Gå til innhold

Konfliktsky som har havnet i konflikt - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært konfliktsky, og har unngått alt som heter diskusjoner og meninger. Jeg er en person som kan gå med mye frustrasjon inni meg, før det til slutt bobler over i en eller annen form. Og det har skjedd nå. Jeg har i lengre tid vært misfornøyd med arbeidstiden, og istedet for å ta det ansikt til ansikt med vedkommende som har ansvar for vaktene, valgte jeg å sende en e-post. Jeg synes selv jeg var saklig, ingen harde følelser og sa bare hva jeg mente og at jeg følte dette var urettferdig, og at det overhodet ikke var noe personlig. Jeg angret meg, og sendte ny e-post med noen ord om at det ikke var personlig, og at vedkommende gjør en fantastisk jobb generelt. Men så fikk jeg svaret. For det første har vedkommende videresendt e-posten min og vedkommendes svar til hele ledelsen. Jeg leser unnskyldninger og argumenter til hvorfor arbeidstiden min er som den er, selv om jeg er uenig. Jeg svarte vedkommende hvor jeg la meg langflat til tross for at jeg fremdeles står for at arbeidstiden min er ugunstig ift andre kollegaer. Jeg har så langt ikke fått svar, verken på e-post eller melding. 

Nå sitter jeg her og er nesten på gråten da vedkommende er en flott kollega på alle andre måter, og ønsker ikke at det skal være dårlig stemning mellom oss fremover. Som sagt er jeg veldig konfliktsky, og hater denne situasjonen. Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 2a921...68e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ikke ut som dette er noen stor sak, så dette bør gå an å ta en prat om. Slutt å styr med mail og å dra inn ledelsen. Hva skrev du egentlig, siden mottager tenkte det var nødvendig å involvere ledelsen?

Du må forholde deg til det som står i arbeidskontrakten din når det gjelder arbeidstid. Du kan ikke være misfornøyd om arbeidstiden din er som avtalt i kontrakten. Er den ikke det er det ikke "en stor konflikt" å diskutere dette.

Anonymkode: e011f...ca0

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke ut som dette er noen stor sak, så dette bør gå an å ta en prat om. Slutt å styr med mail og å dra inn ledelsen. Hva skrev du egentlig, siden mottager tenkte det var nødvendig å involvere ledelsen?

Du må forholde deg til det som står i arbeidskontrakten din når det gjelder arbeidstid. Du kan ikke være misfornøyd om arbeidstiden din er som avtalt i kontrakten. Er den ikke det er det ikke "en stor konflikt" å diskutere dette.

Anonymkode: e011f...ca0

Man kan fint oppleve berettiget urettferdighet selv om man forholder seg til arbeidstidene i kontrakten, for på noen arbeidsplasser blir arbeidstider fordelt innen visse rammer. På et sted med døgnbemanning har man f. eks. turnus innenfor rammene av døgnkontinuerlig drift, og det er jo dessverre ikke helt ukjent at det noen steder er slik at det ofte er de samme som hele tiden alltid får de ugunstige vaktene, mens andre får fordeler. En annen problemstilling kan f. eks. være relatert til ferieavvikling, der noen hele tiden får sine ønsker innvilget, mens andre aldri får det. 

Dagens arbeidsliv er fullt av spisse albuer, så man er selv nødt til å skaffe seg dem eller bli overkjørt. Nå burde nok TS ha tatt det muntlig først, og deretter skriftlig hvis ingenting hadde endret seg etter rimelig tid. Det sagt, jeg syntes ikke det var feil av TS å si fra hvis det virkelig er slik at hun f. eks. har blitt tildelt de mest ugunstige vaktene over tid uten at det er god grunn til det. 

Siden dette nå likevel har gått til ledelsen ville jeg nok anbefalt å ta en prat med fagforeningen om ikke annet for å belyse temaet rundt det som fremstår som urettferdige arbeidstider. Ofte kan en ekstern vurdering hjelpe for å vurdere om noe faktisk er urimelig eller ikke. 

Anonymkode: ac091...cd7

Skrevet
På 28.9.2019 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært konfliktsky, og har unngått alt som heter diskusjoner og meninger. Jeg er en person som kan gå med mye frustrasjon inni meg, før det til slutt bobler over i en eller annen form. Og det har skjedd nå. Jeg har i lengre tid vært misfornøyd med arbeidstiden, og istedet for å ta det ansikt til ansikt med vedkommende som har ansvar for vaktene, valgte jeg å sende en e-post. Jeg synes selv jeg var saklig, ingen harde følelser og sa bare hva jeg mente og at jeg følte dette var urettferdig, og at det overhodet ikke var noe personlig. Jeg angret meg, og sendte ny e-post med noen ord om at det ikke var personlig, og at vedkommende gjør en fantastisk jobb generelt. Men så fikk jeg svaret. For det første har vedkommende videresendt e-posten min og vedkommendes svar til hele ledelsen. Jeg leser unnskyldninger og argumenter til hvorfor arbeidstiden min er som den er, selv om jeg er uenig. Jeg svarte vedkommende hvor jeg la meg langflat til tross for at jeg fremdeles står for at arbeidstiden min er ugunstig ift andre kollegaer. Jeg har så langt ikke fått svar, verken på e-post eller melding. 

Nå sitter jeg her og er nesten på gråten da vedkommende er en flott kollega på alle andre måter, og ønsker ikke at det skal være dårlig stemning mellom oss fremover. Som sagt er jeg veldig konfliktsky, og hater denne situasjonen. Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 2a921...68e

Du må trene på å stå i ubehag. Jeg tror den første mailen din var fin, drit i å følg opp med unskyldninger hvor du legger deg flat. Andre mennesker tåler at du er uenig med dem :) 

Anonymkode: 2a7dc...c7b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...