AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #61 Skrevet 29. september 2019 Da regner jeg med at Talespin (som gikk på nittitallet på TV3) er totalt forbudt hjemme hos dere? Der jakta de på hverandre med sabler og skjøt mot hverandre fra fly🤣 Anonymkode: 59237...ff0 3
Gjest førstedamen Skrevet 29. september 2019 #62 Skrevet 29. september 2019 Synes det er bra jeg. Albert sin far vet å kose seg og ikke la seg påvirke av mammapoliti og press og samfunnets normer om hvordan en perfekt forelder er. For perfekt er ingen av oss uansett. Bedre å vokse opp med en rolig avbalansert far som har tatt seg et glass vin til middagen, enn dagens foreldre som stresser med å få ungene i seng så de endelig kan få tatt seg et etterlengtet glass vin på kvelden.
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2019 #63 Skrevet 29. september 2019 (endret) 4 timer siden, Tiuren skrev: Skikkelig gald for at du tok deg tid til å skriv dette. Jeg har ikke funnet noe å bli krenka av idag, men nå kan jeg jo være krenket av å ha blitt utsatt for Albert Åberg sin far i min bardom Jeg er også krenket. Vurderer å melde foreldrene mine (Og skole og barnehage) til barnevernet. Tenk å ha utsatt meg for noe slikt. Selv om det har gått tretti år så må de ta sin straff nå. 😉 Faen, det betyr vel at jeg også får trøbbel.... Endret 29. september 2019 av solmåneogstjerner 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #64 Skrevet 29. september 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Jeg er også krenket. Vurderer å melde foreldrene mine (Og skole og barnehage) til barnevernet. Tenk å ha utsatt meg for noe slikt. Selv om det har gått tretti år så må de ta sin straff nå. Ja, for alt du vet så kan du ha fått varige mén uten å være klar over det😆 (Du vet, den som leter finner🙈🤣) Anonymkode: 59237...ff0 2
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2019 #65 Skrevet 29. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, for alt du vet så kan du ha fått varige mén uten å være klar over det😆 (Du vet, den som leter finner🙈🤣) Anonymkode: 59237...ff0 Ja når jeg tenker etter så har jeg nok fått det. Og det skyldes de udugelige foreldre, barnehage og skole (og det offentlige biblioteket) som utsatte meg for dette. Tenker at jeg skal saksøke dem. Trenger noen penger nå. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #66 Skrevet 29. september 2019 7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ja når jeg tenker etter så har jeg nok fått det. Og det skyldes de udugelige foreldre, barnehage og skole (og det offentlige biblioteket) som utsatte meg for dette. Tenker at jeg skal saksøke dem. Trenger noen penger nå. 😂😂🙌🏼🙌🏼 Anonymkode: 59237...ff0 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #67 Skrevet 29. september 2019 Jeg tror det går helt strålende å lese albert åberg for barnet ditt. Jeg elsket det og når jeg får barn kommer jeg til å vise frem både albert åberg, emil, pippi og alle de gamle greiene, for det et det som er bra greier. Jeg kan vedde på at 0% av alkoholikere og røykere har blitt det pga disse barnefortellingene. Det som kan være avgjørende er hvordan du og din mann er mot barnet deres. Barn klarer å skjønne at fortelling er fortelling og virkelighet er virkelighet og de trenger ikke skånes fra ALT, det tror jeg er mer skadelig. Anonymkode: e9a02...21f 9
Eplejuice123 Skrevet 30. september 2019 #68 Skrevet 30. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst..? Unger tenker ikke på slikt på samme måte som deg... Barnet blir ikkje en røykende alkoholiker av å lese Albert åberg 😂 Anonymkode: 7eadc...9f0 Ungene mine elsker Albert åberg, fordi det betyr lesestund på senga. Min 6 åring er observant, men han har aldri kommentert drikke til åbergs pappa? 😂 3
Gjest Dorey Skrevet 30. september 2019 #69 Skrevet 30. september 2019 Jeg tror TS bare tuller? Eller, ikke godt å si Uansett er Bertil Åberg min favoritt blant litterære pappaer! Noen ganger vil han bare være i fred og lese avisen med en pils. ❤️
Jadzia Skrevet 30. september 2019 #70 Skrevet 30. september 2019 Dette må jo være tull? Men uansett da, tidene forandrer seg, og bøkene er skrevet i en annen tid enn vi lever i nå. Samme gjelder mange andre barnebøker også. Vi bruker mange av bøkene jeg hadde da jeg var barn når vi leser for ungene, og innimellom har det hendt de har stussa litt, men da bare forklarer jeg at sånn var det da jeg var lita. Da får jeg et "åja" og ferdig med det. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #71 Skrevet 30. september 2019 Nordmenn har ikke et normalt forhold til alkohol. Alberts pappa tar en øl midt på dagen. Han er ikke dritings så vidt jeg kan se. I andre land kan noen ta en øl som leskedrikk. I Norge er en øl det samme som omsorgssvikt og alkoholisme. Hvordan skal de unge få et normalt forhold til alkohol når det er slik? Røyke inne gjorde man før i tiden. Det er galt men sånn det var da. Det var skyer i ethvert lokale. Å sitte i bil med vinduene igjen og voksne som røyker var grusomt. Heldigvis kom røykeloven. Den har vært en gudegave. Mine barn kommer ikke til å etterspørre å røyke pipe fordi Alberts pappa gjorde det. Ingen har heller spurt etter saft på sengen eller fått usynlige venner heller. Anonymkode: 7c47c...79b 12
KnekkogPrim Skrevet 30. september 2019 #72 Skrevet 30. september 2019 Du må se hva pipa symboliserer, og ikke henge deg opp i at det er en pipe. Pipen symboliserer gammel visdom, og farens stoiske og beherskede væremåte. Som med gandalf. 8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #73 Skrevet 30. september 2019 🤣😂🤣😂🤣😂🤣 Jeg skal baaaaaaaare.....!!! Anonymkode: dcff5...636 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #74 Skrevet 30. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: 🤣😂🤣😂🤣😂🤣 Jeg skal baaaaaaaare.....!!! Anonymkode: dcff5...636 Den historien er for så vidt grei, men reagerer litt på at Albert bruker tyttebær på grøten. Hva er det for noe tull? Noe som er vanlig i Sverige? Høres ekkelt og usmakelig ut. Anonymkode: 6b246...383 4
Sirah Skrevet 30. september 2019 #75 Skrevet 30. september 2019 Dette klarer jeg faktisk ikke å ta seriøst.... Albert Åberg er en gammel barnebok fra en "annen tid". Altså den tiden det var helt ok at faren til Pippi var Negerkonge og vi sang om Hottentotter. Ikke så lenge etter var det jaggu en Neger på Ål stasjon også uten at noen ble krenket. Det er bra at tidene forandrer seg, men jeg blir helt satt ut av alt folk klarer å bli krenket av. Jeg leste mye Albert Åberg som liten og jeg er hverken alkoholisert eller kjederøyker. Det er ikke mange årene siden humoren i Olsenbanden og Mot i Brøstet var helt innafor, for å ikke snakke om Friends. Snart blir vel de seriene forbudt også. 10
exictence Skrevet 30. september 2019 #76 Skrevet 30. september 2019 Husker godt den i Albert Åberg boken: "Skal bare....." Ha, ha, den var gøy. 2
lillesnillelilla Skrevet 30. september 2019 #77 Skrevet 30. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den historien er for så vidt grei, men reagerer litt på at Albert bruker tyttebær på grøten. Hva er det for noe tull? Noe som er vanlig i Sverige? Høres ekkelt og usmakelig ut. Anonymkode: 6b246...383, har ikke peiling på om det er vanlig i sverige, men det finnes mange rare matvaner i norge også... 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #78 Skrevet 30. september 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboeren fikk med seg en pose med barnebøker fra sine foreldre, deriblant mange Albert Åberg-bøker. Jeg har aldri vært borti det, men han insisterer på å lese disse for toåringen vår om kvelden. Bladde i dem, og liker ikke helt det jeg ser. Reagerer mest på Alberts pappa. Jada, tilsynelatende snill og grei, osv. Men, som vi ser i bildet under, han driver hele tiden og røyker, inne, i stort sett alle historiene! Hvor sunt er det for et lite barn å vokse opp slik! Og jammen driver han også og drikker øl! Og så lar han Albert, en 5-åring, holde på med spiker og hammer mens han sitter og drikker øl og leser avisa/ser på TV, helt utrolig. I en annen historie, når Albert skal legge seg men ikke vil sove og sier han er tørst, så kommer han inn med saft til sønnen! Rett etter at han har pusset tennene, og hva med sukkerkicket? Små unger lærer at det er greit å drikke saft etter leggetid! Og så var det en historie hvor de kjeder seg etter jul/nyttår og fantaserer om at noe spennende skal skje. Sirkus, tenker Albert. En skikkelig fest, tenker pappa.. Jada, bare drikking/røyking i tankene på den mannen. Når han ikke sender sønnen ned i en mørk kjeller alene for å lete etter en sykkelpumpe. Politisk korrekt nok at Albert ikke har noen mamma, men måtte pappaen skrives til en slik slabbedask? Tror samboeren prøver å liksom bruke dette til å påvirke til at pappaer er best osv. Men jeg mener disse bøkene bør legges på loftet eller kastes/gis bort. Er det for øvrig virkelig noen som leser Albert Åberg-bøker til barna sine i 2019, og mener det er innenfor? Anonymkode: 6b246...383 Haha, har vokst opp med albert Åberg sammen med tusenvis av andre og visste ikke at faren drakk øl før du skrev dette innlegget! Det tok med 45 år!!! Uansett - tror ingen jeg kjenner er skadet av å ha lest Albert Åberg...... sånn var ting før i tida.... heldigvis ikke mange hysteriske mødre den gang! Anonymkode: b3ac9...991 8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #79 Skrevet 30. september 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Der kan man se! Forlagene har skjønt at de opprinnelige versjonene kan være skadelige for oppdragelsen, må jo være derfor de har endret! Må sjekkes opp i, da kan det brukes som argument, takk! Anonymkode: 6b246...383 De er kun skadelige for overhysteriske pedagoger eller foreldre.... INGEN har tatt skade av barnebøker fra 70- og 80-tallet.... hjelpes! Anonymkode: b3ac9...991 10
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #80 Skrevet 30. september 2019 Haha, jeg antar dette er tull, men jeg er selv skyldig i å sensurere det saft glasset etter tannpuss. Det med tyttebær på havregrøten reagerte jeg på alt som barn, men jeg tror det er vanlig i Sverige. Tyttebærsaft er også vanlig der, ikke spesielt godt det heller. Anonymkode: 00e60...22c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå