AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #1 Skrevet 28. september 2019 Datteren min har begynt å si et stygt bannord. Hun er snart 3 år og har begynt å si ett bannord ganske ofte. Hun har sikkert hørt det fra oss, så vi har nå begynt å passe på hva vi sier. Vi har også prøvd å forklare henne at det er ikke fint å si sånn og sånn. Og at det er bare voksne som kan si det osv. Er det bekymringsfullt hvis et barn sier stygge ord i barnehagen? Hvordan reagerer de voksne på dette. Anonymkode: 521fc...10b 1
Kanutte Skrevet 28. september 2019 #2 Skrevet 28. september 2019 Jeg jobber ikke i barnehage, men i skole og det er utrolig hvor mange stygge ord barna kan. De plukker det opp fra medelever, eldre søsken og i noen tilfeller foreldrene. Vi jobber med at de ikke skal snakke stygt på skolen (men jeg har i løpet av de siste ukene blitt kalt både bitch og morapuler av flere enn en elev). 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #3 Skrevet 28. september 2019 Si ifra i barnehagen du. Si at hun har plukket det opp, og at dere har skjønt dere må være mer påpasselige med hva dere sier. Jeg har jobbet i barnehage i 13 år, og dere er ikke første foreldrene som har lært barna uheldige ord. 😉 Anonymkode: d1a3f...153 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #4 Skrevet 28. september 2019 Det er klart jeg hadde reagert om et barn på 3 år bannet... Anonymkode: c6675...b9c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #5 Skrevet 28. september 2019 Barnet kan jo også ha lært banneord av eldre søskenbarn/ søsken eller barn av foreldrenes venner. Så ingen grunn til å mistenke at foreldrene er dårlige omsorgspersoner fordi et barn banner. Anonymkode: 5d581...c8f 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si ifra i barnehagen du. Si at hun har plukket det opp, og at dere har skjønt dere må være mer påpasselige med hva dere sier. Jeg har jobbet i barnehage i 13 år, og dere er ikke første foreldrene som har lært barna uheldige ord. 😉 Anonymkode: d1a3f...153 Bør jeg ta det opp? Kanskje la være å nevne noe med mindre de selv sier i fra at hun sier det ordet hele tiden😊 vi har prøvd å si til henne at sånt er det ikke fint å si osv, så tror hun forstod det. Anonymkode: 521fc...10b
Gjest Lightblond Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klart jeg hadde reagert om et barn på 3 år bannet... Anonymkode: c6675...b9c Og hva ville du gjort da liksom? Meldt foreldre til barnevernet?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #8 Skrevet 28. september 2019 Altså, jeg har vært borti en 1 - åring som sa "faen" ved matbordet en gang. Barn vet ikke hva det betyr, og lærer det av mange. Det er jo litt rart i grunn, at vi som voksne bruker sånne ord ofte, men reagerer når barn sier det. Som om det kommer som et sjokk liksom Hvorfor er det greit at voksne bruker sånne ord, men ikke barn? Altså, hvis man faktisk tenker seg om. Anonymkode: 11259...043 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #9 Skrevet 28. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør jeg ta det opp? Kanskje la være å nevne noe med mindre de selv sier i fra at hun sier det ordet hele tiden😊 vi har prøvd å si til henne at sånt er det ikke fint å si osv, så tror hun forstod det. Anonymkode: 521fc...10b Skjønner ikke hvorfor du skal ta det opp og ha en unnskyldende holdning jeg heller. Det blir vel ikke barnevernssak av dette uansett. Anonymkode: 5d581...c8f 2
Gjest Line1301 Skrevet 28. september 2019 #10 Skrevet 28. september 2019 Tror ikke barnehagepersonell reagerer så mye på at et barn banner, så lenge det ikke skjer ofte.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #11 Skrevet 28. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bør jeg ta det opp? Kanskje la være å nevne noe med mindre de selv sier i fra at hun sier det ordet hele tiden😊 vi har prøvd å si til henne at sånt er det ikke fint å si osv, så tror hun forstod det. Anonymkode: 521fc...10b Jeg ville sett an noen dager, men om du har en god tone med personalet og har lav terskel for kommunikasjon kan jeg ikke se hvorfor ikke. Treåringer klarer ikke huske alt de får beskjed om... 😉 Anonymkode: d1a3f...153 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er klart jeg hadde reagert om et barn på 3 år bannet... Anonymkode: c6675...b9c Javel? Anonymkode: d1753...f49
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #13 Skrevet 28. september 2019 6 timer siden, Lightblond skrev: Og hva ville du gjort da liksom? Meldt foreldre til barnevernet? Ikke som første tiltak nei. Men jeg har opplevd situasjonen for et pr år siden, der flere foreldre ønsket at barna deres ikke skulle være sammen med 4 åringen som bannet. Viktig å tenkte på at dette kan få negative konsekvenser for barnet. Anonymkode: c6675...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #14 Skrevet 29. september 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Datteren min har begynt å si et stygt bannord. Hun er snart 3 år og har begynt å si ett bannord ganske ofte. Hun har sikkert hørt det fra oss, så vi har nå begynt å passe på hva vi sier. Vi har også prøvd å forklare henne at det er ikke fint å si sånn og sånn. Og at det er bare voksne som kan si det osv. Er det bekymringsfullt hvis et barn sier stygge ord i barnehagen? Hvordan reagerer de voksne på dette. Anonymkode: 521fc...10b Jeg jobber i barnehage, og vi hører noen ganger noen stygge gloser. Barn suger til seg språket de er omgitt med, så hvis ikke dere vil ha et barn som banner, pass språket deres! I barnehagen prøver vi å ignorere så godt vi kan, for får de mye oppmerksomhet på ordet bruker det de jo igjen. En gang klarte jeg ikke å ignorere, da en tre-åring kom med noen skikkelig rasistiske gloser. Jeg merket jeg ble så sint at jeg nesten eksploderte (og det blir jeg aldri!!), og sa rolig, men veldig strengt at slikt sier man bare ikke. Barnet har aldri hørt meg så streng før og jeg hørte henne aldri mer si det ordet i barnehagen. Kalte inn til samtale med foreldrene, og fortalte hva hun hadde sagt, og hva jeg syns om rasisme, og foreldrene ble helt sjokkert. Viste seg at det var onkelen som hadde sagt dette i nærheten av barnet og de skulle få slutt på det med en gang. Vi kontakter selvfølgelig ikke barnevern bare pga banning. Har selv et barn som bannet mye i barnehagen, men aldri til meg hjemme! Der var det faren som ikke helt skjønte at en 2-åring plukker opp alle ord fra oss rundt, og ham bannet i hverdagslige setninger. «Er faen så kaldt ute i dag». Anonymkode: 7e9c5...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå