AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #1 Skrevet 28. september 2019 Min datter har en venn av utenlandsk opprinnelse, de går i samme klasse og her om dagen hadde min datter blitt med henne hjem. Når hun kom hjem fortalte hun at foreldrene skrek og bannet mye så barna tydelig hørte det. Det har også kommet frem at denne jenta stjeler fra lekebutikken. Bør jeg kontakte barnevernet? Jeg vet jo ikke om foreldrene skriker hele tiden så derfor er jeg usikker, men om det er vanlig der så vil det jo være psykisk skadelig for barnet. Anonymkode: a962d...a29
Helgeline Skrevet 28. september 2019 #2 Skrevet 28. september 2019 Nei, ikke på bakgrunn av en enkelthendelse som du attpåtil ikke var vitne til selv. Nå vet jeg ikke hvor gammel datra di er og ev hvor vant eller ikke vant hun er til at folk hever stemmen, men uansett er dette altfor tynt grunnlag. Når man i tillegg vet at i enkelte kulturer er det mye mer vanlig å vise følelser åpent, og at det er lavere terskel for å kjefte (kan høres sinte ut for våre ører uten å være det fex). 10
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #3 Skrevet 28. september 2019 Bannet de på norsk? Hvordan kunne hun skjønne hva de sa? Anonymkode: 823a5...7b5 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #4 Skrevet 28. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bannet de på norsk? Hvordan kunne hun skjønne hva de sa? Anonymkode: 823a5...7b5 De bannet på norsk. Ikke snakk om å heve stemmen men å rope Anonymkode: a962d...a29
SoWhat? Skrevet 28. september 2019 #5 Skrevet 28. september 2019 Du vil kontakte barnevernet pga noe et barn fortalte deg? Om dere hos dere ALDRI hever stemmen, eller banner, så sammenlikner hun med det. Da kan to banneord og heving av stemme virke mye. Skulle likt å se et par norske barn i italiensk sammenkomst. Ikke at det er banning( gud forby. Eller Ave Maria, forby), men det heves stemmer! Alltid om å gjøre og bli hørt! 😆 Men stjeling er ikke ok. Ikke bra. Men å melde til bv, da skal det være drøyt. 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Min datter har en venn av utenlandsk opprinnelse, de går i samme klasse og her om dagen hadde min datter blitt med henne hjem. Når hun kom hjem fortalte hun at foreldrene skrek og bannet mye så barna tydelig hørte det. Det har også kommet frem at denne jenta stjeler fra lekebutikken. Bør jeg kontakte barnevernet? Jeg vet jo ikke om foreldrene skriker hele tiden så derfor er jeg usikker, men om det er vanlig der så vil det jo være psykisk skadelig for barnet. Anonymkode: a962d...a29 Ikke for skrikingen alene, fordi det kan være en overdrivelse. Men når hun i tilegg stjeler så er det grunn for beskymring. Anonymkode: 6402a...e40
Helgeline Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Du vil kontakte barnevernet pga noe et barn fortalte deg? Om dere hos dere ALDRI hever stemmen, eller banner, så sammenlikner hun med det. Da kan to banneord og heving av stemme virke mye. Skulle likt å se et par norske barn i italiensk sammenkomst. Ikke at det er banning( gud forby. Eller Ave Maria, forby), men det heves stemmer! Alltid om å gjøre og bli hørt! 😆 Men stjeling er ikke ok. Ikke bra. Men å melde til bv, da skal det være drøyt. Hehe... Jeg kommer fra en slik familie, og fikk kultursjokk da jeg opplevde hvordan venners familier kommuniserte. Og dette var etnisk norske.... men med mange medlemmer. 😅 Om å gjøre å bli hørt ja! 1
SoWhat? Skrevet 28. september 2019 #8 Skrevet 28. september 2019 4 minutter siden, Helgeline skrev: Hehe... Jeg kommer fra en slik familie, og fikk kultursjokk da jeg opplevde hvordan venners familier kommuniserte. Og dette var etnisk norske.... men med mange medlemmer. 😅 Om å gjøre å bli hørt ja! Jo flere vi er sammen... 2
WhiteSwan Skrevet 28. september 2019 #9 Skrevet 28. september 2019 13 minutter siden, SoWhat? skrev: Du vil kontakte barnevernet pga noe et barn fortalte deg? Om dere hos dere ALDRI hever stemmen, eller banner, så sammenlikner hun med det. Da kan to banneord og heving av stemme virke mye. Skulle likt å se et par norske barn i italiensk sammenkomst. Ikke at det er banning( gud forby. Eller Ave Maria, forby), men det heves stemmer! Alltid om å gjøre og bli hørt! 😆 Men stjeling er ikke ok. Ikke bra. Men å melde til bv, da skal det være drøyt. «Pga noe et barn fortalte deg» Håper ikke du har den innstillingen til alt barn sier 😳 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #10 Skrevet 28. september 2019 Fy faen så lite som skal til for å tenke på å kontakte barnevernet! Du må ha litt mer å komme med enn det der assa! Jeg er inderlig glad for at barnevernet fins men her syns jeg du bør sjekke litt grundigere først. Som noen sa her, så sammenligner hun kanskje hvis dere er av den rolige typen. Her hjemme så snakker vi med høy stemme, vi har alle temperament både voksne og barn, vi kjefter nesten ikke, men volumet er høyt. Vi har foresten portugisiske gener, så det ligger i vårt DNA! Sånn er vi og folk er forskjellige. Anonymkode: 83783...fe6 6
SoWhat? Skrevet 28. september 2019 #11 Skrevet 28. september 2019 7 minutter siden, WhiteSwan skrev: «Pga noe et barn fortalte deg» Håper ikke du har den innstillingen til alt barn sier 😳 Nei, det har jeg ikke. Dumt formulert av meg. Det kommer nok helt an på hva barnet sier, og omstendighetene rundt 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fy faen så lite som skal til for å tenke på å kontakte barnevernet! Du må ha litt mer å komme med enn det der assa! Jeg er inderlig glad for at barnevernet fins men her syns jeg du bør sjekke litt grundigere først. Som noen sa her, så sammenligner hun kanskje hvis dere er av den rolige typen. Her hjemme så snakker vi med høy stemme, vi har alle temperament både voksne og barn, vi kjefter nesten ikke, men volumet er høyt. Vi har foresten portugisiske gener, så det ligger i vårt DNA! Sånn er vi og folk er forskjellige. Anonymkode: 83783...fe6 Hvis du hører på podcasten foreldrerådet så sier faktisk en som jobber i bv at det å skrike og bli så sint på barnet er grunn til å melde fra Anonymkode: a962d...a29 2
Gjest ana0603 Skrevet 28. september 2019 #13 Skrevet 28. september 2019 (endret) Jeg hadde bare klart å melde en familie om det handlet om å redde liv. I 3. klasse ble en fra skolen tatt fra foreldrene sine. Jeg kjente ham, og foreldrene hans hadde gode relasjoner med foreldrene mine, mødrene våre møttes ofte i byen for å snakke og drikke kaffe. Vi hadde en spesiell forhold til dem. Poenget mitt er vel det at Barnevernet ikke bare tar barna fra koko-foreldre, og da blir det veldig vanskelig for meg å melde en familie. Jeg har ikke lyst til å ødelegge barndommen til et barn, eller skape livsvarige psykiske lidelser for foreldre som sannsynligvis er helt normale og som elsker barnet sitt. Det hadde vært for mye for meg å bære. Endret 28. september 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #14 Skrevet 28. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hører på podcasten foreldrerådet så sier faktisk en som jobber i bv at det å skrike og bli så sint på barnet er grunn til å melde fra Anonymkode: a962d...a29 Det er helt normalt å bli sint og heve stemmen. Helt hysterisk og sykt å kontakte barnevernet på grunn av det som regnes helt normal og vanlig kommunikasjon i de fleste land, også i mange norske familier. Det er langt verre å gi "silent treatment" (som jeg har sett er ganske typisk hos disse "rolige foreldrene som ikke kjefter") enn å la barnet vite hva de har gjort galt og hvorfor foreldrene ikke er fornøyde. Sinne er en helt naturlig og normal følelse. Vi er ikke roboter, vi har følelser - også negative. Det er helt greit å vise barn at ikke alt skal alltid være så fantastisk og gøy. Det er IKKE traumatisk for barn hvis man hever stemmen! Barnevernsideologi er pseudovitenskap. Anonymkode: bbec4...fda 8
Helgeline Skrevet 28. september 2019 #15 Skrevet 28. september 2019 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hører på podcasten foreldrerådet så sier faktisk en som jobber i bv at det å skrike og bli så sint på barnet er grunn til å melde fra Anonymkode: a962d...a29 Javel. Ikke enig med han i tilfelle. Dvs, hvis det er et mønster og de ikke klarer å kommunisere på andre vis, så ja kanskje. Men ikke pga en engangssituasjon som denne. Mener han virkelig at hvis man observerer at en forelder skriker og er sinna på barnet, og at dette er en enkelthendelse er det meldegrunn? Jøss. Endret 28. september 2019 av Helgeline 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #16 Skrevet 28. september 2019 2 timer siden, Helgeline skrev: Nei, ikke på bakgrunn av en enkelthendelse som du attpåtil ikke var vitne til selv. Nå vet jeg ikke hvor gammel datra di er og ev hvor vant eller ikke vant hun er til at folk hever stemmen, men uansett er dette altfor tynt grunnlag. Når man i tillegg vet at i enkelte kulturer er det mye mer vanlig å vise følelser åpent, og at det er lavere terskel for å kjefte (kan høres sinte ut for våre ører uten å være det fex). Dette. I enkelte kulturer er man veldig høylytte og engasjerer seg med følelser når man snakker, ja det kan t.o.m virke som om man krangler for fremmede som aldri har opplevd dette før. Barn tar absolutt ikke skade av det, men blir derimot veldig flinke til å kommunisere ulikt på flere språk. Så nei trådstarter, du kan ikke melde bv for EN enkelthendelse som datteren din i verste fall kan ha tolket feil. Anonymkode: 26dd2...879 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #17 Skrevet 28. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for skrikingen alene, fordi det kan være en overdrivelse. Men når hun i tilegg stjeler så er det grunn for beskymring. Anonymkode: 6402a...e40 Ang, stjelingen kan hun snakke med foreldrene om. Hva i all verden har bv med stjelingen å gjøre? Kan godt være at foreldrene ikke vet om det, og foreldre flest ønsker å få vite det hvis barna deres gjør noe sånt. Anonymkode: 26dd2...879 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #18 Skrevet 28. september 2019 2 timer siden, Helgeline skrev: Hehe... Jeg kommer fra en slik familie, og fikk kultursjokk da jeg opplevde hvordan venners familier kommuniserte. Og dette var etnisk norske.... men med mange medlemmer. 😅 Om å gjøre å bli hørt ja! Jeg og. Jeg fikk inntrykk av at nordmenn flest var nedstemte, sure og likegyldige overfor barna sine fordi de snakket med så lave og rolige stemmer, samt oppførte seg annerledes enn det jeg var vant til. Kanskje det burde meldes til bv fordi slik tolket jeg det som liten 😆 Anonymkode: 26dd2...879 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #19 Skrevet 28. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hører på podcasten foreldrerådet så sier faktisk en som jobber i bv at det å skrike og bli så sint på barnet er grunn til å melde fra Anonymkode: a962d...a29 Jeez 🙄 Anonymkode: 26dd2...879 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #20 Skrevet 29. september 2019 Jeg stjal mye som barn. Jeg skulle ønske at barnevernet ble kontaktet slik at jeg ble tatt ut av det forferdelige hjemmet mitt med mishandling og omsorgssvikt. Nevøen min stjeler mye. Men der er allerede barnevernet koblet inn. Med god grunn. Min bror er ansvarsfull og god, men omsorgssvikt fra moren hans er grunnen til oppfølgning. De som stjal, da jeg gikk på barneskolen, var også på en eller annen måte "utfor et eller annet", og fikk oppfølgning enten på skolehelsetjenesten, barnevern osv. Jeg har aldri vært borti noen som stjeler som ikke har trøbbel i nære relasjoner. Men det er kun erfaringer, ikke vitenskap eller sannsynliggjøring. Du bør i det minste ta en anonym tlf til barnevernet og forhøre deg om hva de tenker. De har nok litt greie på hva bl.a. stjeling kan være forskjellig uttrykk for. Anonymkode: 6b3bb...48c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå