solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2019 #21 Skrevet 29. september 2019 34 minutter siden, KillerKitty skrev: Ja 🤔 Kan ikke huske helt tilbake til akkurat første klasse, men utover det så var det vanlig med 100-200 gjennom hele barneskolen. Vi var ikke så mange elever i klassen, og bodde på et relativt lite sted, om det er av betydning. Det kan være av betydning. Er litt forskjell på om det er 20-30 bursdager eller om det er 5-7 i et år. 3
KillerKitty Skrevet 30. september 2019 #22 Skrevet 30. september 2019 6 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Vet ikke hvor gammel du er, men: i forhold til når jeg var liten så er det mange flere bursdager. Vi inviterte ikke nødvendigvis alle i klassen eller alle av samme kjønn. Så ihvertfall i mitt tilfelle så er det langt flere bursdager som barna mine går i. Dermed mer penger totalt sett. Og det blir litt feil om bursdagsgaver til klassekamerater skal være en vesentlig del av familiebudsjettet. Synes jeg. Til ts: du kan ikke diktere hva de andre skal gi i gave. Du kan selvsagt si at dere ikke ønsker gaver, eller at barnet helst ønsker seg penger eller et eller annet spesielt (Men da må barnet være enig i det). Når det gjelder hva dere gir, så går det fint an å finne greie ting til 50 kr, om du kjøper inn ting når det er på tilbud og holder et lite lager av det. Ellers kan man kjøpe ting som er forbruksvarer, f eks godteri. Eller gi penger. Eller fornuftige ting som en t-skjorte fra h&m. Jeg er i 20 årene Du har nok rett i at det er flere bursdager nå. Enkelte skoler er jo baseskoler og, så det blir jo veldig mange. Her var det mest vanlig at jentene ba hverandre og det samme med guttene. Men i sånne tilfeller hvor det er satt en grense; er det ikke nesten bedre med spleising på en litt større gave da, eventuelt at alle gir penger, enkelt og greit? Hvis ikke blir det jo bare sprettballer og sjokolade i bøtter og spann.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #23 Skrevet 30. september 2019 Når invitasjonen deles ut er det vel mulig å skrive på hva poden ønsker seg. Dvs du kan skrive at han sparer til noe bestemt formål, eller så kan du jo gå i butikker og se litt etter hva som kan komme innenfor grensa og å sette opp. Kanskje gavekort på noe om det fåes i så lave summer? Med kanskje 20-30 unger i en klasse, og alle skal gi bort noe som mest sannsynlig havner i søpla etter kort tid, er det ikke akkurat noe jeg selv hadde satt pris på. Litt rart de setter kvantitet over kvalitet. Likte bedre løsningen hvor hvert barn fikk en gave fra klassen. Kommer litt an på ungen din og. Men du kan gjøre en byttehandel med han. Si at dere i stede ønsker at 50 kr settes inn til et veldedig formål som han velger ut, mot at han får bli med og velge noe han ønsker seg til ca samme pris. Det blir en liten ekstra utgift på deg, men og en måte og signalisere at å kjøpe tidvis bare tull som genererer søppel ikke er ønskelig. Anonymkode: fe63a...bd3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #24 Skrevet 30. september 2019 Jeg vet om flere klasser der avtalen er at alle gir 50 kr. Fordelen er at du kan kjøpe noe som barnet faktisk trenger. Ulempen er at det blir null pakker i bursdagene, og for barn som elsker å pakke opp gaver uten å egentlig bry seg om innholdet er jo det litt kjipt. Husker selv at jeg syns selve gavene og å åpne dem var det beste med bursdager. Ikke hva jeg fikk i gave Anonymkode: c13e4...a5c 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #25 Skrevet 30. september 2019 Da jeg var barn, kjøpte man det man ville. Men da var det gjerne 7 jenter i klassen. Nå da jeg ble voksen, så ble gavene bare dyrere og dyrere, og alle var redd for å gi kjip gave. Etter et par bursdager med 2-300 gaver ble vi fort enige om at vi måtte ha en grense. Tror det var 11 gutter i klassen. Vi satte 100 kr. Det ble litt plastræl, men gutten synes det var kjekt. Nestemann ble vi enige om 50 kr. 15 gutter i klassen. Da var beløpet så lavt at det var sjelden at det ble noe annet enn 50-lappen og et hjemmesnekret kort. Noen få småesker med lego. Men det er jo kjekt 😊 Anonymkode: e6f94...609
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #26 Skrevet 30. september 2019 Tenk heller at det er hyggelig for barnet å få gaver. Du kan jo evt ønske penger. Anonymkode: 8a156...182
solmåneogstjerner Skrevet 30. september 2019 #27 Skrevet 30. september 2019 3 timer siden, KillerKitty skrev: Men i sånne tilfeller hvor det er satt en grense; er det ikke nesten bedre med spleising på en litt større gave da, eventuelt at alle gir penger, enkelt og greit? Hvis ikke blir det jo bare sprettballer og sjokolade i bøtter og spann. Det er jeg helt enig i. Men det bør være valgfritt, og summen bør være lav. Om jeg er god til å handle på salg og faktisk får tak i greie ting til 30 kroner, og det er det jeg har råd til så bør jeg få lov til det uten å føle at jeg blir hengt ut for det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #28 Skrevet 4. oktober 2019 Hvis du ønsker å tenke miljøvennlig, så sier du at "Frode tar gjerne i mot brukte i år". Det er en ok føring. Anonymkode: 9a931...ec6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #29 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg skjønner på en måte greia med en enkelt gave fra klassen, likevel hadde jeg stemt imot, ikke fordi det er synd på bursdagsbarnet med bare en gave, men fordi det er mye sosial læring i å gi gaver. Man kan utvikle innlevelsesevne gjennom å tenke gjennom hva andre liker, for så å finne en gave som passer til den andre. Jeg ønsker ikke å ta fra barnet mitt denne læringsarenaen. Anonymkode: 0ea6c...730 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #30 Skrevet 6. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner på en måte greia med en enkelt gave fra klassen, likevel hadde jeg stemt imot, ikke fordi det er synd på bursdagsbarnet med bare en gave, men fordi det er mye sosial læring i å gi gaver. Man kan utvikle innlevelsesevne gjennom å tenke gjennom hva andre liker, for så å finne en gave som passer til den andre. Jeg ønsker ikke å ta fra barnet mitt denne læringsarenaen. Anonymkode: 0ea6c...730 Enig med deg. Og den gleden barnet opplever ved å gi. Anonymkode: 146e4...918 3
Daria Skrevet 6. oktober 2019 #31 Skrevet 6. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner på en måte greia med en enkelt gave fra klassen, likevel hadde jeg stemt imot, ikke fordi det er synd på bursdagsbarnet med bare en gave, men fordi det er mye sosial læring i å gi gaver. Man kan utvikle innlevelsesevne gjennom å tenke gjennom hva andre liker, for så å finne en gave som passer til den andre. Jeg ønsker ikke å ta fra barnet mitt denne læringsarenaen. Anonymkode: 0ea6c...730 Det er også sosial læring i å motta gaver - å takke og være glad og takknemlig for det man får, selv om det kanskje ikke var det man ønsket seg eller har lyst på. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #32 Skrevet 6. oktober 2019 5 minutter siden, Daria skrev: Det er også sosial læring i å motta gaver - å takke og være glad og takknemlig for det man får, selv om det kanskje ikke var det man ønsket seg eller har lyst på. Ja, absolutt! 🙂 Anonymkode: 0ea6c...730
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #33 Skrevet 6. oktober 2019 Her går det i pokemonkort, Lego og små poser med Lego figurer. Sokker med Ninjago eller Disney, kortspill og pengegaver. Anonymkode: 5f135...291
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #34 Skrevet 7. oktober 2019 Du kan foreslå gavefri bursdager. Eller foreslå at foreldrene vippser femti kroner, og så kan foreldrene til bursdagsbarnet kjøpe en gave fra klassen. Anonymkode: eb3d5...219
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #35 Skrevet 7. oktober 2019 Når jeg gikk på barneskolen synes jeg det var stas å få rare viskelær og andre småting fra vennene på skolen i bursdagsgave. Brydde meg ikke en døyt om penger, så ville mye heller ha rare småting enn penger. Anonymkode: 1690c...8d3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #36 Skrevet 7. oktober 2019 På 29.9.2019 den 11.01, Daria skrev: Forøvrig synes jeg jo det er litt rart (og dette er ikke første gang jeg har sett det) at grensen for hva som er normal sum å gi gave for i barneselskap er den samme som da jeg var i den alderen for rundt 30 år siden. Alt annet har jo hatt en viss stigning... Jeg vokste opp på 90-tallet og da var det vanlig å gi en 50-lapp, rart at dette ikke har økt med årene 😛 Anonymkode: 29273...88c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå