Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt utrolig mange jobber. Har alltid fått napp og kommet på intervju. De siste årene har jeg ikke hørt mye fra arbeidsgivere annet enn avslag på søknadene mine. For et par mnd siden, tok jeg skikkelig tak i søknadene mine, samt endret CV-oppsettet totalt. Har nå blitt kalt inn til 3 intervjuer siste 2 ukene 😁

Jeg har alltid fått høre at jeg er rå på søknadstekster og CV, men ser nå at ting har endret seg i jobbmarkedet, og jeg har fremdeles hengt igjen med slik man gjorde det før. Registrer deg på LinkedIn, vikarbyrå osv. 

Anonymkode: 97600...81a

Er registrert hos alle mulige byråer og vært aktiv på linkedin i Årevis. 

Prøver å fikse på cv/søknad. Men står bom fast. De coachene jeg har vært hos sier det samme om og om igjen. 

Anonymkode: caa06...6bf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt, du har mer enn nok kunnskap. Det bringer meg til punkt 3, nemlig nettverk. I et lite land som Norge ser man ofte at "riktig bekjentskap" også kan trumfe gjennom og "slå" den andre kandidaten med mastergrad bare pga riktig bekjentskap. 

Så problemet er at vi aldri konkurrerer likt. Dette er bare hjernevask som vi har blitt hjernevasket med fra vi var små, slik at det ikke klikker for folk når man finner ut som voksen at man "aldri egentlig" hadde sjansen på "det og det". Man kan aldri stille likt mot kandidater som vokste opp som barn med familie som råder over mange millioner av kroner i formuer, har "genetisk" sett topp helse, intelligens, og store nettverk. Mens andre kandidater har vokst opp som mer fattige, sett foreldrene gjennom skilsmisser eller alvorlige sykdommer og må ellers bruke mye tid på helt bagatell ting som de "rikere og friskere" ikke trenger å gjøre i det hele tatt, og som ellers bruker sin tid på å "mingle" med riktige bekjentskaper og ellers utnytter foreldrene sitt nettverk til det fulle. Disse trenger heller ikke å tenke på hva de skal leve av om sommeren mens de jobber gratis, for de har penger fra foreldrene uansett i tillegg til gratis overnatting hos foreldrene - og ikke foreldrene allerede har kjøpt en fin leilighet til dem.

Så er det også mye utseendediskriminering. Jeg vet ikke hvordan du ser ut, men igjen, de attraktive med tanke på utseende vet vi allerede dominerer på markedsføringslinja, men det er også tilfelle andre steder, som Human Resources og ellers i helt vanlige stillinger i banken eller i finans. Du kan se deg rundt - når så du rundt deg en overvektig eller en ikke-attraktiv person i "Front Office Jobs", så teller du hvor mange av de er attraktive, så ser du at det ikke akkurat er snakk om "balanse" på gang. 

Dette er utrolig dårlig skjult diskriminering. Jeg lo høyt da en annen kompis sa til meg at han var innom et intervju - også i banken. Han sa at han var usikker på om han kom til riktig plass, fordi omtrent alle kandidatene så ut som om de skulle prøve seg på en Modell Showcast eller om det var i banken de skulle jobbe. Men egentlig er det ikke noe å le av, er ganske tragisk at det er slik.

Anonymkode: 1ecbe...f46

Det er nok mye utseendediskriminering, men jeg som overvektig, har aldri hatt problemer med å få jobb, når jeg først er kommet på intervju. Jeg tror det handler om personlighet som gjør at man blir oppfattet som "pen"/attraktiv, samt at noen personer er flinke med klær og opptatte av å se freshe ut. Nettopp det å se "fresh" ut, tror jeg er nøkkelen i mange slike jobber du beskriver. Det gir signal om at man er "på", har energi osv - noe de ønsker i en arbeidstaker. 

Anonymkode: 97600...81a

Skrevet

innvandrer fra fjerne østen

Aha, der er forklaringen. 

Har du vurdert å endre navn? Ingvild Kristiansen kommer sikkert på intervju. 

Anonymkode: 27931...f53

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, du er en av de "heltene", som "blomsten" som "vokste ut av asfalten". Slike som deg er den verste svadaen, da dere brukte de få unntakene dere utgjør for å rettferdiggjøre hvor skjeivt og dårlig systemet faktisk er. 

De fleste vet at nettverk i Norge teller veldig mye. De fleste jobber lyses ikke ut engang.

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2016/10/19/195250176/det-er-vanligere-a-fa-ny-jobb-via-nettverk-enn-jobbannonser

La meg gjette - du mener også fordi Barack Obama ble president i USA, så har altså Afro-amerikanere i USA "ingen alvorlige problemer" med tanke på lav sosial livskvalitet, arb.ledighet, generelt sett dårligere helse i tillegg til omfattende diskriminering. Ja, men da er det jo "greit" - fordi siden Obama ble president, så er det selvsagt ingen "problemer i systemet". "Fantastisk, du". Lol. 

Du klarer virkelig ikke se nyanser, det må være enten eller for deg. Jeg er ikke noe løvetannbarn, jeg har hatt en god oppvekst med flotte foreldre, men ingen nettverk eller masse penger hjemme fra å lene meg på. De fleste mennesker har faktisk ikke det, det gjør dem ikke til helter og løvetannbarn av den grunn, det betyr bare at de er vanlige mennesker. Det er fult mulig å få seg jobb uten å ha nettverk, penger og flott utseende. For ts sin del vil jeg tro innvandrerbakgrunnen har en del å si dessverre. 

Anonymkode: 04bb4...d20

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer virkelig ikke se nyanser, det må være enten eller for deg. Jeg er ikke noe løvetannbarn, jeg har hatt en god oppvekst med flotte foreldre, men ingen nettverk eller masse penger hjemme fra å lene meg på. De fleste mennesker har faktisk ikke det, det gjør dem ikke til helter og løvetannbarn av den grunn, det betyr bare at de er vanlige mennesker. Det er fult mulig å få seg jobb uten å ha nettverk, penger og flott utseende. For ts sin del vil jeg tro innvandrerbakgrunnen har en del å si dessverre. 

TS her. 

Jeg tror mangel på nettverk og informasjon er et større problem enn innvandrerbakgrunn. Jeg har ikke muslimsk navn eller trasser rundt i burka. Håper da ikke etnisitet har så mye å si? :) For jeg søker jo nesten kun på jobber man ikke må møte kunder. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen mellom din og min tankegang er at jeg har absolutt ingen aksept for diskriminering og skryter ikke av å ha "omgått diskrimineringen" og "greid meg fint likevel til tross for diskriminering". Jeg vil knuse all diskriminering med massiv brutalitet for det er rett og slett kvalmt å drive på med slikt i året 2019 (snart 2020). Fra det økonomiske perspektivet koster også diskriminering samfunnet store summer siden mennesker ikke får den "jobb match" de er kvalifisert til. 

Så du mener at de fleste er "vanlige mennesker". Jeg kan lett komme med fakta igjen, nemlig at de fleste jobbene er "også vanlige". Men vi snakker mer om "high end jobs" på den høyere skalaen, og det er her eliten skummer fløten og alltid bare "bytter på plassene" seg imellom. Du har kanskje lest om den universitetsskandalen i USA der de er så desperate på å få sine barn inn på et "riktig universitet". Riktignok har vi ikke "slike universiteter" i Norge der, men her er det andre ting som gjelder - nemlig hvem man kjenner, og igjen, en rik ungdom har lite til felles med en østkantsungdom eller en fra bygda. De gidder ikke danne nettverk med disse.

TS har sagt at han har innvandrerbakgrunn. Som vi ser her igjen, finans er kjemisk fritt for "ikke-hvite" folk, så her holdes Adolf-linja "ren" og vedlike i størst mulig grad.

https://www.dn.no/arbeidsliv/mangfold/arbeidsliv/likestilling/-en-ledergruppe-bestaende-av-hvite-menn-i-50-arene-med-utdannelse-fra-bi-eller-nhh-gir-ikke-innovasjon/2-1-481667

Kun 6% i finansnæringen har en annen bakgrunn enn etnisk norsk og de aller fleste av disse 6% er altså andre hvite folk fra Vest-Europa.

Så ja, det sistnevnte kan vi være enige i - det er ingen tvil i at TS har en stor ulempe med minoritetsbakgrunn. Det at han også mangler nettverk gjør situasjonen enda verre. De fleste vet som følger med på diskrimineringen her i samfunnet, at det er det private næringslivet som diskriminerer mest, så diskrimineringen er ikke jevnt fordelt.

De verste er private bedrifter med under 50 ansatte.

https://frifagbevegelse.no/meninger/hvorfor-far-ikke-ahmed-jobb-6.158.249444.bf78e24632

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen mellom din og min tankegang er at jeg har absolutt ingen aksept for diskriminering og skryter ikke av å ha "omgått diskrimineringen" og "greid meg fint likevel til tross for diskriminering". Jeg vil knuse all diskriminering med massiv brutalitet for det er rett og slett kvalmt å drive på med slikt i året 2019 (snart 2020). Fra det økonomiske perspektivet koster også diskriminering samfunnet store summer siden mennesker ikke får den "jobb match" de er kvalifisert til. 

Så du mener at de fleste er "vanlige mennesker". Jeg kan lett komme med fakta igjen, nemlig at de fleste jobbene er "også vanlige". Men vi snakker mer om "high end jobs" på den høyere skalaen, og det er her eliten skummer fløten og alltid bare "bytter på plassene" seg imellom. Du har kanskje lest om den universitetsskandalen i USA der de er så desperate på å få sine barn inn på et "riktig universitet". Riktignok har vi ikke "slike universiteter" i Norge der, men her er det andre ting som gjelder - nemlig hvem man kjenner, og igjen, en rik ungdom har lite til felles med en østkantsungdom eller en fra bygda. De gidder ikke danne nettverk med disse.

TS har sagt at han har innvandrerbakgrunn. Som vi ser her igjen, finans er kjemisk fritt for "ikke-hvite" folk, så her holdes Adolf-linja "ren" og vedlike i størst mulig grad.

https://www.dn.no/arbeidsliv/mangfold/arbeidsliv/likestilling/-en-ledergruppe-bestaende-av-hvite-menn-i-50-arene-med-utdannelse-fra-bi-eller-nhh-gir-ikke-innovasjon/2-1-481667

Kun 6% i finansnæringen har en annen bakgrunn enn etnisk norsk og de aller fleste av disse 6% er altså andre hvite folk fra Vest-Europa.

Så ja, det sistnevnte kan vi være enige i - det er ingen tvil i at TS har en stor ulempe med minoritetsbakgrunn. Det at han også mangler nettverk gjør situasjonen enda verre. De fleste vet som følger med på diskrimineringen her i samfunnet, at det er det private næringslivet som diskriminerer mest, så diskrimineringen er ikke jevnt fordelt.

De verste er private bedrifter med under 50 ansatte.

https://frifagbevegelse.no/meninger/hvorfor-far-ikke-ahmed-jobb-6.158.249444.bf78e24632

TS her 😛 jeg må le litt. Jeg er faktisk kvinne. 

jeg visste ikke at menn hang på denne siden egentlig...

jeg burde kanskje bare studert medisin og realfag/ingeniør som alle andre innvandrerbarna fra østkanten...men min mor mente finans er mer «soft» og passer kvinner som jo stemmer med hjemlandet mitt der kvinner kommer bedre ut i finans enn i medisin og ingeniør....der bare mannlige leger kommer lenger enn allmennlege på turnus....

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her 😛 jeg må le litt. Jeg er faktisk kvinne. 

jeg visste ikke at menn hang på denne siden egentlig...

jeg burde kanskje bare studert medisin og realfag/ingeniør som alle andre innvandrerbarna fra østkanten...men min mor mente finans er mer «soft» og passer kvinner som jo stemmer med hjemlandet mitt der kvinner kommer bedre ut i finans enn i medisin og ingeniør....der bare mannlige leger kommer lenger enn allmennlege på turnus....

Men argumentet gjelder fortsatt, selv om du er kvinne. Fokuset her er altså det at du har minoritetsbakgrunn, ingen nettverk, osv. 

Realfag / ingeniør har enda verre utsikter:

https://www.universitetsavisa.no/student/2018/04/26/Mange-sivilingeniører-og-naturvitere-står-uten-jobb-18364873.ece

Medisin, ja, da hadde du ligget langt bedre an i Norge. Ikke bare fordi det er medisin, men fordi det er det som kalles et profesjonsyrke. Altså du er på en måte din egen sjef. Staten til og med subsidierer dine pasienter med stykkpris og det er uten at de engang trenger å komme innom kontoret ditt i løpet av året.

Andre yrker som tannlege, psykolog, osv, er også veldig ettertraktet, og igjen er du her også stort sett din egen sjef. Det trengs det ikke masse vas med CV og annet dill dall. 

Nei, finans i Norge er det siste stedet en minoritetskvinne bør satse på. I Norge gjelder White Power Adolf når det gjelder finans. Helst mann, hvit, etnisk norsk, kjekk / pen. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men argumentet gjelder fortsatt, selv om du er kvinne. Fokuset her er altså det at du har minoritetsbakgrunn, ingen nettverk, osv. 

Realfag / ingeniør har enda verre utsikter:

https://www.universitetsavisa.no/student/2018/04/26/Mange-sivilingeniører-og-naturvitere-står-uten-jobb-18364873.ece

Medisin, ja, da hadde du ligget langt bedre an i Norge. Ikke bare fordi det er medisin, men fordi det er det som kalles et profesjonsyrke. Altså du er på en måte din egen sjef. Staten til og med subsidierer dine pasienter med stykkpris og det er uten at de engang trenger å komme innom kontoret ditt i løpet av året.

Andre yrker som tannlege, psykolog, osv, er også veldig ettertraktet, og igjen er du her også stort sett din egen sjef. Det trengs det ikke masse vas med CV og annet dill dall. 

Nei, finans i Norge er det siste stedet en minoritetskvinne bør satse på. I Norge gjelder White Power Adolf når det gjelder finans. Helst mann, hvit, etnisk norsk, kjekk / pen. 

Huff da.. vurderer å hoppe på IT bølgen snart. Ble nylig ferdig med den testen som gir 12 ukers intensiv kurs og rett i jobb hos kunde fra academy

Lurer litt på hvilken bransje du selv jobber i ? 

Skrevet

Er minoritetskvinne selv, og skjønner ikke helt hva du mener med at finans er så ille for minoritetskvinner. Har jobbet mye innen finans (selv om det ikke er mitt fagområde) og ser massevis av minoriteter innen finans. Finans er et av de stereotypiske retningene innvandrerbarn velger å gå. 

Og som TS sier, så har hun ikke et midtøsten/afrikansk navn heller, som ofte er de som har mest problemer på grunn av navnet sitt.

TS, jeg tror dette hovedsakelig er et CV problem + ikke godt nok nettverk.

Trekk frem dine nøkkelkvalifikasjoner som er relevant til jobben, slik at arbeidsgiverne lett kan se dem. Under erfaring og utdannelse, nevn gjerne hva du har lært og oppnådd.

Du har vært i arbeidslivet en stund nå, så du burde ha et bedre nettverk. Legger du til alle du kjenner på linkedin? Spesielt med tanke på konsulenter og kollegaer som starter andre selskap. Da sprer nettverket ditt seg. Det er viktig, for det er slik folk finner deg. Dere trenger ikke å være bestevenner heller, holder å bare ha snakket med dem en gang eller noe. Det gjelder ikke nødvendigvis alltid riktig bekjentskap, men masse bekjentskap. Har selv bare jobbet i 3 år, men trenger aldri å søke på en jobb igjen. Blir konstant kontakta av headhunters som finner meg gjennom felles bekjente på linkedin.

Ellers så kan du også alltids sende en melding til noen du kjenner og spørre om de vet det er noen ledige stillinger i selskapet deres. Her gjelder det å være frempå.

Anonymkode: f57f6...3ff

Skrevet

Er minoritetskvinne selv, og skjønner ikke helt hva du mener med at finans er så ille for minoritetskvinner. Har jobbet mye innen finans (selv om det ikke er mitt fagområde) og ser massevis av minoriteter innen finans. Finans er et av de stereotypiske retningene innvandrerbarn velger å gå. 

Og som TS sier, så har hun ikke et midtøsten/afrikansk navn heller, som ofte er de som har mest problemer på grunn av navnet sitt.

TS, jeg tror dette hovedsakelig er et CV problem + ikke godt nok nettverk.

Trekk frem dine nøkkelkvalifikasjoner som er relevant til jobben, slik at arbeidsgiverne lett kan se dem. Under erfaring og utdannelse, nevn gjerne hva du har lært og oppnådd.

Du har vært i arbeidslivet en stund nå, så du burde ha et bedre nettverk. Legger du til alle du kjenner på linkedin? Spesielt med tanke på konsulenter og kollegaer som starter andre selskap. Da sprer nettverket ditt seg. Det er viktig, for det er slik folk finner deg. Dere trenger ikke å være bestevenner heller, holder å bare ha snakket med dem en gang eller noe. Det gjelder ikke nødvendigvis alltid riktig bekjentskap, men masse bekjentskap. Har selv bare jobbet i 3 år, men trenger aldri å søke på en jobb igjen. Blir konstant kontakta av headhunters som finner meg gjennom felles bekjente på linkedin.

Ellers så kan du også alltids sende en melding til noen du kjenner og spørre om de vet det er noen ledige stillinger i selskapet deres. Her gjelder det å være frempå.

Lagt til et par hundre. Men aldri blitt headhuntet. 

Kan jo legge til resterende som er på fb men ikke min linkedin. Da er jeg vel oppe i 900.  De har jeg p.t ikke lagt til fordi de ikke er aktive på linkedin og heller ikke jobber i en typisk bedrift men i butikk.  

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er irriterende med forumet her, er at folk under anonymkoder lager sine egne "erfaringer" bare for å si imot fakta. 

Jeg foretrekker å diskutere på bakgrunn av fakta, statistikk og linker og ikke på bakgrunn av: "Min erfaring er eller jeg så at det var sånn og sånn", fordi sistnevnte har vi som diskuterer her, ingen mulighet til å sjekke ut om det stemmer.

Finans kjører ren Adolf-linje. 

Jeg regner med at du greier å lese - sitat:

På den mørkere siden: Kun seks prosent av ansatte i finansnæringen har annen etnisk bakgrunn enn norsk. De fleste av disse SEKS prosentene KOM FRA NORDEN eller VEST-Europa

Så NEI, det er IKKE "massevis av folk med minoritetsbakgrunn innen finans". Dette er bare løgn du farer med, og jeg skjønner ikke hva slags motiv du har for å spre denne løgnen. 

Så skal jeg fortelle deg om mine erfaring - siden du kommer med dine, men altså med ingen link eller fakta. Min erfaring er at den eneste plassen jeg har sett folk med minoritetsbakgrunn innenfor "bank, valuta" eller whatever er altså filialer som Western Union - der man sender og mottar penger fra utlandet, og andre lignende filialer som "MoneyGram". Ofte er disse filialene en del av en matbutikk, men noen ganger er de frittstående. Så hvis det er det du mener med "mange", så får du full score der, men det er iallfall ikke det jeg snakker om - å sitte på Western Union og sende / motta penger.

Det er ikke bare folk fra Midt-Østen og Afrika som blir diskriminert, selv om disse er aller mest utsatt. Akkurat nå for tiden er f eks kinesere omtrent aller mest diskriminert i USA fra Trump sin side der hatet mot alt som er kinesisk har tippet helt over i total psykopati at Trump til og med truer med å kaste ut kinesiske selskaper fra amerikansk børs.

I Norge kan man selvsagt bytte navn, men det nytter likevel ikke når man må møte opp til intervju, og da ser de "hvem du er" uansett. Mulig at man får en sjanse når man først er der - så dette er den eneste fordelen, men ellers så kan andre igjen føle at man "prøvde å snike seg inn" - det er sånn rasister tenker. 

Du glemmer at når en minoriteskvinne skal søke jobb i det private, så er sjansen veldig høy for at 1) Sjefen er en etnisk norsk mann og gjerne litt oppe i årene 2) At sjefen stemmer på høyresiden politisk sett, inkludert Frp. 

Derfor ser vi systematisk diskriminering nettopp innenfor dette segmentet - nemlig det private næringslivet, spesielt innenfor mindre og medium size firmaer, der det settes krav om høye kvalifikasjoner slik som mastergrad.

På den motsatte skalaen, er man en minoriteskvinne, så er den beste plassen å jobbe enten i offentlige sektor (der diskrimineringen er aller lavest og mange stemmer på venstresiden politisk sett), eller å bli lege, tannlege, psykolog, osv noe som er en profesjon og man kan bli sin egen sjef. 

Vi har altså ikke bare "ghettofisering" når det gjelder boligmarkedet, men vi har det innenfor arbeidsmarkedet også - og disse to tingene henger sammen, for det nytter ikke å skryte av at minoriteter tar høyere utdanning hvis man er "dømt til" å måtte være på nåde hos en mannlig, etnisk norsk sjef som stemmer på høyresiden, inkludert Frp. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff da.. vurderer å hoppe på IT bølgen snart. Ble nylig ferdig med den testen som gir 12 ukers intensiv kurs og rett i jobb hos kunde fra academy

Lurer litt på hvilken bransje du selv jobber i ? 

Den kan være bra den fra Academy, hvis du har evner til å fullføre programmet, det er ikke bare bare. Men fikser du den, så skal den være bra siden det virker som om de nærmest garanterer jobb og plukker ut kandidater selektivt. 

Men da må det være kompetanse som er etterspurt og ikke hva som helst innenfor IT / IKT, for du ser her at en del IKT folk sliter med ledighet.

Det er et eller annet seriøst galt, at til og med regjeringen har postet på sine side for bare 9 dager siden! At de ønsker å finne ut av hvorfor det er så mange arb.ledige med IKT bakgrunn:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-vil-finne-ut-hvorfor-nyutdannede-innen-ikt-sliter-med-a-fa-jobb/id2669515/?utm_source=www.regjeringen.no&utm_medium=rss&utm_campaign=RSS-2581966-documentTypeaktuelt/nyheter

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...