Gå til innhold

Lurer på om det er noe annerledes med sønnen på 14 mnd. Autistisk eller bare treg utvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De siste dagene har jeg begynt å lure på om det kan være noe annerledes med sønnen min. Jeg lurer på om noen har opplevd det samme og har noen erfaringer å dele.

For det første har gutten vår vært veldig uavhengig fra han var liten. Sover best alene i egen seng. Når vi henter han i barnehagen smiler han ikke til oss når han ser oss, men forsetter å leke videre med leken han er så oppslukt av. Han er 14 mnd og har ikke begynt å peke ennå. Motorikken er normal, han tok sine første skritt rett før han fylte året og har god kontroll på kroppen. Det er (mangelen) på den sosiale interaksjonen jeg reagerer litt på.

Han reagerer av og til når vi roper navnet hans, men ikke alltid. Vi må også jobbe for å få øyenkontakt med sønnen vår, det kan være vanskelig å få kontakt av og til. Og øyenkontakten varer et kort sekund. Han elsker peekaboo-leken og løper etter oss for å finne oss, så det er jo bra. Også er han ekstremt utforskende, spesielt når vi kommer til nye steder.

Når han leker er han helt i sin egen verden. Ser ikke på foreldrene i det hele tatt. Prøver heller ikke å inkludere oss i leken på noe som helst vis. Han vinker sjeldent hadet selv om vi står og vinker til han. Etter hva jeg nylig har lest på nettet så kan dette tyde på autisme. Noe som jeg synes er litt rart for jeg vet ikke om noen i min eller mannens familie som har det.

Jeg skal ringe helsesøster på mandag for å be om en ekstra sjekk.  Overreagerer jeg? Kanskje han bare henger litt bak utviklingsmessig?
Jeg vil gjerne høre andres erfaringen hvis noen har noe å dele.

OPPDATERING ETT ÅR SENERE:
 Jeg tviler i dag veldig på at han er autistisk. Han har blitt en veldig sosial gutt som peker på alt mulig og prøver så godt han kan å kommunisere. Han er i dag 2,5 år (nøyaktig 30 mnd). Ingen problem å få øyenkontakt med han heller. Rundt middagsbordet er det nesten ikke mulig å holde en samtale med faren da han hele tiden skal ha oppmerksomhet og roper høyere og høyere hvis vi ikke snakker med han.

Nå vil han helst at vi skal leke med han. Kjører lekebilene med han og bygge duplo sammen med han. Av og til peker han på hvor han vil vi skal sette duploen. Nå savner jeg bittelitt den tiden han var så flink å leke med seg selv :)

Han trives veldig godt i barnehagen og hvis vi henter han for tidlig så vil han ikke hjem. Hvis vi henter han litt sent på dagem hender det han roper "mamma! mamma!" og kommer springene mot meg med åpne armer.

Han henger derimot litt etter når det kommer til språket. Han sliter litt med uttalelse av ordene, men han prøver å gjenta det vi sier. Han har begynt å sette sammen to ord, men ser flere jenter i barnehagen snakker mer avansert enn han. Dette tror de i  barnehagen kommer til å gå seg til, noen bruker bare mer tid enn andre på å snakke. Så jeg er ikke bekymret lenger :)

Endret av Energi-jenta
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for tidlig å tenke autisme. Det blir tydeligere tegn fra 2/3 eller 4-årsalder.

Anonymkode: de41f...3dd

• Liker 7
Skrevet

Hva sier barnehagen?

regner med at han er enebarn. Har dere sosialisert han med andre barn eller er han mest vant til voksne?

Anonymkode: 6ffc8...104

Skrevet
21 minutter siden, Energi-jenta skrev:

De siste dagene har jeg begynt å lure på om det kan være noe galt med sønnen min. Jeg lurer på om noen har opplevd det samme og har noen erfaringer å dele.

For det første har gutten vår vært veldig uavhengig fra han var liten. Sover best alene i egen seng. Når vi henter han i barnehagen smiler han ikke til oss når han ser oss, men forsetter å leke videre med leken han er så oppslukt av. Han er 14 mnd og har ikke begynt å peke ennå. Motorikken er normal, han tok sine første skritt rett før han fylte året og har god kontroll på kroppen. Det er (mangelen) på den sosiale interaksjonen jeg reagerer litt på.

Han reagerer av og til når vi roper navnet hans, men ikke alltid. Vi må også jobbe for å få øyenkontakt med sønnen vår, det kan være vanskelig å få kontakt av og til. Og øyenkontakten varer et kort sekund. Han elsker peekaboo-leken og løper etter oss for å finne oss, så det er jo bra. Også er han ekstremt utforskende, spesielt når vi kommer til nye steder.

Når han leker er han helt i sin egen verden. Ser ikke på foreldrene i det hele tatt. Prøver heller ikke å inkludere oss i leken på noe som helst vis. Han vinker sjeldent hadet selv om vi står og vinker til han. Etter hva jeg nylig har lest på nettet så kan dette tyde på autisme. Noe som jeg synes er litt rart for jeg vet ikke om noen i min eller mannens familie som har det.

Jeg skal ringe helsesøster på mandag for å be om en ekstra sjekk.  Overreagerer jeg? Kanskje han bare henger litt bak utviklingsmessig?
Jeg vil gjerne høre andres erfaringen hvis noen har noe å dele.

Helt likt min sønn prikk likt, 😔bare at vi hørte på andre og tenkte at han var seint ute med sosiale og språket, bi ble tatt på alvor først når han nesten var 3 år og da hadde jeg gått med disse tankene fra ditt barns alder, 

Fikk diagnosen barneautisme mnd han fyllte 3 og har ventet i nesten ytterligere 1,5 år på hjelpen han får nå og han er nå 4,5. 

Jeg ville ikke drøyd det, barn skal peke og ha øyekontakt uansett om de er seine eller har prb ørene (hører dårlig etc) 

Anonymkode: 3b405...5cb

• Liker 19
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt for tidlig å tenke autisme. Det blir tydeligere tegn fra 2/3 eller 4-årsalder.

Det er helt feil, hilsen mor med sønn som har barneautisme. 

• Liker 26
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier barnehagen?

regner med at han er enebarn. Har dere sosialisert han med andre barn eller er han mest vant til voksne?

Han er vår første og eneste barn, så vi har ikke noe å sammenlikne med. Han har vært mest med voksne og vant til å få mye oppmerksomhet.

Han har ikke vært så mye med andre barn, men begynte i barnehagen for 2 mnd siden. Når jeg henter han i barnehagen sitter han alltid alene og leker med seg selv. Men det kan jo og bare være at han er for liten til å leke med andre og.

Jeg tenkte å spørre de i barnehagen på mandag. Men akkurat nå føles det så veldig lenge ut. Sitter her med en skikkelig klump i magen nå.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt feil, hilsen mor med sønn som har barneautisme. 

Min sønn ble også utredet men først som 3,5-åring. Han fikk ikke diagnose, men jeg tror det er autisme likevel. Tror diagnosen kommer senere.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man merker det allerede fra de er spedbarn omtrent. Er du en lite sensitiv foreldre eller i benktelsesstadiet så vil du ikke se det. 

Anonymkode: 471c5...800

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt likt min sønn prikk likt, 😔bare at vi hørte på andre og tenkte at han var seint ute med sosiale og språket, bi ble tatt på alvor først når han nesten var 3 år og da hadde jeg gått med disse tankene fra ditt barns alder, 

Fikk diagnosen barneautisme mnd han fyllte 3 og har ventet i nesten ytterligere 1,5 år på hjelpen han får nå og han er nå 4,5. 

Jeg ville ikke drøyd det, barn skal peke og ha øyekontakt uansett om de er seine eller har prb ørene (hører dårlig etc) 

Er barneautisme noe de kan vokse ut av? Hva slags tegn hadde dere som gjorde at dere ble bekymret?

• Liker 1
Skrevet

Snakk med helsesøster og ta evt kontakt med barneautismeforeningen om det finnes noe sånt.

Anonymkode: 2a47b...53e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Energi-jenta skrev:

Han er vår første og eneste barn, så vi har ikke noe å sammenlikne med. Han har vært mest med voksne og vant til å få mye oppmerksomhet.

Han har ikke vært så mye med andre barn, men begynte i barnehagen for 2 mnd siden. Når jeg henter han i barnehagen sitter han alltid alene og leker med seg selv. Men det kan jo og bare være at han er for liten til å leke med andre og.

Jeg tenkte å spørre de i barnehagen på mandag. Men akkurat nå føles det så veldig lenge ut. Sitter her med en skikkelig klump i magen nå.

Om du tar tak nå og får satt igang utredning osv så vil det ikke skade ditt barn, det tar lang tid alt sammen så be om å få sendt henvisning til Habu. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du tar tak nå og får satt igang utredning osv så vil det ikke skade ditt barn, det tar lang tid alt sammen så be om å få sendt henvisning til Habu. 

Men utreder de virkelig 1-åringer/ 2-åringer?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Okay, takk for rådet.

Skrevet
Akkurat nå, Energi-jenta skrev:

Er barneautisme noe de kan vokse ut av? Hva slags tegn hadde dere som gjorde at dere ble bekymret?

Nei de kan ikke det desverre, vi hadde alt du beskriver tom peekaboen er likt, 

Flink motorisk osv jeg angrer enormt på at jeg ikke hørte på min magefølelse og fikk en henvisning allerede da han var 15mnd, kjenner noen som fikk det og sønnen dems lå 10 ganger lenger fram i utviklingen takket være tidligere hjelp enn det våres sønn gjør idag. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men utreder de virkelig 1-åringer/ 2-åringer?

Ja men man må være veldig masete ikke gi seg og det er ikke snakk om å få diagnose som er målet her, men muligens hjelp til å få satt igang utviklingen av trening i bhg hjemme osv, og skulle det løsne er det helt topp men vist ikke så er det mye bedre for barnet å få tilrettelagt hjelp tidligere, for framtida 

• Liker 7
Skrevet

Min ble utredet som 2 åring. Absolutt ikke for tidlig. Jeg vil absolutt anbefale tidlig utredning. Hvis det viser seg å være autismespekter så er det viktig å komme i gang med tiltak så tidlig som mulig. Også med tanke på rettigheter dere da vil ha.

Anonymkode: de440...a17

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Okay, takk for rådet

Du må kontakte din fastlege og be dem sende henvisning, lykke til håper ikke det er det, men skulle det være det er det ingenting bedre enn å få hjelp nå tidligst mulig. 

Det kan faktisk ta minst 6mnd  tom mere

før dere kommer inn og i løpet av den tiden skal barnet ha utviklet seg mye, skal feks barnet ikke ha gjort det, vil su være veldig glad for henvisningen

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må kontakte din fastlege og be dem sende henvisning, lykke til håper ikke det er det, men skulle det være det er det ingenting bedre enn å få hjelp nå tidligst mulig. 

Det kan faktisk ta minst 6mnd  tom mere

før dere kommer inn og i løpet av den tiden skal barnet ha utviklet seg mye, skal feks barnet ikke ha gjort det, vil su være veldig glad for henvisningen

Det skal jeg gjøre, takk for det.

Hvis det kan ta så lang tid som seks mnd så er det bare å komme i gang nå ja. Så kan jeg alltids håpe i mellomtiden at det ordner seg.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Alene på den måten at han langt unna alle de andre barne eller alene slik at han er i nærheten men fokuserer bare på sin lek (kan ha ryggen til andre)? Hvis han kun leker langt unna andre så er det grunn til å be om hjelp, men de fleste barn veksler.

Som barnehageansatt har jeg opp i gjennom årene observert mange barn som foreldrene mistenker at det er autisme. Ofte er det IKKE det. Spør de ansatte om hva deres observasjoner er. Siden barnet ditt ikke er vant til å omgåes så mange barn så er dette en ny situasjon og barnet blir ofte sliten på slutten av dagen (sier ikke at han er for lenge i BHG) og da er det mange barn som trekker seg litt unna og leker alene. De trenger rett og slett å slappe av. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei de kan ikke det desverre, vi hadde alt du beskriver tom peekaboen er likt, 

Flink motorisk osv jeg angrer enormt på at jeg ikke hørte på min magefølelse og fikk en henvisning allerede da han var 15mnd, kjenner noen som fikk det og sønnen dems lå 10 ganger lenger fram i utviklingen takket være tidligere hjelp enn det våres sønn gjør idag. 

Til og med peekabooen ja. Det var det som har fått meg til å tro at det ikke kan være autisme, men da kan det være det likevel.

Jeg lurer på en ting til. Når sønnen din var 14-15 mnd, ville han være i nærheten av dere da? Være i samme rom som dere, klatre oppå dere om dere lå på gulvet eller sofaen? Eller ville han helst være helt alene?

Jeg tenker det at det var godt gjort at du fattet mistanke når han allerede var 15 mnd, det er jo veldig tidlig. Og det er ikke rart at du ventet lenger, som oftest så går det seg til. Man hører jo stadig vekk at noen utvikler seg bare senere enn andre. Takk for at du deler din erfaring, det må sikkert være tungt. Men jeg er overbevist og klar for å jobbe for å få en utredning. Så i beste fall så er det bare meg som overragerer.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...