Gå til innhold

Hvor mange er "noen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange er "noen" for dere? Et par er jo to, men hva med "noen", hvor mange er det?

Anonymkode: 362d1...06c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen definerer ikke antallet, det sier at det kan være forskjellige mennesker. Ikke et gitt/utvalgt menneske. Men "Noen"! Altså: forskjellige mennesker.

"Noen" gikk på gaten, dette kan være hvem som helst. Ikke den samme hver gang.

Skrevet

Kommer nok an på konteksten? «Noen» barn er 3-4 for meg. «Noen» druer er omtrent 8-10.

Anonymkode: 2af09...e8c

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nok an på konteksten? «Noen» barn er 3-4 for meg. «Noen» druer er omtrent 8-10.

Anonymkode: 2af09...e8c

Det er snakk om tid, altså "noen timer", "noen dager", osv "noen år"

Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om tid, altså "noen timer", "noen dager", osv "noen år"

Jeg syntes at om noen sier de skal komme om noen timer så bør de dukke opp innen 4.

Men vanskelig spørsmål for det går Ann å si: jammen tok det noen timer å kjøre. Da kan det være mange flere.

"Noen" timer må være mindre enn et døgn, hvis ikke bytter det da enhet til døgn og ikke timer. " Noen " dager må være mindre enn en uke...  Vanskelig. Hmmm

Skrevet

Kommer an på sammenhengen, ja. «Noen timer» er for meg flere enn 2 (da sier man heller et par timer), men færre enn en hel natts søvn eller en hel arbeidsdag; dvs færre enn 7-8. «Noen dager»: flere enn 2, her også. Kanskje så lenge som en drøy uke (8-9 dager). «Noen år»: denne er litt mer relativ. Hvis det er noe som foregår nå for tiden/i nær fortid vil jeg si mer enn 2, men færre enn 10. F.eks: Da jeg var barn bodde jeg noen år i utlandet. 
Hvis man snakker om «noen år» i historisk perspektiv, kan det gjerne dreie seg om mye mer enn 10 år. F.eks: Norge var under Svensk styre noen år før landet ble helt selvstendig (ok, dårlig eksempel, men jeg er ikke særlig kreativ i dag). 

Skrevet

"Noen" er ubestemt, udefinert, uavklart - det er ofte litt av poenget når man bruker det - og situasjonsavhengig.

Skrevet

Noen er mer enn 2 men mindre enn 5 tenker jeg

Anonymkode: 3b656...549

Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Daria skrev:

"Noen" er ubestemt, udefinert, uavklart - det er ofte litt av poenget når man bruker det - og situasjonsavhengig.

Enig i det, men noen tenker jeg også at er 3+ mennesker. Du har ett menneske, et par mennesker = 2, og noen = 3 pluss flere. 

Endret av #Rasshøl
Skrevet

Kan være millioner. For eksempel fem millioner av verdens befolkning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...