Gå til innhold

Ferbers Metode? Verdt å prøve?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, addict skrev:

Vi avvente amming i søvn med at jeg ammet oppe på stua og far tok seg av absolutt alt av kveldsstell og legging. Hun gråt mye i starten men pappa lå inne med henne og stryk og tok henne opp om hun ble hysterisk. Hun lå aldri alene. Det tok kanskje 2 uker før legging ble helt gråtefri. Etter en måned var far på vakt 2 uke og da måtte jeg ta alt igjen. Fungerte fortsatt veldig fint.

Tror det hjalp veldig for oss at pappaen tok den kampen så hun slapp å ha puppen innenfor rekkevidde. 

:(

Anonymkode: 1771c...028

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, addict skrev:

Vi avvente amming i søvn med at jeg ammet oppe på stua og far tok seg av absolutt alt av kveldsstell og legging. Hun gråt mye i starten men pappa lå inne med henne og stryk og tok henne opp om hun ble hysterisk. Hun lå aldri alene. Det tok kanskje 2 uker før legging ble helt gråtefri. Etter en måned var far på vakt 2 uke og da måtte jeg ta alt igjen. Fungerte fortsatt veldig fint.

Tror det hjalp veldig for oss at pappaen tok den kampen så hun slapp å ha puppen innenfor rekkevidde. 

Det er en grunn for at de gråter. 0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:(

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn for at de gråter. 0

Ja? Og derfor var far der for å trøste. Ærlig talt, altså. 

Anonymkode: e6d11...44a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi er ferdig med kveld nr to på vår egen metode nå, som er å legge baby i senga, nusse god natt og gå ut av rommet. Baby leker litt, så begynner å gråte ( bare klaging ) venter 2-3 minutter for å gå inn, legger og nusser god natt og går ut igjen. Begynner med gråting igjen, men bare fordi han er sinna og klager. Ikke utrygg. Holdt på sånn i 1 1/2 time første kveld og 30 min den andre kvelden. Så gikk jeg inn la han i sengen igjen og nusser god natt. Da satt jeg meg ned litt lenger unna sengen hans og begynte å synge i 2 min. Han sovnet med en gang. Sovet natten gjennom begge nettene. Det har aldri skjedd før. Vi kunne bruke 3 timer på å legge ved siden av oss i senga. 

Vi lar han aldri gråte fordi han blir utrygg, er rett utenfor og går inn hver gang for å nusse, trøste og legge igjen. Spent på hvordan det blir i natt. 

Anonymkode: 8d29d...2ad

Hvordan vet du han er sinna, og ikke redd eller utrygg?

Anonymkode: e6b78...88b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg er 100% alenemor, har kjørt samsoving og fri pupp fra dag 1, har sovet godt helt fra barnet ble født bortsett fra en (1!) eneste våkenatt.

Min teori er at det barnet ønsker er uendelig tilgang til nærhet. Gi det så godt du klarer, og på sikt vil barnet bli "mettet" og behovet faktisk bli mindre/ det regulerer seg selv slik at det ikke hyles i tide og utide.

Anonymkode: eec50...c35

Samme som jeg har gjort med alle mine og det har fungert utmerket med alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så noen av dere tror at «Ferber Light» som noen har beskrevet her er verre for et barn enn mye grining ved leggetid og stadige oppvåkninger og grining hver natt over kanskje år? 
Hjelpes! 

Anonymkode: 4c4a0...778

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferber og gråtekur var veldig poppis da foreldre og besteforeldregenerasjonen var små. Godt ting endrer seg kan man si.. kanskje vi får en generasjon som sliter mindre med angst, depresjon og tilknytningsproblematikk? 

Vi har ei på 2,5. Tar ca 1 time å legge, leser bok i senga, koser og kjaser før vi skrur av lyset og synger til ho sovner. Barnelegen vår applauderte måten vi gjorde det på. Han var så LEI foreldre som tok enkle løsninger som gråtekur eller ba om sovemedisin.. man har valgt å få barn, da får man fanken meg følge opp også. 🙂 

Anonymkode: 67379...6e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅÅÅ lei av folk som mener at det bare finnes én riktig måte å gjøre akkurat dette på! Og applauderer derfor de som har prøvd det samme på flere barn og erfart at det er andre ting som må til på andre enn det som funket på første. På noen barn er det LETT å vite om barnet skriker av sinne eller utrygghet, og derfor er denne light-versjonen en gjennomførbar teknikk. Noen barn trenger nærheten med pupp i munnen og samsoving myyyye lengre enn andre barn, og det må man erfare. Jeg syns derfor folk som er bastante i uttalelsene sine må tenke seg om en ekstra gang, for det ER faktisk forskjell på barn!! Og foreldre også, ikke minst! Noe funker for noen, noe annet funker for andre, og det må da være greit!

Anonymkode: 80e15...32b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Og derfor var far der for å trøste. Ærlig talt, altså. 

Trøste? Hva om barnet trengte mor og pupp? Hvorfor ikke gi det om det er det som skal til for at babyen ikke gråter?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre alternativer til å få babyer til å sove?

Anonymkode: 93334...93d

MIN PERSONLIGE mening (som jeg har skjønt er utrolig upopulær fordi det går imot foreldrenes beste), er at mennesker er flokkdyr, og at små barn har behov for nærhet og trygghet de første leveårene.  Også på natt. Vi har derfor med førstemann (og kommer med andremann) til å samsove, og å venne de til egen seng på vårt rom etter 4-6 mnd. eget rom ved 1-1,5 års alder. Da er barna såpass store at det går an å kommunisere med de, de er så store at de skjønner at mamma/pappa ikke er borte og de vet at mamma/pappa kommer når jeg er utrygg. 

Å plassere en baby på eget rom mens det gråter strider imot mine (og burde stride imot alles) instinkter. Små barn har behov for trygghet og nærhet, og jeg er sjeleglad for å ha en mann som deler de samme holdningene 😊 så får vi voksne heller sove litt dårligere noen få år.

Småbarnsperioden forsvinner uansett fort, og gode netter med søvn kommer etter vår erfaring tilbake i 3 års alder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at vi prøver i en alder av 18 mnd. Så det er ikke baby det er snakk om som ikke forstår hva vi sier eller kan kommunisere. Vi er like ved hele tiden. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du han er sinna, og ikke redd eller utrygg?

Anonymkode: e6b78...88b

Jeg håper de fleste kjenner barna sine såpass godt når de er 18 mnd, at de vet hva de ulike gråtelydene for mat, smerte, sult, klaging og redd er. Dette kjenner vi hvertfall igjen med en gang.  

Ts. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Vi prøvde en gang da vi var helt desperate. Hadde ikke sovet på evigheter, og bestemte oss for å la ungen skrike, men var i nærheten. Han skrek i to timer til han kastet opp utover meg, pappaen, senga, håret mitt osv. Jeg gråt, han gråt. Helt grusomt, og hjalp ingenting. Huff.

Vi hadde derimot god effekt av en sånn dokke med hjertelyder og noe som lignet på Oppned-metoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trøste? Hva om barnet trengte mor og pupp? Hvorfor ikke gi det om det er det som skal til for at babyen ikke gråter?

I dag så gråt hun fordi hun ikke fikk spise på dekket på vogna si. Hun ble også hysterisk fordi hun måtte sitte i bilstolen på tur til butikken i stedet for å krabbe rundt på gulvet. Her om dagen gråt hun fordi hunden gikk vekk fra henne når hun ville rive henne i øret.

Det er veldig mye hun har for seg som sikkert er et reelt behov for henne der og da. Hun har sikkert et voldsomt behov for å gjennomføre og utforske alt hun får for seg i løpet av en dag. At hun ikke får sovne på puppen når hun er 8 mnd gammel og etter å ha diet i 30 minutter samtidig som pappaen er der med henne kan jeg ikke si at jeg ser på som spesielt ille. Å lære et barn å finne roen selv er å gi det trygghet. Det er ikke noe som kommer av seg selv alltid, men det er svært verdifullt når det er etablert. Ikke bare for foreldrene. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, addict skrev:

I dag så gråt hun fordi hun ikke fikk spise på dekket på vogna si. Hun ble også hysterisk fordi hun måtte sitte i bilstolen på tur til butikken i stedet for å krabbe rundt på gulvet. Her om dagen gråt hun fordi hunden gikk vekk fra henne når hun ville rive henne i øret.

Det er veldig mye hun har for seg som sikkert er et reelt behov for henne der og da. Hun har sikkert et voldsomt behov for å gjennomføre og utforske alt hun får for seg i løpet av en dag. At hun ikke får sovne på puppen når hun er 8 mnd gammel og etter å ha diet i 30 minutter samtidig som pappaen er der med henne kan jeg ikke si at jeg ser på som spesielt ille. Å lære et barn å finne roen selv er å gi det trygghet. Det er ikke noe som kommer av seg selv alltid, men det er svært verdifullt når det er etablert. Ikke bare for foreldrene. 

Keep telling your self that. Syntes synd på barna dine 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Værsegod 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Pupp er trøst? Og far er da også omsorgsperson? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PingPongRosadamm
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du virker som et veldig trivelig menneske. 

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, addict skrev:

Så enig! De fleste oppegående foreldre mener grensesetting et viktig på dagtid. Så jeg skjønner ikke hvorfor så mange sliter med å ta kontrollen i leggesituasjoner og på nattestid. Når de sier de har innfunnet seg med å sove dårlig i noen år, tenker jeg: synes du det er ok at barnet også sover så dårlig? Barna lider minst like mye av stadig avbrutt søvn som voksne. 

Anonymkode: a3c4a...f36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...