Gå til innhold

Tenker på å skaffe meg en ragdoll

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig et hundemenneske, men i det siste har jeg fått litt sansen for ragdolls. Jeg er fortsatt bare i en tankeprosess, og kommer ikke til å kjøpe meg en katt med det første. Men jeg ønsker gjerne å høre litt erfaringer fra andre som har rasen :)

- de er jo veldig sosiale. Jeg jobber en del, så katten må også klare seg alene. Er det ansvarlig å få seg katt hvis den må være alene typ 10 timer om dagen (ikke hver dag altså, men jobber 100% og ofte litt overtid + reisetid til og fra jobb). Er det mer forsvarlig å skaffe seg to katter? Tenker jo egentlig at en katt er nok for en nybegynner, men det viktigste er at katten har det bra.

- Hvordan tåler de forandringer? Kan jeg ta den med på juleferie hos familien feks eller la andre passe katten hvis jeg reiser bort? Og liker de å bli tatt med på ting, på besøk, på turer etc? Hvis man venner dem til å gå i bånd (liker de å gå i bånd eller blir det bare stress for dem?)

Anonymkode: 21a37...ee5

Fortsetter under...

Min katt liker ikke å bli med andre steder enn hjemme, eller å bli passet hos andre. Har likevel gjort det noen ganger. Han er med på hytta hver sommer da, og etter et par ganger kjenner han seg igjen og det går bra. Så tenker det samme vil gå an med familie og julebesøk :) Men feks ta med på besøk til venner og sånn som man gjør med en hund tror jeg de fleste katter vil mislike, men det spørs jo også hva man venner dem til fra de er små. Hunder er gjerne veldig knyttet til eier mens katter gjerne er veldig knyttet til der de bor (territoriet sitt) og lett føler seg utrygge andre steder. Jeg pleier å ha kattepasser hjemme hos oss når vi er på ferie, som kommer innom og gir mat, koser og leker hver dag + renser kattekassen. Reiser man bort lenger må den jo være hjemme hos noen andre da eller noen må bo i huset med den, er grenser for hvor lenge den kan være hjemme alene med bare ett besøk om dagen.

Min klarer fint å være alene hjemme en arbeidsdag + reisevei (blir fort 9-10 timer for meg og), men må ha litt kos og lek når jeg kommer hjem fra jobb. Går også fint om jeg iblant går ut etter jobb og ikke kommer hjem før sent, men forsøker å unngå det flere dager på rad. Men man er mindre bundet enn en hund slik sett, katter klarer seg lenger alene enn hunder og sover større deler av døgnet enn hunder. For meg er det bare det med at det er vanskeligere å sette bort til pass eller ta med seg rundt som er mer problematisk enn med hund. 

Min liker ikke å gå i bånd men jeg kjenner katter som liker det også. 

Har ingen erfaring med ragdoll spesifikt da, jeg har ikke den rasen, svarer bare litt generelt om min katt nå :) 

Jeg trodde egentlig jeg likte hunder best men etter at jeg fikk katt ble jeg 100% katteperson og vil ikke ha hund igjen 😄

Anonymkode: d035a...33a

• Liker 1

Jeg har ikke ragdoll, men håper at det kan være til hjelp likevel. Det aller viktigste når du skal skaffe katt er å se an personligheten. Ingen av mine to katter har noen som helst problem av å være alene hjemme i 10 timer. Ikke alene heller. Noen katter liker å ha en venn, mens andre katter liker seg aller best alene. Der må du også se det litt an. 

Begge kattene mine går i bånd og de har gjort det siden de var kattunger. I starten var det bare å gå litt med selen før den kom av igjen. Økte tiden litt hver gang, og gjorde det på forskjellige tidspunkt og de har null problem med å bruke sele i dag. Når de er hos andre eller er syke og derfor går tur i bånd har de alltid selen på seg. Det er fordi at da er det litt enklere å få tak i de hvis de prøver å snike seg ut. Dessuten er de ganske rolige begge to, så de setter seg ikke fast. At katten er vandt til sele er også veldig praktisk ved dyrlegebesøk feks.

På helgeturer har bare naboen passet kattene, også har vi passet deres katt når de er på tur. På lengre turer har mormor passet pusene ettersom hun uansett er hjemme og da kan naboene gjøre litt mer som de vil.

Kattene her liker å gå på tur i bånd, den ene vil bare ut for å gå på do, mens den andre gjerne er ute i mange timer. Bare spør hvis du lurer på noe. :)

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig et hundemenneske, men i det siste har jeg fått litt sansen for ragdolls. Jeg er fortsatt bare i en tankeprosess, og kommer ikke til å kjøpe meg en katt med det første. Men jeg ønsker gjerne å høre litt erfaringer fra andre som har rasen :)

- de er jo veldig sosiale. Jeg jobber en del, så katten må også klare seg alene. Er det ansvarlig å få seg katt hvis den må være alene typ 10 timer om dagen (ikke hver dag altså, men jobber 100% og ofte litt overtid + reisetid til og fra jobb). Er det mer forsvarlig å skaffe seg to katter? Tenker jo egentlig at en katt er nok for en nybegynner, men det viktigste er at katten har det bra.

- Hvordan tåler de forandringer? Kan jeg ta den med på juleferie hos familien feks eller la andre passe katten hvis jeg reiser bort? Og liker de å bli tatt med på ting, på besøk, på turer etc? Hvis man venner dem til å gå i bånd (liker de å gå i bånd eller blir det bare stress for dem?)

10 timer mhm.. det spørs hvor de er og om de trives hvor de er. 

10 timer i bur går ikke eks. Eller i ett rom. De må få lov til å være fri i hele rom, så de kan undersøke litt og ikke kjeder seg.

gjerne kattestativ, mye godt mat og lader fri sted varmt og bra.

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rasedypiske egenskaper betyr ikke at alle kattene er nøyaktig sånn. Det er selvfølgelig individuelle variasjoner i personlighet og gemytt.

Tenker du innkatt eller ute-/innekatt med katteluke og fri til å være ute om dagen når du er på jobb?

Hvis du tenker innekatt så vil jeg si du bør ha 2 katter. Hvordan en katt tar forandringer er veldig individuelt, men både reising (biltur) og å gå i sele ute er ting du bør begynne forsiktig å trene på ganske raskt etter at du har fått kattungene i hus.

Hvis du kommer så langt at du bestemmer deg for å kjøpe en ragdoll eller to så finn en god oppdretter og snakk mye med denne.

Anonymkode: e924f...025

Tenker innekatt. Den vil såklart ha tilgang til hele leiligheten (som ikke er så veldig stor da, ca 50 kvadrat). Må tenke litt på dette med en eller to katter. For meg som er uerfaren er det nok i massevis å passe på at en katt har det så bra som mulig og får den treningen den trenger. Tenker også at jeg må kjøpe av en oppdretter som er kompetent på rasen for å ha en veileder under hele prosessen. Derfor er dessverre adoptering fra dyrebeskyttelsen uaktuelt.

Om du skal ha ren innekatt ville jeg absolutt ha to. Da vil de aktivisere hverandre og gi hverandre selskap. Mange som selger/omplasserer katter vil også ha krav om at du har to om de kun er inne og er mye alene. 

Anonymkode: a33d4...bd7

• Liker 1

Jeg ville definitivt ikke fått en innekatt dersom jeg var borte fra den i 10 timer - den trenger aktivisering, lek og kos! Hvis du absolutt må ha en katt, så få to stykker uten tvil. Og selv da er det ikke sikkert personligheten til katten passer til å være innekatt.. Jeg hadde en ragdoll som var vanvittig ulykkelig som innekatt i en 100 m2 leilighet, men med en gang vi flyttet "på landet" og lot den gå utendørs også, så ble den så lykkelig og fornøyd at jeg gråt av dårlig samvittighet for hva vi hadde gjort mot den ved å holde den innendørs i så mange år.. 

Anonymkode: c2c56...f51

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker innekatt. Den vil såklart ha tilgang til hele leiligheten (som ikke er så veldig stor da, ca 50 kvadrat). Må tenke litt på dette med en eller to katter. For meg som er uerfaren er det nok i massevis å passe på at en katt har det så bra som mulig og får den treningen den trenger. Tenker også at jeg må kjøpe av en oppdretter som er kompetent på rasen for å ha en veileder under hele prosessen. Derfor er dessverre adoptering fra dyrebeskyttelsen uaktuelt.

Det er enklere å tilby kattene det de trenger om de er to.

• Liker 1

Jeg har hatt innekatt - perser - i 50 kvm leilighet. Det ble med den ene gangen. Masse dårlig samvittighet for at katten ble holdt inne, styr med å passe på vinduer/veranda, var redd for lukt fra kassen for å nevne noe. Jeg tenkte også at det ville bli greit å ta den med ut, men det gikk ikke i det held tatt. Nektet å gå i bånd og var livredd. Blir ikke innekatt igjen. I så fall vil verandadør og vinduer være åpne og den får gå ut ved ønske. Det gikk ikke i 3.etasje sist. 

• Liker 1

Annonse

Vi har forøvrig en katt inne i leilighet nå, 70 kvm +balkong og en 7 mnd katt. Det er pga alder han er bare inne nå. Vi har barnesikring på vinduer og kattenett på balkongen, så han går fritt overalt uten problemer, balkongdøra står alltid åpen så lenge det er ok temperatur. Kattedo/sand i dag er så god at lukt er også null problem. Katten er en huskatt fra dyrebeskyttelse som ble funnet dumpet før sommerferien, men en veldig chill, snill, sosial, barnevennlig og rolig type. 

Vi jobber begge redusert pga små barn, så katten er kun hjemme alene i ca 6-7 timer 3 ganger i uka, og det er midlertidig. Han skal få lov til å være ute når han blir gammel nok. Skulle pus hatt vært inne alene hele tiden hadde vi skaffet en venn. 

Kjenner mange som har innekatt, både rasekatt og huskatt, og da har de enten to eller er mye hjemme selv. 

Anonymkode: a33d4...bd7

• Liker 1

Jeg har to innekatter (birma) på en 50kvm leilighet. Bruk myggnetting eller kattenett (balkongnett) på vinduene så kan du lufte. Og Everclean kattesand, som tar alt av vond lukt. 

Og ja, du bør ha to. De vil leke med hverandre og aktivisere hverandre. 10 timer borte fra kjæledyret hver dag er i overkant mye synes jeg. Da må de få ha en lekekamerat i alle fall. Synes det høres mye ut uansett, men litt bedre med en venn! Og det krever IKKE noe mer av deg som eier, tvert i mot! Det koster litt mer da, så det må du jo selvfølgelig tenke på. Mer sand, mat, dobbelt opp med kastrering og chipping, samt vaksiner til to stk istedenfor én osv. Og forsikring, selvsagt! Ellers er det mye glede i katter, særlig en rase som er så sosial og bedagelig som en ragdoll. 

Anonymkode: 6f0ca...f27

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...