Gå til innhold

Mensen - varighet og sykluslengde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lang syklus har dere og hvor lenge varer mensen når den kommer?

Har noe av dette endret seg med alderen eller etter fødsler?

Anonymkode: 2f550...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig, det kommer som et sjokk for meg hver eneste gang. Er jeg den eneste som ikke har regelmessig?
Min varer i alle fall én uke

Anonymkode: 9baa4...bd3

Skrevet

Fra 12-åring til første barn var den 7 dager, middels mengde, lite menssmerter, syklus 30-31 dager. Fra første til andre barn var den 6 dager, voldsom blødning første tre dagene av perioden, 35-36 dagers syklus og kraftige menssmerter. Etter andre barn er det 4(!) dager, sparsommelig blødning, syklus 33-40 dager 🤔

Anonymkode: 8a6f7...779

Skrevet

Ts

Hos meg har det endret seg etter hver fødsel. Har vært fra 5-12 dagers lengde.

Nå et det flere år siden siste fødsel og jeg syns det har blitt mindre og mindre. Det vil si en dag me middels + blødning og magevont og et par dager med spotting.

Jeg irriterer med dog over at syklusen er blitt stadig kortere. Ligger i snitt på 24 dager. I tillegg så syns jeg humøret påvirkes mer enn før, fra kjærlig og kosen via flere andre til kruttønne og gråtemaskin like før mensen.

Ang. Regelmessighet så har jeg alltid ca kontroll. Har ikke nerver til noe annet, så bruker en app.

Anonymkode: 2f550...1b7

Skrevet

Har samme lengde på syklusen som før jeg fikk barn, men etter fødselen og nå to år senere, er mensen blitt i 5 dager istedet for 7, 8 og jeg kjenner den såvidt. Før hadde jeg sterkere smerter, men nå er det bare svakt. Luksus. 

Anonymkode: a0fc1...7bb

Skrevet

Syklusen min er i snitt på 27 dager. Jeg spotter en dag eller to i forkant, og så går det som regel ytterligere 7 dager før jeg er helt blødningsfri (veldig kraftig mens et par dager, middels et par dager, deretter mer eller mindre spotting). 

Jeg har ikke barn. Er nå 39 år gammel og har fått merkbart tyngre blødninger de siste årene. Jeg har også sterkere smerter. Smertene er til å leve med, men jeg er omtrent bundet til huset på de tyngste blødningsdagene på grunn av gjennomblødningsfare. Jeg bruker de største tampongene pluss bind, men må likevel fly og skifte hele tiden. Det er noe dritt.

Anonymkode: b291e...960

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra 12-åring til første barn var den 7 dager, middels mengde, lite menssmerter, syklus 30-31 dager. Fra første til andre barn var den 6 dager, voldsom blødning første tre dagene av perioden, 35-36 dagers syklus og kraftige menssmerter. Etter andre barn er det 4(!) dager, sparsommelig blødning, syklus 33-40 dager 🤔

Anonymkode: 8a6f7...779

Det hørtes deilig ut! Lang syklus og liten blødning!

Anonymkode: b291e...960

Skrevet

I begynnelsen med 15 hadde jeg 21 dager Zyklus, så komm p-Pille og 28 dager med den, så nesten ingen menstruasjon i 2 år etter pilleslutt, så p-pille igjen for å få i gang mensen før prøving, blir gravid i løpet av 2 28-dager zykluser etter slutt på p piller. 

Etter svangerskapet og amming Komm mensen etter 1.75 år og ganske regelmessig, 27-29 dager zyklus. Neste svangerskap. Det samme. Tredje svangerskap....

Har nå mensen siden lit over ett år etter tredje barnet. Zyklusen er gal og blir kortere og kortere mens smerter og blødninger blir en måned helt ok og det neste et mararitt. Sitter nå på 23 dager, eller spotting på dag 21, også blødninger fra dag 23. Fire dager mye blod, etterpå 2 dager mindre. 

34 nå. 

Anonymkode: 043a8...5b2

Skrevet

Fikk mensen som 12-åring, blødde deretter ca hver 28.dag (fra første mens), varighet 6-7 dager, store smerter fra dag 1-3, mye blod. Var hjemme fra skolen pga mensen og blødde noen ganger igjennom. Som voksen svimte jeg av pga smertene. Var til gynekolog da jeg var 35 og fikk konstatert endometriose. Ble operert og fikk satt inn spiral. Har ikke blødd en dag etter innsett av hormonspiral, og ingen smerter. Tenk om jeg hadde hørt om endometriose litt før. I dag har jeg ingen barn, selv etter flere ivf-forsøk. Blødde som normalt i prøveperioden.

Ja til mer folkeopplysning om endometriose!

Anonymkode: b9db1...1bf

Skrevet

28 til 60 dagers syklus. Mens varer i fem dager, men bare en litt kraftigere blødningsdag, men svært lite blødning. Det jeg klassifiserer som litt kraftig er nok lite for de som blø mye.

Anonymkode: f6ace...9c4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

28 til 60 dagers syklus. Mens varer i fem dager, men bare en litt kraftigere blødningsdag, men svært lite blødning. Det jeg klassifiserer som litt kraftig er nok lite for de som blø mye.

Glemte å si at det har ikke endret seg med alder eller graviditeter, men etter den jævla p-staven blir den aldri regelmessig igjen. Før hadde jeg 28-30 dagers syklus. Nå er den helt på tur

Skrevet

Født ett barn. Har menstruasjon 1-3 dager hver måned, men ikke helt regelmessig. 

Anonymkode: e2756...b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...