AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 Hva er egentlig forskjellen på en helsefagarbeider og sykepleier? Anonymkode: 94997...4e6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #2 Skrevet 29. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig forskjellen på en helsefagarbeider og sykepleier? Anonymkode: 94997...4e6 Sykepleier er en høyskoleutdannelse, helsefagarbeider er fagskole. Anonymkode: d5e63...358
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #3 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sykepleier er en høyskoleutdannelse, helsefagarbeider er fagskole. Anonymkode: d5e63...358 Okei, så det er eneste forskjellen? Tenkte på sånn i forhold til kompetanse osv. Anonymkode: 94997...4e6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #4 Skrevet 29. september 2019 En helsefagarbeider er fagbrev og har generelt stell av pasienter. Kan ta medisinkurs for å gi ut medisiner. Sykepleier er bachelorutdannelse med lisens. Kan sette medisiner, medisiner, injeksjoner etc. Mye mer ansvar bla. Råder deg til å lese på utdanning.no Anonymkode: f3ab5...6b6 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #5 Skrevet 29. september 2019 Vi helsefagarbeidere kan gi medisiner ved å ta kurs, ikke injeksjoner, dog kan vi gi insulin ved kurs, en sykepleier kan i tillegg til å gi medisiner også dosere medisiner, men legen sier hva de skal gi og mengden. Så sykepleiere gjør ofte jobber rettet mot medisiner og administarsjonsoppgaver på sykhus, helsefagarbeideren driver mest med stell, mat o.l. Sykepleier har en grundigere utdanning enn det helsefagarbeideren har, da vi kun går igjennom ting på overfladisk nivå, slik som forflyttningstekninker mm, mens sykepleieren kan anatomi ol Anonymkode: 1b18d...468
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #6 Skrevet 29. september 2019 Sykepleiere observerer , administrerer og rapporterer behandlinger som er satt i gang av lege. Legen setter lit til sykepleierens observasjoner mtp hva som skal gjøres videre. Sykepleiere har grundig utdannelse i hvordan kroppens prosesser henger sammen, at livet ikke nødvendigvis handler om frisk/syk; men å kartlegge hva ressurser man kan finne frem i pasientens situasjon akkurat nå. Er pasienten svært gammel eller syk kan det handle om smertelindring, kommunikasjon og ivaretakelse av pårørende i en vanskelig situasjon etc. Helsefagarbeider begynte nok litt som en «politisk» greie.. mye for spare penger. Nå har helsefagarbeidere og/ eller i de verste tilfellene - en stor andel ufaglærte + noen helsefagarbeidere på toppen overtatt sentrale deler av helsevesenet; eksempelvis sykehjem , helsehus; ergo steder med svært dårlige pasienter. Anonymkode: d7e57...38a 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #7 Skrevet 29. september 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi helsefagarbeidere kan gi medisiner ved å ta kurs, ikke injeksjoner, dog kan vi gi insulin ved kurs, en sykepleier kan i tillegg til å gi medisiner også dosere medisiner, men legen sier hva de skal gi og mengden. Så sykepleiere gjør ofte jobber rettet mot medisiner og administarsjonsoppgaver på sykhus, helsefagarbeideren driver mest med stell, mat o.l. Sykepleier har en grundigere utdanning enn det helsefagarbeideren har, da vi kun går igjennom ting på overfladisk nivå, slik som forflyttningstekninker mm, mens sykepleieren kan anatomi ol Anonymkode: 1b18d...468 Mulig jeg misforstår deg, men jeg studerer til å bli helsefagarbeider og jeg lærer om anatomi. Anonymkode: 94997...4e6
Illuminatum Skrevet 29. september 2019 #8 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg misforstår deg, men jeg studerer til å bli helsefagarbeider og jeg lærer om anatomi. Anonymkode: 94997...4e6 "studerer? Er det ikke videregående skole? 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg misforstår deg, men jeg studerer til å bli helsefagarbeider og jeg lærer om anatomi. Anonymkode: 94997...4e6 Mye mulig det, men sykepleier har mye mer inngående kunnskap i anatomi Anonymkode: ab4ac...72f 12
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #10 Skrevet 29. september 2019 Akkurat nå, Illuminatum skrev: "studerer? Er det ikke videregående skole? Det er en utdanning på videregående-nivå ja. Enkelte helsefagarbeidere tror dog at de er like kompetente som sykepleiere. Des mindre man vet - des mer tror man at man vet;) Anonymkode: d7e57...38a 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #11 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, Illuminatum skrev: "studerer? Er det ikke videregående skole? Vet ikke hvordan det er ellers rundt om her i landet, men her jeg bor finnes denne utdanningen både på VGS og høgskolen. Jeg går på høgskolen og ikke VGS. Står oppført der som student å mottar stipend (som fulltidsstudent i følge Lånekassen) Har praksis i hjemmesykepleien der kaller kollegane mine meg for student. Så ja, jeg synes jeg har rett til å kalle meg student Anonymkode: 94997...4e6 1
Illuminatum Skrevet 29. september 2019 #12 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvordan det er ellers rundt om her i landet, men her jeg bor finnes denne utdanningen både på VGS og høgskolen. Jeg går på høgskolen og ikke VGS. Står oppført der som student å mottar stipend (som fulltidsstudent i følge Lånekassen) Har praksis i hjemmesykepleien der kaller kollegane mine meg for student. Så ja, jeg synes jeg har rett til å kalle meg student Anonymkode: 94997...4e6 https://utdanning.no/studiebeskrivelse/helsearbeiderfag 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #13 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvordan det er ellers rundt om her i landet, men her jeg bor finnes denne utdanningen både på VGS og høgskolen. Jeg går på høgskolen og ikke VGS. Står oppført der som student å mottar stipend (som fulltidsstudent i følge Lånekassen) Har praksis i hjemmesykepleien der kaller kollegane mine meg for student. Så ja, jeg synes jeg har rett til å kalle meg student Anonymkode: 94997...4e6 Kan du finne en link til studiebeskrivelsen på høgskolen? Anonymkode: 14748...e13 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #14 Skrevet 29. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg misforstår deg, men jeg studerer til å bli helsefagarbeider og jeg lærer om anatomi. Anonymkode: 94997...4e6 Det er ikke bare anatomi. Sykdomsprosesser, hva som skjer med cellene i kroppen når vi blir syke, hvordan forskjellige medisiner påvirker kroppen på ett mikroskopisk nivå, hvordan forskjellige sykdommer påvirker kroppen på hvilken måte og hvordan.. Det er mye mer grundig enn det er som helsefagarbeider. Det er noe av det nærmeste man kan komme en legeutdannelse uten å være lege. Anonymkode: fdffb...207 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #15 Skrevet 29. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en utdanning på videregående-nivå ja. Enkelte helsefagarbeidere tror dog at de er like kompetente som sykepleiere. Des mindre man vet - des mer tror man at man vet;) Anonymkode: d7e57...38a ikke uvanlig det man kan se hos enkelte sykepleiere som tror de er leger Anonymkode: d5e63...358 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #16 Skrevet 29. september 2019 Jeg gikk først helsefagarbeider, og er nå nettopp ferdig sykepleier. Jeg har erfart at mange helsefagarbeidere og hjelpepleiere tror de har nesten samme jobb som sykepleiere, når de kan dele ut medisiner. Men sykepleie er utrolig mye mer enn å bare dele ut medisin. Vi har farmakologi som fag. Vi skal vite hva vi gir- virkning, bivirkninger, indikasjon for bruk, kontraindikasjoner osv. Legen velger legemiddel og har det overordnede ansvaret, men vi skal og ha kunnskap om det. Vi må kunne medikamentregning. Vi har anatomi, sykdomslære og andre fag, på et høyere nivå enn det som er på helsefagarbeider. Vi skal kunne observere respirasjon, sirkulasjon, eliminasjon med mer. Vi skal iverksette sykepleietiltak der det er nødvendig. Vi har det sykepleiefaglige ansvaret. Vi skal arbeide forskningsbasert, og har ansvar for å holde oss faglig oppdatert. Ansvaret er stort. Man har ulike oppgaver og ulike ansvarsområder, men jeg mener begge yrkene er kjempeviktige. Anonymkode: 80206...6e1 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #17 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: ikke uvanlig det man kan se hos enkelte sykepleiere som tror de er leger Anonymkode: d5e63...358 Du har desverre rett i at motivasjonen for en del sykepleiere er å bli «mest mulig lege». synd, for sykepleier og lege er to helt forskjellige utdannelser men som skal - sammen som team - utøve god behandling for pasienter. før var det kun lege og sykepleier. Nå er sykepleie-profesjonen utvannet med svært mange helsefagarbeidere. Sikkert flere grunnet til det. Ene er politisk - for at myndighetene skal kunne spare penger. Andre er nok at endel sykepleiere ønsker mer administrative og tekniske , og eller oppgaver som en lege kunne gjort ; men som av leger blir sett på som drittjobber; og derfor gledelig gir fra seg til sykepleiere. Tror kvaliteten på pleie og omsorg går ned. Skulle ønske flere av dagens sykepleier hadde yrkesstolthet Anonymkode: d7e57...38a 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #18 Skrevet 29. september 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har desverre rett i at motivasjonen for en del sykepleiere er å bli «mest mulig lege». synd, for sykepleier og lege er to helt forskjellige utdannelser men som skal - sammen som team - utøve god behandling for pasienter. før var det kun lege og sykepleier. Nå er sykepleie-profesjonen utvannet med svært mange helsefagarbeidere. Sikkert flere grunnet til det. Ene er politisk - for at myndighetene skal kunne spare penger. Andre er nok at endel sykepleiere ønsker mer administrative og tekniske , og eller oppgaver som en lege kunne gjort ; men som av leger blir sett på som drittjobber; og derfor gledelig gir fra seg til sykepleiere. Tror kvaliteten på pleie og omsorg går ned. Skulle ønske flere av dagens sykepleier hadde yrkesstolthet Anonymkode: d7e57...38a Jeg vurderte sykepleierutdanningen, men tok helsefagarbeiderutdanningen i stede grunnen til det var fordi jeg ikke hadde klart sykepleierutdanningen. Jobber med fler som også ville bli sykepleier, men tok helsefagarbeider i stede pga skolegangen. Så her er enda en grunn til hvorfor noen velger den retningen:) Anonymkode: 94997...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #19 Skrevet 29. september 2019 En viktig ting som ikke nevnes her er at det er flere jobbmuligheter og muligheter for videreutdanning som sykepleier. Man kan jo også videreutdanne seg som helsefagarbeider, men det er større muligheter for å få jobb i flere sektorer som sykepleier. Blir man lei av det feltet man jobber i kan man gjøre noe helt annet og likevel bruke utdanningen sin som sykepleier, har inntrykk av at helsefagarbeidere blir litt mer låst der. Anonymkode: 47a0b...e03 1
Soul Skrevet 29. september 2019 #20 Skrevet 29. september 2019 Det er lettere å få 100% fast stilling som sykepleier. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå