AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #1 Skrevet 28. september 2019 Prøver å bytte stilling til noe som er regnskap eller controller relatert. Har fått avslag i snart 8år uten ett eneste intervju. Har jobbet fulltid etter endt master/finans i 4 år nå. Jobber i dag med verdipapirer og føler det er så vanskelig med jobb bytte og utvikling når man er backoffice. har alltid hatt lyst til å jobbe som controller men får avslag fordi jeg ikke har regnskapserfaring. Søkte på div regnskap stillinger siden 2011 både som student og voksen. Alt fra faktura medarbeider til regnskapsmedarbeider. Jeg skjønner ikke hvordan andre med samne utdanning kan jobbe med regnskap når jeg har fått avslag hele veien uten intervju. hva gjør jeg feil? Anonymkode: caa06...6bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #2 Skrevet 28. september 2019 Kan du anonymisere en søknad og legge ut her? Jeg tipper svaret ligger der. Anonymkode: 27931...f53
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #3 Skrevet 28. september 2019 Spørs kanskje at det er mange som søker, hvordan du har satt og CV en din. Men bør være kort og presis. Er den for lang og tettskrevet havnet de nok i søpla. Jeg var hos coach for å få hjelp til CV. Den så mye bedre ut enn den jeg selv hadde laget. Anonymkode: d12a7...6ee
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #4 Skrevet 28. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs kanskje at det er mange som søker, hvordan du har satt og CV en din. Men bør være kort og presis. Er den for lang og tettskrevet havnet de nok i søpla. Jeg var hos coach for å få hjelp til CV. Den så mye bedre ut enn den jeg selv hadde laget. Anonymkode: d12a7...6ee Jeg har coach. Vært hos mange karriereveiledere både gratis og betalt..får av og til respons på svært god søknad men «de søker etter en som må ha erfaring i X» Anonymkode: caa06...6bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #5 Skrevet 28. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du anonymisere en søknad og legge ut her? Jeg tipper svaret ligger der. Anonymkode: 27931...f53 Nei, men jeg kan jo sende den til deg privat. Anonymkode: caa06...6bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 Det synes jeg er rart, og jeg har hatt mye forskjellige kollegaer i de noenogtjueårene jeg har jobbet med regnskap. Alt fra damer uten utdannelse til nyutdannede gutter med bachelor i øk/adm. Anonymkode: 262b0...53e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det synes jeg er rart, og jeg har hatt mye forskjellige kollegaer i de noenogtjueårene jeg har jobbet med regnskap. Alt fra damer uten utdannelse til nyutdannede gutter med bachelor i øk/adm. Anonymkode: 262b0...53e Enig..akkurat det jeg ser og hører i dag. Har du noen råd til meg ? Anonymkode: caa06...6bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #8 Skrevet 28. september 2019 Det er garantert noe med søknad eller cv som gjør deg lite attraktiv, evt rykte om du jobber på et lite sted. Anonymkode: 04bb4...d20
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #9 Skrevet 28. september 2019 Har du prøvd å søke controller-stilling hos entreprenører innenfor bygg og anlegg? Anonymkode: eaaef...88a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #10 Skrevet 28. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig..akkurat det jeg ser og hører i dag. Har du noen råd til meg ? Anonymkode: caa06...6bf En gjennomgang av CV´en og kontakt rekrutteringsbyråer. Alle jobbene jeg har fått er gjennom byråer. Anonymkode: 262b0...53e
Gullfisken1004 Skrevet 28. september 2019 #11 Skrevet 28. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er garantert noe med søknad eller cv som gjør deg lite attraktiv, evt rykte om du jobber på et lite sted. Anonymkode: 04bb4...d20 Jobber i oslo:) tror ikke det går noen rykter om meg her akkurat. Muligens noe med cv
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #12 Skrevet 28. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å søke controller-stilling hos entreprenører innenfor bygg og anlegg? Anonymkode: eaaef...88a Nope, men hvorfor akkurat denne bransjen? Jeg vet jo at denne bransjen er hett nå men har ikke sett de utlyse noe innen økonomi. Min samboer er i bransjen og han sier det er ingen som har blitt ansatt der han jobber. Lite gjennomtrekk. Anonymkode: caa06...6bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #13 Skrevet 28. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøver å bytte stilling til noe som er regnskap eller controller relatert. Har fått avslag i snart 8år uten ett eneste intervju. Har jobbet fulltid etter endt master/finans i 4 år nå. Jobber i dag med verdipapirer og føler det er så vanskelig med jobb bytte og utvikling når man er backoffice. har alltid hatt lyst til å jobbe som controller men får avslag fordi jeg ikke har regnskapserfaring. Søkte på div regnskap stillinger siden 2011 både som student og voksen. Alt fra faktura medarbeider til regnskapsmedarbeider. Jeg skjønner ikke hvordan andre med samne utdanning kan jobbe med regnskap når jeg har fått avslag hele veien uten intervju. hva gjør jeg feil? Anonymkode: caa06...6bf Første tanken jeg får er heller: 1) Hvor tok du din mastergrad? Fortell også om bachelor - hvor? 2) Hva ble karaktersnittet ditt? Finans er typisk brutalitetsområde der syk "prestisje" og kalde psykopater dominerer. Typisk liker de å pirke på karakterer og hvor man tok mastergraden som "viktige momenter" for nyutdannede. Er den ikke tatt ved BI, NHH, København eller noe annet lignende ved NTNU, så er man straks i "handikap gruppa". Også må minst B i snitt være på plass og alt det der, gjerne sukret med et par desperate idiot "prestisje" summer jobs, der meningen er at du skal jobbe gratis og leve av gratis luft de månedene du jobber gratis. Anonymkode: 1ecbe...f46 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #14 Skrevet 28. september 2019 Det er mye som ikke lyses ut. Send åpne søknader og ta kontakt med byråer. Byråer vinner ofte anbud fordi de har gode kandidater i porteføljen, og er du en av dem er det større sjanse for å få intervju. Anonymkode: 0eb5e...2b9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #15 Skrevet 28. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første tanken jeg får er heller: 1) Hvor tok du din mastergrad? Fortell også om bachelor - hvor? 2) Hva ble karaktersnittet ditt? Finans er typisk brutalitetsområde der syk "prestisje" og kalde psykopater dominerer. Typisk liker de å pirke på karakterer og hvor man tok mastergraden som "viktige momenter" for nyutdannede. Er den ikke tatt ved BI, NHH, København eller noe annet lignende ved NTNU, så er man straks i "handikap gruppa". Også må minst B i snitt være på plass og alt det der, gjerne sukret med et par desperate idiot "prestisje" summer jobs, der meningen er at du skal jobbe gratis og leve av gratis luft de månedene du jobber gratis. Anonymkode: 1ecbe...f46 Det er jeg klar over men jeg ser mange med dårlig snitt og kun bachelor som har fått det til. Fikk aldri prestisje summerjobs uansett hvor mye jeg prøvde. Ikke en gang kafe ville ha meg. Jeg gikk på BI sivøk med spes i finans. B i snitt fra bachelor og c fra master. Stiller ikke sterkt. Men en enkel jobb i regnskap duger jeg fint til. Kjenner folk med D i snitt som har klart det til og med. Anonymkode: caa06...6bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #16 Skrevet 28. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg klar over men jeg ser mange med dårlig snitt og kun bachelor som har fått det til. Fikk aldri prestisje summerjobs uansett hvor mye jeg prøvde. Ikke en gang kafe ville ha meg. Jeg gikk på BI sivøk med spes i finans. B i snitt fra bachelor og c fra master. Stiller ikke sterkt. Men en enkel jobb i regnskap duger jeg fint til. Kjenner folk med D i snitt som har klart det til og med. Anonymkode: caa06...6bf Absolutt, du har mer enn nok kunnskap. Det bringer meg til punkt 3, nemlig nettverk. I et lite land som Norge ser man ofte at "riktig bekjentskap" også kan trumfe gjennom og "slå" den andre kandidaten med mastergrad bare pga riktig bekjentskap. Så problemet er at vi aldri konkurrerer likt. Dette er bare hjernevask som vi har blitt hjernevasket med fra vi var små, slik at det ikke klikker for folk når man finner ut som voksen at man "aldri egentlig" hadde sjansen på "det og det". Man kan aldri stille likt mot kandidater som vokste opp som barn med familie som råder over mange millioner av kroner i formuer, har "genetisk" sett topp helse, intelligens, og store nettverk. Mens andre kandidater har vokst opp som mer fattige, sett foreldrene gjennom skilsmisser eller alvorlige sykdommer og må ellers bruke mye tid på helt bagatell ting som de "rikere og friskere" ikke trenger å gjøre i det hele tatt, og som ellers bruker sin tid på å "mingle" med riktige bekjentskaper og ellers utnytter foreldrene sitt nettverk til det fulle. Disse trenger heller ikke å tenke på hva de skal leve av om sommeren mens de jobber gratis, for de har penger fra foreldrene uansett i tillegg til gratis overnatting hos foreldrene - og ikke foreldrene allerede har kjøpt en fin leilighet til dem. Så er det også mye utseendediskriminering. Jeg vet ikke hvordan du ser ut, men igjen, de attraktive med tanke på utseende vet vi allerede dominerer på markedsføringslinja, men det er også tilfelle andre steder, som Human Resources og ellers i helt vanlige stillinger i banken eller i finans. Du kan se deg rundt - når så du rundt deg en overvektig eller en ikke-attraktiv person i "Front Office Jobs", så teller du hvor mange av de er attraktive, så ser du at det ikke akkurat er snakk om "balanse" på gang. Dette er utrolig dårlig skjult diskriminering. Jeg lo høyt da en annen kompis sa til meg at han var innom et intervju - også i banken. Han sa at han var usikker på om han kom til riktig plass, fordi omtrent alle kandidatene så ut som om de skulle prøve seg på en Modell Showcast eller om det var i banken de skulle jobbe. Men egentlig er det ikke noe å le av, er ganske tragisk at det er slik. Anonymkode: 1ecbe...f46 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #17 Skrevet 28. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt, du har mer enn nok kunnskap. Det bringer meg til punkt 3, nemlig nettverk. I et lite land som Norge ser man ofte at "riktig bekjentskap" også kan trumfe gjennom og "slå" den andre kandidaten med mastergrad bare pga riktig bekjentskap. Så problemet er at vi aldri konkurrerer likt. Dette er bare hjernevask som vi har blitt hjernevasket med fra vi var små, slik at det ikke klikker for folk når man finner ut som voksen at man "aldri egentlig" hadde sjansen på "det og det". Man kan aldri stille likt mot kandidater som vokste opp som barn med familie som råder over mange millioner av kroner i formuer, har "genetisk" sett topp helse, intelligens, og store nettverk. Mens andre kandidater har vokst opp som mer fattige, sett foreldrene gjennom skilsmisser eller alvorlige sykdommer og må ellers bruke mye tid på helt bagatell ting som de "rikere og friskere" ikke trenger å gjøre i det hele tatt, og som ellers bruker sin tid på å "mingle" med riktige bekjentskaper og ellers utnytter foreldrene sitt nettverk til det fulle. Disse trenger heller ikke å tenke på hva de skal leve av om sommeren mens de jobber gratis, for de har penger fra foreldrene uansett i tillegg til gratis overnatting hos foreldrene - og ikke foreldrene allerede har kjøpt en fin leilighet til dem. Så er det også mye utseendediskriminering. Jeg vet ikke hvordan du ser ut, men igjen, de attraktive med tanke på utseende vet vi allerede dominerer på markedsføringslinja, men det er også tilfelle andre steder, som Human Resources og ellers i helt vanlige stillinger i banken eller i finans. Du kan se deg rundt - når så du rundt deg en overvektig eller en ikke-attraktiv person i "Front Office Jobs", så teller du hvor mange av de er attraktive, så ser du at det ikke akkurat er snakk om "balanse" på gang. Dette er utrolig dårlig skjult diskriminering. Jeg lo høyt da en annen kompis sa til meg at han var innom et intervju - også i banken. Han sa at han var usikker på om han kom til riktig plass, fordi omtrent alle kandidatene så ut som om de skulle prøve seg på en Modell Showcast eller om det var i banken de skulle jobbe. Men egentlig er det ikke noe å le av, er ganske tragisk at det er slik. Anonymkode: 1ecbe...f46 Her var det jammen mye svada. For det første er det ikke sånn at fattig = syk og rik = frisk, og de aller fleste i Norge vokser opp midt på treet i det meste. Jeg kommer fra en arbeiderklassefamilie (ingen skilmisse eller sykdom av den grunn), har ingen nettverk å lene meg på eller pappas penger å leve av om sommeren, er overvektig og ikke videre pen, har relativt labre karakterer foruten en meget god master, og jeg har aldri hatt problemer med hverken å få jobb eller komme til intervju. En cv med bred arbeidserfaring, frivillig arbeid, verv, en smart fagkombinasjon og en god søknad får meg til intervju. Gode referanser og en bra personlighet gir meg jobbtilbud. Slik er det faktisk for folk i min omgangskrets og, formell kompentanse i kombinasjon med erfaring og evne til å selge dette inn til arbeidsgiver. De færreste får jobb pga pappas penger og vennekrets. Anonymkode: 04bb4...d20 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #18 Skrevet 28. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det jammen mye svada. For det første er det ikke sånn at fattig = syk og rik = frisk, og de aller fleste i Norge vokser opp midt på treet i det meste. Jeg kommer fra en arbeiderklassefamilie (ingen skilmisse eller sykdom av den grunn), har ingen nettverk å lene meg på eller pappas penger å leve av om sommeren, er overvektig og ikke videre pen, har relativt labre karakterer foruten en meget god master, og jeg har aldri hatt problemer med hverken å få jobb eller komme til intervju. En cv med bred arbeidserfaring, frivillig arbeid, verv, en smart fagkombinasjon og en god søknad får meg til intervju. Gode referanser og en bra personlighet gir meg jobbtilbud. Slik er det faktisk for folk i min omgangskrets og, formell kompentanse i kombinasjon med erfaring og evne til å selge dette inn til arbeidsgiver. De færreste får jobb pga pappas penger og vennekrets. Anonymkode: 04bb4...d20 Ah, du er en av de "heltene", som "blomsten" som "vokste ut av asfalten". Slike som deg er den verste svadaen, da dere brukte de få unntakene dere utgjør for å rettferdiggjøre hvor skjeivt og dårlig systemet faktisk er. De fleste vet at nettverk i Norge teller veldig mye. De fleste jobber lyses ikke ut engang. https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2016/10/19/195250176/det-er-vanligere-a-fa-ny-jobb-via-nettverk-enn-jobbannonser La meg gjette - du mener også fordi Barack Obama ble president i USA, så har altså Afro-amerikanere i USA "ingen alvorlige problemer" med tanke på lav sosial livskvalitet, arb.ledighet, generelt sett dårligere helse i tillegg til omfattende diskriminering. Ja, men da er det jo "greit" - fordi siden Obama ble president, så er det selvsagt ingen "problemer i systemet". "Fantastisk, du". Lol. Anonymkode: 1ecbe...f46 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #19 Skrevet 28. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Absolutt, du har mer enn nok kunnskap. Det bringer meg til punkt 3, nemlig nettverk. I et lite land som Norge ser man ofte at "riktig bekjentskap" også kan trumfe gjennom og "slå" den andre kandidaten med mastergrad bare pga riktig bekjentskap. Så problemet er at vi aldri konkurrerer likt. Dette er bare hjernevask som vi har blitt hjernevasket med fra vi var små, slik at det ikke klikker for folk når man finner ut som voksen at man "aldri egentlig" hadde sjansen på "det og det". Man kan aldri stille likt mot kandidater som vokste opp som barn med familie som råder over mange millioner av kroner i formuer, har "genetisk" sett topp helse, intelligens, og store nettverk. Mens andre kandidater har vokst opp som mer fattige, sett foreldrene gjennom skilsmisser eller alvorlige sykdommer og må ellers bruke mye tid på helt bagatell ting som de "rikere og friskere" ikke trenger å gjøre i det hele tatt, og som ellers bruker sin tid på å "mingle" med riktige bekjentskaper og ellers utnytter foreldrene sitt nettverk til det fulle. Disse trenger heller ikke å tenke på hva de skal leve av om sommeren mens de jobber gratis, for de har penger fra foreldrene uansett i tillegg til gratis overnatting hos foreldrene - og ikke foreldrene allerede har kjøpt en fin leilighet til dem. Så er det også mye utseendediskriminering. Jeg vet ikke hvordan du ser ut, men igjen, de attraktive med tanke på utseende vet vi allerede dominerer på markedsføringslinja, men det er også tilfelle andre steder, som Human Resources og ellers i helt vanlige stillinger i banken eller i finans. Du kan se deg rundt - når så du rundt deg en overvektig eller en ikke-attraktiv person i "Front Office Jobs", så teller du hvor mange av de er attraktive, så ser du at det ikke akkurat er snakk om "balanse" på gang. Dette er utrolig dårlig skjult diskriminering. Jeg lo høyt da en annen kompis sa til meg at han var innom et intervju - også i banken. Han sa at han var usikker på om han kom til riktig plass, fordi omtrent alle kandidatene så ut som om de skulle prøve seg på en Modell Showcast eller om det var i banken de skulle jobbe. Men egentlig er det ikke noe å le av, er ganske tragisk at det er slik. Anonymkode: 1ecbe...f46 Ser helt gjennomsnittlig ut og er veltrent. Men er innvandrer fra fjerne østen så jeg vet ikke hva som er attraktivt i en nordmanns øyne når det gjelder innvandrere med helt andre trekk. Jeg jobber i en storbank selv og ser at de fleste her ser ganske bra ut men ikke så bra som model showcast. Jeg tror selv at jeg sliter med erfaring. Føles som om at jeg ikke har gjort de riktige valgene som student. Cv’en er ikke bra nok, skiller meg ikke ut OG jeg har null nettverk. Mine foreldre har aldri jobbet utenom restaurant og kan ikke så bra norsk heller. Er i en krets med høytutdannede som alle sliter «litt» med jobb. Noen med lønn og andre utviklingsmuligheter. Anonymkode: caa06...6bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #20 Skrevet 28. september 2019 Jeg har søkt utrolig mange jobber. Har alltid fått napp og kommet på intervju. De siste årene har jeg ikke hørt mye fra arbeidsgivere annet enn avslag på søknadene mine. For et par mnd siden, tok jeg skikkelig tak i søknadene mine, samt endret CV-oppsettet totalt. Har nå blitt kalt inn til 3 intervjuer siste 2 ukene 😁 Jeg har alltid fått høre at jeg er rå på søknadstekster og CV, men ser nå at ting har endret seg i jobbmarkedet, og jeg har fremdeles hengt igjen med slik man gjorde det før. Registrer deg på LinkedIn, vikarbyrå osv. Anonymkode: 97600...81a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå