Gå til innhold

Ungdomsskolekrets ved 50/50? Dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 50/50, delt foreldreansvar og delt bosted. Barnet står på mors bostedsadresse i folkeregisteret (lar seg visst ikke gjøre at barnet står på to adresser der).  Da barnet begynte på barneskole, skulle mor flytte med kjæresten i nærheten av meg. Vi ble derfor enige om at barnet skulle begynne på barneskole i min krets. Nå har barnet tilbakelagt 6 år på barneskolen i min krets, og mor har fremdeles ikke flyttet til vår krets (slutt med kjæresten, så hun har eller ingen planer om å flytte hit). 

Mitt dilemma er: Betyr dette at barnet nå kommer inn på ungdomsskole i mor sin krets? Dette er et stykke unna skolen han går på nå. Alle vennene hans fra barneskolen og nabolaget skal begynne på ungdomsskole i min krets. Er det slik at barnet følger skolekretsen fra barneskolen når det er delt fast bosted/ delt omsorg? Eller vil den alltid følge der barnet er registrert i folkeregisteret? 

Han har et lite nettverk hos mor.. Ser for meg at det kan bli veldig trist for han når den tid kommer, hvis mor ikke ønsker at han skal gå på skolen her.. 

Noen som vet hvordan dette fungerer? 

Anonymkode: 833b5...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet er fylt 12 år skal det legges stor vekt på barnets mening jf. barneloven paragraf 31. Så tenker at barnet bør få være med å avgjøre dette, og eventuelt bestemme hvor det skal ha folkeregistrert adresse og gå på skole? Kan dere snakke sammen og eventuelt ta en samtale på familievernkontoret?

Anonymkode: 6f1b0...ccf

Skrevet

Dere kan søke om at barnet skal begynne på en annen ungdomsskole. Ikke sikker på hvor man gjør det, men et google-søk gir sikkert svaret.

Anonymkode: 9744e...cf4

• Liker 1
Skrevet

Han vil automatisk få plass på den ungdomsskolen der han er folkereg, dvs der mor bor. Men dere kan søke han inn på den skolen som er der du bor og der vennene fra barneskolen skal gå, så lenge ikke mor er i mot det så burde det gå helt fint.

Anonymkode: 5a3e8...c33

Skrevet

Om han har fått innvilget plass på barneskole der du bor, bør det være automatikk i at han følger klassekameratene til ungdomsskole i samme krets. Det er i alle fall sånn det fungerer i kommunen der jeg har jobbet i skoleverket.

Men ta en telefon til ped.stab eller hva de nå kaller de som jobber med skolesaker i kommuneadministrasjonen der du bor, så får du kjapt svar.

Anonymkode: 10e27...7e3

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han har fått innvilget plass på barneskole der du bor, bør det være automatikk i at han følger klassekameratene til ungdomsskole i samme krets. Det er i alle fall sånn det fungerer i kommunen der jeg har jobbet i skoleverket.

Men ta en telefon til ped.stab eller hva de nå kaller de som jobber med skolesaker i kommuneadministrasjonen der du bor, så får du kjapt svar.

Anonymkode: 10e27...7e3

Det er ikke sånn det fungere i Oslo. Det avgjør bostedsadresse. Og noen skoler er så fulle at ingen som søker seg dit får plass. 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 50/50, delt foreldreansvar og delt bosted. Barnet står på mors bostedsadresse i folkeregisteret (lar seg visst ikke gjøre at barnet står på to adresser der).  Da barnet begynte på barneskole, skulle mor flytte med kjæresten i nærheten av meg. Vi ble derfor enige om at barnet skulle begynne på barneskole i min krets. Nå har barnet tilbakelagt 6 år på barneskolen i min krets, og mor har fremdeles ikke flyttet til vår krets (slutt med kjæresten, så hun har eller ingen planer om å flytte hit). 

Mitt dilemma er: Betyr dette at barnet nå kommer inn på ungdomsskole i mor sin krets? Dette er et stykke unna skolen han går på nå. Alle vennene hans fra barneskolen og nabolaget skal begynne på ungdomsskole i min krets. Er det slik at barnet følger skolekretsen fra barneskolen når det er delt fast bosted/ delt omsorg? Eller vil den alltid følge der barnet er registrert i folkeregisteret? 

Han har et lite nettverk hos mor.. Ser for meg at det kan bli veldig trist for han når den tid kommer, hvis mor ikke ønsker at han skal gå på skolen her.. 

Noen som vet hvordan dette fungerer? 

Anonymkode: 833b5...f60

Delt bostedsavtale gir deg rett til å bestemme noe her. Står dere mot hverandre vil vel en mekling eller rettslig avgjørelse fokusere på barnets ønsker ved denne alderen. 

Folkerreg adr gir skole. 

Dumt du har latt dette surre å gå. Bytte folkeregistrering annet vært år er mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...