Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har pcos og har blitt satt på metformin for å forhåpentligvis gå litt ned i vekt, få stabilt blodsukker og få stabile sykluser.

Spurte gyn hvordan dette ble om/når jeg blir gravid, om jeg skal fortsette å ta metformin eller om jeg skal slutte. Fikk ikke noe tydlig svar, var mer litt hva jeg ville selv...

Ser nå på felleskatalogen hvor det står «Graviditet: Ukontrollert diabetes under svangerskapet (i forbindelse med svangerskapet eller permanent) er forbundet med økt risiko for medfødte misdannelser og perinatal dødelighet. En begrenset mengde data fra bruk av metformin hos gravide indikerer ingen risiko for medfødte misdannelser. Dyrestudier indikerer ingen skadelige effekter på svangerskapsforløpet, embryo- eller fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling».

dette tolker jeg som at man bør fortsette på metformin for å ikke få «ukontrollert diabetes», eller tenker jeg feil?

står også:

«Ved graviditet eller planlegging av graviditet, bør ikke diabetes behandles med metformin. I stedet bør insulin benyttes for å holde blodsukkernivået så normalt som mulig for å redusere risikoen for fostermisdannelser.»

Nå har jo jeg blitt satt på metformin for å bli gravid, så står det at man ikke bør bruke det ved planlegging av graviditet...?

Anonymkode: a4cb4...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde ikke bli gravid før du har gått ned i vekt. Overvekt er farlig både for deg og ikke minst fosteret.

Anonymkode: 87260...559

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ikke bli gravid før du har gått ned i vekt. Overvekt er farlig både for deg og ikke minst fosteret.

Neivell, hvis du sier det så. Da dropper jeg tanken på barn da.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neivell, hvis du sier det så. Da dropper jeg tanken på barn da.

Hva med å heller gå ned i vekt istedenfor å droppe hele tanken på barn? Du vil få et mye lettere svangerskap. 

• Liker 5
Skrevet

Sjekk med gynekologen om hva som burde gjøres om du skulle bli gravid. 

Jeg vil anbefale deg å gå ned i første omgang før du blir gravid.  Dersom du har pcos,er overvektig Og sliter med blodsukkeret er kan det øke sjansene for SA. Snakker av erfaring og ønsker ikke det for noen. 

Hadde en kontrolltime på riksen før ny oppstart av prøverør. Her ba jeg om nærmere sjekk for SA. Han mistenkte insulinresistent og etter test ble dette bekreftet.  

Ble satt på Metformin og er nå i gang med vektnedgangen som han anbefalte. 

Skrevet

Jeg ble gravid etter 1,5 mnd med 1000 mg Metformin om dagen. Hadde gått ned 4-5 kg på det tidspunktet, så ikke stor greiene (fra ca 99 kg til 94-95 kg). Tok kontakt med fastlege, som sa jeg skulle kutte metformin. 

Hadde SA i uke 6, og gikk i den forbindelse til gynekolog. Tok opp dette med metformin der, og hun mente jeg burde fortsatt (men at det ikke hadde Gjort noe fra eller til mtp SA). Nå har jeg trappet opp til 1500 mg, og kommer ikke til å slutte dersom jeg blir gravid igjen. 

Anonymkode: e62aa...31e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller gå ned i vekt istedenfor å droppe hele tanken på barn? Du vil få et mye lettere svangerskap. 

Det var selvfølgelig ironisk ment. Jeg er ikke alvorlig overvektig, har en sunt kosthold og trener regelmessig. Gynekologen mente det ikke ville skade om jeg går ned litt i vekt og at metformin kunne hjelpe med det også (i tillegg til å kanskje stabilisere syklusen).

Det du sa var sikkert ikke vondt ment, men du svarte ikke på noe av det jeg spurte om. Og ja, jeg forstår at overvekt ikke er bra for noen!

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid etter 1,5 mnd med 1000 mg Metformin om dagen. Hadde gått ned 4-5 kg på det tidspunktet, så ikke stor greiene (fra ca 99 kg til 94-95 kg). Tok kontakt med fastlege, som sa jeg skulle kutte metformin. 

Hadde SA i uke 6, og gikk i den forbindelse til gynekolog. Tok opp dette med metformin der, og hun mente jeg burde fortsatt (men at det ikke hadde Gjort noe fra eller til mtp SA). Nå har jeg trappet opp til 1500 mg, og kommer ikke til å slutte dersom jeg blir gravid igjen. 

Takk for svar! Tror jeg må forhøre meg mer neste gang jeg er med gynekologen.

så trist at du mistet og lykke til videre

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har pcos og har blitt satt på metformin for å forhåpentligvis gå litt ned i vekt, få stabilt blodsukker og få stabile sykluser.

Spurte gyn hvordan dette ble om/når jeg blir gravid, om jeg skal fortsette å ta metformin eller om jeg skal slutte. Fikk ikke noe tydlig svar, var mer litt hva jeg ville selv...

Ser nå på felleskatalogen hvor det står «Graviditet: Ukontrollert diabetes under svangerskapet (i forbindelse med svangerskapet eller permanent) er forbundet med økt risiko for medfødte misdannelser og perinatal dødelighet. En begrenset mengde data fra bruk av metformin hos gravide indikerer ingen risiko for medfødte misdannelser. Dyrestudier indikerer ingen skadelige effekter på svangerskapsforløpet, embryo- eller fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling».

dette tolker jeg som at man bør fortsette på metformin for å ikke få «ukontrollert diabetes», eller tenker jeg feil?

står også:

«Ved graviditet eller planlegging av graviditet, bør ikke diabetes behandles med metformin. I stedet bør insulin benyttes for å holde blodsukkernivået så normalt som mulig for å redusere risikoen for fostermisdannelser.»

Nå har jo jeg blitt satt på metformin for å bli gravid, så står det at man ikke bør bruke det ved planlegging av graviditet...?

Metformin er jo egentlig en diabetesmedisin, så det du siterer her er nok gjeldende for de som bruker Metformin for diabetes, ikke pcos.

Når det gjelder Metformin og pcos så finnes det en helt fersk, norsk studie som har sett på dette. Når man oppsummerer forskningen som er gjort på pcos og gravide finner man på den ene siden at Metformin ser ut til å redusere risikoen for svangerskapskomplikasjoner. På den andre siden øker risikoen for fedme hos barnet. Se feks denne lenken: https://stolav.no/nyheter/2019/-vil-sette-standarden-for-fremtidig-behandling

Jeg ville derfor tatt en ny prat med gynekologen for å veie fordeler og risiko opp mot hverandre, evt bedt om en second opinion fra en annen lege.

Anonymkode: f8aca...b79

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Metformin er jo egentlig en diabetesmedisin, så det du siterer her er nok gjeldende for de som bruker Metformin for diabetes, ikke pcos.

Når det gjelder Metformin og pcos så finnes det en helt fersk, norsk studie som har sett på dette. Når man oppsummerer forskningen som er gjort på pcos og gravide finner man på den ene siden at Metformin ser ut til å redusere risikoen for svangerskapskomplikasjoner. På den andre siden øker risikoen for fedme hos barnet. Se feks denne lenken: https://stolav.no/nyheter/2019/-vil-sette-standarden-for-fremtidig-behandling

Jeg ville derfor tatt en ny prat med gynekologen for å veie fordeler og risiko opp mot hverandre, evt bedt om en second opinion fra en annen lege.

Anonymkode: f8aca...b79

Takk for nyttig lenke! Vil bare presisere dette med risiko for fedme hos barnet: i lenken står det at de ikke kan si noe om det er metformin eller mors vekt som gjør utslaget for risikoen for fedme hos barnet. Kvinner som får metformin er ofte overvektige i utgangspunktet, så det er vanskelig å si hva som fører til hva. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Tror jeg må forhøre meg mer neste gang jeg er med gynekologen.

så trist at du mistet og lykke til videre

Vil bare legge til at jeg tror ikke metforminen hadde så mye å si for vektnedgang da jeg tok 1000 mg. Jeg la samtidig om kosten ganske mye, og 4-5 kg ned over den tidsperioden det tok er ikke voldsomme greier (tror det var ca 1 kg i måneden). Det har gått raskere etter at jeg trappet opp, omtrent tilsvarende nedgang på 1,5 mnd. Sannsynligvis hjalp metforminen meg med å få eggløsning, og ikke vektnedgang. 

Ideelt sett bør jeg vel opp til 2x850 mg, men vi får se. 

Skrevet

Jeg sluttet den dagen jeg fikk positiv test. Gikk bare på 500mg. 

Vet det har vært en studie der det ble forsket på metformin under graviditet men husker ikke helt hva de konkluderte med.

Anonymkode: 6ed5f...d14

Skrevet
På 29.9.2019 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Takk for nyttig lenke! Vil bare presisere dette med risiko for fedme hos barnet: i lenken står det at de ikke kan si noe om det er metformin eller mors vekt som gjør utslaget for risikoen for fedme hos barnet. Kvinner som får metformin er ofte overvektige i utgangspunktet, så det er vanskelig å si hva som fører til hva. 

Så du er villig til å ta risken, i stedenfor å søke andre midler og gå ned i vekt? 

Anonymkode: 90cc4...5f0

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du er villig til å ta risken, i stedenfor å søke andre midler og gå ned i vekt? 

Anonymkode: 90cc4...5f0

Ta risken? For hva? 

AB jeg siterte skrev at Metformin øker risikoen for fedme hos barnet. Det er ikke det som står i artikkelen. 

Skrevet

Hovedgrunnen til at jeg tar det, er for å få stabile sykluser, noe jeg aldri har hatt selv som normalvektig. Så å rakke ned på folk som tar metformin å heller mene de burde finne andre metoder å slanke seg på blir litt feil. Gynekologen har forskrevet det av en grunn og tipper gynekologen har mer peiling enn deg. 

Innlegget handler heller ikke om å gå ned i vekt, men om man skal fortsette med metformin når man blir gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...