Gå til innhold

Helsefagarbeider vs sykepleier

Fremhevede innlegg

Skrevet
41 minutter siden, Soul skrev:

Det er lettere å få 100% fast stilling som sykepleier. 

Uenig. Lettere å få deltidsstilling men ikke fast ansettelse på 100%

Anonymkode: d5e63...358

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så lei av at folk ser ned på helsefagarbeidere som noen som bare surrer rundt på sykehjemme og steller litt her og der. Som helsefagarbeider har man et ganske stort ansvar. Feks kan jeg observere pasienter som er ganske syke for så å ringe til Spl og sammen komme frem til en løsning på hva som gjøres videre. Man er nødt til å ha mye kunnskap og erfaring for å bli en god helsefagarbeider. Helsefagarbeidere blir også kjent med pasienter på en annen måte en SPL blir, da det er lettere for en helsefagarbeider å snakke med pasienten og bruke tid med pasienten. 

Hadde alle jobba i et team så hadde sammarbeide mellom SPL, HFA og PMA blitt bedre så hadde alt funka mye bedre. Har jobba på for mange arbeidsplasser hvor konkuransen mellom de 3 er for stor.  Husk på at Helsefagarbeidere har gått igjennom ganske mye tungt stoff og jobba flere år i helsevesenet før de får autorisasjonen. 

Anonymkode: d61dc...7cb

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser ikke ned på helsefagarbeidere, de har en viktig jobb og trengs absolutt i helsevesenet. Det jeg er lei av er folk som tror sykepleieutdanningen er høyskoleversjonen av helsefagarbeider, og det er det ikke. Det er to selvstendige yrker, og selv om det har en del felles områder skiller sykepleien seg fra helsefagarbeidernes arbeidsområde på flere punkter. Selv om en del emner som f.eks anatomi i begge utdanningene, er det mer omfattende på sykepleien og observasjoner/tiltak baserer seg på et bredere grunnlag enn hos helsefagarbeidere. Sykepleien er en grunnutdannelse som omfatter en større del av ivaretakelsen rundt pasientene, mer i relasjon til farmakologi og prosedyrer er nevnt tidligere i tråden, men også i forhold til sammenheng mellom observasjon og iverksettelse av tiltak, undervisning/opplæring av pasienter/pårørende, koordinering med andre yrkesgrupper, og å jobbe forskningsbasert. Selv om noen arbeidsoppgaver vil være like vil like vil helsefagarbeideren ofte ha fokus på stell og miljø, men sykepleieren i tillegg vil ha det medisinske og koordinering. Viktig med samarbeid selvfølgelig.

Jeg har selv studert med, hatt kolleger og veiledet studenter som var helsefagarbeidere først og så tok sykepleien etter noen år i arbeidslivet. Mange stilte med den holdningen at dette var noe de kunne, de skulle bare ha høyskolepapirene på det. De fikk sjokk når de så hvor store forskjeller det egentlig er mellom yrkene, selv hun som hadde jobbet 15 år på sykehjem innså at hun manglet kunnskaper om det sykepleierne egentlig drev med. Skal du velge utdanning så tenk på hva du vil jobbe med, og som nevnt over hvilken utdanning du tror du kan klare. Det er heldigvis mulig å ombestemme seg etterpå, enten det er den ene eller andre veien. 

Anonymkode: e4001...02b

• Liker 10
Skrevet

Jeg har et interessant eksempel:

For mange år siden jobbet jeg på en sykehusavdeling hvor det og var ansatt noen hjelpepleiere (som det da het). Hun ene var så irritert på sykepleierne som brukte så lang tid på medisinrommet og dillet rundt med legevisitten. Hun begynte så på sykepleien selv, godt voksen, og kom tilbake til arbeidsstedet som sykepleier. Hun fikk seg en real wake-up call. Hun klarte ikke å ha legevisitten da det ble for stressende for henne, og fikk fritak fra noen andre krevende sykepleieoppgaver, men fikk likevel jobbe som sykepleier. Hun ba om unnskyldning til sykepleierne for at hun hadde vært så ignorant og klaget på dem før. Så det er en ganske stor forskjell, men mange forstår det ikke før de er i den situasjonen selv.

Anonymkode: 4a771...4a8

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et interessant eksempel:

For mange år siden jobbet jeg på en sykehusavdeling hvor det og var ansatt noen hjelpepleiere (som det da het). Hun ene var så irritert på sykepleierne som brukte så lang tid på medisinrommet og dillet rundt med legevisitten. Hun begynte så på sykepleien selv, godt voksen, og kom tilbake til arbeidsstedet som sykepleier. Hun fikk seg en real wake-up call. Hun klarte ikke å ha legevisitten da det ble for stressende for henne, og fikk fritak fra noen andre krevende sykepleieoppgaver, men fikk likevel jobbe som sykepleier. Hun ba om unnskyldning til sykepleierne for at hun hadde vært så ignorant og klaget på dem før. Så det er en ganske stor forskjell, men mange forstår det ikke før de er i den situasjonen selv.

Anonymkode: 4a771...4a8

Ja, det er sånn det er! Hør hør ; spesielt du lenger oppe i tråden som snakket om at alle tenkte mer «team» så hadde alt blitt så flott

Sannheten er at helsefagarbeidere er i overtall på sykehjem og om ikke mentaliteten i forhold til sykepleiere var slik som beskrevet over før, så blir den det hvertfall da. Sannheten er også at sykepleiere skygger banen mtp å jobbe på sykehjem mye grunnet dette.

Ganske synd egentlig. Sykepleie på sykehjem er en kompetanse som man faktisk ikke klarer seg uten.

Anonymkode: d7e57...38a

Skrevet
På 29.9.2019 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig forskjellen på en helsefagarbeider og sykepleier?

Anonymkode: 94997...4e6

Helsefagarbeidere jobber i hovedsak på sykehjem med gamle pasienter, de gjør mye jobb, alt fra å lage mat til pasienten til å sørge for at de aktiviseres. Helsefagarbeidere har tyngre jobb enn sykepleiere 

Anonymkode: 31b3e...a27

Skrevet
På 29.9.2019 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere observerer , administrerer og rapporterer behandlinger som er satt i gang av lege. Legen setter lit til sykepleierens observasjoner mtp hva som skal gjøres videre. 

Sykepleiere har grundig utdannelse i hvordan kroppens prosesser henger sammen, at livet ikke nødvendigvis handler om frisk/syk; men å kartlegge hva ressurser man kan finne frem i pasientens situasjon akkurat nå. Er pasienten svært gammel eller syk kan det handle om smertelindring, kommunikasjon og ivaretakelse av pårørende i en vanskelig situasjon etc.

Helsefagarbeider begynte nok litt som en «politisk» greie.. mye for spare penger. Nå har helsefagarbeidere og/ eller i de verste tilfellene - en stor andel ufaglærte + noen helsefagarbeidere på toppen overtatt sentrale deler av helsevesenet; eksempelvis sykehjem , helsehus; ergo steder med svært dårlige pasienter. 

Så sykepleiere er egentlig bare assistenter for leger som fyker rundt. Unødvendig hvis legen uansett kommer innom for å sjekke pasienten senere

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sykepleiere er egentlig bare assistenter for leger som fyker rundt. Unødvendig hvis legen uansett kommer innom for å sjekke pasienten senere

Hehe, legene ser pasienten i 5 min daglig, mens sykepleiere er betraktelig mye mer med pasienten. Legen stoler på sykepleierens observasjoner kunnskaper og bruker dette sammen med egne observasjoner for å stille diagnose og velge behandling. Legene er avhengig av sykepleierne og andre helsearbeiderne sine observasjoner for å klare å behandle alle pasientene på sykehus, sykehjem osv.

Anonymkode: 27eb0...32c

• Liker 1
Skrevet
På 29.9.2019 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Du har desverre rett i at motivasjonen for en del sykepleiere er å bli «mest mulig lege».

synd, for sykepleier og lege er to helt forskjellige utdannelser men som skal - sammen som team - utøve god behandling for pasienter.

før var det kun lege og sykepleier. Nå er sykepleie-profesjonen utvannet med svært mange helsefagarbeidere. Sikkert flere grunnet til det. Ene er politisk - for at myndighetene skal kunne spare penger. Andre er nok at endel sykepleiere ønsker mer administrative og tekniske , og eller oppgaver som en lege kunne gjort ; men som av leger blir sett på som drittjobber; og derfor gledelig gir fra seg til sykepleiere. 

Tror kvaliteten på pleie og omsorg går ned. Skulle ønske flere av dagens sykepleier hadde yrkesstolthet

Det er ikke riktig at leger bare gir fra seg drittjobber. Jeg jobber på en veldig spesialisert avdeling selv og gjør ganske mange legeoppgaver. Det handler om at det er ting vi kan som legene ikke kan. Det er ikke sånn at bare fordi man er lege så vet man automatisk hva slags medisin man bruker på smertepumpe og vanlig dosering for eksempel. Der jeg jobber er legene veldig klar over det og vi jobber godt som et team. Det er forøvrig ingen helsefagarbeidere der jeg jobber da det ikke er pasienter som trenger stell osv. 

Anonymkode: 14a7f...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...