AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 Samboeren fikk med seg en pose med barnebøker fra sine foreldre, deriblant mange Albert Åberg-bøker. Jeg har aldri vært borti det, men han insisterer på å lese disse for toåringen vår om kvelden. Bladde i dem, og liker ikke helt det jeg ser. Reagerer mest på Alberts pappa. Jada, tilsynelatende snill og grei, osv. Men, som vi ser i bildet under, han driver hele tiden og røyker, inne, i stort sett alle historiene! Hvor sunt er det for et lite barn å vokse opp slik! Og jammen driver han også og drikker øl! Og så lar han Albert, en 5-åring, holde på med spiker og hammer mens han sitter og drikker øl og leser avisa/ser på TV, helt utrolig. I en annen historie, når Albert skal legge seg men ikke vil sove og sier han er tørst, så kommer han inn med saft til sønnen! Rett etter at han har pusset tennene, og hva med sukkerkicket? Små unger lærer at det er greit å drikke saft etter leggetid! Og så var det en historie hvor de kjeder seg etter jul/nyttår og fantaserer om at noe spennende skal skje. Sirkus, tenker Albert. En skikkelig fest, tenker pappa.. Jada, bare drikking/røyking i tankene på den mannen. Når han ikke sender sønnen ned i en mørk kjeller alene for å lete etter en sykkelpumpe. Politisk korrekt nok at Albert ikke har noen mamma, men måtte pappaen skrives til en slik slabbedask? Tror samboeren prøver å liksom bruke dette til å påvirke til at pappaer er best osv. Men jeg mener disse bøkene bør legges på loftet eller kastes/gis bort. Er det for øvrig virkelig noen som leser Albert Åberg-bøker til barna sine i 2019, og mener det er innenfor? Anonymkode: 6b246...383 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 29. september 2019 Seriøst..? Unger tenker ikke på slikt på samme måte som deg... Barnet blir ikkje en røykende alkoholiker av å lese Albert åberg 😂 Anonymkode: 7eadc...9f0 161
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #4 Skrevet 29. september 2019 De nye opplagene av disse bøkene som selges nå er uten pipen og røyking. Anonymkode: dbaa3...21b 7
Populært innlegg -lykke- Skrevet 29. september 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 29. september 2019 Du tuller nå? 😅 Albert Åberg er jo kjempefine barnebøker. Jeg elsket det da jeg var liten, og datteren min var veldig glad i dem da hun var litt mindre enn hun er nå. 52
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #6 Skrevet 29. september 2019 For en skandale!!! Anonymkode: 7fb51...5cf 30
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #7 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De nye opplagene av disse bøkene som selges nå er uten pipen og røyking. Anonymkode: dbaa3...21b Der kan man se! Forlagene har skjønt at de opprinnelige versjonene kan være skadelige for oppdragelsen, må jo være derfor de har endret! Må sjekkes opp i, da kan det brukes som argument, takk! Anonymkode: 6b246...383 2
Populært innlegg solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2019 Populært innlegg #8 Skrevet 29. september 2019 (endret) Dette var mer vanlig før. De er jo gamle de bøkene. Jeg synes de er fine. Å få lov til å snekre litt i fred er helt greit for en femåring, også i dag. (Det verste som kan skje er at han slår seg på tommelen. Det er ikke noen big deal) Røykingen inne er jo greit nok, slikt gjør vi ikke i dag. Du kan jo si at sånn gjorde de i gamle dager men nå vet vi at det ikke er så bra. Men du tror vel ikke at ditt barn blir påvirket til å begynne å røyke og drikke fordi han ser en voksen gjør det i en bok? Alt skal være så 'lærerikt' og 'riktig' at jeg blir helt matt. Og: barna bør få lov til å være litt i fred, og lære at foreldrene også ønsker det av og til. Man blir ikke en god forelder av å pakke dem inn i bobleplast og henge over skulderen på dem hele tiden. Endret 29. september 2019 av solmåneogstjerner 70 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 Mine foreldre leste albert Åberg for meg da jeg var liten og jeg elsket det. Jeg har ikke blitt storrøyker alkis. Anonymkode: 97a2f...b7b 33
visp Skrevet 29. september 2019 #10 Skrevet 29. september 2019 For ikke å snakke om alle swingers partyene han holdt. 13
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #11 Skrevet 29. september 2019 Både jeg og mine søsken ble lest Albert Åberg for i oppveksten på 70 og 80 tallet. Så det barne Tv også. Var ingen som rynket på øyenbrynene den gang, var det noe man reagerte på, måtte det i såfall være at Albert ikke hadde noen mamma. Såvidt jeg vet har ikke jeg tatt noen skade av å bli lest Albert Åberg for. Jeg har heller ikke betenkeligheter med å lese Albert Åberg for mine barn(og da de gamle bøkene jeg selv hadde i min barndom) Anonymkode: bb88a...9d0 10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #13 Skrevet 29. september 2019 Jeg både leste og så Albert Åberg på barne-tv når jeg var liten. Har aldri tenkt over at pappaen drakk og røyka før jeg så denne tråden. Er oppvokst på 90-tallet. Så det er ingen fare. Anonymkode: 1acbe...1cb 25
SoWhat? Skrevet 29. september 2019 #14 Skrevet 29. september 2019 Oj....skal man ikke kunne lese gamledagse bøker for barn? En trenger ikke å lese kun skriften, men det går an å snakke rundt ting også. Alt en tror barn blir skadet av! Var verre med Pippi. Hun syntes jeg synd på 8
Gent82 Skrevet 29. september 2019 #16 Skrevet 29. september 2019 Donald røyka sigar innimellom (i gamle dager), Langbein storrøyker-sigaretter og sigarer, til og med Tom (i tom og jerry). I nyere tid (pk-eraen) har vel banditten Svarte-Petter også stumpa røyken? 8
SoWhat? Skrevet 29. september 2019 #17 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, Gent82 skrev: Donald røyka sigar innimellom (i gamle dager), Langbein storrøyker-sigaretter og sigarer, til og med Tom (i tom og jerry). I nyere tid (pk-eraen) har vel banditten Svarte-Petter også stumpa røyken? Var Langbein storrøyker?? På filmer eller i blader? 2
Tiuren Skrevet 29. september 2019 #18 Skrevet 29. september 2019 Skikkelig gald for at du tok deg tid til å skriv dette. Jeg har ikke funnet noe å bli krenka av idag, men nå kan jeg jo være krenket av å ha blitt utsatt for Albert Åberg sin far i min bardom 34
kanelsnurr Skrevet 29. september 2019 #19 Skrevet 29. september 2019 Synes det er særere med bøkene om Jason, der mor jobber på fabrikk, og sper på inntekten med å være akt-modell. 😂 (Også bøker fra 70-tallet) Leser gjerne om både Albert og Jason for gutten min likevel, og vi koser oss begge to 😊. 12
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #20 Skrevet 29. september 2019 8 minutter siden, vintage skrev: Helgens beste tråd 😂 En alenepappa som røyker og drikker øl mens han ser på TV mens 5-åringen hamrer spikrer i planker, det er et godt forbilde? Blir nesten litt opprørt innvendig, her. Anonymkode: 6b246...383 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå