Gå til innhold

Tilkallingsvikar med 0% kontrakt - Sjefen tar ikke nei for et nei når man ikke kan jobbe og vil vite hvorfor. Har han lov til å kreve grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som ekstrahjelp/tilkallingsvikar med 0% kontrakt og har ingen faste vakter. Jeg er ikke forpliktet til å jobbe et visst antall timer eller noe sånt, og står fritt til å si nei til å ta vakter når jeg blir spurt. Jeg er selvsagt klar over at det går begge veier - arbeidsgiver er ikke forpliktet til å gi meg vakter og at for å få vakter må jeg stille opp når jeg har mulighet, ellers velger de en annen vikar.

Sommeren er høysesong for firmaet jeg jobber for og siden det begynte å bli travelt i mai har jeg stort sett jobbet 100% og i den travleste perioden i juni og juli jobbet jeg nok nærmere 130%. Jeg har stort sett stilt opp hver gang jeg har blitt spurt.

I høst fikk vi ny avdelingsleder og han tar ikke nei for et nei. Flere av de andre vikarene har fortalt at han presser veldig på for å få dem til å ta vakter og sier de nei blir de alltid spurt om hvorfor de ikke kan. Denne helgen har jeg vært opptatt og jeg satte meg som "ikke tilgjengelig" i tidregistreringssystemet. Jeg nevnte også at jeg ikke kunne jobbe for skiftlederen jeg jobbet for på torsdag, noe han lovet å videreformidle.

I går formiddag ringte sjefen meg og spurte om jeg kunne jobbe kveldsvakt i går og i dag. Jeg sa at jeg ikke hadde mulighet og sjefen spurte da hvorfor. Jeg svarte at jeg er opptatt hele helgen, men at jeg kan jobbe igjen fra mandag. Sjefen spurte da hva jeg er så opptatt med i helgen. Jeg svarte at det er privat.  Det ble sjefen tydelig sur for og han mumlet noe om at han ikke kunne skjønne hvorfor jeg skulle være så hemmelighetsfull før han sa hadet og la på.

Har han grunn til å bli sur oss vikarer når vi sier nei? Og har han lov til å kreve en grunn for hvorfor vi ikke kan jobbe?

Anonymkode: 266fd...54c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det har han ikke, dårlig lederstille av han. 

Anonymkode: 9bd9a...663

• Liker 18
Skrevet

Nei, han kan ikke forvente at du skal svare ja hver gang, og han har ingenting med hvorfor du ikke kan. Så enkelt er det.

• Liker 11
Skrevet

Sjefen har ingen rett til å vite hvorfor du ikke kan jobbe. 

Dette tror jeg dere bør g videre med. Har han noen ledere over seg som dere kan gå til, eller fagforbund? 

Anonymkode: d25fe...3a7

• Liker 12
Skrevet

Selvfølgelig bør opplyse hvorfor du er så opptatt. Det er ikke noe privat, desto mindre det er snakk om helseopplysninger eller taushetsbelagte opplysninger.

Anonymkode: f438d...04d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig bør opplyse hvorfor du er så opptatt. Det er ikke noe privat, desto mindre det er snakk om helseopplysninger eller taushetsbelagte opplysninger.

Ingen arbeidstagere er pliktet til å opplyse leder om hva man gjør på fritiden. 

Anonymkode: 7b527...bb0

• Liker 25
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart det er privat, og jeg tror ikke du vet hva "desto mindre" betyr. 

Anonymkode: 531da...bcb

• Liker 16
Gjest theTitanic
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.  0% er 0%. Arbeidsgiver er fritatt forpliktelser, og det er arbeidstager også. Arbeidsgiver kan ikke kreve men aldri gi. 

Skrevet

Ikke ta telefonen om han ringer og du ikke kan jobbe.

Anonymkode: f8baf...bd4

• Liker 1
Skrevet

Ikke ta telefonen om han ringer og du ikke kan jobbe.

Anonymkode: f8baf...bd4

Enig i dette, sjefer som pusher på er de værste. 

Anonymkode: 28bd0...5f4

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Den tidligere sjefen spurte aldri om hvorfor vi ikke kunne jobbe og han respekterte at vi sa nei. Jeg ønsker å jobbe mest mulig og håper på fast jobb etterhvert. Derfor har jeg vært veldig bevisst på å stille opp så mye som overhode mulig og å unngå å si nei når jeg blir spurt, men jeg har faktisk et liv utenom jobben, noe som kan være en utfordring når man ikke har faste arbeidstider. Det er ikke alt jeg driver med privat jeg er interessert i at sjefen (eller kolleger for den saks skyld) skal vite om, det er ikke det at det er så veldig hemmelig, men det må være lov å ha et skille mellom jobb og privatliv mener jeg. Godt å se at jeg ikke er alene om å tenke det.

TS

Anonymkode: 266fd...54c

• Liker 10
Skrevet

Du trenger ikke å opplyse om det nei. Men om du ønsker fast jobb så kan det jo være lurt å bare lyve litt. Bare ha klar et par unnskyldninger. Er bortreist, skal i bursdag, er barnevakt f eks. 

Normalt sett ville jeg ikke gjort det, men når han er slik og du ønsker mer jobb så er det greit. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du trenger ikke å opplyse om det nei. Men om du ønsker fast jobb så kan det jo være lurt å bare lyve litt. Bare ha klar et par unnskyldninger. Er bortreist, skal i bursdag, er barnevakt f eks. 

Normalt sett ville jeg ikke gjort det, men når han er slik og du ønsker mer jobb så er det greit. 

Enig i denne. Man har selvfølgelig ingen plikt til å opplyse om noe som helst, men det kan være taktisk å oppgi grunnen noen ganger. Ofte er det ufarlig informasjon, som f. eks. at man er bortreist, og da kan man naturligvis ikke. Andre ganger kan man oppgi en hvit løgn hvis man f. eks. er dødssliten og bare vil slappe av, som at man skal være barnevakt eller lignende. Selvfølgelig litt synd at det har blitt slik at man må ty til hvite løgner mange arbeidsplasser, og det er jo selvfølgelig ikke helt ærlig gjort. Men arbeidsgiver har også et stort ansvar for å bidra til et miljø der man faktisk kan være ærlig om ting, gjør man ikke det, så har man delvis seg selv å takke når man merker at ansatte ikke er så lojale eller ærlige de heller. 

Anonymkode: 33141...2c8

• Liker 3
Skrevet

Blir så jævlig provosert når jeg leser om sånne kontrakter. Det er ren sosial dumping, som er i ferd med å skakkjøre mye av norsk arbeidsliv. Og likevel fortsetter folk å stemme på Erna og Siv som bare vil gjøre det enklere for arbeidsgivere å misbruke folk.

Anonymkode: 9a6f8...8f4

• Liker 7
Skrevet

Du vet det ikke er lov med 0% kontrakt heller? Det var vel en ny lov i starten av 2019? 

Anonymkode: 22db0...679

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Enig, for "husfredens" skyld, men jeg ville heller bare spilt med kortene tett inntil meg. Ikke gi han en sjans til å si at "jammen det kan du vel droppe" osv.

Anonymkode: 3c7f9...aa5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig, for "husfredens" skyld, men jeg ville heller bare spilt med kortene tett inntil meg. Ikke gi han en sjans til å si at "jammen det kan du vel droppe" osv.

Anonymkode: 3c7f9...aa5

Da sier man bare at det kan jeg ikke droppe for det har jeg lovet/tatt ansvar for el.l. Da viser man også at man er ansvarsfull (selv om man lyver). Det er arbeidsgiver som setter arbeidstaker i en situasjon hvor man 'må' lyve. 

Normalt sett ville jeg ikke gjort det, men i ts sin situasjon hadde jeg gjort det med null kvaler. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er særdeles lite klokt å fortelle hva man driver med, fordi da åpner man døren for at sjefen skal få vurdere om det er god nok grunn. Og det vil man ikke. Da er det mye lurere å bare si som TS. 

Hva om hun skulle på kino med en venninne, eller på hyttetur med familie. Så begynner sjefen å gnåle om at det er da ikke viktig, bør prioritere jobb heller. Så har man det gående.

Anonymkode: 5f7dd...a98

• Liker 2
Skrevet

Det er særdeles lite klokt å fortelle hva man driver med, fordi da åpner man døren for at sjefen skal få vurdere om det er god nok grunn. Og det vil man ikke. Da er det mye lurere å bare si som TS. 

Hva om hun skulle på kino med en venninne, eller på hyttetur med familie. Så begynner sjefen å gnåle om at det er da ikke viktig, bør prioritere jobb heller. Så har man det gående.

Anonymkode: 5f7dd...a98

Det er mulig å komme seg fint unna med de "rette" hvite løgnene, der man opplyser om at man gjør ting på fritiden som åpenbart betyr at man ikke har mulighet (som at man f. eks. er bortreist). 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet det ikke er lov med 0% kontrakt heller? Det var vel en ny lov i starten av 2019? 

Anonymkode: 22db0...679

Det er fortsatt lov å ha "tilkallingsvikarer" der man i tråd med lovverket ansetter midlertidig for hver tilkalling hvis man har et reelt behov for midlertidig arbeidskraft (dvs. man får da et nytt arbeidsforhold fra gang til gang, ikke et kontinuerlig fast arbeidsforhold med 0% kun basert på tilkalling), det som ikke lenger er lov er en fast arbeidsavtale om at man er tilkallingsvikar, eller såkalt nulltimerskontrakt. 

Skal den nye ordningen for tilkallingsvikarer brukes lovlig, så må arbeidsgiver i hvert tilfelle av tilkalling vurdere om kravene til midlertidighet er oppfylt. For TS sin del så kan det syntes som det ikke er det, ettersom TS oppgir å ha jobbet 100-130% over en vesentlig periode. Da har hun trolig krav på fast stilling eller i det minste en midlertidig kontrakt med en fast oppgitt stillingsprosent, så jeg ville nok ha tatt kontakt med fagforeningen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...