Gå til innhold

Problemer med tenåringsdatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

...som stjeler fra sin søster. 

Har to jenter midt i tenåra, som er veldig forskjellige. Den ene har, stygt å si det, tendens til å manipulere omgivelsene. Far begynner å bli drittlei, så når han skal snakke med henne går situasjonen rett i lås. I helga er jeg alene med dem, og hu ene kommer og forteller at en fin genser jeg kjøpte til skolestart er borte. Søstera nekter selvsagt, den har hun aldri tatt. Det har vi hørt før kan du si, vi må ta jevnlig razzia på rommet hennes og det kommer frem både det ene og det andre som vi andre i familien har savnet, og som hun ALDRI har sett. Så finner vi tingene i skapet og under senga. Hun har mest klær av de to, hun er typen som liker å flashe merkeklær.

Vi har helt vanlig økonomi, men jeg kjøpte altså en merkegenser til søstera hennes til skolestart. Hun selv fikk nye klær for samme sum, om ikke mer. Stakkaren var så stolt av genseren, men nå er den altså borte. Har lett på rommet til den antatte tyven, men finner den ikke. Vet at hun har tatt den, selv om hun nekter skremmende troverdig.

Har noen gode råd?

Anonymkode: ad71f...30e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Du får ikke gjort noe uten bevis. At hun ofte tar andres ting betyr ikke alltid at hun er tyven. Da kan hun fort tenke at :" jeg får alltid skylden for alt likevel så jeg kan like gjerne ..... ". Så eskalerer tanken til å ta ting andre steder også. 

Bevis, så konsekvens. Før eller siden pleier sannheten å komme for en dag. Noen ganger er faktisk ting surret vekk av eieren selv. 

Skrevet

Vurdert å skaffe lås på skap/kommode etc. Eller låse dører til soverom så hun rett og slett ikke får tak i ting å "stjele"?

Har ikke så mange andre råd, let jevnlig på rommet hennes etter genseren: se på alle steder man selv ville ha gjemt en genser om man ønsket skjule den. F.eks:

Bak skuff i kommoden? nederst i sekken/veska? gjemt i en skoeske? Inne i dynetrekket? Mellom overmadrass og hovedmadrass? Bak bøker i bokhyllen? Gjemt inni en annen genser i skapet? Henger på kleshenger under en annen jakke? I en pose i en kommode i gangen?

Tipper hun lyver, og så har hun gjemt den et eller annet sted i huset sånn at når dere finner den så kan hun fremdeles nekte.

Anonymkode: 2ab9d...c21

• Liker 2
Skrevet

Hva er det underliggende problemet for oppførselen hennes? Gjør hun dette for spenningen, trass eller blir hun ikke sett? Ville vurdert å sende henne til en psykolog. 

Når det kommer til gjemmesteder så har c21 gode forslag. Jeg gjemte ting bak en list under klesskapet, inni klaffventilen på rommet mitt, en bag innerst i skapet hvor det lå andre vesker osv.

Anonymkode: c0410...12b

• Liker 1
Skrevet

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det underliggende problemet for oppførselen hennes? Gjør hun dette for spenningen, trass eller blir hun ikke sett? Ville vurdert å sende henne til en psykolog. 

Når det kommer til gjemmesteder så har c21 gode forslag. Jeg gjemte ting bak en list under klesskapet, inni klaffventilen på rommet mitt, en bag innerst i skapet hvor det lå andre vesker osv.

Takk for gode tips! Har flere barn, men hun setter flere grå hår i oss enn de andre tilsammen. Når storesøster bodde hjemme, forsvant det så mye, særlig sminke, fra rommet hennes at storesøster følte hun holdt på å bli gal. Hadde hun forlagt det eller var det tatt liksom. 

Ja, vi er jo bekymret og lurer på hva som ligger bak. Hun har en del bekymringsfull atferd litt utover det jeg vil si er normalt. Har prøvd å sende henne for å snakke med noen, men hun nekter innbitt. Den dårlige oppførselen mot andre i familien, stjelinga og sånn kommer i perioder, før det bedrer seg.... en stund. Hun er skoleflink og få skryt av lærerne, selv om jeg aldri ser hun gjør lekser.

Vi er bevisst på at hun skal bli sett, det er jo veldig lett at hun får merkelapp som problembarnet. Det eneste jeg kommer på er at hun kan være misunnelig på søstera, som er veldig talentfull innen et kreativt felt. Men mer «grå mus», bryr seg mindre om klær osv. 

Men hun er lei seg for jakka...» Jeg kan ikke ha fine ting, for A tar det bare» 😞

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips! Har flere barn, men hun setter flere grå hår i oss enn de andre tilsammen. Når storesøster bodde hjemme, forsvant det så mye, særlig sminke, fra rommet hennes at storesøster følte hun holdt på å bli gal. Hadde hun forlagt det eller var det tatt liksom. 

Ja, vi er jo bekymret og lurer på hva som ligger bak. Hun har en del bekymringsfull atferd litt utover det jeg vil si er normalt. Har prøvd å sende henne for å snakke med noen, men hun nekter innbitt. Den dårlige oppførselen mot andre i familien, stjelinga og sånn kommer i perioder, før det bedrer seg.... en stund. Hun er skoleflink og få skryt av lærerne, selv om jeg aldri ser hun gjør lekser.

Vi er bevisst på at hun skal bli sett, det er jo veldig lett at hun får merkelapp som problembarnet. Det eneste jeg kommer på er at hun kan være misunnelig på søstera, som er veldig talentfull innen et kreativt felt. Men mer «grå mus», bryr seg mindre om klær osv. 

Men hun er lei seg for jakka...» Jeg kan ikke ha fine ting, for A tar det bare» 😞

Hu har nok tatt den og dolgt den videre

Anonymkode: 20790...bb7

Skrevet

Har det rådet at dere må finne ut hvorfor hun stjeler og lyver om det. Nå tror jeg søsken kan "låne" av hverandre, men det virker som om det er langt forbi det. Hvorfor nevner du at faren går i lås? Hun virker til å være litt familiens hakkekylling, det er jo ikke ok. Selv om hun tydeligvis strever med ett eller annet, så er det jo ikke så greit å være den som faren bråker med, og som blir utsatt for razziaer og mistenkt uansett. Og du ser aldri at hun gjør lekser? Spør du henne ikke?

Skjønner at det er leit for hun som har mistet genseren altså, og at dere alle kan bli lei dere. Men finn ut hvor det skurrer, for noe er det tydeligvis. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville latt søsteren låse rommet sitt. Det er kjipt å miste fine ting, og når hun sier "Jeg kan ikke ha fine ting, for A tar det bare»
så ville jeg tatt hensyn til det. Og da får handlingene til søsteren tydelige konsekvenser. Ville også sett om det var noen måte å oppmuntre en interesse eller skolearbeidet. Belønning for gode karakterer elns. 

• Liker 2
Skrevet

Eg har ei søster som er to år yngre, ho stjal av meg konstant. Tok til og med BH sjølv om hu hadde ingen pupper. Til slutt skaffa eg lås på rommet mitt og hengelås på klesskapet. Merkelig nok lærte ho seg å spørje først når ting vart utilgjengelig. Då sa eg meir eller mindre alltid ja.

Anonymkode: aeffb...c42

Skrevet

Hjernen er ikke utviklet før man er 25 år. Vis nå litt medlidenhet og jobb strategisk med dette. Det hun trenger er klare grenser for rett og galt, og konsekvenser. Hun trenger å vite at dere har tro på henne og at dette er en fase hun går gjennom og kan se tilbake på som umodent. Dette er ikke spesielt uvanlig. 

Det at hun stjeler i utgangspunktet for å flashe merkeklær er nok et uttrykk for lav selvfølelse og det kan ha noe med hvor godt hun er sett og fått bekreftelser av dere foreldre gjennom oppveksten, så litt selvrefleksjon kan også være på sin plass her.

Anonymkode: 3e131...139

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I hi innlegget er det genseren og nå er det jakka ? Og hun er problembarnet når hun stjeler.Du må jo gi skikkelig konsekvenser, plutselig en dag stjeler hun fra andre utenfor huset. Det hadde aldri vært akseptabelt her oi huset at min ene datter stjal fra den andre. Har to tenåringsjenter selv

Anonymkode: d5287...a9e

Skrevet

TS, 

noen nevner hengelås. Kansje det var en god ide? Lås på dør, lås på kommode med sminke, lås på klesskapet.

Anonymkode: 59421...fc6

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I hi innlegget er det genseren og nå er det jakka ? Og hun er problembarnet når hun stjeler.Du må jo gi skikkelig konsekvenser, plutselig en dag stjeler hun fra andre utenfor huset. Det hadde aldri vært akseptabelt her oi huset at min ene datter stjal fra den andre. Har to tenåringsjenter selv

Anonymkode: d5287...a9e

Det er fortsatt genser, skrev feil, sorry.

Vi aksepterer jo ikke stjeling, men det er litt vanskelig å gi konsekvenser når vi ikke har bevis.

Når ting har forsvunnet fra meg har jeg gitt konsekvens ved å holde tilbake ukelønn. Men det er lettere når det er mine ting og jeg vet at de er tatt (av en av dem, sier ikke at det nødvendigvis er A, men i nitti prosent av tilfellene dukker de opp på hennes rom). Jeg har da holdt tilbake ukelønn til begge to, og det har da hent at tingene på magisk vis har kommet på plass igjen. Skikkelig vanskelig, vil jo ikke gi kollektiv avstraffelse men....

Godt mulig vi har gjort noe feil, men de er tvillinger og har hele tiden vært svært forskjellige. Da de var to år, gikk A på tokt i skuffer og skap. Husker enda Bs opprørte stemme «A hva gjør du? Dette er mammas/pappas ting!»

A: « Hysj!»

Det er ikke noe nytt problem dette. Hun har hele livet hatt litt problemer med å respektere andres ting og grenser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...