AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 Hei! Jeg bor i en sokkelleilighet med inngjerdet hagedel. Ettersom det er dårlig jordsmonn (og jeg ikke har tid til å klippe gress) har jeg lagt platting på hele området. Naboene har gjort det samme, og det er ingenting i borettslagets reglement som tilsier at dette ikke er greit. Nå skal borettslaget skifte vinduer, og det skal settes opp stillas i min hage/terasse. I den forbindelse har vi fått signaler om at vi må rive terrassene vi har satt opp. Jeg er enig i at sikkerheten til de som gjør arbeider for oss må veie tungt, og det er helt greit om terrassen min forsvinner midlertidig. Det ser ut som om jeg må bryte opp terrassen selv. Jeg er for tiden sykemeldt og har lite krefter, så det sitter litt langt inne. Men jeg skal nok klare det. Terrassen er dessverre montert sånn at jeg tror det vil bli vanskelig å demontere den uten å ødelegge trevirket. Jeg har dårlig økonomi, og det vil bli ganske dyrt å sette opp terrasse på nytt. Vet noen om jeg har krav på noe fra borettslaget her? Eller må jeg leve med en herpet uteplass til jeg har klart å spare opp til ny terasse? 😞 Anonymkode: 7990d...347
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #2 Skrevet 29. september 2019 Utgangspunktet er altså at denne uteplassen er en inngjerdet hage, der beboeren selv velger hvordan arealet skal disponeres. Jeg har selv valgt å sette opp terrassen, men det sitter langt inne å rive den... T.S. Anonymkode: 7990d...347
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #3 Skrevet 29. september 2019 Det siste. Du har valgt å legge terrasse, og må følgene også ta ulempene når det kommer til saker som dette. Det kan sammenlignes med folk som har pusset opp badet for egen regning, også blir det vedtatt at alle skal pusse opp badene i etterkant. Da har du tapt tid og penger på å pusse opp badet selv. Anonymkode: 2d8f0...51a 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #4 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan sammenlignes med folk som har pusset opp badet for egen regning, også blir det vedtatt at alle skal pusse opp badene i etterkant. Da har du tapt tid og penger på å pusse opp badet selv. Anonymkode: 2d8f0...51a Er du sikker på dette? Årsaken til at noen må rive «nye» bad i disse tilfellene er jo at de har lagt nytt bad på gamle rør, og at borettslaget ofte ønsker å modernisere røropplegget når de likevel skal pusse opp badene. Da må hele systemet tas på en gang, og dette er en påregnelig risiko når man «pusser opp» bad på den måten. Den som må rive badet sitt får nytt rørsystem. Her skal det ikke gjøres arbeid på min tomt i det hele tatt, jeg har allerede skiftet vinduer. Det er naboene over som skal få nye. Jeg kan ingenting om juss, men jeg vet at det vil koste meg omlag 15.000 med ny terrasse. Det er utrolig leit 😔 Anonymkode: 7990d...347
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #5 Skrevet 29. september 2019 Se det litt fra den andre sida. Synes du der et riktig at dine naboer skal betale for at du får ny platting etter at dette er ferdig? En platting som opprinnelig ikke var der i utgangangspunktet? Det er nemlig det du ber om. Borettslaget får ikke magisk penger utenfra, det er de som bor der som sammen betaler alt. De kan kreve at du fjerner plattingen og at du evt bekoster ny, ja. Dette er noe du har valgt å installere selv, det er ikke en del av den opprinnelige bygningsmassen. Da er det på din regning og eventuelle risiko. Anonymkode: 8b09a...be8 1
Oppgitt78 Skrevet 29. september 2019 #6 Skrevet 29. september 2019 Her ville jeg snakket med firmaet som skal utføre arbeidet, og bedt de om å komme på en liten befaring. Sannsynligvis kan dette løses ved at du kun løsner noen få bord i plattingen, slik at stillasen kan stå på bakken. Dette bør ikke være noen grunn til å fjerne hele plattingen.. 20
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #7 Skrevet 29. september 2019 Finnes ingen mellomting? Har begge naboene dine platting? Kan de leie en kran med bur/rekkevidde i stedet for stillas? Spesielt det siste kan kanskje være mulig? Anonymkode: 35e44...fad 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #8 Skrevet 29. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se det litt fra den andre sida. Synes du der et riktig at dine naboer skal betale for at du får ny platting etter at dette er ferdig? En platting som opprinnelig ikke var der i utgangangspunktet? Det er nemlig det du ber om. Borettslaget får ikke magisk penger utenfra, det er de som bor der som sammen betaler alt. Anonymkode: 8b09a...be8 Vel - jeg er jo med på å betale for deres nye vinduer? Det siste årene har jeg også vært med på å betale for utskifting av to heiser som jeg ikke bruker (bor jo på bakkenivå), samt nye balkonger for alle som bor i etasjene over. Det er også brukte hundretusenvis av kroner på nye lekeplasser og apparater (jeg har ikke barn). Det har ikke vært gjort noe på min eiendom siden jeg flyttet inn, jeg har bare vært med på å betale for opprustning av den øvrige bygningsmassen. Alt dette synes jeg er helt greit, det er en del av det å bo i borettslag. Men når det gjøres arbeider som innebærer skade på min eiendom, og ikke engang angår min leilighet, synes jeg at de skal anstrenge seg for å minimere skaden. Jeg synes også at det er rimelig om de erstatter det de må ødelegge. I likhet med andre som har svart, sliter jeg litt med å forstå hvorfor de krever at jeg skal rive hele plattingen på 40+++ kvadrat. Det må jo holde med deler av den. Anonymkode: 7990d...347 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 Det er sånn det er å bo i borettslag. De andre betaler også for å bytte dine vinduer når det skjer/har skjedd. En for alle, alle for en. Når du har installert noe som ikke var der opprinnelig, så risikerer du å måtte endre det om behovet skulle oppstå. Anonymkode: 8b09a...be8 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #10 Skrevet 29. september 2019 15 minutter siden, Oppgitt78 skrev: Her ville jeg snakket med firmaet som skal utføre arbeidet, og bedt de om å komme på en liten befaring. Sannsynligvis kan dette løses ved at du kun løsner noen få bord i plattingen, slik at stillasen kan stå på bakken. Dette bør ikke være noen grunn til å fjerne hele plattingen.. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes ingen mellomting? Har begge naboene dine platting? Kan de leie en kran med bur/rekkevidde i stedet for stillas? Spesielt det siste kan kanskje være mulig? Anonymkode: 35e44...fad De virket veldig innstilt på at hele terrassen skulle ned. Mye av terrassen står jo langt unna der stillasene skal stå, så det virker litt unødvendig å rive alt. Skal prøve å få tak i naboene det gjelder, kanskje vi sammen kan ta et møte med styret for å diskutere hvordan skadeomfanget kan begrenses. 🙂 Anonymkode: 7990d...347 2
Oppgitt78 Skrevet 29. september 2019 #11 Skrevet 29. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De virket veldig innstilt på at hele terrassen skulle ned. Mye av terrassen står jo langt unna der stillasene skal stå, så det virker litt unødvendig å rive alt. Skal prøve å få tak i naboene det gjelder, kanskje vi sammen kan ta et møte med styret for å diskutere hvordan skadeomfanget kan begrenses. 🙂 Anonymkode: 7990d...347 Styret er vel egentlig ikke de rette å snakke med, her.. Du må snakke med firmaet som skal utføre jobben, og komme til en enighet med de. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #12 Skrevet 29. september 2019 Hmmm. Er det her orderud drapsvåpenet ligger? Anonymkode: 11ccd...aa2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #13 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sånn det er å bo i borettslag. De andre betaler også for å bytte dine vinduer når det skjer/har skjedd. En for alle, alle for en. Når du har installert noe som ikke var der opprinnelig, så risikerer du å måtte endre det om behovet skulle oppstå. Anonymkode: 8b09a...be8 Hvis du leser hva jeg har skrevet, vil du se at jeg ikke er uenig i at jeg må bidra til fellesskapet. Det gjør jeg i aller høyeste grad. Det jeg synes er urimelig er at de gjør så store ødeleggelser på min del av eiendommen, og ikke kompenserer meg. Jeg vil at de skal forsøke å minimere skadeverket. Anonymkode: 7990d...347
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #14 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmmm. Er det her orderud drapsvåpenet ligger? Anonymkode: 11ccd...aa2 Hehe... Du er velkommen til å lete, forutsatt at du hjelper meg med å bryte den opp 😉 T.S. Anonymkode: 7990d...347
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #15 Skrevet 29. september 2019 Hvis du er heldig så kan kanskje platten hektes av bunnen og løftes vekk midlertidig? Anonymkode: 9850a...37d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #16 Skrevet 29. september 2019 Synes mange "kjefter" på TS her. Hun eier en hageflekk, og ingenting som tilsier at hun skal måtte betale og rive opp hagen hver gang det skal gjøres fasadearbeid på blokken. Dette bør dekkes av felleskostnader, akkurat som at TS må dekke ballonger for de andre, samt heiser hun ikke bruker..... Forstår deg godt, TS. Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å rive en hel terrasse, og at du skal måtte betale for det. Anonymkode: a72c9...55c 12
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #17 Skrevet 29. september 2019 Balkonger, ikke ballonger..... 🤪 Anonymkode: a72c9...55c 1
Kattugla Skrevet 29. september 2019 #18 Skrevet 29. september 2019 Jeg vet ikke hvordan reglene er i et borettslag juridisk sett, men rent moralsk støtter jeg TS. Det er urimelig at hun skal delta i fellesskapet og betale for både det ene og det andre som gavnes kun andre som balkong/heis etc, men samtidig ta kostnader alene for verandaen når den blir herpet på vegne av fellesskapet. Det bør gå begge veier og bare rimelig at ekstra utgifter/kostnader ifm slikt arbeid dekkes av bofellesskapet. 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #19 Skrevet 29. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg bor i en sokkelleilighet med inngjerdet hagedel. Ettersom det er dårlig jordsmonn (og jeg ikke har tid til å klippe gress) har jeg lagt platting på hele området. Naboene har gjort det samme, og det er ingenting i borettslagets reglement som tilsier at dette ikke er greit. Nå skal borettslaget skifte vinduer, og det skal settes opp stillas i min hage/terasse. I den forbindelse har vi fått signaler om at vi må rive terrassene vi har satt opp. Jeg er enig i at sikkerheten til de som gjør arbeider for oss må veie tungt, og det er helt greit om terrassen min forsvinner midlertidig. Det ser ut som om jeg må bryte opp terrassen selv. Jeg er for tiden sykemeldt og har lite krefter, så det sitter litt langt inne. Men jeg skal nok klare det. Terrassen er dessverre montert sånn at jeg tror det vil bli vanskelig å demontere den uten å ødelegge trevirket. Jeg har dårlig økonomi, og det vil bli ganske dyrt å sette opp terrasse på nytt. Vet noen om jeg har krav på noe fra borettslaget her? Eller må jeg leve med en herpet uteplass til jeg har klart å spare opp til ny terasse? 😞 Anonymkode: 7990d...347 Normalt og vanlig i alle brl er at man eier en andel i brl med borett til en bestemt bolig. Eventuelt med tilhørende balkong, terrasse eller altan. Følgelig er alt uteareal borettslagets fellesområde, selv om leilighet, rekkehus el. Naturlig får sin uteplass til fri disposisjon innen rimelighetens grenser. Her har du og naboen fått laget uteplassen og fellesarealet til slik dere har ønsket, men når nå brl skal ha stilas for rehabilitering så må dette vike for å få jobben gjort. Kjiipt, men ikke noe br kan belastes økonomisk for, verken å få fjernet eller å få erstattet. Du kan sammenligne dette med når et brl bestemmer at alle bad skal rehabiliteres. Lite greit for dem som rehabiliterte sitt bad for mye penger og dor få år siden. De må like fullt rehabilitere sitt bad i tråd med styrets/generalforsamlingens bestemmelser. At du har dårlig helse og dårlig økonomi er irrelevant her. Du får selge og dlytte om du ikke klarer å finne løsninger her. Anonymkode: fc21d...fb9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #20 Skrevet 29. september 2019 14 minutter siden, Kattugla skrev: Jeg vet ikke hvordan reglene er i et borettslag juridisk sett, men rent moralsk støtter jeg TS. Det er urimelig at hun skal delta i fellesskapet og betale for både det ene og det andre som gavnes kun andre som balkong/heis etc, men samtidig ta kostnader alene for verandaen når den blir herpet på vegne av fellesskapet. Det bør gå begge veier og bare rimelig at ekstra utgifter/kostnader ifm slikt arbeid dekkes av bofellesskapet. Når du ikke vet hva eller hvordan et brl fungerer så blir dine meninger skudd i blinde. At folk i 1. Etasje ikke vil være med på å betale for heisen, er prøvd rettslig, og de i første tapte så det suste. Like dumt som når de i 1,2,3, 4 etasje ikke vil betale for å bytte taket på toppen av høyblokka, fordi de ikke trenger tak i de nederste etasjene. Flytter man inn i og bor i et brl så er man solidarisk ansvarlig for brl sine eie dommer med alle fellesarealer. Klarer man ikke innfinne seg med dette, så er enebolig eneste løsningen. Anonymkode: fc21d...fb9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå