Gå til innhold

Jente/ Kvinne med lettere PU som blir utnyttet igjen og igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden postet jeg et emne her for å finne råd ang. ei jente i familien som snart ble 18, og da myndig. Jenta har diagnosen lettere pu, så det er ikke bare jeg som skriver dette fordi jeg mener hun er "dum" fordi hun ikke gjør som jeg vil

Dette er noen år siden nå og hun har rukket å bli 21.

Det som plaget meg da, og det jeg var redd for skulle skje, er at hun som myndig flyr rundt akkurat som hun selv vil.
Problemet er bare at selv om hun er 21 år fysisk, så er hennes mentale alder på 10 års stadiet.

I mine øyne er det som skjer like ille som at en 10-åring skulle fly rundt å bli utnyttet på denne måten.
tidligere før hun ble myndig fikk hun ofte røyk og snus av disse "kjærestene" sine, nå som hun kan kjøpe dette selv er det plutselig "evig kjærlighet" og at de "elsker" henne som er betalingen virker det som.  en avansert versjon av lokking med godteri om man vil, men fremdeles i akkurat samme gata.

Jeg har ikke tall på hvor mange "kjærester" hun har hatt i løpet av disse årene.
som lover henne gull og grønne skoger og evig kjærlighet, mens de tømmer bankkontoen hennes og puler på det de kan før det blir slutt.

Dette er "normale, oppegående"  menn(i den grad en kan være normal og oppegående når en legger seg etter jenter med lettere psykisk utviklingshemning) selv om den siste store kjærligheten faktisk har klart å få seg en bachelor også.  hva faen er det han mener han har til felles med ei lettere pu jente?

Jenta har ingen verge, men hun er ikke i stand til å "ta vare" på seg selv. Hun er 100% ufør pga. sin pu, og får derfor penger fra NAV, men kontoen tømmes igjen og igjen av diverse kjærester som "elsker" henne over alt på jord.

Jeg blir så eitranes forbannet over at hun blir utnyttet slik igjen og igjen, og jeg vet ikke vha jeg kan gjøre for å hjelpe henne. jeg har jo ingen myndighet over henne, og nå som hun er over 18 er hun jo myndig selv.

Hun trenger en verge som kan ta hånd om økonomien hennes. noen som kan hjelpe henne til å hjelpe seg selv.

per i dag har hun ikke en fast plass hun bor, men rullerer på å bo hos mora og faren, og div. "kjærester" rundt om kring.

Mora har alltid vært glad i oppmerksomhet fra menn, og jenta er blitt "oppdratt" godt i at selvverd kun har med hvor mange likes man får på bilder, og at oppmerksomhet fra menn = jo mer jo bedre.

Faren er en notorisk rundbrenner, og har unger i hver fjord omtrent. han er straffedømt for vold mot familien er vel gjerne det en kan kalle psykopat (selv om dette ikke er en diagnose som stilles) og han har ved flere anledninger selv også hentet penger fra jenta. det er jo hun som gir de til han, men pga. hennes diagnose skjønner hun seg ikke på økonomi, og har ikke forståelse av penger utover hva hun trenger til snusbokser.

poenget med dette er at foreldrene ikke bryr seg om hva som skjer. mora synes det er så flott at jenta lever et så normalt liv som mulig, men hva faen er normalt i at en som er på mentalt nivå med en 10-åring blir utnyttet av mann etter mann etter mann? og faren har vel egentlig aldri brydd seg noe særlig om noen andre enn seg selv.  

Hva spesifikt kan gjøres for å skaffe henne det hun trenger av hjelp? hun er nok ikke interessert i å få noen verger (her skal det også nevnes at hun hadde en støttekontakt for noen år siden som også utnyttet henne seksuelt m/ påfølgende rettsak)   men hun trenger det likefult.
Hva kan gjøres for å få i gang et system rundt henne som kan ivareta henne på best mulig måte?

om hun en gang får seg en fyr som er oppriktig glad i henne, flott. ingenting bedre enn det. poenget er ikke å holde henne innesperret en eller annen plass, men å skaffe henne hjelp som også har myndighet til å sette grenser for henne.

dette er veldig, veldig nær familie. og jeg tror jeg får magesår snart om jeg må se dette skje om-igjen og om-igjen i årene som kommer. jeg blir så jævla forbannet.

Anonymkode: 7c7e7...268

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg har ingen gode råd egentlig. Men vil tro at det DU skal gjøre først og fremst er å gå til din fastlege å legge dette frem, fastlegen kan nok lose deg videre eller evt. Sende en bekymring til denne jentas fastlege, om dere har samme så er jo det supert!  

Ellers så vet jeg liksom ikke. Har selv en nær slektning som er kanskje 12-14 år mentalt som vi har måtte gi slipp på å la vedkommende ruinere seg økonomisk siden vedkommende overhodet ikke ønsker hjelp av oss, eller vil høre på oss. Det er helt grusomt. Særlig når man har lagt ned så mye tid og energi i å få nettverk som jobb, bolig osv innenfor kort avstand fra hjemmet for å være behjelpelig og så bare dritern i det på grunn av ei snerten berte. 

Anonymkode: fcacc...0be

• Liker 5
Skrevet

Støtter forslaget om å sende bekymringsmelding til fastlege eller kommunelegen om du ikke vet hvem fastlegen er. 

Trist lesing, en del med PU kan være veldig naive og lettlurte. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis jenta er 21 og og dater menn på samme alder? Så kan det jo tenkes at jo eldre hun blir og jo eldre menn hun finner, jo bedre blir det iforhold til akkurat det med menn ihvertfall? Gutter på 21 år er ofte som 10 åringer i hodet de også. 

Anonymkode: cce4e...c8d

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jenta er 21 og og dater menn på samme alder? Så kan det jo tenkes at jo eldre hun blir og jo eldre menn hun finner, jo bedre blir det iforhold til akkurat det med menn ihvertfall? Gutter på 21 år er ofte som 10 åringer i hodet de også. 

gutter på 21 kan ikke sammenlignes mentalt med 10-åringer. det skjønner vel du også blir litt for drøyt?

alderen på "kjærestene" hun har hatt er som regel langt høyere enn sin egen alder. jeg vil tippe i snitt er de nå 10-20 år eldre enn henne, mens da hun var tenåring var de 2-7 år eldre enn henne.gamle svin, som ofte ikke er heldigst med utseende.
denne jentas "forbannelse" er at hun er ganske pen. hadde hun sett ut som en "typisk downs" ville nok utvalget av menn falt drastisk.

min personlige mening er at jo eldre mennene blir, jo bedre skjønner de at de utnytter noen som ikke har de største mentale evnene. det at de ikke bare får seg litt, men også tømmer bankkontoen hennes vitner sterkt om grov utnyttelse.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gutter på 21 kan ikke sammenlignes mentalt med 10-åringer. det skjønner vel du også blir litt for drøyt?

alderen på "kjærestene" hun har hatt er som regel langt høyere enn sin egen alder. jeg vil tippe i snitt er de nå 10-20 år eldre enn henne, mens da hun var tenåring var de 2-7 år eldre enn henne.gamle svin, som ofte ikke er heldigst med utseende.
denne jentas "forbannelse" er at hun er ganske pen. hadde hun sett ut som en "typisk downs" ville nok utvalget av menn falt drastisk.

min personlige mening er at jo eldre mennene blir, jo bedre skjønner de at de utnytter noen som ikke har de største mentale evnene. det at de ikke bare får seg litt, men også tømmer bankkontoen hennes vitner sterkt om grov utnyttelse.

Ja men da er saken annerledes når mennene er 10-20 år eldre enn henne. Men konfronterer du/noen disse mennene da? 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da er saken annerledes når mennene er 10-20 år eldre enn henne. Men konfronterer du/noen disse mennene da? 

problemet er jo at denne jenta er myndig da hun er over 18 år, så jeg- eller andre i familien, har ikke noe vi skulle ha sagt. både jeg og noen av mine brødre har konfrontert flere av disse mennene, men oppgulpet de fleste lirer av seg er jo at hun må få leve livet sitt.  og det er klart, hun må jo få leve livet sitt, men en som er på nivået til en 10-åring mentalt har ikke de samme forutsetningene til å skjønne at hun blir utnyttet.

hun har heldigvis fått en p-stav, men om hun viste hva den var for tror jeg nok ikke hun ville ha gått med på å få den satt inn, da hun er helt gal etter kattunger, valper og babyer.

da hun var under 18, prøvde jeg å anmelde flere av mennene som utnyttet henne, men fikk da bare til svar at dette var noe vergen hennes måte gjøre.

men når vergen mener at jenta skal leve et så normalt liv som mulig- da med tanke på hva andre på samme fysiske alder som hun lever, så ble det ikke noe av. støttekontakten ble dog anmeldt og det ble rettssak.

• Liker 3
Skrevet

Jenta er myndig. La henne styre livet sitt på egenhånd og ta konsekvensene av det.

Skrevet
19 minutter siden, Atomlynet skrev:

Jenta er myndig. La henne styre livet sitt på egenhånd og ta konsekvensene av det.

så du mener psykisk utviklingshemmede skal "slippes løs" på egenhånd så fort de er 18 år og myndig?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

så du mener psykisk utviklingshemmede skal "slippes løs" på egenhånd så fort de er 18 år og myndig?

De bør få leve i det fri. 

Skrevet

Trist lesning. Kan du ta kontakt med fastlegen hennes og NAV? Mulig sistnevnte kan gjøre noe i og med at hun gir alle pengene fra dem til andre. 

Anonymkode: 63870...f52

Skrevet

Kan du søke om hjelp ifra kommunen? Kanskje Ts kontakt med en psykiatri/Uteteam 

• Liker 1
Skrevet

Og så må du også forklare henne at hun blir utnyttet. Og hun må være mer skeptisk og forsiktig med folk

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun er 10 år mentalt, så er hun moderat pu, ikke lettere pu. 

Anonymkode: 8400a...fb0

• Liker 2
Skrevet

Ring kommuneoverlegen i kommunen du bor i. Be de sende en begjæring om vergemål på det økomiske til fylkesmannnen. Så har du gjort det du kan. Opptil fylkesmannen og domstolene å avgjøre videre. Men hun kan bli knullet av hvem som helst. Er ingen hjemmel mot det så lenge det er frivillig.

Anonymkode: 633bf...58a

• Liker 2
Skrevet

Så fælt å lese! 

Det høres i alle fall ut som hun trenger hjelp til å styre økonomien. Det vil kanskje luke bort de «beilere» som ønsker å utnytte henne økonomisk i tillegg til seksuelt. Send bekymringsmelding til kommunelegen!

Det beste du kan håpe på her er at hun til slutt får seg en kjæreste som er oppriktig glad i henne og greier å ivareta henne. Hva med å få henne med på noe slags tiltak/aktivitet der hun møter andre mer på hennes nivå?

Hvis dette er nær familie, ville jeg prøvd å snakke med henne om det som foregår. Hvis du ikke har gjort det allerede. Men sikkert vanskelig å få gehør hvis hun er oppvokst med slike holdninger som du beskriver. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ring kommuneoverlegen i kommunen du bor i. Be de sende en begjæring om vergemål på det økomiske til fylkesmannnen. Så har du gjort det du kan. Opptil fylkesmannen og domstolene å avgjøre videre. Men hun kan bli knullet av hvem som helst. Er ingen hjemmel mot det så lenge det er frivillig.

I straffeloven kap.19, § 193, annet ledd, er det presisert at "den som skaffer seg eller annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming kan bli straffet med fengsel inntil 5 år".

Skrevet
45 minutter siden, Helgeline skrev:

Så fælt å lese! 

Det høres i alle fall ut som hun trenger hjelp til å styre økonomien. Det vil kanskje luke bort de «beilere» som ønsker å utnytte henne økonomisk i tillegg til seksuelt. Send bekymringsmelding til kommunelegen!

Det beste du kan håpe på her er at hun til slutt får seg en kjæreste som er oppriktig glad i henne og greier å ivareta henne. Hva med å få henne med på noe slags tiltak/aktivitet der hun møter andre mer på hennes nivå?

Hvis dette er nær familie, ville jeg prøvd å snakke med henne om det som foregår. Hvis du ikke har gjort det allerede. Men sikkert vanskelig å få gehør hvis hun er oppvokst med slike holdninger som du beskriver. 

Hvordan snakker man med en som har PU? Det er vel liten sjanse for å nå igjennom med den sykdommen? Eller har du noe triks som doktor? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I straffeloven kap.19, § 193, annet ledd, er det presisert at "den som skaffer seg eller annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming kan bli straffet med fengsel inntil 5 år".

Det er vel veldig vanskelig for en random fyr som utnytter hun å vite at hun har utviklingshemming? Står vel ikke i panna hennes. Handler man i god tro som type ons på byen kan ikke jeg se for meg at man kan bli straffet?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel veldig vanskelig for en random fyr som utnytter hun å vite at hun har utviklingshemming? Står vel ikke i panna hennes. Handler man i god tro som type ons på byen kan ikke jeg se for meg at man kan bli straffet?

nei, står ikke i panna, men man merker det veldig godt når hun snakker da hun har meget dårlig språk og lite utviklet ordforråd.

hun går ikke på fester, og de mennene som utnytter henne (som jeg vet av) har ikke vært ons. men menn som har over tid (uker / måneder) vært i "forhold" med henne. stort sett er dette menn som først har tatt kontakt med henne over nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...