Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter 😊

Jeg er førstegangsfødende og driver med pakking av baggen nå. Jeg lurte bare på hva de dekker på sykehuset av feks store truser, bind og lignende eller om dette er noe jeg burde ta med hjemmefra? Og gir de med ekstra til å ha hjemme, eller burde jeg belage meg på å kjøpe masse på apoteket? 

Og et annet spørsmål. Far skal også være med på sykehuset og ønsker å være der så lenge jeg er der. Har hørt fra noen i termingruppen min at de må betale for at far skal overnatte (Ikke Østfold). Men jeg finner ingen informasjon om dette på nettsiden til Kalnes. Og hvis han skal overnatte, er det vanlig at man får eget rom, så vi ikke deler rom med andre mødre? 

Tar gjerne imot andre tips om sykehusoppholdet der også og deres erfaringer fra når dere var der. Jeg har ikke bestilt omvisning på sykehuset. Men kanskje jeg burde det? Fødselen nærmer seg altfor fort nå!

Takk for svar 😄

Anonymkode: ec19d...33e

Skrevet

De hadde truser, bind og bleier der for 3 år siden i alle fall. Det var fullt (som det er nesten hele året virker det som) så fedre fikk i utgangspunktet ikke overnatte. Jeg var derimot i dårlig fatning etter fødsel og vi fikk familierom hvor far overnattet. Han betalte noe for det, husker ikke hvor mye. Tror vi hadde veldig flaks.

Jeg ville forberedt meg på at far må reise hjem, men det avhenger veldig av kapasiteten der og da. Det var ikke sikkert at jeg fikk føde der selv, pga. Kapasiteten og risikerte videresending til Ahus. Dersom du må dele rom med andre mødre er jeg ganske sikker på at far ikke får overnatte. Da er kapasiteten allerede full, i prinsippet, siden sykehuset er i utgangspunktet bygd for enkelmannsrom.

Det koster også mye for far å kjøpe mat der, så kan være lurt for han å kjøre å kjøpe noe utenom. Jeg kunne ikke holde baby engang så her fikk ikke far forlate sykehuset. Det ble relativt dyrt. Så det hendte han spiste opp restene fra maten min og.

Sånn ellers synes jeg det var greit å føde der. Veldig dårlig oppfølging første dag på barsel (pga. Kapasiteten), men etterpå gikk det seg til.

Anonymkode: 7cb5a...ff9

• Liker 1
Skrevet

Fødte på kalnes for 2mnd siden.

Fikk bleier til meg og baby, man bruker netting truse eller egen truse. Min blødning gikk over til "mensblødning" etter kort tid. Så for meg holdt det med nattbind etter jeg kom hjem. Det er også noen klær osv til baby der i giga størrelser 😅 glad jeg tok med pledd osv til baby, da han for det meste lå i bleia inntil meg i senga. 

Da jeg fødte var kapasiteten sprengt, måtte vente i flere timer på å komme inn på fødestue. Men de har familierom til "alle" så far fikk bli hele oppholdet. Koster heller ikke noe å ha far der, men han må betale for maten han spiser 😊

Ta med deg komfortable klær til deg selv og lille, mobil lader, ellers har de det meste på sykehuset. Greit å pakke med litt snop og evt drikke du er glad i. Ellers har de isbiter og saft /juice med fri tilgang. 

Jeg fikk mamma til å ta med ting jeg savnet da de kom på besøk dagen etter fødsel 😊

Lykke til ❤️ 

• Liker 2
Skrevet

Fødte nå i desember. Det var travelt, siden hele fire mødre hadde akutt keisersnitt samme kvelden jeg fødte.

Jeg fikk bleier, bind og nettingtruser på sykehuset. Jeg måtte bli noen ekstra dager på grunn av lavt blodsukker hos babyen, og fikk fylt på en ny pakke med både vanlige nattbind og sånne svære bleiebind, i tillegg til flere nettingtruser. Ingen problem å få ekstra. Tok med pakken med de resterende nattbind hjem etterpå. Åh, og så hadde de nattbind med vann på i fryseren man kunne få, det var veldig godt på et sårt underliv.

Jeg gikk med sykehusskjorte hele oppholdet, men hadde med et sett behagelige klær til når vi fikk besøk.

Vi fikk eget rom og bad, men ikke dobbeltseng. Litt kjipt at far måtte sove på ekstraseng ved siden av meg og babyen, og ikke kunne ligge i sengen sammen med oss. Spesielt siden vi var der så lenge. Kostet ingenting at han overnattet, men han måtte betale 100 kr for mat om dagen, pluss parkering utenfor. Vi kjøpte egentlig mest take out som vi fikk levert til sykehuset, for sykehusmaten fristet ikke over tid.

Jordmødrene og barnelegene er helt fantastiske. Jeg hadde en skremmende styrtfødsel midt i vaktskiftet, så jeg møtte på mange forskjellige. Hun som tok imot oss sjekket innom flere ganger, selv om hun ikke hadde ansvar for vårt rom. Det synes jeg var veldig fint.

Jeg slet med ammingen, men de har fantastisk god ammeveiledning. Vi kunne ringe på dem når som helst ila døgnet og de kom for å hjelpe med sugetak, stillinger eller andre ting vi lurte på. Jeg klarte heller ikke sove, siden jeg følte jeg måtte passe på at hun pustet, og da kunne jordmødrene passe barnet noen timer så vi fikk sovet. De kom inn med barnet hver tredje time for å die.
De var helt fantastiske, og jeg gleder meg til å føde der igjen neste gang. 

Anonymkode: 764c2...f05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...