AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 Hva gjør du alene eller dere som par for å få litt drypp av kvalitetstid som voksne i livet med barn? Vi har et enebarn i trassalder, jobber som tar for mye, aldri barnevakt og alt vi må gjøre tar opp energien. Vi finner ikke så mye overskudd oss selv alene og parforholdet blir liggende litt brakk. Vi har heller ikke særlig omgangskrets der vi bor, jeg er tilflytter og hans nærmeste venner har flyttet de siste årene. Livet er mye plikt og rutine, jeg føler ikke at jeg får til å nyte alt det gode fordi jeg aldri får pusterom til å ta et skritt tilbake og ha et øyeblikks avstand. Hvordan får dere lurt inn påfyll i hverdagen? Jeg går i fella og bruker altfor mye tid på nett fordi det mangler energi til annet. Sikkert det dummeste å gjøre. Hva gir deg energi? Anonymkode: 353d8...025
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #2 Skrevet 29. september 2019 Det var ikke mye annet alenetid jeg hadde annet enn på kveldstid etter at barnet mitt hadde lagt seg, da barnet var på den alderen. Da gjelder det å nyte den tiden. Voksne er jo som regel våkne noen timer lengre enn små barn. Dette gjelder bare noen år. Om noen år vil barnet ditt være med venner, kunne være alene noen timer på dagen osv. Da vil det være enklere å finne alenetid på dag og ettermiddag. Anonymkode: e6f8a...ae6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #3 Skrevet 29. september 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør du alene eller dere som par for å få litt drypp av kvalitetstid som voksne i livet med barn? Vi har et enebarn i trassalder, jobber som tar for mye, aldri barnevakt og alt vi må gjøre tar opp energien. Vi finner ikke så mye overskudd oss selv alene og parforholdet blir liggende litt brakk. Vi har heller ikke særlig omgangskrets der vi bor, jeg er tilflytter og hans nærmeste venner har flyttet de siste årene. Livet er mye plikt og rutine, jeg føler ikke at jeg får til å nyte alt det gode fordi jeg aldri får pusterom til å ta et skritt tilbake og ha et øyeblikks avstand. Hvordan får dere lurt inn påfyll i hverdagen? Jeg går i fella og bruker altfor mye tid på nett fordi det mangler energi til annet. Sikkert det dummeste å gjøre. Hva gir deg energi? Anonymkode: 353d8...025 Gå deg en tur utendørs alene, i naturen bør du aldri ha musikk/lyd på øret. Men høre på det rundt deg. Selv er jeg glad i å tenke og reflektere i stillhet, da det nesten aldri er stille rundt meg. Er godt å ta en tur i naturen å finne et sted med litt ustikt, sitte å høre på naturen. Å sitte foran en skjerm er det verste et menneske kan gjøre. Anonymkode: bd61f...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #4 Skrevet 29. september 2019 Vi lager oss god mat som vi nyter til et glass vin etter at barnet har lagt seg, det kan være både hverdag og helg. Vi liker også å ta et langt og avslappende bad sammen med dempet belysning og stearinlys. Det gir oss energi og gnist i parforholdet (og ender som regel på soverommet 😉) Og så ser vi mye på serier og filmer sammen på kvelden. Ofte trenger man noen timer i sofaen på kvelden mens man titter passivt på noe, og jeg synes det er mye bedre å se på noe sammen enn å sitte på nett med hver sin telefon. Vi prater mye om det vi ser på 🙂 Anonymkode: 60fa1...b88 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #5 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi lager oss god mat som vi nyter til et glass vin etter at barnet har lagt seg, det kan være både hverdag og helg. Vi liker også å ta et langt og avslappende bad sammen med dempet belysning og stearinlys. Det gir oss energi og gnist i parforholdet (og ender som regel på soverommet 😉) Og så ser vi mye på serier og filmer sammen på kvelden. Ofte trenger man noen timer i sofaen på kvelden mens man titter passivt på noe, og jeg synes det er mye bedre å se på noe sammen enn å sitte på nett med hver sin telefon. Vi prater mye om det vi ser på 🙂 Anonymkode: 60fa1...b88 Uff, hold dere unna alkoholen som krykke. Selv om det er 1 glass, dere klarer dere uten denne dumme vanen. Anonymkode: bd61f...b0f 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #6 Skrevet 29. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, hold dere unna alkoholen som krykke. Selv om det er 1 glass, dere klarer dere uten denne dumme vanen. Anonymkode: bd61f...b0f ? Vi er på ingen måte avhengig av alkohol. Vi liker smaken av vin til god mat, og unner oss det innimellom. Så nei, vi kommer ikke til å holde oss unna denne "dumme vanen". Anonymkode: 60fa1...b88 3
Gjest RødeFare Skrevet 29. september 2019 #7 Skrevet 29. september 2019 Ha sex når barnet har sovnet (ikke vent til dere er så trøtte at dere bare sovner). Bytt på å gå ut på kveldstid. Eks: kveldstur, teater med venner, et møte om noe interessant etc Lag datenight hjemme av og til. En god sen voksenmiddag. Om ikke lenge er barnet gammelt nok til å dra på overnatting hos venner. Bruk kveldene til å dra ut og gjøre ting sammen som par. Husk å inviter barnets venner på overnatting tilbake!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #8 Skrevet 29. september 2019 Abonnér på tidsskrifter og aviser. Hold dere oppdatert på hva som skjer i samfunnet og i fagområdet dere arbeider innen. Les bøker. Ta med barna på kunstutstillinger. Mitt aller beste råd er å kaste ut sofaen. Den er en felle som kun fører til sedathet. Anonymkode: 4abba...706
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 Nå har gjerne jeg litt større barn da,men jeg er alenemamma til ett barn på 7 år å hver dag går jeg ca 30 minutters tur alene med full musikk. Det gir meg energi å jeg blir i så mye bedre humør av det. Sønnen min syns det er gøy å være hjemme alene litt da føler han seg stor,så det er vinn-vinn situasjon Anonymkode: 66b34...94c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå