AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #21 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, kanelsnurr skrev: Synes det er særere med bøkene om Jason, der mor jobber på fabrikk, og sper på inntekten med å være akt-modell. 😂 (Også bøker fra 70-tallet) Leser gjerne om både Albert og Jason for gutten min likevel, og vi koser oss begge to 😊. Den var også med i posen! Jason og Sinna-Guri. Fæl bok, en rasende gammel heksete dame, blir nesten nervevrak av å se det fæle, rasende grimase-trynet til Sinna-Guri, til å få mareritt av. Anonymkode: 6b246...383 1
SoWhat? Skrevet 29. september 2019 #22 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En alenepappa som røyker og drikker øl mens han ser på TV mens 5-åringen hamrer spikrer i planker, det er et godt forbilde? Blir nesten litt opprørt innvendig, her. Anonymkode: 6b246...383 👍
Gent82 Skrevet 29. september 2019 #23 Skrevet 29. september 2019 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Var Langbein storrøyker?? På filmer eller i blader? Vel, kjederøyker var han ikke men veldig åpen for en sigarett eller sigar for å stresse ned i de gamle 5-6minutts tegnefilmene på 50/60-tallet. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #24 Skrevet 29. september 2019 11 minutter siden, Gent82 skrev: Donald røyka sigar innimellom (i gamle dager), Langbein storrøyker-sigaretter og sigarer, til og med Tom (i tom og jerry). I nyere tid (pk-eraen) har vel banditten Svarte-Petter også stumpa røyken? Nå snakker du om mellomkrigstiden, men bøkene om Albert Åberg er fra 70- og 80-tallet. Anonymkode: 6b246...383 1
vintage Skrevet 29. september 2019 #25 Skrevet 29. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En alenepappa som røyker og drikker øl mens han ser på TV mens 5-åringen hamrer spikrer i planker, det er et godt forbilde? Blir nesten litt opprørt innvendig, her. Anonymkode: 6b246...383 Bare vent til han vil begynne å synge barnesangene til Margrethe Munthe for han, du - etter å ha lest Albert Åberg. Da er skaden uopprettelig 😂 18
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #26 Skrevet 29. september 2019 Han stakk ihvertfall ikke av slik Albert Åbergs mor gjorde Anonymkode: f870b...833 20
Gjest Albbas Skrevet 29. september 2019 #27 Skrevet 29. september 2019 47 minutter siden, AnonymBruker said: De nye opplagene av disse bøkene som selges nå er uten pipen og røyking. Anonymkode: dbaa3...21b Seriøst?? Nesten glad vi har de gamle bøkene da. Jeg elsker Albert Åberg og leser de ofte for treåringen. Det eneste jeg ikke liker er at bøkene ofte fremstiller "eldre gutter" som slemme. Treåringen tar det jo litt bokstavelig og tror ALLE store gutter er skumle og slemme. 3 minutter siden, AnonymBruker said: En alenepappa som røyker og drikker øl mens han ser på TV mens 5-åringen hamrer spikrer i planker, det er et godt forbilde? Blir nesten litt opprørt innvendig, her. Anonymkode: 6b246...383 Han trenger jo ikke være et forbilde? Bare et vanlig menneske?
SoWhat? Skrevet 29. september 2019 #28 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, Gent82 skrev: Vel, kjederøyker var han ikke men veldig åpen for en sigarett eller sigar for å stresse ned i de gamle 5-6minutts tegnefilmene på 50/60-tallet. Ok Kan ikke huske og ha sett det, men vet ikke hvor gamle filmene jeg har sett er. Ellers så bare reflekterer ikke unger over alt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #29 Skrevet 29. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han stakk ihvertfall ikke av slik Albert Åbergs mor gjorde Anonymkode: f870b...833 Stakk hun? Så hun er ikke død? Anonymkode: 6b246...383 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #30 Skrevet 29. september 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst..? Unger tenker ikke på slikt på samme måte som deg... Barnet blir ikkje en røykende alkoholiker av å lese Albert åberg 😂 Anonymkode: 7eadc...9f0 Helt enig. Jeg vokste opp med alle disse fortellingene. Og blant annet Pippi som bodde alene osv. Digget disse fortellingene ( klarte å skille mellom eventyr/fantasi og virkelighet som barn). Klart meg meget bra i livet 😂 ( drikker sjeldent, røyker ikke, og har heller ikke forsømt mine egne barn). Anonymkode: 979b3...a99 12
mellomtomater67 Skrevet 29. september 2019 #31 Skrevet 29. september 2019 Men herregud, da😂 Barn tenker jo ikke sånn som deg TS!!! De er bare barn. De blir ikke røykere eller alkoholikere selv om de blir lest disse bøkene for. Når jeg var mindre elsket jeg albert åberg på barne tv og i bøker. 8
SoWhat? Skrevet 29. september 2019 #32 Skrevet 29. september 2019 Jeg vet ikke helt hvem Albert Åberg er, men hva med norske eventyr da? Er det lovlig å fortelle til barn eller? Om bukkene bruse som stikker ut øya, og trollet som stikker kniv i magen osv Er det sånn fyfy? 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #33 Skrevet 29. september 2019 Hjelpes meg. Har de begynt å sensurere at han røyker og drikker øl? Tåler barn ingenting nå til dags? Trist utvikling. Anonymkode: e904b...6d2 19
visp Skrevet 29. september 2019 #34 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg vet ikke helt hvem Albert Åberg er, men hva med norske eventyr da? Er det lovlig å fortelle til barn eller? Om bukkene bruse som stikker ut øya, og trollet som stikker kniv i magen osv Er det sånn fyfy? Så lenge det ikke er pipe og alkohol involvert kan blodet sprute. 9
Gent82 Skrevet 29. september 2019 #35 Skrevet 29. september 2019 10 minutter siden, SoWhat? skrev: Ok Kan ikke huske og ha sett det, men vet ikke hvor gamle filmene jeg har sett er. Ellers så bare reflekterer ikke unger over alt. Røyker feks pipe på vei ut på golfbanen 3
Gent82 Skrevet 29. september 2019 #36 Skrevet 29. september 2019 (endret) På 29. september 2019 den 21.10, SoWhat? skrev: Ok Kan ikke huske og ha sett det, men vet ikke hvor gamle filmene jeg har sett er. Ellers så bare reflekterer ikke unger over alt. 1:28 ser du sigaretten ? 😄 5:46 Endret 5. oktober 2019 av Gent82 3
SoWhat? Skrevet 29. september 2019 #37 Skrevet 29. september 2019 8 minutter siden, visp skrev: Så lenge det ikke er pipe og alkohol involvert kan blodet sprute. Hm. Litt rart. Men enda godt unger fremdeles får høre eventyr da. 1
Buzzi Skrevet 29. september 2019 #38 Skrevet 29. september 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelpes meg. Har de begynt å sensurere at han røyker og drikker øl? Tåler barn ingenting nå til dags? Trist utvikling. Anonymkode: e904b...6d2 Barna tåler det helt fint. Verre med foreldrene... 21
visp Skrevet 29. september 2019 #39 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hm. Litt rart. Men enda godt unger fremdeles får høre eventyr da. Det var sagt med litt humor:) Her i huset var disse bøkene verdsatt. Og det aller beste var vel Roald Dahl-bøkene som absolutt ikke kan sies å være i TS`ånd, haha. Og Emil? Noen hadde jo ringt barnevernet idag pga faren i huset. Allikevel sitter barn og storkoser seg. Det er historier. Det er ikke meningen at man skal kjede livet av et barn. Kjedsomheten kommer tidsnok. 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #40 Skrevet 29. september 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den var også med i posen! Jason og Sinna-Guri. Fæl bok, en rasende gammel heksete dame, blir nesten nervevrak av å se det fæle, rasende grimase-trynet til Sinna-Guri, til å få mareritt av. Anonymkode: 6b246...383 Elsker Jason og Sinna-Guri og både barn og tantebarn vil alltid lese den hos bestefar. I den nye Albert Åberg filmen er avisen og pipen byttet ut med smart telefon. Synes det er en fin detalj faren er utilgjengelig på moderne vis. Albert ville aldri hatt så rikt fantasiliv hvis han ikke måtte underholde seg selv... Anonymkode: 53b51...075 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå