SoWhat? Skrevet 29. september 2019 #41 Skrevet 29. september 2019 9 minutter siden, Gent82 skrev: 1:28 ser du sigaretten ? 😄 Han skyter også! Det er Ikke Langbein som jeg husker ham 😄 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #42 Skrevet 29. september 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den var også med i posen! Jason og Sinna-Guri. Fæl bok, en rasende gammel heksete dame, blir nesten nervevrak av å se det fæle, rasende grimase-trynet til Sinna-Guri, til å få mareritt av. Anonymkode: 6b246...383 Du har ikke kommet til slutten skjønner jeg 😉 Les den, og se om du kanskje kan ta til deg noe lærdom du også 😊 Anonymkode: bd9c9...509 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #43 Skrevet 29. september 2019 Nå vet jeg hvorfor jeg ble røyker i voksen alder. Anonymkode: 47978...fb7 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #44 Skrevet 29. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke kommet til slutten skjønner jeg 😉 Les den, og se om du kanskje kan ta til deg noe lærdom du også 😊 Anonymkode: bd9c9...509 Har da lest den! Så idiotisk, Sinna-Guri blir syk, og plutselig går hun fra å være en bitter, rasende møkkakjerring til å bli en supersøt, glad og vennlig eldre dame som setter pris på å stå på rulleskøyter?! For et makkverk! Anonymkode: 6b246...383 3
lillesnillelilla Skrevet 29. september 2019 #45 Skrevet 29. september 2019 Dette sier forøvrig Gunilla Bergstrøm (forfatteren) om farens piperøyking: Piperøyking Gunilla Bergström har holdt foredrag om farsfiguren i bøkene sine, for det har vært såpass stor interesse rundt dette. Hadde en alenemamma i barnelitteraturen fått så mye oppmerksomhet? Neppe. At pappa Bertil røyker pipe, og attpåtil inne, er noe Gunilla har forsvart mange ganger. Det har kommet kritikk fra flere hold, men forfatteren forsvarer sin kunstneriske frihet. «Leve pappa Åbergs pipe! Heller en røykende pappa, enn et perfekt forbilde!» Hun sier videre at det er selve meningen med forfatterskapet å vise virkelige mennesker, på godt og vondt. «Hvorfor skal alle voksne være perfekte i barnebøker, når de ikke er det i det virkelige livet?». Og så kan man jo snakke sammen om røyking. At denne boka er skrevet i «gamle dager», at flere røkte, at noen røkte pipe, at de røkte inne, at de ikke visste bedre. https://www.cappelendamm.no/cappelendamm/barneboker/article.action?contentId=122602 28
Gent82 Skrevet 29. september 2019 #46 Skrevet 29. september 2019 43 minutter siden, SoWhat? skrev: Han skyter også! Det er Ikke Langbein som jeg husker ham 😄 Han gjorde alt mulig crazy i de gamle filmene, de er hysteriske 😂 2
Gjest Optimo Skrevet 29. september 2019 #47 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, Gent82 skrev: Donald røyka sigar innimellom (i gamle dager), Langbein storrøyker-sigaretter og sigarer, til og med Tom (i tom og jerry). I nyere tid (pk-eraen) har vel banditten Svarte-Petter også stumpa røyken? Donald flyr jo konsekvent rundt uten bukse!! Bortsett fra når han har dusja, da tar han et håndkle rundt livet. Rart det der.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #48 Skrevet 29. september 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har da lest den! Så idiotisk, Sinna-Guri blir syk, og plutselig går hun fra å være en bitter, rasende møkkakjerring til å bli en supersøt, glad og vennlig eldre dame som setter pris på å stå på rulleskøyter?! For et makkverk! Anonymkode: 6b246...383 Fordi hun oppdaget hvor ensomt livet blir som en bitter kjerring helt uten mennesker rundt seg. La nå pappa'n til Albert Åberg få ha pipa si i fred 😉 Anonymkode: bd9c9...509 13
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #49 Skrevet 29. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboeren fikk med seg en pose med barnebøker fra sine foreldre, deriblant mange Albert Åberg-bøker. Jeg har aldri vært borti det, men han insisterer på å lese disse for toåringen vår om kvelden. Bladde i dem, og liker ikke helt det jeg ser. Reagerer mest på Alberts pappa. Jada, tilsynelatende snill og grei, osv. Men, som vi ser i bildet under, han driver hele tiden og røyker, inne, i stort sett alle historiene! Hvor sunt er det for et lite barn å vokse opp slik! Og jammen driver han også og drikker øl! Og så lar han Albert, en 5-åring, holde på med spiker og hammer mens han sitter og drikker øl og leser avisa/ser på TV, helt utrolig. I en annen historie, når Albert skal legge seg men ikke vil sove og sier han er tørst, så kommer han inn med saft til sønnen! Rett etter at han har pusset tennene, og hva med sukkerkicket? Små unger lærer at det er greit å drikke saft etter leggetid! Og så var det en historie hvor de kjeder seg etter jul/nyttår og fantaserer om at noe spennende skal skje. Sirkus, tenker Albert. En skikkelig fest, tenker pappa.. Jada, bare drikking/røyking i tankene på den mannen. Når han ikke sender sønnen ned i en mørk kjeller alene for å lete etter en sykkelpumpe. Politisk korrekt nok at Albert ikke har noen mamma, men måtte pappaen skrives til en slik slabbedask? Tror samboeren prøver å liksom bruke dette til å påvirke til at pappaer er best osv. Men jeg mener disse bøkene bør legges på loftet eller kastes/gis bort. Er det for øvrig virkelig noen som leser Albert Åberg-bøker til barna sine i 2019, og mener det er innenfor? Anonymkode: 6b246...383 Jeg antar at du kødder, men hvis du mot formodning ikke gjør det, synes jeg du bør stille holdningene dine ut på historisk museum. Hr. Årberg er jo en progressiv og moderne person sammenlignet med deg. Puritanismen din er et som et gufs fra Victoriatiden. Anonymkode: a2573...d72 25
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #50 Skrevet 29. september 2019 Sønnen min elsker albert åberg bøkenr så her har vi alle albert åberg filmene,noen bøker og noen lydbøker. Ser overhodet ikke problemet med det,selvsagt skal ha få beholde det. Anonymkode: d802a...8b9 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #51 Skrevet 29. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: En alenepappa som røyker og drikker øl mens han ser på TV mens 5-åringen hamrer spikrer i planker, det er et godt forbilde? Blir nesten litt opprørt innvendig, her. Anonymkode: 6b246...383 Utvendig da? Anonymkode: d24bf...a5e 4
Vera Skrevet 29. september 2019 #52 Skrevet 29. september 2019 ALT er liksom bedre i dag..har du sett den oppdaterte YouTube-versjonen av Postman Pat?? 1
Gent82 Skrevet 29. september 2019 #53 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, Vera skrev: ALT er liksom bedre i dag..har du sett den oppdaterte YouTube-versjonen av Postman Pat?? Bilen hans ble iallefall mye bedre med moderne motor 👍👍👍😬😬 2
Vera Skrevet 29. september 2019 #54 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, Gent82 skrev: Bilen hans ble iallefall mye bedre med moderne motor 👍👍👍😬😬 Nei nei nei..du må se den norske versjonen..jeg lover, Postmann Pat vil aldri bli den samme igjen! 1
Gent82 Skrevet 29. september 2019 #55 Skrevet 29. september 2019 Akkurat nå, Vera skrev: Nei nei nei..du må se den norske versjonen..jeg lover, Postmann Pat vil aldri bli den samme igjen! Oh shit, høres ikke ut som jeg bør ta den utfordringen. 🤔 3
Vera Skrevet 29. september 2019 #56 Skrevet 29. september 2019 Akkurat nå, Gent82 skrev: Oh shit, høres ikke ut som jeg bør ta den utfordringen. 🤔 Vel..jeg lo så jeg grein, men grein egentlig litt over tapet av Postman Pat også 😭 2
Gjest theTitanic Skrevet 29. september 2019 #57 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Elsker Jason og Sinna-Guri og både barn og tantebarn vil alltid lese den hos bestefar. I den nye Albert Åberg filmen er avisen og pipen byttet ut med smart telefon. Synes det er en fin detalj faren er utilgjengelig på moderne vis. Albert ville aldri hatt så rikt fantasiliv hvis han ikke måtte underholde seg selv... Anonymkode: 53b51...075 Oppdater Albert Åberg så vil det bli en kort historie: Albert som ser på nettbrett, pappa som ser på telefon og en dag eller to tar de en sving innom en organisert fritidsaktivitet der man følger et opplegg og ikke trenger å tenke selv. mor er aldri med fordi hun pleier karrieren sin og er på forretningsreiser mens pappa tar vare på albert. End of story.
Vera Skrevet 29. september 2019 #58 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, Gent82 skrev: Oh shit, høres ikke ut som jeg bør ta den utfordringen. 🤔 Hint; skriv Postman Pat drita full.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #59 Skrevet 29. september 2019 Må le, tror innlegget er skrevet på spøk. Albert Åberg var favorittbøkene mine når jeg var liten, elsket dem. At en 5 åring fikk lov å holde på med hammer og spiker var ikke noe jeg tenkte på en gang. Bedre det enn at ungene blir pakket inn i plast og ikke greier vaske sitt eget tøy før de er 20 år. Jeg fikk aldri saft på ukedager men kan aldri huske at jeg tenkte spesielt over at Albert fikk saft på sengen. Pappaen til Albert var kul syntes jeg, kanskje fordi han ikke var en typisk A4 pappa. Åbergbøkene er veldig bra skrevet for de fleste barn kan identifisere seg med tankene til Albert, det å være mørkredd osv. Anonymkode: b70d9...c93 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #60 Skrevet 29. september 2019 Hva ER det med dagens foreldre som føler seg krenka over altmulig? Anonymkode: 3dee8...41a 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå