Gå til innhold

18 mnd gammelt barn med rar tånegl. Noen som vet hva dette er og om det må behandles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt mistet min macbook air på tåen sin, rett på negelen. Tåen ble rød og synes som det satte seg litt verk i den. Jeg renset den og verken gikk bort, men noen uker senere datt negelen av. Jeg regner med det nå er vokst ut en ny negl, men den ser vridd ut og som om det er noe under. Altså et tjukt lag av noe mellom selve tåen og negelen. Den ser ikke infisert ut, men barnet peker på den og sier aua. Hun virker ikke veldig plaget ellers. Noen som vet hva dette er? Bør jeg gå til fastlegen med dette? Eller en hudlege?

Anonymkode: 6dd20...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlege først, asap

Anonymkode: 4bcaf...c11

• Liker 1
Skrevet

God sjanse for neglesopp. Neglen faller av pga skade og undersiden blir sårbar for bakterier. 

Men kan være annet også sikkert. 

Anonymkode: 5f990...f82

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt mistet min macbook air på tåen sin, rett på negelen. Tåen ble rød og synes som det satte seg litt verk i den. Jeg renset den og verken gikk bort, men noen uker senere datt negelen av. Jeg regner med det nå er vokst ut en ny negl, men den ser vridd ut og som om det er noe under. Altså et tjukt lag av noe mellom selve tåen og negelen. Den ser ikke infisert ut, men barnet peker på den og sier aua. Hun virker ikke veldig plaget ellers. Noen som vet hva dette er? Bør jeg gå til fastlegen med dette? Eller en hudlege?

Hvis barnet opplagt har vondt så trenger du vel ikke å spørre på KG om du skal gå til lege. Du er vel voksen og klarer å tenke ut det selv og hvis ikke; Ja, du skal gå til fastlegen med barnet og burde gjort det for lenge siden. 

Anonymkode: 97665...2c5

• Liker 4
Skrevet

Ikke uvanlig at ny negl er tykkere og litt deformert etter en slik skade.

Den deformerte neglen kan derimot bli inngrodd eller føre til plager fordi den ikke følger det opprinnelige 'sporet'. I og med at barnet har vondt, kan det være noe sånt på gang. Dermed, oppsøk fastlegen, helst i morgen. 

Anonymkode: c5010...0b8

• Liker 3
Skrevet

Å du har ikke snakket med lege fordiii? 

Anonymkode: 0a548...0d1

• Liker 1
Skrevet

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God sjanse for neglesopp. Neglen faller av pga skade og undersiden blir sårbar for bakterier. 

Men kan være annet også sikkert. 

Anonymkode: 5f990...f82

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uvanlig at ny negl er tykkere og litt deformert etter en slik skade.

Den deformerte neglen kan derimot bli inngrodd eller føre til plager fordi den ikke følger det opprinnelige 'sporet'. I og med at barnet har vondt, kan det være noe sånt på gang. Dermed, oppsøk fastlegen, helst i morgen. 

Tusen takk for svar! Skal sjekke dette hos legen i morgen.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å du har ikke snakket med lege fordiii? 

Anonymkode: 0a548...0d1

Fordiii det ikke er nødvendig å gå til lege for en avfalt tånegl etter en slik skade. Ikke for en forbigående vondt i utvekstprosessen heller. 

Nå som TS ser at vondten ikke er forbigående kom hun hit for å spørre om råd og hvem hun bør oppsøke. 

Ikke for å motta spydigheter.

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har latt barnet på 18 måneder gå med en skadet tå og tånegl i flere uker alt, uten å oppsøke lege? 

Da tar du barnet til lege i morgen. Noe annet er omsorgssvikt.

Anonymkode: 79095...3c7

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har latt barnet på 18 måneder gå med en skadet tå og tånegl i flere uker alt, uten å oppsøke lege? 

Da tar du barnet til lege i morgen. Noe annet er omsorgssvikt.

Anonymkode: 79095...3c7

Men ærlig talt, uhell skjer og er det ikke noe alvorlig så går man da ikke til lege, skjønner godt hun ikke har gjort mer enn hun har gjort jeg. Sånne enkle ting går som regel over av seg selv, ikke noe annet legen hadde gjort

Anonymkode: 231eb...940

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...