Gå til innhold

#Krenka2019 Hvorfor blir alle så krenka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig i kommentarfelt at flere skriver at de blir krenka ved å bruke #krenka2019. For det må jo være sånn det er ment. Når en person kommer med sin mening, om hvordan samfunnet er, eller hvordan samfunnet bør forbedres, så betyr det ikke at man er krenka, men at man ønsket å skape en debatt om problemet. 

Problemet er bare at veldig mange mennesker blir krenka av andres meninger, og derfor kommer med hersketekniken #krenka2019. Så jeg lurer på hvorfor blir folk så krenka at de ikke tørr å debattere? 

Anonymkode: 9e3bb...6cc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å strupe alle meninger som ikke er politisk korrekte. 

Krenkehensynet tar liv av ytringsfriheten - "du skal ikke ha andre meninger enn mine". Denne ukulturen har venstresiden og mediene skapt, helt bevisst. 

(Tror mange også bruker hæsjtaggen ironisk for å påpeke hvor lettkrenket mange er.) 

Anonymkode: 2c090...886

• Liker 5
Skrevet

Dette er ikke bare et problem på individnivå.

Ikke glem at Kina følte seg krenka da Norge ga nobelprisen til Xiaobo.

Og hva skjedde? Norge har lovet ikke å ikke snakke om ting som krenker Kina i fremtiden.

Sånn er dessverre verden blitt.

Anonymkode: 22f3e...c8d

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det er et minst like stort problem at folk tror de kan lire av seg hva som helst til enkeltmennesker og komme unna med det. På nett er det dessverre «lov til» å mobbe, eller si ting man aldri ville funnet på å si ansikt til ansikt. 

Anonymkode: 73f78...a17

• Liker 5
Skrevet

At andre blir krenka av mine meninger er ikke mitt problem

Anonymkode: 2fcb5...3c0

• Liker 1
Gjest Arwen Undómiel
Skrevet (endret)

Kunsten er kanskje ikke å bry seg.

Endret av Arwen Undómiel
Skrevet

Det å bli krenka er en hersketeknikk. Et forsøk på å fremstille noen i et dårlig lys, som umoralske. Og samtidig fremstille seg selv som høyverdig, moralsk og som et offer. Det å være offer har svært høy status i dag.

Anonymkode: 37a42...42a

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å bli krenka er en hersketeknikk. Et forsøk på å fremstille noen i et dårlig lys, som umoralske. Og samtidig fremstille seg selv som høyverdig, moralsk og som et offer. Det å være offer har svært høy status i dag.

Anonymkode: 37a42...42a

Jeg vil si det er omvendt. Det å si at andre er så krenka er en hersketeknikk. På den måten kan du være så frekk du vil, og om folk ikke tåler det er det de som har et problem. 

Jeg vet ingen som omtaler seg selv som krenket, men å beskylde andre for å være det er ganske vanlig. 

Anonymkode: bf64a...291

• Liker 11
Skrevet

I psykologi har vi et fenomen som heter confirmation bias. Det betyr at når vi tror virkeligheten er på en viss måte, begynner vi å lete etter bevis på at det vi tror er sant. Det er det som skjer her. Du tror folk er krenka hele tiden og derfor legger du veldig godt merke til nåt det skjer, og merker ikke når folk ikke er krenka. 

Anonymkode: 46d4d...2f8

• Liker 3
Skrevet

Jada, vi blir så krenka, atte. Men jeg er like drit lei at man beskylder alle som ikke ler, ikke liker noe, eller ikke er enige i noe for å være krenka. Det er en hersketeknikk det også. 

Anonymkode: 4d700...d50

• Liker 5
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare at veldig mange mennesker blir krenka av andres meninger, og derfor kommer med hersketekniken #krenka2019. Så jeg lurer på hvorfor blir folk så krenka at de ikke tørr å debattere? 

Dette er lett å svare på, men samtidig så vanskelig å forstå. De som idag raser inn i ungdom og voksenlivet er bortskjemte unger mange av de. Har sluppet å bidra i stor grad, alltid fått det som de ville, alltid fått rett og  om ikke så er det bare å skrike høyt og sette seg på bakbeina og kaste stein i glasshus. Det har vel alltid vært slik i en viss grad opp gjennom generasjonene. Men fra 1980 tallet og utover har det blitt verre og verre. Generasjonene fra 2000 og utover er helt ekstreme på dette. De vet alltid best,kan alt og vil ha rett. Kan aldri vente på noe, må ha det nå! Om ikke er det "krenket" fortere en Oprah Winfrey spiser en kylling.

Dette er dyrket fra vugge via vennekrets, skole og politiske partier. Vips og du har "krenket" 1980-2019 generasjonen. Så har du alle de andre som kaster seg på bølgen. Jeg står ved siden av og ser på galskapen og bryr meg ikke lenger,fyrer opp en sigar og tar meg en Whisky i ny og ned. Livet er godt men tikker mot slutten :) 

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Dette er lett å svare på, men samtidig så vanskelig å forstå. De som idag raser inn i ungdom og voksenlivet er bortskjemte unger mange av de. Har sluppet å bidra i stor grad, alltid fått det som de ville, alltid fått rett og  om ikke så er det bare å skrike høyt og sette seg på bakbeina og kaste stein i glasshus. Det har vel alltid vært slik i en viss grad opp gjennom generasjonene. Men fra 1980 tallet og utover har det blitt verre og verre. Generasjonene fra 2000 og utover er helt ekstreme på dette. De vet alltid best,kan alt og vil ha rett. Kan aldri vente på noe, må ha det nå! Om ikke er det "krenket" fortere en Oprah Winfrey spiser en kylling.

Dette er dyrket fra vugge via vennekrets, skole og politiske partier. Vips og du har "krenket" 1980-2019 generasjonen. Så har du alle de andre som kaster seg på bølgen. Jeg står ved siden av og ser på galskapen og bryr meg ikke lenger,fyrer opp en sigar og tar meg en Whisky i ny og ned. Livet er godt men tikker mot slutten :) 

Generasjonen etter deg er vel noen av de som har hatt det verst og blitt fucka opp mest. De fikk store lovnader om hvor bra livet skulle bli om de bare ville, hvor enkelt og lett alt var. Ta utdanning, tjen masse penger, være snill og automatisk få fin kjæreste, kjøp hus. Luksuslivet. Mens sannheten er at å få jobb kan være vanskelig om du ikke har en utdanning det er stor etterspørsel etter, selv da kan du oppleve at folk ikke liker deg som person og ikke vil ha deg. Å være snill er ikke nok for å få kjæreste. Å ta utdanning er ikke nødvendigvis enkelt, og mange klarer ikke få venner og ender opp med å slite

Vi ble fortalt mange løgner som vi trodde på, noe som selvsagt fører til kræsjing når alt kollapser. Ikke bare fordi vi trodde ting kom til å ordne seg, men også fordi det gav en følelse av at vi var fundamentalt mislykket. Når alt skulle være så enkelt og greit for oss, så betyr det å mislykke at vi er dobbelt opp og ekstra mislykket, fordi vi klarte oss ikke under optimale betingelser. 

Psykisk har den forrige generasjonen herpa oss mye. Jeg tror den generasjonen som vokser opp nå heldigvis blir mer opplyst enn oss som resultat. De hører ikke lenger at de kan bli det de vil og selvsagt vil få jobb om de bare jobber hardt nok, selv om det er 200 utdannet i Norge og det finnes bare 1 stilling. De får ikke høre at å være snill er alt som skal til for å vinne dama til slutt, man må ha mer å by på. Vanskelig å skaffe seg bolig er noe "alle" vet etterhvert. Osv. generasjonen som vokser opp nå vil nok klare seg bedre, fordi de ikke blir fortalt løgner om hvor bra og lett alt er. 

Noe av problemet er også at den forrige generasjonen fortsatt tror at de som ikke får til livet er mislykket fordi de får alt servert på sølvfat. De tror livet er så enkelt, enklere, enn det var for dem selv. Noe som fører til enormt stigma på de som ikke får til, noe som gjør mennesker enda sykeligere enn de ville vært om de eldre bare hadde innsett at livet faktisk ikke er så enkelt som de vil ha det til. Ironisk nok ville mer forståelse fra den kanten endret samfunnet og holdningene i det drastisk, noe som kunne gitt folk en sjanse til å reise seg etter å ha falt ned. Men idag er det sterk fordømmelse og avsky mot de som faller ned og det er for mange umulig komme seg tilbake. Men den dominante stemmen idag er at de som ikke jobber er late, prøver ikke nok. Noe som gjør mennesker som prøver i lengre perioder uten å få til, syke, fordi de merker stigma og tar innvoer seg at de er mislykket og mister håp og slutter å prøve. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si det er omvendt. Det å si at andre er så krenka er en hersketeknikk. På den måten kan du være så frekk du vil, og om folk ikke tåler det er det de som har et problem. 

Jeg vet ingen som omtaler seg selv som krenket, men å beskylde andre for å være det er ganske vanlig. 

Anonymkode: bf64a...291

Tuller du???

Det siste eksemplet jeg la merk til var Trudeau fra Canada som måtte unnskylde seg fordi han hadde kledd seg ut som Aladdin i sine yngre dager. Og da ble jo alle mørkhudede krenket kan skjønne! Så han måtte legge seg paddeflat. 

Anonymkode: c6c90...f92

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tuller du???

Det siste eksemplet jeg la merk til var Trudeau fra Canada som måtte unnskylde seg fordi han hadde kledd seg ut som Aladdin i sine yngre dager. Og da ble jo alle mørkhudede krenket kan skjønne! Så han måtte legge seg paddeflat. 

Jeg har ikke hørt om dette en gang, så tviler på at så mange ble krenket som du tror. Vi er mange milliarder på kloden, om 10000 er krenket så er det en forsvinnende liten mengde. 

Skrevet

Jeg ser stort sett bare krenka bli brukt som en hersketeknikk for å få alle som ikke er enig med deg til å holde kjeft. Altså en person beskylder alle som sier ham i mot for å være krenka, eller alle som sier i mot en mening du er enig i for å være krenka. Ren hersketeknikk, med andre ord. 

Anonymkode: 4cbce...622

• Liker 4
Skrevet

Du sier det jo selv. Det er en hersketeknikk som virker. Den stopper kjeften på folk enten man vil ta de man mener krenker andre eller vil latterliggjøre de krenkede.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hørt om dette en gang, så tviler på at så mange ble krenket som du tror. Vi er mange milliarder på kloden, om 10000 er krenket så er det en forsvinnende liten mengde. 

Tuller du? Har du ikke hørt om det?

https://www.google.no/search?client=opera&q=blackface+trudeau&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

https://www.aftenposten.no/verden/i/50MWvX/Canadas-statsminister-malte-pa-seg-svartfjes-ved-flere-anledninger

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JoM7M8/canadas-statsminister-beklager-bildeskandale-naa-vet-vi-bedre

Sitat

Canadas statsminister beklager bildeskandale: – Nå vet vi bedre

Canadas statsminister Justin Trudeau sier han angrer sterkt på at han sminket ansiktet sitt brunt på en temafest i 2001.

Det er så teit at jeg har ikke ord.

Anonymkode: 27625...a5c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tuller du? Har du ikke hørt om det?

Anonymkode: 27625...a5c

Nei, så det ble tydeligvis ikke så stor sak av det som du føler det ble. Ser ikke hvorfor du tror noen linker skal bevise noe. Jeg kan finne linker der de snakker om svarte hull, men jeg kan garantere deg at det ikke betyr at folk flest er interessert i svarte hull. 

At noe er avisen betyr ikke at folk flest er enig med det eller at folk flest bryr seg om det.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generasjonen etter deg er vel noen av de som har hatt det verst og blitt fucka opp mest. De fikk store lovnader om hvor bra livet skulle bli om de bare ville, hvor enkelt og lett alt var. Ta utdanning, tjen masse penger, være snill og automatisk få fin kjæreste, kjøp hus. Luksuslivet. Mens sannheten er at å få jobb kan være vanskelig om du ikke har en utdanning det er stor etterspørsel etter, selv da kan du oppleve at folk ikke liker deg som person og ikke vil ha deg. Å være snill er ikke nok for å få kjæreste. Å ta utdanning er ikke nødvendigvis enkelt, og mange klarer ikke få venner og ender opp med å slite

Dette er jo bare tull! Og det du skriver er et symptom på det jeg beskrev i tråden min. Vi bor i et av verdens beste land å leve i, og dette er fakta. Joda mye galt er det garantert, men sammenlignet med alle de andre landene i verden er det få over men ekstremt mange langt under oss. De sliter virkelig med å få jobb og de sliter virkelig med å overleve. Og da snakker jeg ikke om trivielle problemer som å finne venner. Men mer å finne mat hver dag slik at man ikke sulter kvekk i hjel.

Det har aldri vært lett å få jobb som man kan leve godt av, på 50 tallet og utover kunne du lett finne kroppsarbeid, men rik av det ble du ikke. Det var knallhardt arbeid fra ungdommen til du gikk i graven, med utkomme så vidt at man overlevde. Omtrent som en på NAV idag på sosialtrygd måtte jobbe 70 timers uke for en slikk og ingenting. Ingen hadde godtatt dette idag, før var dette noe man bare måtte godta og jobbe for å overleve.

Det å få godt betalte jobber krever utdannelse eller at man starter opp egen bedrift som går med stort overskudd etter en tid, men før detter må man ta mye risiko og utgifter før man er der at man tjener penger. Problemet idag er at veldig mange ikke gidder å skaffe seg utdannelse, og ikke minst utdanne seg der det er behov for arbeidskraft fordi de skal realisere seg selv helst ved at man lever av hobbyen sin. Det er så urealistisk som det kan få blitt for de aller fleste og har alltid vært det.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg mente ikke bokstavelig at alle mørke mennesker ble personlig krenket, du forsto ikke det? 

Det er samfunnets oppfatning av hva som er en krenkelse. Og hva man dermed må stå i media og unnskylde seg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...