Gå til innhold

En voksen med lite barn, hvilken leilighet ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal kjøpe leilighet. Har ett barn på snart to, er enslig og deler omsorgen med faren til barnet. 

Jeg ser på to leiligheter: En på 55 kvm og en på 70 kvm. 

70 kvm blokkleilighet:

- to store soverom

- stor stue, stort kjøkken

- balkong (med lite sol + innsyn).

- Inngang; Felles oppgang, trapper.

- lekeplasser i nærheten, men litt trafikkert område. ingen andre barn i oppgangen, få naturlige steder å bli kjent med andre barn. Ca 1,5 km til skogen

- 3 min. til kollektiv transport

55 kvm rekkehusleilighet:

- et stort soverom og ett "disponibelt rom" som kan brukes som (voksen)soverom eller walk in closet.

- ok størrelse stue/kjøkken

- to fine uteplasser, fin utsikt, ingen innsyn.

- Egen inngang på gateplan

- veldig barnevennlig strøk, "gatetun", bilfritt, lekeplasser, andre barn, skogen rett i nærheten. 

- 12 minutter til kollektiv transport

Begge leiligheter er borettslagsleiligheter, koster ca det samme, begge har garasje og nærhet til skoler, butikk, barnehage, lekeplasser. 

Hvilken ville du valgt og hvorfor?

Anonymkode: 2296f...1da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rekkehusleiligheten. Mest barnevennlig og et enklere liv med å komme seg rett ut døren. 

Anonymkode: 15683...b95

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det er et dilemma. Nr 2 helt klart! 🙂

• Liker 7
Skrevet

Et disponibelt rom er som regel ikke godkjent som soverom, så hadde sjekket opp i det først. Hadde tatt da den med to soverom, og større plass. 

Anonymkode: 52924...73e

• Liker 5
Skrevet

Husk at barnet ditt blir stort barn etterhvert. Hvis det er plass til barnet ditt og venner om 4-5 år i leilighet 2, høres jo den best ut. 

Anonymkode: 1afe5...8c0

• Liker 7
Skrevet

Gode poenger her! Det skinte kanskje igjennom at jeg har mest lyst på rekkehusleiligheten. Dilemmaet er jo dette med soveromsplass og at det blir lenger å gå til offentlig transport. Men jeg tror barnevennligheten og uteplassene veier opp. Og det med skogen...😍

Det bør da gå med en stor og en liten person på 55 kvm? Når hun blir så stor at hun trenger egen rom kan hun få soverommet og jeg kan sove i alkoven (den har rømningsvei gjennom vindu). Og så vil det kanskje komme en tid hvor vi må se oss om etter noe større, det innser jeg. I den andre leiligheten kan vi jo lett bo lenge. Men for mine og barnets behov akkurat nå tror jeg rekkehusleiligheten er den som fyller dem best. 

Hører gjerne flere meninger altså!

• Liker 3
Skrevet

Hilsen TS over, forresten!

Skrevet

Rekkehuset. Med tanke på gateplan og barnevennlig strøk. Dere kan fint bo der i mange år hvis dere etterhvert kan bytte rom. Å ha venner og andre barn i nærheten og som kan gå inn på gateplan er gull verdt, har merket det med mine barn.

• Liker 4
Skrevet

Er der bare disse to du velger imellom? Ville da velge nr 2, tror jeg.

Jeg synes i utgangspunktet 55 kvm er for lite for to personer, men rekkehus, nærme lekeplasser, andre barn, og mulighet til å kunne selv gå ut for barnet, ville veid det opp for meg.

Du kan spare litt plass på en relativt enkel måte, med å bli kvitt ihvertfall to store møbler til daglig, spisebord og din seng. Se på Hth Table id, om du kan leve med å bruke det som spisebord for dere to til daglig, så tar den ikke gulvplass resten av dagen. Kjøp samtidig spisestoler som kan stables oppå hverandre, eller klappstoler.

Også senga, om du kan leve med å re den opp hver morgen og kveld, da kan du ha den i stua, som en skapseng. Og la barnet få soverom, som også blir plass for leker og klær (også dine klær). Se her f.eks. https://www.aftenposten.no/norge/i/WbvqK/Slik-bor-hun-pa-30-kvadratmeter

men følger det en bod med leilighet? For det er lagringsplass for alle ting, leker og klær som blir et problem.

Anonymkode: 76a67...577

• Liker 3
Skrevet

De mest barnevennlige områdene er der innvandrere bor!

Anonymkode: 29ce2...302

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er der bare disse to du velger imellom? Ville da velge nr 2, tror jeg.

Jeg synes i utgangspunktet 55 kvm er for lite for to personer, men rekkehus, nærme lekeplasser, andre barn, og mulighet til å kunne selv gå ut for barnet, ville veid det opp for meg.

Du kan spare litt plass på en relativt enkel måte, med å bli kvitt ihvertfall to store møbler til daglig, spisebord og din seng. Se på Hth Table id, om du kan leve med å bruke det som spisebord for dere to til daglig, så tar den ikke gulvplass resten av dagen. Kjøp samtidig spisestoler som kan stables oppå hverandre, eller klappstoler.

Også senga, om du kan leve med å re den opp hver morgen og kveld, da kan du ha den i stua, som en skapseng. Og la barnet få soverom, som også blir plass for leker og klær (også dine klær). Se her f.eks. https://www.aftenposten.no/norge/i/WbvqK/Slik-bor-hun-pa-30-kvadratmeter

men følger det en bod med leilighet? For det er lagringsplass for alle ting, leker og klær som blir et problem.

Anonymkode: 76a67...577

Oi, det var et smart klappbord! Tusen takk for tips :)  Fikk ikke opp bildene av senga i artikkelen, men det er også noe å tenke på. Jeg har også tenkt at det går an å sove i stua, men fordelen med sovealkove er jo at man kan få gjemt unna seng og sengetøy enkelt..

Det store soverommet har en garderobe som jeg tror skal kunne ha plass til det meste av min og barnets klær, så det med klær tror jeg skal løse seg. Det er også mye bodplass, så de klærne som ikke passer til sesongen kan pakkes vekk. Akkurat det er nok som du sier alfa og omega med en sånn leilighet -  at man har et sted å lagre ting.

Hm, kjenner jeg blir mer og mer Team Rekkehusleilighet her. 

• Liker 2
Skrevet

Spørs hvor lang tidshorisont du har. 5-6 år, så gå for rekkehuset, men når barnet er så stort som 7-8 år så bør hen ha et ordentlig soverom. 

Anonymkode: 5ce72...16f

• Liker 1
Skrevet

Når barnet er blir stort nok til å ha glede av lekekamerater er 55 kvm uten to ordentlige soverom ALT for lite (etter min mening). Det er dager man ikke skal/kan gå ut (sykdom/svært ille vær etc) og da kommer du til å føle deg innesperret i en lekekasse på lite areal. Hvis dere er avhengige av kollektivtransport, såner det også enormt forskjell på 3 og 12 min.

Anonymkode: 88809...076

• Liker 1
Skrevet

Rekkehuset uten tvil. Barnevennlig, nærhet til skogen, uteplasser og ingen innsyn er alfa og omega. 12 min til kollektivtransport er litt mye om dere bruker den hver dag, men kanskje kan dere sykle dit i stedet for å gå i sommerhalvåret? 

Dere kan dele soverommet nå, og la barnet få soverommet når den tid kommer. Det er viktig at et større barn (spesielt tenåringer) har et eget rom de kan ta med venner til slik at de ikke blir rekende gatelangs. Som voksen tilpasser man seg og sover i stua eller lignende. 

God bodplass eller loft er også viktig.

Her er bilde av senga i leiligheten på 30 kvm.

35545921-8875-4eb9-9173-3ae4a422cd8a?fit

dbd66a18-b6f0-4fcf-81e8-ce00f3e55637?fit

2f8fe48a-a214-4e8a-b545-9628bc98155c?fit

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skal kjøpe leilighet. Har ett barn på snart to, er enslig og deler omsorgen med faren til barnet. 

Jeg ser på to leiligheter: En på 55 kvm og en på 70 kvm. 

70 kvm blokkleilighet:

- to store soverom

- stor stue, stort kjøkken

- balkong (med lite sol + innsyn).

- Inngang; Felles oppgang, trapper.

- lekeplasser i nærheten, men litt trafikkert område. ingen andre barn i oppgangen, få naturlige steder å bli kjent med andre barn. Ca 1,5 km til skogen

- 3 min. til kollektiv transport

55 kvm rekkehusleilighet:

- et stort soverom og ett "disponibelt rom" som kan brukes som (voksen)soverom eller walk in closet.

- ok størrelse stue/kjøkken

- to fine uteplasser, fin utsikt, ingen innsyn.

- Egen inngang på gateplan

- veldig barnevennlig strøk, "gatetun", bilfritt, lekeplasser, andre barn, skogen rett i nærheten. 

- 12 minutter til kollektiv transport

Begge leiligheter er borettslagsleiligheter, koster ca det samme, begge har garasje og nærhet til skoler, butikk, barnehage, lekeplasser. 

Hvilken ville du valgt og hvorfor?

Rekkehuset uten tvil !!!!!!

Jeg dør av felles trappeoppgang -  folk som står og prater i oppgangen, naboer som går opp og ned ,lukker dørene opp og igjen.

Jeg dør av naboer over meg -  som du hører ser på tv, krangler eller tramper rundt på gulvet osv osv. Naboene under deg hører igjen alt du driver med noe som også er traumatisk å tenke på. 

Plassen føles alltid større når du har uteplass - gress på bakkeplan og kan gå rett ut kontra å sitte på en liten balkong i 3. etasje. 

Heller 50 kvm i himmelen enn 100 kvm i helvete. 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er blir stort nok til å ha glede av lekekamerater er 55 kvm uten to ordentlige soverom ALT for lite (etter min mening). Det er dager man ikke skal/kan gå ut (sykdom/svært ille vær etc) og da kommer du til å føle deg innesperret i en lekekasse på lite areal. Hvis dere er avhengige av kollektivtransport, såner det også enormt forskjell på 3 og 12 min.

Det høres ut som du er godt vant! Det er klart at hvis du er rik, så kan du ta den str du vil! 

Man klarer seg helt fint på 55 kvadratmeter, det er bare å tenke litt smart! Jeg tror jeg ville valgt å ha en dobbelstseng (eller 120) som sofa og sovet i stua. Jeg bor på 63 med en tenåring og sover selv i stua. Det går helt fint! På dagtid har jeg et tjukt teppe og store puter der, og det er perfekt til å krølle seg opp i med en bok eller for å se på film. Grunnen til at jeg synes du ikke skal bruke alkoven er fordi dere trenger et sted å ha alle tingene, nettopp for at det ikke skal virke trangt og rotete. Så et walk in er veldig kjekt å ha! Vi har det fint og ryddig og har god plass til gjester, selv om de som er vant til å bo stort ikke tror det. Vi kunne valgt å bo større, men vi trives godt og har ikke lyst til å ha økonomisk stress, det er bare ikke verdt det å ha et ekstra rom med en seng, når jeg uansett bor alene annenhver uke. 

Hadde helt klart gått for rekkehuset, i årene fremover får du et så mye lettere liv ved å ha andre barn i nærheten og uteplass 

Anonymkode: 5d363...c47

• Liker 3
Skrevet

jeg bodde i hele barnas oppvekst i en leilighet med to soverom, og leiligheten var på 52 m2. ungene fikk hvert sitt soverom, og jeg sov på stua (lagde en alkoveløsning der) Vi hadde plass nok, og jeg syntes ikke det bød på noen problemer å bo sånn :)

Anonymkode: 54527...a60

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som du er godt vant! Det er klart at hvis du er rik, så kan du ta den str du vil! 

Man klarer seg helt fint på 55 kvadratmeter, det er bare å tenke litt smart! Jeg tror jeg ville valgt å ha en dobbelstseng (eller 120) som sofa og sovet i stua. Jeg bor på 63 med en tenåring og sover selv i stua. Det går helt fint! På dagtid har jeg et tjukt teppe og store puter der, og det er perfekt til å krølle seg opp i med en bok eller for å se på film. Grunnen til at jeg synes du ikke skal bruke alkoven er fordi dere trenger et sted å ha alle tingene, nettopp for at det ikke skal virke trangt og rotete. Så et walk in er veldig kjekt å ha! Vi har det fint og ryddig og har god plass til gjester, selv om de som er vant til å bo stort ikke tror det. Vi kunne valgt å bo større, men vi trives godt og har ikke lyst til å ha økonomisk stress, det er bare ikke verdt det å ha et ekstra rom med en seng, når jeg uansett bor alene annenhver uke. 

Hadde helt klart gått for rekkehuset, i årene fremover får du et så mye lettere liv ved å ha andre barn i nærheten og uteplass 

Anonymkode: 5d363...c47

Snakker av egen erfaring, så slett ikke godt vant. For TS var de to alternativene økonomisk like, så da vet jeg hva jeg ville valgt.

Skrevet

Jeg ville gått for rekkehusleiligheten, høres mye mere koselig ut for dere begge, særlig mtp barnet og mange potensielle venner rett utenfor døra. Også for din del, man blir fort kjent med folk i et nabolag med mange unger. Bare det med egen inngang og uteplass i rekkehusleiligheten scorer høyt. Og 12min å gå til offentlig transport er ikke langt. Kjøp deg sammenleggbar sparkesykkel, sånn god gammeldags som ikke er el-sykkel, så går det enda kjappere å komme seg til off.transport :) 

Blokk kan forresten være utrolig slitsomt å bo i med mye uro og støy, kommer an på hvor godt isolert den er. Mest sannsynlig blir du ikke så kjent med naboer heller pga det er så mange som bor der og ingen felles uteplass. Bodde selv ett år midlertidig i blokk og det var helt forferdelig! Så innmari lytt og naboen ved siden av spilte elgitar med superforsterker, og den eneste sangen han kunne var introen til Smoke on the water. På repeat, hele tiden. De over hadde en haug med unger som spilte i korps, tror de alle spilte messingblåseinstrument. Og de hadde fast øvingstid før skolen og to timer hver ettermiddag. Nevnte jeg dårlig lydisolasjon i blokka? Jeg utviklet seriøst nervøse ticks den perioden der. 

Synes ikke soveromsordningen høres så ille ut heller, barnet er lite nå og trenger ikke stort soverom. Jeg var alene i noen år med min eldste og bodde i 4 år i ei leilighet med ett soverom som var mye mindre enn den rekkehusleiligheten du skisserer. Tror vi bodde på rundt 40kvm, og hadde bare ett soverom. Og det gikk helt fint. Liten leilighet er i tillegg kjapp å vaske og rydde. Og det var mange barnefamilier der med unger på samme alder, og felles lekeplass. I tillegg var det rett ved skogen og naturområder, så det var bare å pakke tursekken og gå rett ut. Vi var mye ute på fritiden, enten sosiale med naboene eller på tur i skauen. 

En annen ting er jo at når det har gått noen år og barnet er større og trenger mere plass så er sjansen stor for at leiligheten din har steget i verdi, i tillegg har du betalt ned en del på lånet. Da kan du selge med gevinst og bruke overskuddet til å kjøpe deg noe større. Jeg har gjort det i allefall; først ei lita leilighet, deretter rekkehus og tilslutt enebolig (da sammen med mannen min). 

Hvis magefølelsen og hjertet ditt ligger hos rekkehusleiligheten så gå for den. Jeg tror du kommer til å angre velger du den andre blokkleiligheten. 

• Liker 1
Skrevet

Så fint å se at mange tror på rekkehusleiligheten, jeg gjør også det! Nå gjenstår budrunden da, så vi får se hvordan det går..

Kryss gjerne fingrene for meg!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...