Gå til innhold

Kjøpe brukt MacBook.. hva må eg tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å kjøpe en MacBook pro 2014, for ca 3000 på Finn.. Jeg vet lite om å kjøpe brukt osv. Trenger PC fort til studie . Skriver mye... noen som kan gi meg gode tips hva jeg må tenke på?

Anonymkode: de290...510

Skrevet

Ikke kjøp en uten SSD og sjekk batteriet! batteriet kan ha blitt dårlig og svellet opp. Har selv hatt en macbook air som svellet opp slik at trackpadden ikke fungerte som den skulle lenger og macen hvilte ikke lenger på gummiføttene sine og roterte som en karusell.

her er et ekstremt eksempel:

i_03_The-keyboard-and-casing-is-deformed

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_noFI861FI861&biw=1616&bih=886&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNS51Q1iv_zeOYhhnMoybFrgtcCg7g%3A1569822313394&sa=1&ei=aZaRXfjfF-aIrwSpgp_IAw&q=macbook+pro+swollen+battery&oq=macbook+pro+swollen+battery&gs_l=img.3..0j0i8i30j0i24l7.16018.18341..18564...1.0..0.123.928.0j8......0....1..gws-wiz-img.......0i7i30j0i8i7i30.84HqrI6zHPk&ved=0ahUKEwi4uObq6_fkAhVmxIsKHSnBBzkQ4dUDCAc&uact=5 

Sannsynligvis er batterilevetiden bare noen få minutter på en så gammel maskin uansett. Batteribytte i macbook etter 2013 er en kjedelig prosess fordi batteriet er limt til aluminiumsramma og det krever flinke hender for ikke å bøye eller ødelegge ramma ved bytte.

Jeg bruker enda en Macbook Pro Retina fra 2013 og for meg er den enda god som gull og jeg ville lett kunne gjennomført mistt studie på nytt med den maskinen. 

Til 3000kr er det et veldig sikkert kjøp så lenge maskinen fremstår pent brukt og ikke er full av riper og bulker. hold også forventningene lave til en snart 6 år gammel datamaskin 

Anonymkode: f971c...cac

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp en uten SSD og sjekk batteriet! batteriet kan ha blitt dårlig og svellet opp. Har selv hatt en macbook air som svellet opp slik at trackpadden ikke fungerte som den skulle lenger og macen hvilte ikke lenger på gummiføttene sine og roterte som en karusell.

Altså, fortsatte du å bruke maskinen når batteriet åpenbart var svellet opp?!

Skrevet

Jeg syns 3000 for en fem år gammel maskin hørtes mye ut. 

Lenovo thinkpad er nydelige skrivemaskiner. Går for halve prisen på Finn. 

Men skal du bruke den til noe annet enn skriving og nettaviser bør du kanskje legge litt mer i det.. 

Anonymkode: afcac...6cb

Skrevet

Med mindre du ha Mac ville jeg heller gått for en ny Windows-PC til 3000 enn en fem år gammel Mac til samme pris. Du kan være heldig med bruktkjøpet, men det er like sannsynlig at den er ubrukelig om et års tid, og da har du ingen garanti å falle tilbake på.

Skrevet
16 timer siden, Skyskraper skrev:

Med mindre du ha Mac ville jeg heller gått for en ny Windows-PC til 3000 enn en fem år gammel Mac til samme pris. Du kan være heldig med bruktkjøpet, men det er like sannsynlig at den er ubrukelig om et års tid, og da har du ingen garanti å falle tilbake på.

En PC til bare 3000 er ikke sammenlignbart med selv en brukt Mac. Har selv en MacBokk Air fra 2013, og den er god som ny enda. Kommer til å ha den helt til den ikke kan ta i mot nyeste oppdateringer i framtida. Batteritida er heller ikke noe å si på, den er blitt kortere ja, men holder til mitt bruk. Kan fint holde en hel dag om jeg hadde gått inn for det.

Anonymkode: aa05c...844

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv en MacBokk Air fra 2013, og den er god som ny enda.

Med mindre du bruker den til å bare surfe, så ja. Hvis du bruker den til mer avanserte greier vil den slite.

Du merker det heftig hvis du skal kjøre kraftige programmer eller spille.

Anonymkode: f801d...01d

Skrevet

Sjekk batterisyklusen, at den ikke kræsjer og at taster funker. #Selvlært 

Anonymkode: f52fc...736

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En PC til bare 3000 er ikke sammenlignbart med selv en brukt Mac. Har selv en MacBokk Air fra 2013, og den er god som ny enda. Kommer til å ha den helt til den ikke kan ta i mot nyeste oppdateringer i framtida. Batteritida er heller ikke noe å si på, den er blitt kortere ja, men holder til mitt bruk. Kan fint holde en hel dag om jeg hadde gått inn for det.

Enig. Min er faktisk fra 2011, og den lever og er i bruk til studier hver eneste dag. Batterilevetiden når jeg bruker den til enkelt skrivearbeid uten noe annet som kjører i bakgrunnen er fremdeles 5-6 timer. Da helst med avslått wifi og blåtann. Den bruker mer batteri når wifi er på og man surfer på nett. 

Jeg vil anbefale at du ser nøye på ladekabelen hvis du skal kjøpe brukt, for isolasjonen (dvs plastlaget utenpå ledningen ;) ) pleier å bli skikkelig fillete på de eldste MacBookene.   

Anonymkode: a66e2...a3d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du bruker den til å bare surfe, så ja. Hvis du bruker den til mer avanserte greier vil den slite.

Du merker det heftig hvis du skal kjøre kraftige programmer eller spille.

Anonymkode: f801d...01d

Jada, jeg vet om de argumentene dine der, men akkurat det driter jeg i! Du klarer uansett ikke holde liv i PC like lenge, og at den er like kjapp.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg vet om de argumentene dine der, men akkurat det driter jeg i! Du klarer uansett ikke holde liv i PC like lenge, og at den er like kjapp.

Ja, du driter vel i det, men faktum er at det du påstår er tull. En langt nyere maskin, uansett om man snakker pc eller mac, vil ha en vesentlig lenger levetid. Komponentene som hovedkort, prosessor, harddisk og lignende har på det mest grunnleggende nivået lik teknologi uansett om man snakker mac eller pc, og er på det jevne utsatt for den samme slitasjen over tid. Å påstå noe annet er rett og slett feilinformasjon, og KG burde ha slettet brukeren din for å lukke den svære kjeften din. 

Man kjøper rett og slett ikke en maskin (uansett om det er pc eller mac) fra 2014 da det er en fem år gammel maskin

Anonymkode: cb807...567

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, du driter vel i det, men faktum er at det du påstår er tull. En langt nyere maskin, uansett om man snakker pc eller mac, vil ha en vesentlig lenger levetid. Komponentene som hovedkort, prosessor, harddisk og lignende har på det mest grunnleggende nivået lik teknologi uansett om man snakker mac eller pc, og er på det jevne utsatt for den samme slitasjen over tid. Å påstå noe annet er rett og slett feilinformasjon, og KG burde ha slettet brukeren din for å lukke den svære kjeften din. 

Man kjøper rett og slett ikke en maskin (uansett om det er pc eller mac) fra 2014 da det er en fem år gammel maskin

Med et budsjett på 3000kr så vil jeg påstå at en macbook fra 2014 vil vare lenger enn en ny pc til samme pris. 

• Liker 1
Skrevet

Har en Macbook pro fra 2011. Den fungerer like fint i dag.

Sjekk batterilevetiden, ladekabel, spør om problemer, f.eks henger den seg opp, slår seg av, hvilke versjon av os kjører den. Se også etter skader på utsiden. 

Anonymkode: 82670...8fd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med et budsjett på 3000kr så vil jeg påstå at en macbook fra 2014 vil vare lenger enn en ny pc til samme pris. 

Ikke alle som evner å ta det innover seg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil det generelt slett ikke gjøre. Fem år er fem år uansett om du kjøper mac eller pc, og det er mye mer sannsynlig at komponenter slutter å virke på gamle pc'er og macer. Ganske enkelt lite lurt å kjøpe fem år gammelt utstyr i teknologiverden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...