Gå til innhold

Vask av regntøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har KG gode tips for å få regntøy helt rent? Har en 2.klassing som elsker å være ute. Tar alltid med vått regntøy hjem og tørker(vranga først, så forsiden). Opplever ofte at det blir et mørkt belegg på innsiden(jordslag?),og det går ikke bort i vask. Bruker balje og milovann, har ikke badekar. Hva kan jeg gjøre? Lukter surt i blant også....

Anonymkode: c999d...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er skittent på innsiden (sølevann) så vasker jeg det på ullprogram med mill i vaskemaskinen. Henger det opp luftig på kleshengere med vrangen ut. Da lukter det ikke surt og blir ikke mugg/jordslag. 

Hvis det ikke er skittent på innsiden så bare henger jeg det opp til tørk. 

Anonymkode: 2b175...9e8

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når det er skittent på innsiden (sølevann) så vasker jeg det på ullprogram med mill i vaskemaskinen. Henger det opp luftig på kleshengere med vrangen ut. Da lukter det ikke surt og blir ikke mugg/jordslag. 

Hvis det ikke er skittent på innsiden så bare henger jeg det opp til tørk. 

Mill=milo. Autokorrektur 

Skrevet

Hiv det i vaskemaskinen med litt eddik i skyllekammeret. Dersom det mot forventning ikke tar knekken på lukten (som er helt normal etter at det har tilbragt 6-8 timer halvfuktig på en skole, så du må instruere knøttet ditt i hvordan man henger tøy til tørk - en 7-åring klarer å ta ansvar for å tørke tøyet sitt) ville jeg gjort med det som med alt annet tøy som ikke oppfører seg: lagt det i bløt over natta i vann med litt eddik og natron. 

Anonymkode: d83f0...071

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hiv det i vaskemaskinen med litt eddik i skyllekammeret. Dersom det mot forventning ikke tar knekken på lukten (som er helt normal etter at det har tilbragt 6-8 timer halvfuktig på en skole, så du må instruere knøttet ditt i hvordan man henger tøy til tørk - en 7-åring klarer å ta ansvar for å tørke tøyet sitt) ville jeg gjort med det som med alt annet tøy som ikke oppfører seg: lagt det i bløt over natta i vann med litt eddik og natron. 

Anonymkode: d83f0...071

Hun henger det opp på plassen sin i garderoben, men det er jo trangt der, og noen dager må det på igjen i neste friminutt,gjerne da det andre settet hun har der. Får kjøpe et sett til så vi har ett ekstra og prøve å legge det møkkete i bløt over natta. Det tørker det ikke så fort på badet vårt, men det går bra. 12-14 timer pleier å holde. 

Ts

Skrevet

Har aldri hørt at man skal vaske regntøy på ullprogram med milo. Jeg har alltid tatt det på 40 grader med flytende vaskemiddel. 

Anonymkode: 77ca1...cdb

• Liker 3
Skrevet

Jeg spruter litt tøyvask flekkfjernemiddel rundt omkring på flekkene, og vasker normalt på 40 grader.

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt at man skal vaske regntøy på ullprogram med milo. Jeg har alltid tatt det på 40 grader med flytende vaskemiddel. 

Anonymkode: 77ca1...cdb

Det er for å kunne vaske det ofte. Anbefalt er vel å vaske det minst mulig og bare tørke det. Men istedet for å vaske det for hånd i balje som ts gjør så anbefaler jeg ullprogram som er skånsomt og gjør det rent lettere enn balje. Det er for at det skal fortsette å holde høy vannsøyle og være vanntett. 

Skrevet
På 27.9.2019 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Hei. Har KG gode tips for å få regntøy helt rent? Har en 2.klassing som elsker å være ute. Tar alltid med vått regntøy hjem og tørker(vranga først, så forsiden). Opplever ofte at det blir et mørkt belegg på innsiden(jordslag?),og det går ikke bort i vask. Bruker balje og milovann, har ikke badekar. Hva kan jeg gjøre? Lukter surt i blant også....

Med en gang det er jordslag på er det mindre tett. 

Da mine var i barnehagealder skylte jeg regntøyet i dusjen når de kom hjem med møkk fra topp til tå, og hang det på tørk på vranga. Vasket vel et par ganger i mnd på hurtigprogram. Luktet godt da:)

Anonymkode: 49697...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...