Gå til innhold

Å jobbe med rasistiske sjefer" fra den eldre generasjonen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en arbeidsplass hvor mange arbeidstakere er utlendinger. Årsaken er nok hovedsaklig at norsk arbeidsstokk ikke ønsker disse jobbene. Så bedriften (og Norge) skal være glad for at de får disse arbeiderne jobber hardt for at bedriften ( og bransjen) overlever i dag. 

Mitt problem er at jeg jobber med en sjef i bedriften som stadig kommer med kommentarer som har rasistiske undertoner. Jeg kjenner mange utlendinger og jeg kommer godt overens med hele arbeidsstokken. Han henter inn ny norsk arbeidskraft uten erfaring til nøkkelposisjoner, når vi har mennesker som kunne ha utført oppgavene med erfaring, men utlendinger. Jeg er veldig lei av å høre på kommentarene hans som går på kultur og opprinnelse, blir faktisk fysisk kvalm. Problemet mitt er at jeg må jobbe ganske nær denne personen og er nødt til å ha et godt forhold til han, men hver gang jeg hører en slik kommentar får jeg lyst til å slutte på jobben min. 

Vi har en til sjef som er slik, men ikke i samme grad. Jeg er usikker hva vil skje om jeg går til hans ledere, da disse er fra samme generasjon og de er alle gode kompiser.

Jeg kommer nok til å vokalisere dette til personene rimelig snart, at jeg ikke vil høre slike kommentarer. Problemet er litt det at om de ikke sier slike ting til meg, så har de nok denne mentaliteten uansett og vil snakke slik bak min rygg. 

Hva kan jeg gjøre? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan ellers bidra til å gjøre noe med dette? Det jeg allerede gjør er bare å være vennlig til alle sammen og gjøre det tydelig at jeg setter pris på alle. Det koker snart over 😛

Hva ville du gjort?

Anonymkode: c64e9...ab7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Following...

Anonymkode: f310d...c7f

Skrevet

Ikke så mye du kan gjøre. Men hvis det plager deg, kan du begynne å jobbe på sykehjem. Der ser man ofte at ledere fra diverse afrikanske land ansetter ufaglærte fra sitt eget hjemland og favoriserer disse så det knapt blir nordmenn igjen på avdelingen til slutt. Kanskje du synes det er bedre? 

Anonymkode: 472a6...717

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så mye du kan gjøre. Men hvis det plager deg, kan du begynne å jobbe på sykehjem. Der ser man ofte at ledere fra diverse afrikanske land ansetter ufaglærte fra sitt eget hjemland og favoriserer disse så det knapt blir nordmenn igjen på avdelingen til slutt. Kanskje du synes det er bedre? 

Sannsynlig...

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette svarer ikke mitt spørsmål, det er bare en passiv aggressiv kommentar. 

Hvis det er vanskelig å rekruttere norsk arbeidskraft til sykehjem og de fra afrikanske land gjør en god jobb så er det vel ikke noe å legge seg bort i. 

Hvis de ikke gjør en god jobb så må dette tas opp med autoriteter. Eldre og syke må tas godt være på. 

Nå snakker jeg personlig om utlendinger som gjør en god jobb og som Norge ikke kan være foruten om bedrifter i Norge skal fungere. 

Typen kommentar du kommer med bare sier noe om deg.😉

• Liker 11
Skrevet

Hvis du virkelig vil gjøre noe med det, så kan du ta kontakt med Arbeidstilsynet. Hvis det faktisk er slik at han ofte kun gir stillinger til hvite, uerfarne folk fremfor utlendinger med mer erfaring og bedre kvalifikasjoner, så viser jo det diskriminering basert på rase. Hvis han har noen rasistiske kommentarer dokumentert også, så er jo det enda bedre.

Anonymkode: 1fce8...96a

Skrevet

Nå sier du jo ingenting om hva som ble sagt. Dessuten kan jo det de sier være vel begrunnet uten at du helt er klar over det. Hvis feks de av religiøse grunner ikke kan gjøre arbeidet sitt godt nok, eller deres arbeidsmoral er dårligere enn en tilsvarende norsk arbeider.

Anonymkode: 806d8...df1

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du virkelig vil gjøre noe med det, så kan du ta kontakt med Arbeidstilsynet. Hvis det faktisk er slik at han ofte kun gir stillinger til hvite, uerfarne folk fremfor utlendinger med mer erfaring og bedre kvalifikasjoner, så viser jo det diskriminering basert på rase. Hvis han har noen rasistiske kommentarer dokumentert også, så er jo det enda bedre.

Anonymkode: 1fce8...96a

Som sjef har man lov til å velge hvem man mener er best kvalifisert. Hvis man har dårlige erfaringer med enkelte typer mennesker, så har man lov å velge en annen gruppe. Jeg er 100% sikker på at sjefen har en god grunn for å velge å ansette norske arbeidere slik han gjør. Kan være det er språkproblemer, eller arbeidsmoral eller kanskje det er noe med religionen som skaper konflikt med arbeidet.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

ja, men det er kun rasistisk hvis det er hvite som velger hvite må du vel vite!!1

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de afrikanske bedre arbeidsmoral? Lager de et bedre miljø? For å si det som det er, så syns jeg det er alt for mye fravær på de arbeidsplassene samt oftere dårligere miljø. Så tanken bare slo meg. 

Skrevet

Hvis han henvender seg til deg, så kan du vel bare svare han om hvordan du mener ting? Uten å bli sint. For det har ikke alltid effekt; da er det mye bedre å si det på en ironisk eller/og rolig måte. Hvis han fks kritiserer noe, så svarer du bare at du liker det han hakker på. 

Tror ikke at det er særlig lurt å si fra videre oppover nei. Prøv å ikke bli krenka på andres vegne, selv om det er lett å skjønne at du blir provosert. Men noen ganger må en tenke konsekvenser først og fremst  

Skrevet

Du kan nok ikke gjøre så mye med dette, og du bør la være å si ifra.

Anonymkode: b3896...f3f

• Liker 1
Skrevet

Hva feiler det folk som Ts? Hvorfor kan ikke folk få ha sine meninger uten at folk som Ts skriker opp om rasisme? Er du like opptatt av rasismen mange ytlenninger har mot oss hvite nordmenn? 

Anonymkode: 3c775...cd0

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det folk som Ts? Hvorfor kan ikke folk få ha sine meninger uten at folk som Ts skriker opp om rasisme? Er du like opptatt av rasismen mange ytlenninger har mot oss hvite nordmenn? 

Nei, vi har importert hele USA's rase problemer i det siste, så nå er alt plutselig rasistisk må du skjønne!

Jeg tror at så lenge man ikke sier noe rett ut mot andre for å såre noen direkte, så får man ha de tankene man vil, og det gjør nok de fleste uansett.

Anonymkode: 6f69d...694

Skrevet

Kan ikke dere som føler dere krenka fordi dere ikke kan ytre «rasistiske» meninger opprette en annen tråd? Slutt å spore av! 

Og så kan de som har konstruktive tilbakemeldinger å komme med svare her 😊 

Anonymkode: 7cb35...618

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten tvil, er dette mye bedre.

Anonymkode: 3ba21...d7b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke dere som føler dere krenka fordi dere ikke kan ytre «rasistiske» meninger opprette en annen tråd? Slutt å spore av! 

Og så kan de som har konstruktive tilbakemeldinger å komme med svare her 😊 

Anonymkode: 7cb35...618

Å heldigvis så bestemmer ikke du hva folk skal svare - selv om du tydeligvis mener at du har rett til å dirigere andres holdninger og hva som skal svares i denne tråden. 

• Liker 1
Skrevet

TS: Jeg tenker mye har med måten du tar det opp på. Jeg kan ikke gi noen konkrete råd, og det er viktig å trå litt varsomt når man skal kritisere sjefen, da det kan få store konsekvenser for trivselen om noe slår feil ut og du blir uglesett. Jeg har vært der selv, og ville derfor tenkt nøye over den potensielle risikoen, mot den potensielle forbedringen, og vurdert om det er en risiko som er verdt å ta. Samt worst case: hva gjør du hvis det slår ut feil? Kan du skaffe en ny jobb hvor du vil trives like godt?

Hvis du først bestemmer deg for å ta grep, så prøv heller å starte på en vennlig dagligdags måte fremfor å kreve å få et formelt møte/rapportere ham til ledere og arbeidstilsyn osv. Det kan være du skyter spurv med kanon.

Kan det kanskje holde å bare ta det opp i forbifarten når han først begynner? Altså at når det kommer noe negativt slarv, så kan du forsiktig hinte frempå om at du ikke interessert i å høre på slikt. Eller alt etter hvor åpent du kan snakke med sjefen, så kan du jo og si det direkte når anledningen byr seg. Si at du ikke er så glad i å høre på nedsettende kommentarer, men er mer positivt fokusert og dermed prøve å dreie tema over på positive ting.  Trenger ikke nødvendigvis å anklage ham for rasisme, eller være for hard. Folk liker jo generelt ikke å bli irettesatt, tape ansikt, og man kan aldri "vinne" en krangel. Så det gjelder å gi ham en sjanse til å justere seg uten at han trenger å tape ansikt.

Anonymkode: d8d6f...bbf

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva det "feiler folk" som ikke godtar at en leder snakker nedsettende om sine ansatte basert på kultur og opphav, og ansetter nordmenn uten riktig erfaring/kvalifikasjoner over "utlendinger" som faktisk har det stillingen krever?! Nei, hva feiler det dere som støtter opp under slik rasisme i arbeidslivet? Skammelig.

Jeg skjønner du er usikker på hvordan du skal ta dette videre, TS, når de andre lederne potensielt har like holdninger. Er det noen enda høyere du kan gå til? Regionsjef, for eksempel? Det er viktig å si ifra når man opplever slikt, så det kan tas tak i så fort som mulig. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en arbeidsplass hvor mange arbeidstakere er utlendinger. Årsaken er nok hovedsaklig at norsk arbeidsstokk ikke ønsker disse jobbene. Så bedriften (og Norge) skal være glad for at de får disse arbeiderne jobber hardt for at bedriften ( og bransjen) overlever i dag. 

Mitt problem er at jeg jobber med en sjef i bedriften som stadig kommer med kommentarer som har rasistiske undertoner. Jeg kjenner mange utlendinger og jeg kommer godt overens med hele arbeidsstokken. Han henter inn ny norsk arbeidskraft uten erfaring til nøkkelposisjoner, når vi har mennesker som kunne ha utført oppgavene med erfaring, men utlendinger. Jeg er veldig lei av å høre på kommentarene hans som går på kultur og opprinnelse, blir faktisk fysisk kvalm. Problemet mitt er at jeg må jobbe ganske nær denne personen og er nødt til å ha et godt forhold til han, men hver gang jeg hører en slik kommentar får jeg lyst til å slutte på jobben min. 

Vi har en til sjef som er slik, men ikke i samme grad. Jeg er usikker hva vil skje om jeg går til hans ledere, da disse er fra samme generasjon og de er alle gode kompiser.

Jeg kommer nok til å vokalisere dette til personene rimelig snart, at jeg ikke vil høre slike kommentarer. Problemet er litt det at om de ikke sier slike ting til meg, så har de nok denne mentaliteten uansett og vil snakke slik bak min rygg. 

Hva kan jeg gjøre? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan ellers bidra til å gjøre noe med dette? Det jeg allerede gjør er bare å være vennlig til alle sammen og gjøre det tydelig at jeg setter pris på alle. Det koker snart over 😛

Hva ville du gjort?

Du skal sabotere for sjefen fordi du mener hans tanker og følelser irriterer deg? Latterlig krenkekultur har gått for langt. Du har ikke engang kommet med eksempler på rasistiske kommentarer du mener sjefen har kommet med. Du er nok en liten politisk korrekt diktator in the making. Håper du får sparken, tankepoliti er en trussel mot frihet.

Anonymkode: 3f7bd...0d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...