Gå til innhold

Cola light - artikkel i bladet I Form

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå blir jeg snart gal vedrørende hva jeg skal tro om Cola light.... :o

Jeg prøver så godt jeg kan å trappe ned på det, selv om det er noe av det beste jeg vet... et glass iskald cola light... mmm....

Men så får jeg hele tiden høre at det er skadelig. At aspartam er skadelig (søtningsstoffet), at det "fucker" opp insulinnivået, noe som igjen går ut over forbrenningen, at man legger på seg av light-brus selv om den er uten kcalorier.

Og nå - i neste nummer av I Form, som jeg fikk i posten igår og som jeg åpnet nå - der er det en artikkel som heter

"10 matvarer som får fart på forbrenningen"

Sitat: Den nyeste forskningen viser at noen matvarer er i stand til å øke stoffskiftet i begydelig grad - så mye at du svir av en masse kcalorier. Hvis du spiser ca. 2.000 kcal. om dagen og bevisst begynner å spise stoffskiftemat, vil du forbrenne 22.000 kcal. på et halvt år, dvs. 3 kg. kroppsfett. Uten å spise mindre eller bevege deg mer.

Og en av disse tingene som skal forbrenne mer, er cola light :o

Det er faktisk den tingen som har mest minuskcalorier, nærmere bestemt hele 1.000 minuskcalorier i et glass!!

Jeg blir gal! Og jeg vil vite hva som er sant i denne saken! Hvis jeg ikke legger på meg, men tvert imot går ned i vekt av å drikke light-brus, så er det faktisk en fin ting i livet mitt! Sambo er blandt dem som er fryktlig irritert på ligth-brus-drikkingen min, han kaller det gift og sier det er fryktelige greier for kroppen. Jeg lurer på hva han sier når jeg viser ham dette.

Har også hørt at mange på Grete Roede-kurs o.l. også får beskjed om å kutte ut light-brus.

Hva er riktig??? Trenger svar!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Étoile
Skrevet

Hvis det høres for godt ut til å være sant - så er det det. :wink:

Skrevet

Sambo tolker artikkelen som at det er koffein som øker forbrenningen og at holder fast på at aspartam er like skadelig som før...

:(

Gjest gjest 0
Skrevet

Da får du hive deg på kaffebølgen i stedet :wink:

Pam

Gjest treningsjenta
Skrevet
Sambo tolker artikkelen som at det er koffein som øker forbrenningen og at holder fast på at aspartam er like skadelig som før...

:(

Nei nei nei, på tide og kvele denne myten! Hvis det hadde ført til stigning i blodsukkeret så hadde det vel aldri blitt anbefalt til diabetespasienter! Det ville jo vært livsfarlig. ta og goole "lightbrus" så kommer det opp mange sider hvor denne myten blir avlivet.

Det cola light er skadelig for er tennene, og det mer enn sukker! Men det er det ph-verdien som gjør.

Skrevet
Da får du hive deg på kaffebølgen i stedet :wink:

Pam

Men kaffe er jo ikke noe GODT!! :grine:

Gjest treningsjenta
Skrevet

Drikk masse grønn te, inneholder også mange antioksidanter..

Gjest gjest 0
Skrevet

Men kaffe er jo ikke noe GODT!! :grine:

Hehe det er en vanesak det. Når du har drikki noen liter sklir det lett ned :sjarmor::ler:

Pam

Gjest synseren
Skrevet

Du er ikke den første som blir forvirret av alle de motstridene forsknings resultatene. I den ene artikkelen står det at noe er sunt, mens i neste står det at den samme matvaren el drikken er svært usunn.

Skjønner godt at du nesten blir "gal" som du sier. :ler:

Legen min anbefalte meg å ikke drikke mer enn en halvliter ligth brus til dagen.

Gjest treningsjenta
Skrevet

Ja det er vilt mye motstridende informasjon ute og går,

sunt er det ikke hvis man definerer sunt som noe essensielle nærinngstoffer kroppen trenger, men blodsukkeret påvirker det ikke! Sikkert mye annent negativt....lurest er vann, kanskje med litt sitron eller appelsinbåter oppi for smakens skyld

Gjest Gjesta
Skrevet

Det står også at den inneholder 1000% minuskalorier...

Konklusjon: hvis du sover i mattetimene på ungdomsskolen, kan du alltids få jobb i I Form.

Skrevet
Det står også at den inneholder 1000% minuskalorier...

Konklusjon: hvis du sover i mattetimene på ungdomsskolen, kan du alltids få jobb i I Form.

Og Lilith vet hva hun snakker om- siden hun leser det. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Yeah. Sier dama som leser det.. :ler:

:tunge1:

Hva har jeg egentlig gjort deg? Betyr lese=sluke rått? I så fall tyder det dårlig for din fremtidige karriere...

Skrevet

Sånn jeg har forstått det er den negative slankeeffekten av lightbrus det at:

kroppen pga smaken tror den har fått noe søtt -> insulinnivået øker uten at blodsukkernivået har gjort det -> og så blir man mer sugen på mer søtt enn man ellers ville ha blitt -> og spiser rett og slett mer enn man ellers ville gjort.

Noe som ikke er slankende.

Skrevet
Sånn jeg har forstått det er den negative slankeeffekten av lightbrus det at:

kroppen pga smaken tror den har fått noe søtt -> insulinnivået øker uten at blodsukkernivået har gjort det -> og så blir man mer sugen på mer søtt enn man ellers ville ha blitt -> og spiser rett og slett mer enn man ellers ville gjort.  

Noe som ikke er slankende.

Jeg kjenner diabetikere som drikker 3 liter om dagen. Hvis insulinet økte nevneverdig ville de vært så godt som døde.

Gjest seroxata
Skrevet

Jeg blir og gal i hodet! i dag har jeg ikke hatt et eneste glass pepsi max, som jeg pleier å ha et par, tre av om dagen! jeg begynner å bli gretten! og har nå MER lyst på søtsaker enn når jeg drikker dette... hva er det for noe rart??

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg blir og gal i hodet! i dag har jeg ikke hatt et eneste glass pepsi max' date=' som jeg pleier å ha et par, tre av om dagen! jeg begynner å bli gretten! og har nå MER lyst på søtsaker enn når jeg drikker dette... hva er det for noe rart??[/quote']

Kroppen din reagerer på at den ikke får koffein. Går fort over :)

Sånn forøvrig. Jeg vet lite om kalorier, men minus-kalorier?? Hørtes litt suspekt ut.

Det jeg derimot vet, er at det ikke finnes et eneste studie som har vist at aspartam er skadelig for mennesker.

Skrevet
Jeg kjenner diabetikere som drikker 3 liter om dagen. Hvis insulinet økte nevneverdig ville de vært så godt som døde.

:-? Har jeg misforstått helt jeg, eller dreier ikke diabetes seg nettopp om at kroppen ikke produserer insulinet selv, men må få det tilført? I så fall er det jo klart at ikke insulinet øker...

Skrevet

Men sist det var tema om Pepsi Max her, ble det lagt ut en skremmende link til en artikkel om hvor skadelig aspartam er. Jeg finner den ikke nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...