #10 Skrevet 30. september 2019 40 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det er det vi mener også. Det er f eks fast kontortid (men ekstra 'overtid'), krav om så og så mange kundemøter i uken (som skal dokumenteres), sjefen skal ha tilgang til kalenderen og krever at alt man gjør skal skrives inn der på forhånd, man er nødt til å møte i alt mulig av kurs og møter som ikke alltid er særlig relevant og nyttig og som gjerne er på kveldstid (uten at det er god grunn til det). Og alle i tilsvarende stilling er definert som 'særlig uavhengig'. Det må jo bare være feil. Det høres ikke riktig ut med "særlig uavhengig stilling" dersom man er pålagt alt dette i stor grad, en slik jobb hadde jeg ikke giddet i særlig uavhengig stilling. Høres ut som et klassisk tilfelle av misbruk av denne typen stilling for å unngå utgifter til overtid, og der arbeidsgiver kan kjøre sine ansatte så hardt og lenge man ønsker. Det skal være reell uavhengighet i slike stillinger! Anonymkode: e4ac1...61a 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #11 Skrevet 30. september 2019 Jeg har en særlig uavhengig stilling og det er helt feil, og misbruk av lovverket. Jeg har pålagt kjernetid og må søke om å få avspasere plusstimer, selv om jeg selv kunne vurdert at en dag på jobben er spesielt rolig og jeg gjerne vil gå hjem før, f.eks. Eller avspasere en fredag helt uten møter. Det må jeg søke om. Jeg oppfyller ingen av kravene til særskilt uavhengig stilling. Jeg har på papiret en liten kompensasjon for dette med litt høyere lønn, men det er såpass lite at det tilsvarer svært få timer. Jeg tolerer dette fordi jeg stortrives i rollen, på arbeidsplassen generelt, og fordi jeg ALDRI jobber gratis. Ikke én eneste plusstime har blitt strøket. Hadde jeg måtte jobbe gratis, hadde jeg sluttet. Man kan ev. ringe Arbeidstilsynet og få en vurdering. Det ville jeg i så fall gjort anonymt, tror jeg, m.a.o. sendt et varsel. Ev. ta kontakt med klubben? Men klubben vår velger å sitte stille i båten. Anonymkode: 75481...f05 1
solmåneogstjerner Skrevet 30. september 2019 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en særlig uavhengig stilling og det er helt feil, og misbruk av lovverket. Jeg har pålagt kjernetid og må søke om å få avspasere plusstimer, selv om jeg selv kunne vurdert at en dag på jobben er spesielt rolig og jeg gjerne vil gå hjem før, f.eks. Eller avspasere en fredag helt uten møter. Det må jeg søke om. Jeg oppfyller ingen av kravene til særskilt uavhengig stilling. Jeg har på papiret en liten kompensasjon for dette med litt høyere lønn, men det er såpass lite at det tilsvarer svært få timer. Jeg tolerer dette fordi jeg stortrives i rollen, på arbeidsplassen generelt, og fordi jeg ALDRI jobber gratis. Ikke én eneste plusstime har blitt strøket. Hadde jeg måtte jobbe gratis, hadde jeg sluttet. Man kan ev. ringe Arbeidstilsynet og få en vurdering. Det ville jeg i så fall gjort anonymt, tror jeg, m.a.o. sendt et varsel. Ev. ta kontakt med klubben? Men klubben vår velger å sitte stille i båten. Anonymkode: 75481...f05 Ja, det glemte jeg å nevne. Man må spørre om å få avspasering, til og med en tur til tannlegen må spørres om. Og noen ganger med kommentaren 'Er det virkelig nødvendig å gjøre det akkurat nå?', selv om det ikke er noe helt spesielt som skjer akkurat da. Ellers blir man sjelden nektet å ta avspasering eller å gjøre andre ting, men kan liksom ikke bare gjøre det uten å spørre på forhånd. Og 'kjernetiden' er åtte timer om dagen, minus lunch. Noe skal brukes ute hos kunder. Men man skal være der kl 8 hver dag. Endret 30. september 2019 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #13 Skrevet 30. september 2019 Jeg har en slik stilling, og er utmerket godt fornøyd med det. Grunnlønna er veldig god. På toppen har jeg en bonusmodell, der overskudd til avdelingen er hoveddriver. Har også avtale om to ekstra ferieuker i året, totalt 7 uker. Jeg har fleksitid. Må riktignok føre timer, men det er hovedsakelig fordi mange av timene skal faktureres kunder, eller fordeles til andre avdelinger. Er nok på ca 300 overtidstimer per år. Ingen bryr seg om når jeg kommer og går. Jeg kan fint trene og vaske hus, så dra på jobb kl 12, eller bare være hjemme og ta unna litt mail og telefoner en fredag. Det er jo selvfølgelig klienter og medarbeidere som drar meg i alle retninger, så å si at jeg kan gjøre det jeg vil, når jeg vil, er ikke helt riktig. Men med erfaring kommer også kjennskap til hva som treffer når, og man kan planlegge rundt det. Ulempen er at jobben er ganske avhengig av meg. Så PC og telefon er med på alle ferier, og ofte oppe i helgene. Det sagt, jeg styrer tiden godt, og vet å si nei om det er tulle-ting. Og lar meg generelt ikke stresse av en og annen telefon, så det er en livsstil som passer meg godt. Anonymkode: be0f5...ef1
Ild Skrevet 30. september 2019 #14 Skrevet 30. september 2019 Jo mer uavhengig stilling jeg etterhvert har fått, jo mindre kan jeg styre tiden selv. Arbeidstiden min styres av hva kunder, eiere og ansatte trenger -ikke av hva som passer meg personlig. I mange tilfeller fører lederansvar til mye mindre kontroll over egen fritid.
solmåneogstjerner Skrevet 30. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 30. september 2019 2 minutter siden, Ild skrev: Jo mer uavhengig stilling jeg etterhvert har fått, jo mindre kan jeg styre tiden selv. Arbeidstiden min styres av hva kunder, eiere og ansatte trenger -ikke av hva som passer meg personlig. I mange tilfeller fører lederansvar til mye mindre kontroll over egen fritid. Det er fullstendig forståelig. Men her snakket vi ikke om kunder, men egentlig at sjefen skal ha kontroll. Er heller ikke lederansvar her.
solmåneogstjerner Skrevet 30. september 2019 Forfatter #16 Skrevet 30. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en slik stilling, og er utmerket godt fornøyd med det. Grunnlønna er veldig god. På toppen har jeg en bonusmodell, der overskudd til avdelingen er hoveddriver. Har også avtale om to ekstra ferieuker i året, totalt 7 uker. Jeg har fleksitid. Må riktignok føre timer, men det er hovedsakelig fordi mange av timene skal faktureres kunder, eller fordeles til andre avdelinger. Er nok på ca 300 overtidstimer per år. Ingen bryr seg om når jeg kommer og går. Jeg kan fint trene og vaske hus, så dra på jobb kl 12, eller bare være hjemme og ta unna litt mail og telefoner en fredag. Det er jo selvfølgelig klienter og medarbeidere som drar meg i alle retninger, så å si at jeg kan gjøre det jeg vil, når jeg vil, er ikke helt riktig. Men med erfaring kommer også kjennskap til hva som treffer når, og man kan planlegge rundt det. Ulempen er at jobben er ganske avhengig av meg. Så PC og telefon er med på alle ferier, og ofte oppe i helgene. Det sagt, jeg styrer tiden godt, og vet å si nei om det er tulle-ting. Og lar meg generelt ikke stresse av en og annen telefon, så det er en livsstil som passer meg godt. Anonymkode: be0f5...ef1 Bra at du trives med det. Me du har jo altså friheten til å organisere en del selv, i tillegg får du mer lønn og mer ferie. Hadde det vært slik her jeg snakket om så er det ikke noen grunn til å klage. Men det er altså ikke slik, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #17 Skrevet 30. september 2019 6 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Det er det vi mener også. Det er f eks fast kontortid (men ekstra 'overtid'), krav om så og så mange kundemøter i uken (som skal dokumenteres), sjefen skal ha tilgang til kalenderen og krever at alt man gjør skal skrives inn der på forhånd, man er nødt til å møte i alt mulig av kurs og møter som ikke alltid er særlig relevant og nyttig og som gjerne er på kveldstid (uten at det er god grunn til det). Og alle i tilsvarende stilling er definert som 'særlig uavhengig'. Det må jo bare være feil. Det høres ikke riktig ut. Du vil sikkert finne noe her du kan bruke: https://www.jusstorget.no/ledende-eller-saerlig-uavhengig-stilling/ Legg merke til at det er arbeidsgiver som har bevisbyrden. Anonymkode: 7d5fc...909 1
Loff77 Skrevet 30. september 2019 #18 Skrevet 30. september 2019 (endret) Har slik stilling og da skal det absolutt ikke være kjernetid. Du skal styre dagene dine i stor grad selv, jobber du mye i perioder kan du ta avspasering flere dager uten å spørre om det, skal selvfølgelig opplyse eller vise det i kalenderen som arbeidsgiver kan se. Her er fra arbeidsrilsynet; Det er en forutsetning at arbeidstakeren har et særlig ansvar eller kan treffe selvstendige avgjørelser i et større omfang. Lederstillingen må også innebære at arbeidstakeren vurderer og avgjør behovet for egen arbeidsinnsats, og selv kan kontrollere egen arbeidstid. Prioriterer arbeidstakeren selv sine arbeidsoppgaver? - Kan arbeidstakeren selv bestemme hva hun eller han skal gjøre? - Kan arbeidstakeren delegere til andre? - Kan arbeidstakeren bestemme selv når arbeidet skal utføres, og hvordan det utføres? Endret 30. september 2019 av Loff77 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #19 Skrevet 30. september 2019 Å definere en stilling som særlig uavhengig krever at virksomheten har foretatt en bred vurdering av stillingens innhold. Det er en del spørsmål man må stille seg når man vurderer uavhengigheten i stillingen: - Prioriterer arbeidstakeren selv sine arbeidsoppgaver? - Kan arbeidstakeren selv bestemme hva hun eller han skal gjøre? - Kan arbeidstakeren delegere til andre? - Kan arbeidstakeren bestemme selv når arbeidet skal utføres, og hvordan det utføres? https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/arbeidstakere-i-ledende-eller-sarlig-uavhengig-stilling-har-ogsa-krav-pa-et-forsvarlig-arbeidsmiljo/ Anonymkode: 7d5fc...909 1
Loff77 Skrevet 30. september 2019 #20 Skrevet 30. september 2019 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Ja, det glemte jeg å nevne. Man må spørre om å få avspasering, til og med en tur til tannlegen må spørres om. Og noen ganger med kommentaren 'Er det virkelig nødvendig å gjøre det akkurat nå?', selv om det ikke er noe helt spesielt som skjer akkurat da. Ellers blir man sjelden nektet å ta avspasering eller å gjøre andre ting, men kan liksom ikke bare gjøre det uten å spørre på forhånd. Og 'kjernetiden' er åtte timer om dagen, minus lunch. Noe skal brukes ute hos kunder. Men man skal være der kl 8 hver dag. Dette er jo ikke særlig uavhengig stilling men en omgåelse for å slippe å betale overtid;) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå