AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #1 Skrevet 28. september 2019 dere som kombinerer faste og lavkarbo, hvordan gjør dere det (mtp ned i vekt)? Jeg må ned 4 kg på 2 mndr, pga skal ha en operasjon. Kan noen forklare meg hvordan dette gjøres? Har tidligere holdt på med keto i et år, gått ned 23 kg. men vet ikke hvordan kombinere med faste,,,,har hørt det har desto mer effekt og nå haster det jo litt. mvh Grete Anonymkode: e7983...a71
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #2 Skrevet 28. september 2019 Hei Grete! Du trenger ikke gjøre det så vanskelig, og du bør ikke gjøre det så vanskelig heller, når du må ned i vekt pga operasjon - det er viktig at du får det til. Du går ned i vekt når du har kaloriunderskudd, på ekte, og over tid. Det er dette som har ført til at du har gått ned 23 kilo. Akkurat hvilken metode du bruker, er bare viktig i betydningen om metoden er noe som du faktisk kan holde deg til så lenge det er nødvendig. Faste er å ikke spise, eventuelt også å la være å drikke, eller la være å spise en eller flere bestemte ting, over en kortere eller lengre tid - alt fra noen timer, til flere dager. Det er kun hvis du over tid har et virkelig kaloriunderskudd, at du går ned i vekt. Lavkarbo er bare å redusere karbohydratinntaket en god del, keto er å redusere karbohydratinntaket ekstremt. Du kan selv velge hvor mye du vil redusere karbohydratinntaket ditt. De fleste slankeopplegg reduserer uansett karbohydratinntaket noe, som et ledd i å skape kaloriunderskudd. Ser du et mønster her? Har du nylig gått ned 23 kilo, trenger du å spise mindre for å fortsatt ha et kaloriunderskudd, for å fortsatt gå ned i vekt. Samtidig kan du ikke gå ned like fort som før. Men en halvkilo i uka er ikke dramatisk fort, så det bør ikke være vanskelig, og det er nok heller ikke risikabelt for deg, siden du har fått beskjed av lege om at du trenger å gå ned i vekt. Anonymkode: d19e6...e78 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #3 Skrevet 28. september 2019 Du spiser mat som inneholder lite karbohydrater innenfor et vindu på så så mange timer. Derfor spiser du mat som inneholder mye proteiner og fett, gjerne i kombinasjon med mye frukt og grønt (noe du vet siden du har vært på ketodiett), i et vindu på døgnet. Mange spiser i f.eks 8 timer, og faster i 16 timer. Der du utsetter frokosten til klokka 11 på formiddagen, spiser lunsj kl 14, middag kl 1630 og kvelds kl 19. Da har du spist i 8 timer. Og faster fra 1900 til 11 neste dag. Andre igjen spiser som normalt i 3 dager, faster i 24 timer, spiser normalt i 3 dager, faster 24 timer osv. Noen som faster tillater seg selv å spise lite det døgnet. F.eks 400 kcal. Andre gjør ikke dette. Det finnes ingen fasit for hvordan du faster. Erfaringsmessig er 8/16 faste veldig bra, som nevnt i første avsnitt. I kombinasjon med lavkarbo med kcal-overvåking er dette gull for å gå ned i vekt. Anonymkode: d7a32...480 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #4 Skrevet 28. september 2019 Jeg har holdt på med en mix av keto, periodisk faste og vannfaste i flere år og du kan om du vil gjennomføre disse fastene sømløst. Rekorden for vannfast er på over 180 dager, og da med kun noe vitamintilskudd, så noen dager med vannfaste er ofte uoproblematisk. Det som er problemet for mange er at det er uvant å ikke ta til seg mat. Ubehaget ved sult og en tendens til svimmelhet når glukoselagrene tømmes kan skape engstelighet og angst. Da må du ha kunnskap og etterhvert få deg erfaring slik at dette blir lett å mestre. Start gjerne med en 3 dagers vannfaste. Drikk rikelig med vann og vær les deg opp på alle symptomene som kan oppstå. Når kroppen ikke får mat skjer det ting i kropp og sinn. Evolusjonsmessig gjør vi oss klar for desperat jakt etter mat. Da er det bare å slappe av og la kroppen svitsje over til fettforbrenningsmodus og benytte fettreservene om du sikkert ønsker å redusere. Det kan også være litt kjedelig å skippe måltider i 72 timer og det er det kjekt å vite at du drikke det meste av teer. Bare husk å droppe alle former for karbohydrater. Ikke sukker i teen. Kaffe er også greit. Nå 3 dagers kick-off fasten er i gang så er du allerede i KETO-modus, og da må du lese nøye på produktene du spiser, for om du vil spise så mye du vil må du holde deg under 50 kalorier i døgnet (20 for kvinner) for å holde deg i KETO-modus. Drikk også rikelig med vann. Forøvrig så drikk vann 30 min før eller etter måltid. Gjør forbrenningen bedre. Når du nå er i gang så kjør gjerne på med en faste i ny og nye. Et døgn er og der gjør at kiloene raser raskere av. En 3 dagers faste utgjør ca 1 KG i fettreduksjon, som om du vil fort ned så gjør gjerne det. Anonymkode: 9df96...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #5 Skrevet 28. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: 50 kalorier 50 gram karbohydrater, ikke kalorier. Vet at det bare var en kjapp skrivefeil fra din side, men greit å påpeke for de som ikke vet så mye om dette :) Anonymkode: ac62d...17d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rekorden for vannfast er på over 180 dager Har du gått 180 dager uten mat? Vi snakker om et halvt år her. Hvis man snakker om døgnfaste, så anbefaler jeg heller en nybegynner starte med 3/1 faste, og ikke hive seg rett på 3 døgnfaste. Altså heller 3 døgn spise, 1 døgn faste, 3 døgn spise, 1 døgn faste.. For å kjenne hvordan ting føles, for å venne til kroppen å faste. Deretter kan du dra fasten utover flere døgn. Man kan i tillegg kombinere en slik døgnfaste med 8/16 faste, at på dine 3 spisedager også faster 8/16. Folk flest faster jo når dem sover, så det er snakk om å pushe spisegrensene litt fram og litt tilbake. Anonymkode: d7a32...480
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: 50 gram karbohydrater, ikke kalorier. Vet at det bare var en kjapp skrivefeil fra din side, men greit å påpeke for de som ikke vet så mye om dette Anonymkode: ac62d...17d Ja, takk for korreksjon 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har du gått 180 dager uten mat? Vi snakker om et halvt år her. Hvis man snakker om døgnfaste, så anbefaler jeg heller en nybegynner starte med 3/1 faste, og ikke hive seg rett på 3 døgnfaste. Altså heller 3 døgn spise, 1 døgn faste, 3 døgn spise, 1 døgn faste.. For å kjenne hvordan ting føles, for å venne til kroppen å faste. Deretter kan du dra fasten utover flere døgn. Man kan i tillegg kombinere en slik døgnfaste med 8/16 faste, at på dine 3 spisedager også faster 8/16. Folk flest faster jo når dem sover, så det er snakk om å pushe spisegrensene litt fram og litt tilbake. Anonymkode: d7a32...480 Rekorden er 180 dager. Jeg har kun vært på vannfaste i 4 døgn, og veksler mellom 1-3 som regel. Alle må finne sin greie selfølgelig. Anonymkode: 9df96...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #8 Skrevet 28. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rekorden er 180 dager. Jeg har kun vært på vannfaste i 4 døgn, og veksler mellom 1-3 som regel. Alle må finne sin greie selfølgelig. Anonymkode: 9df96...8f8 Åja type guinnes-rekord. Trodde det var din personlige rekord. 😜 Ja, TS må finne sin greie. Vedkommende har iallefall fått noen innblikk i hvordan fasten foregår. Man må finne sin rytme, noe man trives med, og kan holde på med over tid. Man må være motivert for å faste, så derfor er det viktig å ikke overdrive i starten. Kjenn på det, prøv deg fram, og stå i det. Det kan være tøft i starten pga omstillingen, men etterhvert så blir det en naturlig del av hverdagen. Mennesker er skapt for å faste, mennesker er fastere, ikke å boltre seg i mat (gjerne dårlig mat) slik som vi holder på. I urtiden var det helt normalt å gå dagesvis uten mat. Det var mer naturlig det enn å spise slik vi gjør i dag. Anonymkode: d7a32...480
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 Så lenge du spiser mindre en du forbrenner så går du ned 😊 Velg den dietten du selv trives best med - keto/lavkarbo/kaloritelling/faste etc 😊 Men du kan nok fint kombinere de to for en «kick start», men pass på å ikke komme for langt ned på kaloriinntaket. Anonymkode: 2308d...94c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #10 Skrevet 29. september 2019 😂 jeg ler av folk som skriver her. Folk vet ingenting om keto og faste. Man spiser keto fordi fettet holder insulinet lavt og man får energi. Å holde insulinet lavt er nøkkelen til å gå ned i vekt. Det krever få måltider hver dag, gjerne innenfor kort spisevindu. Kan ikke folk bare slutte å kommentere når dem ikke har peiling? Anonymkode: 963cd...1b1 2
Sidabmao Skrevet 29. september 2019 #11 Skrevet 29. september 2019 Just now, AnonymBruker said: 😂 jeg ler av folk som skriver her. Folk vet ingenting om keto og faste. Man spiser keto fordi fettet holder insulinet lavt og man får energi. Å holde insulinet lavt er nøkkelen til å gå ned i vekt. Det krever få måltider hver dag, gjerne innenfor kort spisevindu. Kan ikke folk bare slutte å kommentere når dem ikke har peiling? Anonymkode: 963cd...1b1 Helt riktig. Å telle kalorier er for folk som ikke har peiling. Hold insulinet lavt slik du sier, så vil du gå ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #12 Skrevet 30. september 2019 11 timer siden, Sidabmao skrev: Helt riktig. Å telle kalorier er for folk som ikke har peiling. Hold insulinet lavt slik du sier, så vil du gå ned i vekt. Det er riktig. Du trenger ikke telle kaloriene for å gå ned i vekt. Det holder at de faktisk er under det du forbrenner uavhengig av om de er talt opp eller ei 😊 Anonymkode: 2308d...94c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #13 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg vurderer 48-timers vannfaste hjemme. Er litt syk og har nedsatt appetitt. Fra naturen ser man jo at dyr ikke spiser ved sykdom så kanskje det har noe for seg? Anonymkode: 9e213...a21 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #14 Skrevet 3. oktober 2019 Flere som har vannfastet her i 48-timer ? Anonymkode: 9e213...a21
Wilmus Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flere som har vannfastet her i 48-timer ? Anonymkode: 9e213...a21 lengste jeg har vannfastet er 75 timer, gikk fint det:) 1
Wilmus Skrevet 3. oktober 2019 #16 Skrevet 3. oktober 2019 2 minutter siden, Wilmus skrev: lengste jeg har vannfastet er 75 timer, gikk fint det:) Nå er jeg foresten tilbake på OMAD (ett måltid i døgnet), og har gått ned 1,3 kg på 3 døgn🤗 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 3 timer siden, Wilmus skrev: lengste jeg har vannfastet er 75 timer, gikk fint det:) Har 48 timer noe for seg? Takk for svar Anonymkode: 9e213...a21
Wilmus Skrevet 4. oktober 2019 #18 Skrevet 4. oktober 2019 Det har det absolutt, men greia er at det blir lettere 3.dagen, så da kan man like godt fortsette. Grunnen til at jeg måtte avbryte etter 3.dagen var at samboer kom hjem fra NATO-øvelse😅 (han er ikke noe blodfan av fasting) Men har du fastet før? For noen kan det være lurt å ta det gradvis, start med 16/8, forskyv etterhvert til du bare spiser ett måltid i døgnet, gjør det et par uker, da er det ikke så stress å faste 48 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå