Gå til innhold

Barn som er allergisk. Reagere på fyr i peisen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som har ulike allergier og astma, nå har vi kommet til fjells og vi måtte fyre i peisen med ved pga kulde. Men barnet blir kjempe snufsete, er det vanlig å reagere på fyr i peisen liksom??

Anonymkode: 99e5b...115

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig, det kommer jo røyk inn i rommet der det er peis. Kjenner det selv når jeg kommer inn steder hvor folk fyrer med peis.

• Liker 1
Skrevet

Ja,det er vanlig. Jeg reagerer ofte på vedfyring. 

Anonymkode: 43c04...ca5

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vanlig. Jeg har og mye allergi. Og bor i rekkehus med peis, men kan ikke bruke den.

Anonymkode: f7742...4bb

Skrevet

Jeg er så lite allergisk som det går an, og reagerer på vedfyring med nys. Røyk er fullt av irriterende partikler. Kulden kan også bidra til snufs. Eller støv/fukt på hytta. 

Anonymkode: f816f...53c

• Liker 1
Skrevet

Fyr i peisen, blomsterbuketter, dekorasjoner laget av ekte greiner, juletre, potteplanter som blomstrer - dette er det jeg ikke tåler at er i samme hus som meg. Og jeg er «bare» moderat allergisk for helt vanlig gress..

Om barnet ditt er allergisk for gran/furu, feks (er endel som er det) så bør du ikke fyre med ved fra dette treet - du risikerer mye verre enn litt snufsing (og selvsagt ikke ha juletre).

Anonymkode: 95dbf...e8f

• Liker 1
Skrevet

Jepp, dessverre er dette en vanlig ting å reagere på. 

Anonymkode: a135a...9ae

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn som har ulike allergier og astma, nå har vi kommet til fjells og vi måtte fyre i peisen med ved pga kulde. Men barnet blir kjempe snufsete, er det vanlig å reagere på fyr i peisen liksom??

Veldig vanlig å reagere på all muggsoppen ved har i seg. 

Mange tåler ikke engang å komme inn i hytter eller hus der de oppbevarer noen vedkubber innendørs, engang. 

Du vet heller ikke at eller om det er vedfyringen eller noe annet i hytta han reagerer på. 

Anonymkode: 5116c...c29

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

vi har ikke peis hjemme så den tanken slo meg ikke. Men barnet har ufattelig mange allergier så da var nok det svaret ja. Fint å høre om andres erfaringer også! Da blir det ikke fyring, og masse klær på isteden.

Skrevet

Dere må nesten prøve dere litt frem med hva som går og ikke. Dere kan jo prøve å la barnet være ute den halvtimen / timen dere fyrer opp, så kan det komme inn til en varm hytte. Kan ikke love det går bra, men kanskje. Noen reagerer mest på røyken. 

Kan være lurt å ha medisiner tilgjengelig i tilfelle det skjærer seg. 

Anonymkode: a135a...9ae

• Liker 1
Skrevet

Når man fyrer med ved blir inneluften veldig tørr og det gjør ofte at nesen vil "smøre" seg så slimproduksjonen går opp litt. Helt vanlig. Kan også få veldig tørr hud av det.. i tillegg så blir man jo fort snufsete når man går fra kald uteluft og inn i varm inneluft.. Her har vi en ildfast bolle med vann oppå peisen. Det hjelper ihvertfall her

Anonymkode: f115b...553

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...