AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #1 Skrevet 27. september 2019 Snart 4 mnd gammel, holder på bæsj men ikke så godt på tiss. Hun holder seg natta gjennom (sover i bur). Bæsje vil hun gjøre ute, men at vi skal tisse ute har hun ikke forstått enda. Jeg tar henne ut etter soving, spising og leiking (+ litt ekstra - tenker det er bedre med en snartur for mye enn en snartur for lite). Få uhell når vi to er alene. Er usikker på nøyaktig hvordan samboer gjør det når han er alene med henne, men jeg vet at han er slappere på det. Har dere noen tips? Anonymkode: 94635...62f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #2 Skrevet 27. september 2019 4 md er ikke gammelt. Bare å fortsette med det dere gjør. Og selvfølgelig prøver hun å ikke tisse der hun må være/oppholde seg i buret, så dt er derfor hun vel klarer å holde seg når hun må være i bur. Anonymkode: 168a1...fbd
Gjest livetsgrubel Skrevet 27. september 2019 #3 Skrevet 27. september 2019 Belønningen ved dobesøk ute.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #4 Skrevet 28. september 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: 4 md er ikke gammelt. Bare å fortsette med det dere gjør. Og selvfølgelig prøver hun å ikke tisse der hun må være/oppholde seg i buret, så dt er derfor hun vel klarer å holde seg når hun må være i bur. Anonymkode: 168a1...fbd Synes selv at 4 måneder ikke er gammelt og at det er helt naturlig at hun ikke har lært seg å holde skikkelig på tiss enda, men får hele tiden kommentarer som "HÆ?!! Hun er altfor stor til å tisse inne, nå må dere snart begynne å straffe henne når hun tisser inne!!" og da blir jeg litt usikker, hehe. Hun vil virkelig ikke tisse der hun sover. Men da vet vi i det minste at hun er i fysisk stand til å holde seg i 8 timer, og det var hun ikke som bitteliten. Vekker oss i 8-tida (med mindre vi står opp tidligere) fordi hun må på do. Anonymkode: 94635...62f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #5 Skrevet 28. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes selv at 4 måneder ikke er gammelt og at det er helt naturlig at hun ikke har lært seg å holde skikkelig på tiss enda, men får hele tiden kommentarer som "HÆ?!! Hun er altfor stor til å tisse inne, nå må dere snart begynne å straffe henne når hun tisser inne!!" og da blir jeg litt usikker, hehe. Hun vil virkelig ikke tisse der hun sover. Men da vet vi i det minste at hun er i fysisk stand til å holde seg i 8 timer, og det var hun ikke som bitteliten. Vekker oss i 8-tida (med mindre vi står opp tidligere) fordi hun må på do. Anonymkode: 94635...62f Det handler ikke om å LÆRE seg å holde på urinen når de er så små. De har så små blærer at det er vanskelig og mange ganger umulig for de å holde på det. De som sier valpen bør straffe henne har jo ikke peiling på oppdatert kunnskap om hund. Det er lenge siden vi kom på bedre tanker heldigvis. Vi straffer jo ikke ungene våre for å tisse i bleien når vi mener de har gått med det for lenge. Jeg vill også helt klart droppet bur. Det har ingenting for seg å stenge hunden inn i et bur. Anonymkode: 168a1...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #6 Skrevet 28. september 2019 19 timer siden, livetsgrubel skrev: Belønningen ved dobesøk ute. Det har vi begynt med nå. En liten godbit når hun tisser ute. Håper det kan hjelpe henne. Hun er heldigvis komfortabel med å tisse på plena utenfor utgangsdøra, så det er kjekt og greit å gå på utsiden av døra, tisse og gå inn igjen. Hun er ikke hunden som sier ifra om hun må ut (annet enn når hun vekker oss om morgenen), så vi funderte litt på om det kunne hjelpe henne med å lære å si ifra ved å ta henne ut når hun bjeffer? Vet at det har funket bra for noen. Anonymkode: 94635...62f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #7 Skrevet 28. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om å LÆRE seg å holde på urinen når de er så små. De har så små blærer at det er vanskelig og mange ganger umulig for de å holde på det. De som sier valpen bør straffe henne har jo ikke peiling på oppdatert kunnskap om hund. Det er lenge siden vi kom på bedre tanker heldigvis. Vi straffer jo ikke ungene våre for å tisse i bleien når vi mener de har gått med det for lenge. Jeg vill også helt klart droppet bur. Det har ingenting for seg å stenge hunden inn i et bur. Anonymkode: 168a1...fbd Dette er ingen debatt om bruk av bur. Anonymkode: 94635...62f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #8 Skrevet 28. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ingen debatt om bruk av bur. Anonymkode: 94635...62f Nei, men det må få lov å si i fra om at det er veldig uetisk å bruke. Ref. Dyrvelferdsloven. Det er ikke alle som er klar over det. Anonymkode: 168a1...fbd 2
Mt3 Skrevet 28. september 2019 #9 Skrevet 28. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det må få lov å si i fra om at det er veldig uetisk å bruke. Ref. Dyrvelferdsloven. Det er ikke alle som er klar over det. Anonymkode: 168a1...fbd TS bruker bur til hvalpen på natt, det vil jeg si er forsvarlig i forhold til hvalpens sikkerhet også. Er jo også bra at den vennes til bur, så den ikke blir engstelig for å være i buret under kjøreturer. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #10 Skrevet 28. september 2019 Akkurat nå, Mt3 skrev: TS bruker bur til hvalpen på natt, det vil jeg si er forsvarlig i forhold til hvalpens sikkerhet også. Er jo også bra at den vennes til bur, så den ikke blir engstelig for å være i buret under kjøreturer. Nei. De tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Og Mattilsynet mener heller ikke det er forsvarlig. Hilsen utdannet hundeatferdskonsulent (hvilket betyr at jeg har studert hund og atferd i noen år) Jeg skal ikke gjøre dette til en diskusjon om bur, så derfor er dette mitt siste innlegg angående det tema. Jeg bare følte for å si ifra fordi jeg vet at mange hundeeiere ikke er klar over at det faktisk ikke er lov å holde hunder i lukkede bur for eksempel over natten. Det er helt klare regler for størrelsen på oppholdsplassen og ingen av de kjøpeburene i butikkene dekker dette kravet. Anonymkode: 168a1...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #11 Skrevet 30. september 2019 På 28.9.2019 den 19.21, AnonymBruker skrev: Nei, men det må få lov å si i fra om at det er veldig uetisk å bruke. Ref. Dyrvelferdsloven. Det er ikke alle som er klar over det Det er på ingen måte uetisk å bruke bur på natten eller når hunden er alene hjemme. Ikke alle hunder takler å være alene på store områder, og det gir dem trygghet å oppholde seg i buret. Buret skal selvfølgelig aldri brukes som straff, og det skal være god plass i det. På 28.9.2019 den 19.31, AnonymBruker skrev: faktisk ikke er lov å holde hunder i lukkede bur for eksempel over natten. Ehm jo, det er det. Men du tenker kanskje det er bedre at hunden spiser ledninger, planter og slikt sånn at den dør du eller? 🙂 Anonymkode: 6f4c1...1ee
Gjest LaptopPute Skrevet 30. september 2019 #12 Skrevet 30. september 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er på ingen måte uetisk å bruke bur på natten eller når hunden er alene hjemme. Ikke alle hunder takler å være alene på store områder, og det gir dem trygghet å oppholde seg i buret. Buret skal selvfølgelig aldri brukes som straff, og det skal være god plass i det. Ehm jo, det er det. Men du tenker kanskje det er bedre at hunden spiser ledninger, planter og slikt sånn at den dør du eller? 🙂 Anonymkode: 6f4c1...1ee Ja men faen ta. Hvis du har dødelig planter og ledninger og har en valp så rydder du da unna dette. I tillegg så kan du bruke en store valpegrind, lag av kompostgrinder og slikt. Bur er ikke eneste løsningen. Selv har vi et stor bur som alltid har åpen dør til ene hunden, og har en egen binge av kompostgrinder til en eldre hund som gjerne trenger sin egen sone i hjemmet på sine eldre dager.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #13 Skrevet 30. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er på ingen måte uetisk å bruke bur på natten eller når hunden er alene hjemme. Ikke alle hunder takler å være alene på store områder, og det gir dem trygghet å oppholde seg i buret. Buret skal selvfølgelig aldri brukes som straff, og det skal være god plass i det. Ehm jo, det er det. Men du tenker kanskje det er bedre at hunden spiser ledninger, planter og slikt sånn at den dør du eller? 🙂 Anonymkode: 6f4c1...1ee Selvfølgelig er det det. Og ingen føler trygghet i seg selv ved å være innelåst selvfølgelig. Anonymkode: 168a1...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå