Gå til innhold

Hei! Jeg er på leting etter en bil jeg kan bruke til jakt og litt fint terrengkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 22 år gammel gutt som har fått interesse for jakt og friluftsliv så derfor trenger jeg en ny bil til den livsstilen. Bilen må ha firehjulsdrift og høy bakkeklaring men kan ikke noe om hvilke biler som passer best, den skal også bli benyttet i bykjøring i vanlig arbeidshverdag så vil helst ikke overstige 200 g/km i utslipp/drivstofforbruk. 

Har sett på alt fra subaru XV, outback og forester til fullblods pickuper men usikker på hva jeg egentlig bør velge. 

Kjører i dag en audi a4 med ræva bakkeklaring, tar nedi over alt så har gått mektig lei, den er selvsagt ubrukelig til mitt bruk. 

Har rundt 300 000 å bruke på bil da min nåværende bil er verdt rundt 100 000 kr.

Holder til i indre østlandet og vil ha diesel da det er det som passer best til mitt bruk. 

Anonymkode: ce0c9...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitsubishi outlander, Mitsubishi pajero, Nissan pathfinder, Nissan X-trail, toyota landcruiser, Toyota rav 4... 

Husk at varebil/bil med grønne skilt har større bagasjeromsplass og er billigere og kjøpe enn tilsvarende bil med hvite skilt. 

Anonymkode: 4863e...f40

• Liker 1
Skrevet

Da må det bli en elbil. Det er løsningen på alt

Anonymkode: 5d7e3...d6d

Skrevet

Har du tenkt noe på hva slags girkasse du foretrekker? Skal du virkelig ut i terrenget bør bilen ha lavserie. Jeg personlig foretrekker å kunne bestemme selv når 4-hjulstrekket skal være på. Du kan sjekke ut Isuzu f.eks.

Anonymkode: d514d...d41

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitsubishi outlander, Mitsubishi pajero, Nissan pathfinder, Nissan X-trail, toyota landcruiser, Toyota rav 4... 

Husk at varebil/bil med grønne skilt har større bagasjeromsplass og er billigere og kjøpe enn tilsvarende bil med hvite skilt. 

Ja det er det jeg tenker på også, trenger egentlig ikke 5 seter. Da er nok kanskje det beste valget en pickup med 2 seter? Sett på, toyota hilux, nissan navara, mitsubishi L200, ford ranger og fiat fullback. 

Vet du hvilke av disse som har best kvalitet og fremkommelighet i både gjørme, terreng og mye snø?

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må det bli en elbil. Det er løsningen på alt

Anonymkode: 5d7e3...d6d

Elbil er dessverre uaktuelt for meg 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt noe på hva slags girkasse du foretrekker? Skal du virkelig ut i terrenget bør bilen ha lavserie. Jeg personlig foretrekker å kunne bestemme selv når 4-hjulstrekket skal være på. Du kan sjekke ut Isuzu f.eks.

Anonymkode: d514d...d41

Nei, girkasse har jeg ikke tenkt noe på, for meg er det det samme om jeg har automat eller manuell. Lavserie er noe jeg absolutt kunne ønske meg, det har vel egentlig samtlige av pickupene? Samtlige av de har vel også sperring så alle 4 hjulene går likt? De har også knapp eller hjul å skru på får å veksle mellom kun bakhjulsdrift eller firehjulsdrift så vidt jeg vet

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg tenker på også, trenger egentlig ikke 5 seter. Da er nok kanskje det beste valget en pickup med 2 seter? Sett på, toyota hilux, nissan navara, mitsubishi L200, ford ranger og fiat fullback. 

Vet du hvilke av disse som har best kvalitet og fremkommelighet i både gjørme, terreng og mye snø?

Har faktisk ingen aning. Har en outlander som jeg er meget fornøyd med. Litt dyr service og reservedeler, men verdt det når bilen sjelden må på verksted. 

Skrevet

Den perfekte bilen for jegere koster 60000kr ny og er dessverre ikke tilgjengelig på det norske markedet...

UAZ-Hunter-800x500_c.jpg

Ei heller ikke nr 2 som koster 80000kr ny.

lada-niva.jpg?w968h681

Min erfaring med "terrengvennlige" kjøretøy er begrenset til Toyota Landcruiser og Prada, samt Mitsubishi Pajero som jeg får når jeg jobber i fjellet i Østen. Det er en gigantisk kvalitetsforskjell mellom Toyota og Mitsubishi, noe du forsåvidt merker på ordinære biler også. Nissan er på samme nivå som Mitsubishi. 

Så jeg ville helt klart ha valgt Toyota med et såpass solid budsjett. Landcruiseren er ganske voldsom, men best ansett i miljøet. De "myke" mindre SUVene har ofte ikke bedre fremkommelighet enn en gammel Volvo 240 med samme bakkeklaring.

Anonymkode: 4ead1...1d9

Skrevet

Det duger lenge med modeller som Subaruene du har sett på. De egner seg utmerket til den type bruk. Terreng har du ikke lov å nærme deg uansett, og da trenger du ikke så veldig høy bakkeklaring uansett. Har selv en XV, og den duger til mitt bruk.

Anonymkode: a7da7...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...