Gå til innhold

avdelingsløs barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest burgarn
Skrevet

noen som har erfaring med det?

Vi skal bygge ny barnehage nå og det ser ut til og bli avdelingsløs, dvs mange "små" leke rom men et stort som er fellesarial inne.

jeg tviler lit da jeg ser at de store må begrense leken utrolig mye for og ta hensyn til de små mens de små kan forstyre all lek. Det skal liksom hele tiden tilrettelegges i forhold til de små.

noen som har erfaring på dette og som kan overbevise meg om at min frykt er uten grunn?

Jeg vil ikke jobbe et sted hvor all tiden går med til og holde de store barna i tøyler, bare kjefte og lage begrensninger på de.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke arbeidet i en slik barnehage selv, men kunne heller ikke ha tenkt meg det. Tror det blir vanskelig å jobbe på den måten.

Vet det er en slik barnehage her i byen, og det er en del foreldre som opplever det litt rart og kanskje litt trist at ikke barna er knyttet til en spesiell avdeling og til faste voksne for trygghet og tilhørighetsfølelsens skyld.

Men som sagt; jeg har ikke prøvd det selv. Sikkert mange fordeler med en slik løsning, man unngår f.eks. konflikter mellom avdelinger... Men for meg høres det litt uoversiktlig ut, og ikke helt ideelt.

Skrevet

Min lille på 2 går i en liten barnehage med en felles avdeling. For hannes del var han litt skeptisk til de store barna i begynnelsen, men nå stortrives han. Og spesielt de store jentene elsker de minste barna. :-) Opplever ikke at det blir flere konflikter her. De store lærer seg på en ok måte å ta hensyn til andre (de minste). De minste lærer å bli "herjet" litt med (på en leken, positiv måte). Vet de har et "stor-rom" der de største ungene får rase friere enn de får på oppholdrommet der de minste er, og det ser ut til å fungere fint.

Gjest Leola ii
Skrevet

Min eldste sønn gikk i en barnehage med bare en avdeling. Han begynte der da han var 1 år og gikk til han begynte på skolen.

Jeg har kun gode erfaringer med slike barnehager - det var myyyyye koselige enn barnehagen hvor min yngste gikk hvor det var masse barn fordelt på flere avdelinger. Barnehagen til min eldste var som en stor familie - der gikk de sammen enten de var 1 år eller 7 år. Det var selvsagt diverse ting de store gjorde som ikke de små fikk være med på - men til vanlig så var alle sammen ... Spesielt for enebarn er det en fin løsning...

Må legge til at dette var en liten barnehage - men jeg tør vedde på at det også må være landets beste barnehage :wink:

Gjest sandra ++
Skrevet

Jeg jobber i en en-avdelings barnehage der vi har barn fa 9 mnd til 5 åringer.

Jeg ser både positivt og negativt på det.

Det positive er at de yngste barna lærer av de større - slik barnekultur skal være, de større lærer og ta hensyn og "hjelpe" til - og de blir så flinke til og inkludere.

Det negative er som du nevner, har de små ofte kan få ødelagt leken til de store pga. lite rom og la de store være i "fred" på.

Men detteer også en stor oppgave for personalet, at vi er på gulvet med barna og er med i leken, da blir det ikke så mye forstyrrelser.

Min arbeidsplass fungerer kjempe. :)

Foreldre og barn er veldig fornøyd med denne løsningen.

Skrevet

Jenta mi gikk i en sånn barnehage fra hun var 2-3 år. De var 18 barn tilsammen i den barnehagen.

Det gikk kjempefint, eneste som var veldig dumt der var at det ikke var noe særlig eldre barn der, det var flest fra 1-3 år. Så de elsdte barna hadde det kjedelig til tider.

derfor valgte vi og bytte barnehage for jenta vår når hun var 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...