Gå til innhold

Noen som har blitt satt på progesteron for så å miste til tross? Skal man da slutte på progesteronet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt satt på progesteron da jeg har mistet før. Er nå over IKM og lurer på om jeg er i ferd med å miste på ny til kjemisk eller sa. Det jeg lurer på er om progesteronet vil forhindre SA’en/kjemisk i å starte, eventuelt om det utsetter blødningen? Fikk liksom ingen beskjed om hva jeg skal gjøre dersom graviditeten avbrytes. Håper noen har erfaring og kan hjelpe.

Anonymkode: 32b97...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett med progesteron til du er sikker på at du har hatt en sa. Få deg en legetime på mandag og ta en blodprøve. Da jeg tok progesteron fikk jeg vite at d kan evt forsinke blødning v mislykket forsøk. Ikke farlig å ta, så fortsett til du er sikker❤️ Lykke til, håper alt går bra❤️

Anonymkode: a1568...e63

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for fint svar. Jeg er nå bare redd for at det lar vente på seg nettopp fordi jeg tar progesteronet. At kroppen derfor ikke klarer å kvitte seg med embryoet/egget. Synd om jeg skal gå en uke med denne redselen fordi progesteronet utsetter det som uansett skal skje. Samtidig er jeg selvsagt enig i at jeg ikke kan slutte før jeg vet. Vanskelig dette😔 Tusen takk for hjelp og lykkeønske❤️

Skrevet

Det kan nok bli litt forsinket av progesteronet, men hvis det har gått galt, vil det starte etter hvert. Jeg har bare erfaring fra IVF-forsøk. Når jeg ikke har blitt gravid i det hele tatt, har progesteronbehandlingen forsinket blødningen fram til jeg har fått bekreftet at jeg med sikkerhet ikke er gravid, og fått beskjed om å slutte. Jeg ville ikke sluttet før jeg var helt sikker :) Krysser fingrene for at det viser seg å gå bra likevel ❤️ 

Anonymkode: 5dd51...71e

Skrevet

Igjen takk for hyggelig svar😊 fikk du det da bekreftet via blodprøve? Hcg-måling?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen takk for hyggelig svar😊 fikk du det da bekreftet via blodprøve? Hcg-måling?

Jeg fikk bekreftet det med blodprøve 17 og 18 dager etter egguttak, som tilsvarer eggløsning. Jeg hadde tatt test hjemme, så jeg visste at jeg ikke var gravid, men de hadde rutine på å ta blodprøve av alle. Da hadde ikke blødningen kommet enda, men jeg sluttet på progesteron samme dag, og da startet den dagen etter. 

Skrevet

Okei takk, jeg hadde positiv test i dag tidlig, clear blue digital 1-2 uker, så jeg bør vel vente da ja. Årsaken til at jeg tror det går skeis er fordi strimmeltest ble svakere i dag enn i går.

Så rent teoretisk kan det hende kroppen ville startet å blø av seg selv, dersom jeg ikke gikk på progesteron om jeg forstår det rett? Da er det vel bare å få målt hcg i blodet før man slutter med det tenker jeg.

Skrevet

15 dpo forresten.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei takk, jeg hadde positiv test i dag tidlig, clear blue digital 1-2 uker, så jeg bør vel vente da ja. Årsaken til at jeg tror det går skeis er fordi strimmeltest ble svakere i dag enn i går.

Så rent teoretisk kan det hende kroppen ville startet å blø av seg selv, dersom jeg ikke gikk på progesteron om jeg forstår det rett? Da er det vel bare å få målt hcg i blodet før man slutter med det tenker jeg.

Ja, det kan i hvert fall hende. Men det kan hende det hadde tatt litt mer tid uansett. Jeg har hatt kjemisk graviditet to ganger (da gikk jeg ikke på progesteron). Den ene gangen kom blødningen noen dager forsinket (18 dpo, tror jeg) og testen var blitt helt negativ igjen, mens den andre gangen kom den mens testen fortsatt var positiv (også 18 dpo).

Jeg testet alt for mye da jeg endelig ble varig gravid, og så at strimmeltesten kunne bli klart svakere fra en dag til neste uten at det betydde noe. De er nok bare ment for å vise om man er gravid eller ikke, ikke å måle mengden hcg. Jeg var sikker på at det gikk galt flere ganger (testet hver dag, anbefales ikke). Så det er fortsatt håp, selv om det nok alltid kan være godt å forberede seg litt på at det ikke går.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja det er utrolig fælt å gå sånn her og ikke vite. Samtidig så kan jeg jo ikke basere en potensiell spontanabort på denne ene svakere strimmeltesten. 
Jeg får nok bare vente og se, skal prøve å få tatt blodprøve på mandag, og kanskje onsdag. Da vil jeg nok finne ut av dette!

Skrevet

Kan jeg forresten spørre hvilken tid det var testene dine ble svakere og sterkere om en annen for din del? Var det så tidlig som 15dpo?

Var det bare litt, eller markant forskjell?

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg forresten spørre hvilken tid det var testene dine ble svakere og sterkere om en annen for din del? Var det så tidlig som 15dpo?

Var det bare litt, eller markant forskjell?

Det var to ganger jeg var helt sikker på at det gikk galt. Jeg husker ikke nøyaktig når, men det var i hvert fall tidlig (det kan godt ha vært rundt 15-16 dpo den ene gangen, litt tidligere første gang). Testen var markant svakere, det var ikke sånn at jeg trengte å studere og vurdere og lure på om det var noen forskjell. Mens dagen etter det igjen syntes jeg at den kanskje var blitt litt sterkere igjen, skjønt ikke like sterk som to dager tidligere. Jeg tror det kan være litt ulik mengde fargestoff fra test til test. 

Uff, det er fælt å gå og vente sånn. Jeg husker følelsen, forvente blødning når som helst og være helt nervevrak før dagens test. Håper du får en avklaring så fort som mulig, og helst at du får se at det går bra ❤️ 

Skrevet

Tusen takk❤️Håper jeg også🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...