AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #1 Skrevet 28. september 2019 Trenger tips! Anonymkode: 6eb1a...403
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #2 Skrevet 28. september 2019 Tjaa, den vil jo ikke løse seg opp på samme måte som kokekaffe. Og jeg er usikker på om det blir så veldig godt. Men du kan jo alltids forsøke. Men pakk kaffen inn i filter før du blander med vann. Men anbefaler å ta turen til butikken og handle kokekaffe😀 Anonymkode: 4015f...eae
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #3 Skrevet 28. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjaa, den vil jo ikke løse seg opp på samme måte som kokekaffe. Og jeg er usikker på om det blir så veldig godt. Men du kan jo alltids forsøke. Men pakk kaffen inn i filter før du blander med vann. Men anbefaler å ta turen til butikken og handle kokekaffe😀 Anonymkode: 4015f...eae Får vel handle kokekaffe etterpå. Håper det står oppskrift bakpå pakken hvordan man gjør det, for jeg har aldri kokt kaffe manuelt 😅 Anonymkode: 6eb1a...403
Cata Skrevet 28. september 2019 #4 Skrevet 28. september 2019 Filtrer den manuelt da vel? Kok vann i kjele, legg filter i filterholderen og hell vann fra kjelen over kaffen som vanlig. Regner med du har noen filter i hus og filterholderen kan som regel tas av kaffetrakteren. 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #5 Skrevet 28. september 2019 4 minutter siden, Cata skrev: Filtrer den manuelt da vel? Kok vann i kjele, legg filter i filterholderen og hell vann fra kjelen over kaffen som vanlig. Regner med du har noen filter i hus og filterholderen kan som regel tas av kaffetrakteren. Skulle til å si det samme. Varm opp vann i vannkoker, plaser filterholderen over en kaffekanne og helle varmt vann over. Anonymkode: f95e6...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 6 minutter siden, Cata skrev: Filtrer den manuelt da vel? Kok vann i kjele, legg filter i filterholderen og hell vann fra kjelen over kaffen som vanlig. Regner med du har noen filter i hus og filterholderen kan som regel tas av kaffetrakteren. Min tanke når jeg så tråden! Anonymkode: 83edc...03f
SoWhat? Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 Som flere skriver, så hell vann fra filterbeholder rett i koppen. En som sa til meg at kaffen ble bedre sånn også faktisk. Bare hold beholderen med filter og kaffe over et krus eller kanne. Ikke verre enn det 🙂
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #8 Skrevet 28. september 2019 Malingsgraden går på kontakttid. Jo finere malt, jo kortere tid brukes for å hente ut smak. Altså, bruker du filtermalt så kan kaffen trekke kortere enn ved kokmalt. Kokmalt trekkes ofte i 6-8 minutter, mens filtermalt i 4-6 minutter. Så bruker du filtermalt så lar du den trekke litt kortere enn om du hadde brukt kokmalt. Filter/sil for kokmalt kaffe vil kunne slippe igjennom litt mer grut om man bruker filtermalt kaffe. Anonymkode: 03bc6...4e2
tanke Skrevet 28. september 2019 #9 Skrevet 28. september 2019 (endret) Husker jeg en periode som student forsøkte filtrere kaffe manuelt selv. Det var selvsagt veldig kjedelig å holde på posen, så prøvde diverse varianter der jeg la posen i koppen osv. Ble aldri særlig suksess, men jeg fikk ihvert litt kaffe i nøden. Endret 28. september 2019 av tanke
Cata Skrevet 28. september 2019 #10 Skrevet 28. september 2019 34 minutter siden, tanke skrev: Ble aldri særlig suksess, men jeg fikk ihvert litt kaffe i nøden. Har brukt manuell filtrering mye da jeg hadde en utgammel trakter som det bare så vidt sev vann gjennom. Fant etterhvert ut at kaffen ble bedre om jeg bare kokte opp vann og helte over 1
Duftavsommerregn Skrevet 28. september 2019 #11 Skrevet 28. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trenger tips! Kok opp vannet i en liten kjele, og tøm vannet opp i filteret som stå i "kolben" dette gjøres i noen få vendinger. Noe man drev med før kaffetrakteren sin tid og fungerer perfekt for filterkaffe. Til du får kjøpt de en ny trakter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 Tusen takk for tipsene alle sammen Anonymkode: 6eb1a...403
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #13 Skrevet 28. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tjaa, den vil jo ikke løse seg opp på samme måte som kokekaffe. Og jeg er usikker på om det blir så veldig godt. Men du kan jo alltids forsøke. Men pakk kaffen inn i filter før du blander med vann. Men anbefaler å ta turen til butikken og handle kokekaffe😀 Anonymkode: 4015f...eae Jeg må bare si det: Kokekaffe løser seg ikke opp noe mer enn filterkaffe gjør. Den eneste forskjellen er at den er grovere malt. Tror kanskje du tenker på pulverkaffe? Anonymkode: 225db...c98
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #14 Skrevet 28. september 2019 Det er da ikke vanskelig å koke kaffe. Bare ha vann i en kjele og beregn selv hvor mange skjeer med kaffe du vil koke. Bruk spiseskje. Anonymkode: e720c...366
Jerry Lee Skrevet 28. september 2019 #15 Skrevet 28. september 2019 (endret) Det går fint det. Men synker saktere ved trekking ("koking") Kan bli litt skum og grut liggende øverst. Har du tesil kan du bruke den når du sjenker i koppen. Endret 28. september 2019 av Jerry Lee
Jerry Lee Skrevet 28. september 2019 #16 Skrevet 28. september 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må bare si det: Kokekaffe løser seg ikke opp noe mer enn filterkaffe gjør. Den eneste forskjellen er at den er grovere malt. Tror kanskje du tenker på pulverkaffe? Anonymkode: 225db...c98 Kokekaffe er tyngre pr korn og synker raskere til bunns i kjelen. Filterkaffe blir liggende mer på overflaten og i midten. Men det går fint om man må ha kaffe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå