Gå til innhold

Hund «rister av seg» dominans, vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler denne:

Anonymkode: 449d4...663

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På ‎29‎.‎09‎.‎2019 den 17.49, AnonymBruker skrev:

Pleier av og til å kaste hunden over på ryggen for å vise hvem som er sjefen, men hver gang jeg gjør dette pleier han å riste på hele kroppen, slik han gjør når han er våt i pelsen. Hva er grunnen til dette? Riste av seg dominansen, liksom?

Anonymkode: 72767...b89

Dette er jo selvfølgelig bare pisspreik!

Voksne, fornuftige mennesker klarer helt fint å vise hvem som er sjefen, uten slikt sludder og vås... 

Anonymkode: f5030...97d

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt vanlig å legge hunden på ryggen og lage et falsk "bitt" mot halsen for å stanse uønsket adferd som biting, joiking osv. Ser du ikke hva hunder gjør med hverandre for å si fra hva som er akseptabel oppførsel og ikke?

Anonymkode: 88be4...388

1) Hunder legger hverandre aldri på rygg, dersom en hund legger seg på rygg gjør den dette FRIVILLIG og som et dempende signal. 

2) Du er ikke en hund, slutt å lat som! Hunden din rister seg av stress og ubehag.

Anonymkode: 41987...0b6

• Liker 5
Skrevet
På 30.9.2019 den 13.34, AnonymBruker skrev:

Normalt for 50 år siden kanskje 🙄 i dag veit de fleste bedre, heldigvis 

Anonymkode: ac94f...3e1

Så du mener at hunder ikke har et hierarki i flokken?

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker taktikken din da, siden hunden din rister det av seg? Nei. Du er rett og slett en elendig «alpha».

Anonymkode: 3a8ad...5eb

Hunden min rister det ikke av seg, jeg er ikke TS. Og du er elendig i norsk grammatikk.

21 timer siden, Eevee skrev:

Jøss, ser det for meg. Du liggende over hunden og latebiter over halsen for å leke flokkleder. Gjør du dette på gata også? Hunden bjeffer på uønsket gjenstand så du legger den i gresset og glefser dyrisk over halsen på den? 😂 Bikkja di må virkelig lure hva slags eier den har havnet hos.

Liten hemmelighet fra meg; hunden din vet du ikke er en hund, du vet du ikke er en hund. Hvorfor ikke slutte å oppføre seg som en og heller være menneske? 

Når jeg skriver "falskt bitt", tror du jeg faktisk mener med munnen/tennene? Wow. Jeg trodde det var åpenbart at man bruker hendene (tommelen og pekefinger fx) til det. 

Hvordan mener du at man skal roe ned en hund som er litt overopphetet i topplokket pga hormoner da?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Hunder legger hverandre aldri på rygg, dersom en hund legger seg på rygg gjør den dette FRIVILLIG og som et dempende signal. 

2) Du er ikke en hund, slutt å lat som! Hunden din rister seg av stress og ubehag.

Anonymkode: 41987...0b6

1) Ehm, jo det gjør de.

2) Ehm nei. Følg med i timen, jeg er ikke TS.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så du mener at hunder ikke har et hierarki i flokken?

Hunden min rister det ikke av seg, jeg er ikke TS. Og du er elendig i norsk grammatikk.

Når jeg skriver "falskt bitt", tror du jeg faktisk mener med munnen/tennene? Wow. Jeg trodde det var åpenbart at man bruker hendene (tommelen og pekefinger fx) til det. 

Hvordan mener du at man skal roe ned en hund som er litt overopphetet i topplokket pga hormoner da?

Ja er det hormoner eller er det stress?

Anonymkode: 449d4...663

• Liker 1
Skrevet

Dominans er antagelig det mest misforståtte begrepet i hundeverden. I etologi betyr dominans den i en sosial gruppe som har forrang når det kommer til en ønsket ressurs. Dvs at hvis to hunder i samme familie begge ønsker samme tyggebein, og den ene hunden trekker seg uten konflikt, så er den hunden som vant dominant over den andre - i den situasjonen. I en annen situasjon kan det være omvendt.

Det er altså ikke et personlighetstrekk, ei heller en beskrivelse av utøvelse av vold, bølling eller annen form for konflikt. Tvert om - et dominansforhold er der for å unngå konflikt. 

Hierarki er lite relevant mellom hunder, og i hvert fall ikke relevant mellom hund og eier. Det man ser er at ville hunder (feral dogs) ofte ikke lever i den type flokker som ulver gjør. De lever mer i løse sosiale grupper, uten en leder og uten ansvarsroller. Dette fordi ville hunder som oftest lever av menneskelig søppel/avfall og evt smådyr de fanger og spiser alene. De jakter ikke på større dyr og har dermed ikke behov for å danne en flokk.

I tillegg har vi jo dette med at aggressiv klatring på rangstigen med nedlegging av den som ypper seg er ting som baserer seg på feilaktig forskning på ulv. Siden ulver i naturen er sky, så er de vanskelige å forske på. Forskere tok derfor og fanget voksne, ville ulver fra ulike flokker og satte dem sammen i en innhegning. Når du setter voksne, ville ulver sammen, så får du naturlig nok masse aggresjon hvor de forsøker å finne ut av hverandre. Dette fordi det er en kunstig setting - en ulveflokk i naturen består av mor og far og deres avkom. 

Uansett er det ikke så relevant hva ulver gjør, siden hunder ikke lenger er ulver. Dvs, de har selvsagt fortsatt svært mange ting til felles, men har også utviklet seg ganske langt fra hverandre på andre områder.

Basert på alt dette så vet vi dermed i dag at dette med lederskap, dominans og klatring på rangstigen er særdeles lite relevant i forholdet mellom hund og menneske. Å legge en hund i bakken er bare å oppføre seg svært truende uten at hunden skjønner hvorfor. TS nevner at hunden rister seg etterpå - hunder vil ofte "riste av seg" stress, så det er et eksempel på en situasjon hunden finner stressende. Forståelig nok.

Ang. å roe ned en hormonell unghund så er det mer effektivt med ting som godbitsøk, kontakttrening, søksøvelser, tyggebein og fylt kong. Alt dette er ting som roer ned stressnivået, noe som er årsaken til at unghunder gjør som de gjør. Det å ta dem fysisk vil bare øke stresset. For noen hunder vil slikt bare eskalere situasjonen. For andre så vil de "gi seg", men da bare fordi eier blir truende og skremmende. Så sånn sett så funker det på noen hunder, men det er ikke den type hundehold jeg ønsker å ha.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...