AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 Etter avstemning er det satt regler på at en gave i 1.klasse ikke skal koste mer enn 50 kroner. Det er forsåvidt vel og bra at man skal sette en maxgrense for å unngå at noen føler seg presset til å gi dyre gaver, men problemet er jo at man ikke får ingenting fornuftig for 50 kroner. Så når bursdagen til poden kommer, ønsker jeg ikke fylle opp rommet hans med mye ræl som foreldrene har kjøpt fordi det var innenfor 50-kronersgrensa. Lite miljøvennlig, og det blir jo ikke brukt. Hvordan gi beskjed om dette på invitasjonene på en ok måte? Anonymkode: 32386...177 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #2 Skrevet 29. september 2019 Vel, da får du skrive at han ikke ønsker seg gaver eller penger da. Mange vil vel heller bare gi en 50 lapp. Anonymkode: a5790...ae3
Daria Skrevet 29. september 2019 #3 Skrevet 29. september 2019 (endret) Hva vil du gi beskjed om? At du ikke vil at han skal få gaver, eller at du vil styre hva han får? Det første er helt greit (så sant sønnen din er inneforstått med det), det andre er ikke greit. Du kan ikke bestemme hva andre skal gi. Forøvrig synes jeg jo det er litt rart (og dette er ikke første gang jeg har sett det) at grensen for hva som er normal sum å gi gave for i barneselskap er den samme som da jeg var i den alderen for rundt 30 år siden. Alt annet har jo hatt en viss stigning... Endret 29. september 2019 av Daria 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #4 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, da får du skrive at han ikke ønsker seg gaver eller penger da. Mange vil vel heller bare gi en 50 lapp. Anonymkode: a5790...ae3 Tar gjerne imot penger, da dette kan brukes til noe fornuftig men å fylle opp rommet med sprettballer og klistremerker fordi det er innafor grensa er jo bare noe forbaska tull. Anonymkode: 32386...177 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #5 Skrevet 29. september 2019 Akkurat nå, Daria skrev: Hva vil du gi beskjed om? At du ikke vil at han skal få gaver, eller at du vil styre hva han får? Det første er helt greit (så sant sønnen din er inneforstått med det), det andre er ikke greit. Du kan ikke bestemme hva andre skal gi. Forøvrig synes jeg jo det er litt rart (og dette er ikke første gang jeg har sett det) at grensen for hva som er normal sum å gi gave for i barneselskap er den samme som da jeg var i den alderen for rundt 30 år siden. Alt annet har jo hatt en viss stigning... At vi ikke ønsker få masse ræl. Hadde summen engang vært 100 kroner, hadde det vært ok. Da får man jo faktisk kjøpt lekebiler, et lite legosett etc. Ting som faktisk blir brukt. Men 50 kroner? Får jo ingenting. Forslag nr 2 var å samle inn penger til en felles gave fra hele klassen, men det var tydeligvis for hardt for alle de små skjøre barna å bare få 1 gave 🙄 Anonymkode: 32386...177 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #6 Skrevet 29. september 2019 Samme regel i førsteklassen her. Alle gir en 50-lapp, så kan bursdagsbarnet kjøpe seg en skikkelig ting. Funker bra, det. Anonymkode: 4e417...8e4 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #7 Skrevet 29. september 2019 Hos oss har vi max 100 kr, og det er mer enn nok mtp hvor mange bursdager de blir invitert i. Jeg er også lite fan av plastræl som bare blir liggende og flyte. Men selv med 50kr-grense er det mulig å gi ok gaver hvis man planlegger litt. Jeg handler feks en god del bøker på mammutsalg o.l, da kan man få gode bøker ned i 49 kr. Eller når Obs har 40-50% på all lego kan man få noen små sett til den prisen. Vi er spesielt glad i å gi og få bøker da😉 tidligere kjøpte vi også en del dvd/blueray på feks black friday-salg, så hadde vi liggende til bursdager, men det har vi sluttet med siden alle bruker netflix osv nå. På Staples har jeg kjøpt små sett med ting man kan lage (feks perlesett, små bokser modelleire, postkort man kan farge++) i prisklassen 49-79, kjekt for ungene og lite dill som flyter. De har også mange ok sett med tusj/farger, feks tusj med fruktlukter til en rimelig penge. Alt sånt synes jeg er kjekt, siden man bruker det opp. Sånn sett synes jeg klistremerker er greit og, siden de brukes opp og ferdig med det, ikke små plastdingser som flyter rundt. i sommersesongen slår jeg et slag for såpebobler, gatekritt o.l. Poenget er at med litt planlegging går prisgrensen helt fint, og man kan gi og få gode gaver👍🏻 Anonymkode: 61416...7b0 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #8 Skrevet 29. september 2019 AB over, for å svare mer konkret på spml ditt, jeg synes ikke du kan diktere hva de kan gi, men du kan komme med forslag til ting han ønsker seg hvis du blir spurt. Ellers er vel alternativet å si at «at du vil feire dagen med meg, er gave nok», om ungen er enig i det😉 Anonymkode: 61416...7b0 3
Djungelvrål Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 Det er jo bare å gi penger, det var det de gjorde når min unge var i den alderen. 1
Fjaselina Skrevet 29. september 2019 #10 Skrevet 29. september 2019 Du kan skrive at Petter gjerne ønsker seg pengar så han kan kjøpe seg et eller anna som han har lyst på. Eller at han sparer til .... og gjerne ønsker seg pengar. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #11 Skrevet 29. september 2019 Dette er litt på siden, men inspirert av svaret til AB 7b0: Er det noe skille mellom hva gaven koster på fullpris, og hva den kostet da den ble kjøpt? Det er store salg og outlets flere ganger i året. Når vi allerede snakker om en så lav prisklasse, får man gjerne ting til 50 kr som er på 50-70% avslag. Litt dumt at et barn får en gave som er verdt 200 kr, bare fordi den var på salg til 50 kr da den ble kjøpt på januarsalget eller Black friday. Anonymkode: 4f8ee...690 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #12 Skrevet 29. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er litt på siden, men inspirert av svaret til AB 7b0: Er det noe skille mellom hva gaven koster på fullpris, og hva den kostet da den ble kjøpt? Det er store salg og outlets flere ganger i året. Når vi allerede snakker om en så lav prisklasse, får man gjerne ting til 50 kr som er på 50-70% avslag. Litt dumt at et barn får en gave som er verdt 200 kr, bare fordi den var på salg til 50 kr da den ble kjøpt på januarsalget eller Black friday. Anonymkode: 4f8ee...690 Jeg ser poenget ditt, men jeg går i alle fall ut fra hva jeg betalte for gaven, ikke hva normalprisen er. Prøver å alltid kjøpe gode gaver på salg, så gir sånn sett «likt» til alle de er i bursdag hos. Er grensen 50 kr og jeg har betalt 49 synes jeg det er supert å kunne gi en god gave, selv om den kunne kostet 199 en annen gang. Så mine gode deals kommer mottager til gode👍🏻 Anonymkode: 61416...7b0 4
Vera Vinge Skrevet 29. september 2019 #13 Skrevet 29. september 2019 Hos oss er regelen at man enten gir 50,- i penger, eller en gave med maksverdi 100,- Syns det er en ordning. Kunne noe sånt blitt tatt opp på foreldremøtet? Å skrive i invitasjonen hva man ønsker seg, syns jeg blir litt merkelig... Evt måtte det være at barnet ønsker seg penger fordi han sparer til noe, men jeg ville selv følt det litt rart. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #14 Skrevet 29. september 2019 Jeg digger regelen de innførte i mitt barns klasse. Nevner som inspirasjon til andre. Her kjøper foreldre som feirer bursdag én gave til bursdagsbarnet sitt fra hele klassen. Vi ble enige om pris på mellom 3-400 kroner sånn at vi ikke risikerer at en får en DVD og en annen får ny mobiltelefon, liksom. Også kjøper man ikke noenting til noen andre i løpet av hele året, men oppfordrer ungene til å lage tegning til bursdagsbarnet. Man slipper unna med 3-400 kroner for et helt år med bursdager, man vet at barna får noe de ønsker seg, ingen ræl og ingen blir glemt. Og én gave på klassefesten = mye mer fokus på lek. Anonymkode: e8d89...f2d 12
KillerKitty Skrevet 29. september 2019 #15 Skrevet 29. september 2019 Så rart. Da jeg gikk på barneskolen for (herregud, 20 år siden) så var det normalt å gi mellom 100 og 200 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #16 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg digger regelen de innførte i mitt barns klasse. Nevner som inspirasjon til andre. Her kjøper foreldre som feirer bursdag én gave til bursdagsbarnet sitt fra hele klassen. Vi ble enige om pris på mellom 3-400 kroner sånn at vi ikke risikerer at en får en DVD og en annen får ny mobiltelefon, liksom. Også kjøper man ikke noenting til noen andre i løpet av hele året, men oppfordrer ungene til å lage tegning til bursdagsbarnet. Man slipper unna med 3-400 kroner for et helt år med bursdager, man vet at barna får noe de ønsker seg, ingen ræl og ingen blir glemt. Og én gave på klassefesten = mye mer fokus på lek. Anonymkode: e8d89...f2d Ja, jeg stemte for samme type forslag. Men neida, det blir så trist for barnet å bare få en gave 🙄 Anonymkode: 32386...177 3
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2019 #17 Skrevet 29. september 2019 12 timer siden, Daria skrev: Hva vil du gi beskjed om? At du ikke vil at han skal få gaver, eller at du vil styre hva han får? Det første er helt greit (så sant sønnen din er inneforstått med det), det andre er ikke greit. Du kan ikke bestemme hva andre skal gi. Forøvrig synes jeg jo det er litt rart (og dette er ikke første gang jeg har sett det) at grensen for hva som er normal sum å gi gave for i barneselskap er den samme som da jeg var i den alderen for rundt 30 år siden. Alt annet har jo hatt en viss stigning... Vet ikke hvor gammel du er, men: i forhold til når jeg var liten så er det mange flere bursdager. Vi inviterte ikke nødvendigvis alle i klassen eller alle av samme kjønn. Så ihvertfall i mitt tilfelle så er det langt flere bursdager som barna mine går i. Dermed mer penger totalt sett. Og det blir litt feil om bursdagsgaver til klassekamerater skal være en vesentlig del av familiebudsjettet. Synes jeg. Til ts: du kan ikke diktere hva de andre skal gi i gave. Du kan selvsagt si at dere ikke ønsker gaver, eller at barnet helst ønsker seg penger eller et eller annet spesielt (Men da må barnet være enig i det). Når det gjelder hva dere gir, så går det fint an å finne greie ting til 50 kr, om du kjøper inn ting når det er på tilbud og holder et lite lager av det. Ellers kan man kjøpe ting som er forbruksvarer, f eks godteri. Eller gi penger. Eller fornuftige ting som en t-skjorte fra h&m. 1
solmåneogstjerner Skrevet 29. september 2019 #18 Skrevet 29. september 2019 4 minutter siden, KillerKitty skrev: Så rart. Da jeg gikk på barneskolen for (herregud, 20 år siden) så var det normalt å gi mellom 100 og 200 kr. Seriøst? 2
KillerKitty Skrevet 29. september 2019 #19 Skrevet 29. september 2019 43 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Seriøst? Ja 🤔 Kan ikke huske helt tilbake til akkurat første klasse, men utover det så var det vanlig med 100-200 gjennom hele barneskolen. Vi var ikke så mange elever i klassen, og bodde på et relativt lite sted, om det er av betydning.
Arkana Skrevet 29. september 2019 #20 Skrevet 29. september 2019 Da mellomste begynte i første klasse ble foreldrene raskt enige om at alle gir 50 kr i bursdagsgave. Det er en lav sum (standarden ellers er 100 kr), men siden bursdagsbarnet får penger kan de kjøpe seg en større ting i stedet for å få mange små. Vi har prøvd å innføre det på yngstes trinn, men der var ingen interessert, så der gir alle småting til 100 kr i stedet. Jeg synes den femtilappen fungerer utmerket. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå