Gå til innhold

Fikk kjeft fordi jeg brukte ordet dverg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg visste ikke at "dverg" ikke lenger var lov å bruke om kortvokste. Det er ikke ofte man trenger å bruke ordet, så jeg hadde rett og slett ikke fått med meg at det ikke lenger var lov.

Jeg vet det er mitt ansvar å holde meg oppdatert, men nå er jeg redd det flere ord som ikke lenger er lov og har blitt redd for å snakke uten å tenke meg godt om først. Jeg vet ord som "neger", " jøde", "homo" osv ikke lenger er lov, men er det flere?

Anonymkode: 3893e...c78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mongoloid

Anonymkode: 1c0cd...d84

• Liker 2
Skrevet

Det er lov til å si jøde og homo da 🙂 ikke ta det så tungt. Hører stadig faktisk, at noen sier neger. Det er enten for å demonstrere eller fordi de ikke henger helt med i tiden. Dverg er et gammeldags ord ja, men folk trenger ikke kjefte på deg for det! Går jo an å si fra på en hyggelig måte. 

• Liker 7
Skrevet

Sinnsyk

Anonymkode: 87e39...e15

Skrevet

#krenkesamfunnet2019

Anonymkode: a2a7b...1ea

• Liker 12
Skrevet

Gro noen baller å tål at du ble rettet på uten at du skal klage over at "buhu, det er så fælt at noen ord ikke er lov å bruke". 

Passiv aggressivitet er ikke et sjarmerende trekk i noen. 

• Liker 13
Skrevet

Hva sier man ellers da? Kortvokst. Er jo ikke helt det samme det heller. Jeg er kortvokst, men ikke en dverg.

Anonymkode: a4ed0...290

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er lov til å si jøde og homo da 🙂 ikke ta det så tungt. Hører stadig faktisk, at noen sier neger. Det er enten for å demonstrere eller fordi de ikke henger helt med i tiden. Dverg er et gammeldags ord ja, men folk trenger ikke kjefte på deg for det! Går jo an å si fra på en hyggelig måte. 

Eh nei. Det er nedsettende former.

Man skal si jødisk eller homofil.

Tydeligvis flere som her som trenger å oppdatere seg.

Anonymkode: 8cc22...379

• Liker 3
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Er da vell lov å si hva man vil 🤔 Hvor i loven står det at ordet dverg ikke kan brukes? 

Hørt om snehvit og de syv kortvokste? 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier man ellers da? Kortvokst. Er jo ikke helt det samme det heller. Jeg er kortvokst, men ikke en dverg.

Er du 161 cm eller lavere som mann eller 150 cm som kvinne? Da er du kortvokst. Noen er naturlig lave, andre er lave grunnet diverse tilstander. 

8 minutter siden, BangersBeans&Mash said:

Er da vell lov å si hva man vil 🤔 Hvor i loven står det at ordet dverg ikke kan brukes? 

Selvsagt kan man si hva man vil. Jeg kan si du er en stygg idiot og håper du sletter deg fra kg, det er ikke forbudt i norsk lov å si det man vil. med mindre det er drapstrusler eller lignende involvert, da. 

Men jeg regner med det er åpenbart for alle at samfunnet er bedre om vi har noen sosiale normer for hva som er greit eller ikke. 

Endret av tanke
  • Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Har du levd under en stein?.....flere år siden det ble politisk- ukorrekt å kalle noen dverg.

Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

Haha. 

Snart skal vel de krenkede dvergers forening saksøke forfatteren av det enentyret tenker jeg. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å være lav og kortvokst. Er du kvinne under 150 cm er du kortvokst, er du mann under 160 er du kortvokst. 

Er du kvinne på 153, er du lav. 

Anonymkode: 945c4...3b2

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. Det er nedsettende former.

Man skal si jødisk eller homofil.

Tydeligvis flere som her som trenger å oppdatere seg.

Anonymkode: 8cc22...379

Ok. Jødisk. Har aldri ever hørt at det å si at noen er jøde, er feil. Ikke homo heller. Og jeg bor midt i Oslo hvor folk sier det hele tiden. Også homofile. Det var litt spesielt  

• Liker 6
Skrevet

Hva med Peter Dinklage. Hvis han ikke er dverg, er han da kortvokst? Eller hva skal man si om han?

Anonymkode: 60b19...d11

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet
5 minutter siden, tanke skrev:

Er du 161 cm eller lavere som mann eller 150 cm som kvinne? Da er du kortvokst. Noen er naturlig lave, andre er lave grunnet diverse tilstander. 

Selvsagt kan man si hva man vil. Jeg kan si du er en stygg idiot og håper du sletter deg fra kg, det er ikke forbudt i norsk lov å si det man vil. med mindre det er drapstrusler eller lignende involvert, da. 

Nettopp. Så null stress til ts. Si hva du vil :) 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med Peter Dinklage. Hvis han ikke er dverg, er han da kortvokst? Eller hva skal man si om han?

Anonymkode: 60b19...d11

Det finnes ikke dverger. Dverger er eventyrfigurer man finner i for eks ringenes herre. Dinklage er kortvokst, ja, han er ingen eventyrfigur. Han finnes på ordentlig.... 

Endret av tanke
  • Liker 12
Skrevet

Ja, det er ikke vanskelig å forstå at det ikke er hyggelig å bli kalt dverg. Det ble nevnt Snehvit og de syv dverger her(de syv kortvokste). Ja, dverg er en slags nisse eller underjordisk. Så, det er jo ikke gøy å bli kalt det nei

• Liker 6
Skrevet (endret)
8 minutter siden, BangersBeans&Mash said:

Nettopp. Så null stress til ts. Si hva du vil :) 

Skulle ønske jeg slapp å tenke for andre mennesker. Så du ser ikke noe problem med at jeg går bort til et barn i butikken og begynner kalle det stygg og feit? At jeg sier til bestemor at hun er jaggu blitt  jævlig med alle de rynkene? At jeg er naboen din og dagligdags kaller deg en idiot? Eller en kollega som kjefter høylytt på alle som gjør småfeil?

Du ser ikke noe problemer med å "si det man vil"? 

Å regulere seg selv sosialt har en viktig funksjon. I det aller minste skaper det mindre dårlig stemning og det skaper mindre stress og bedre trivsel. At jeg i det hele tatt må forklare slike åpenbare ting får meg til å lure på hvordan mennesker flest tenker. Hvorfor er ikke slike ting åpenbart for alle?

Endret av tanke
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...