Gjest molly Skrevet 19. mai 2005 #1 Skrevet 19. mai 2005 Jeg er overvektig, har en bmi på over 35. Jeg har mange normale matdager hvor jeg fokuserer på sunn mat, lite og ofte., frukt og grønnsaker. Men så får jeg slike dager som i dag hvor jeg reiser på butikken kjøper 2l is, sjokolade, potetgull, hvor jeg stille tenker å spise mesteparten, ikke all isen men en god del av den.. Hva i all verden er det som driver meg? Når det ikke finns noe annet jeg heller vil enn å gå ned i vekt blir ikke slank/sunn på denne måten. Noen som kjenner seg igjen?
Nanella Skrevet 19. mai 2005 #2 Skrevet 19. mai 2005 Kjenner meg ikke igjen, men tenkte jeg skulle svare deg alikevel. Overspising er like mye en spiseforstyrrelse som anorexi og bulimi. Ikke sikkert du føler du har behov for noen behandling i den grad, men tenker at det kanskje kan være en ide og snakke med noen om problemet. Få hjelp til å se hva som ligger bak disse utskeielsene hele tiden. Det er vel ofte det og bli bevisst på hvorfor som kan hjelpe deg med å stoppe.. Vet ikke om dette var til noe hjelp jeg, men det var mine tanker om det. Lykke til!
Nella Skrevet 19. mai 2005 #3 Skrevet 19. mai 2005 Kjenner meg helelr ikke igjen, men tenker som brukeren over her. Det er mer fokus på at overspising også er en lidelse nå, heldigvis og ikke bare spise for lite. Men det trenger jo ikke være noe sånt. Det kan være noe så enkelt som at de dagene du fokuserer på å spise sunt blir fokuset for stort og matinntaket litt i minste laget. Over tid da så vil kroppen si ifra og man går berherk. Det du kan gjøre er å få hjelp. Ta en time hos legen din. Du har også BMI så du har muligheter for å få reductil, xenical som kan hjelpe på matmengde, overspising. Disse er dyre, men funker kjempebra for mange. Eller sett igang et opplegg sammen med legen din, få henvendelse til ernæringsfysiolog. Dette kan være kjempenyttig. Andre ting. Et Grete Roede kurs. Her lærer man om mat og nok mat. Mange spiser sunt og for lite faktisk og må øke inntaket sitt. Og boka til Dr Phil. Lån den på biblioteket så slipper du å kjøpe. Det går på tankegangen og han skriver bra. Det er en kjempebok uten noen konkret diett, men hvorfor vi handler som vi gjør og sånn. Det var noe. Tror jeg ville begynt med å bestille en time hos legen og så låne boka
Gjest Datajente (i.i.) Skrevet 19. mai 2005 #4 Skrevet 19. mai 2005 Hei! Jeg har bmi på 21,5 og jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Noen ganger stapper jeg i meg ting selv om jeg er mer enn mett og ikke aner hvorfor jeg gjør det. Det er nok trøstespising, eller det at jeg nyter det at maten tar tankene mine fra hverdagslig stress og bekymringer til en tilstand hvor jeg koser meg i noen minutter. (Etter dette kan jeg kaste opp for å slippe å bekymre meg for at jeg kommer til å legge på meg i tillegg til alt annet.) Jeg er så heldig at flere i nærfamilie har liknende problemer, så jeg kan snakke med dem om dette. Blant annet trøstespiser pappa når han er stresset, så dette er ikke noe bare jenter gjør! Det jeg må gjøre i slike perioder er ting som er bra for meg og som får meg til å stresse ned og glede meg over hverdagen og være fornøyd med meg selv. Jeg må lære meg å være glad i meg selv og beskytte meg selv mot meg selv (når jeg er stresset, bekymret og selvdestruktiv) rett og slett. F.eks. hjelper det å gå tur/trene, møte venner og mennesker jeg er glad i og som gleder meg. Det kan også være bra for meg å ikke tenke for mye på hva jeg ikke skal spise, men heller prøve å tenke på hvordan jeg ønsker å være. Jeg vil være sunn og fornøyd med meg selv. De siste dagene har denne tankegangen og tiltakene gjort at jeg ikke har hatt lyst på snop og masse (usunn) mat. Man må rett og slett ta tak i seg selv og gjøre en innsats for å stå i mot fristelsene og redde seg selv. Dessuten må du finne ut hvorfor du vil gå ned i vekt. Ikke tenk for mye på utseende for veien til å bli slank kan noen ganger føles veldig lang. Motivasjonen kan heller være at man vil se bra ut INNVENDIG, at du vil føle deg sunn og at du vil ta vare på deg selv. Husk at du lever bare en gang, og du har bare denne kroppen. Ta vare på og hyll deg selv. Vis respekt for deg selv og kroppen din. For meg er det å få respekt for meg selv, trivselen, helsen og kroppen min veldig viktig i denne prosessen, hvor jeg prøver å bøi kvitt usunne vaner og overspising. Lykke til! Dette klarer du hvis du bare VIL og velger å tenke POSITIVT. Innstillingen din er avgjørende for om du lykkes. Du må bare bestemme deg for at du vil gripe den sjangsen du har til å ta tak i situasjonen din og gjøre noe med den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå