AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #1 Del Skrevet 27. september 2019 Usikker Anonymkode: 8d29d...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joppeline Skrevet 27. september 2019 #2 Del Skrevet 27. september 2019 Nei! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #3 Del Skrevet 27. september 2019 Absolutt ikke Anonymkode: 8d0cc...839 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BethD Skrevet 27. september 2019 #4 Del Skrevet 27. september 2019 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 27. september 2019 #5 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Stiller meg kritisk til at vi i dag med så mye kunnskap om barns behov for trygghet og konsekvenser i utvikling ved mangel av trygghet, fortsatt skal benytte oss av metoder som er kraftig utdatert. Nei. Og det er skremmende at helsesøstre kan anbefale råd som er stikk i strid med psykologer og pedagogers (som har 3 års utdanning innenfor små barns psyke og utvikling) råd og kunnskap Endret 27. september 2019 av Mrs Robinson 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #6 Del Skrevet 27. september 2019 Skrikekur er barnemishandling! Anonymkode: a462b...03d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #7 Del Skrevet 27. september 2019 Nei! Anonymkode: bbe10...e19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #8 Del Skrevet 27. september 2019 Synes det er så merkelig at mange helsesøstre fremdeles anbefaler dette. Har lest noen bøker og artikler nå, de skrevet av helsesøstre anbefaler skrikekur (men de har omdøpt det til trøstekur), mens bøker skrevet av leger og psykologer ikke anbefaler det. En venninne prøvde forøvrig ferber i 10 uker, ungen skrek i 1-2 timer hver kveld. Virket rett og slett ikke. Skal vi tro helsesøsteren er det nesten umulig, det virker jo på alle. Hvis ikke er det foreldrene som gjør det feil... Anonymkode: 76ec1...168 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #9 Del Skrevet 27. september 2019 Mitt barn gråter en til to timer ved legging hver kveld, uten at jeg bruker denne metoden. Men da er jeg i samme rom og prøver å trøste/legge. Anonymkode: 8d29d...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #10 Del Skrevet 27. september 2019 Wow... Nei!! Bare neineinei!!! Anonymkode: 904d1...4c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moi123 Skrevet 27. september 2019 #11 Del Skrevet 27. september 2019 Nei! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #12 Del Skrevet 27. september 2019 Nei. Jeg er 100% alenemor, har kjørt samsoving og fri pupp fra dag 1, har sovet godt helt fra barnet ble født bortsett fra en (1!) eneste våkenatt. Min teori er at det barnet ønsker er uendelig tilgang til nærhet. Gi det så godt du klarer, og på sikt vil barnet bli "mettet" og behovet faktisk bli mindre/ det regulerer seg selv slik at det ikke hyles i tide og utide. Anonymkode: eec50...c35 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #13 Del Skrevet 27. september 2019 Var usikker på om jeg skulle orke å svare her, blir sikkert tastaturhengt, men lar det stå til. Vi kjørte en light variant og fikk en ny unge. Problemet var at hun ble ammet i søvn, noe som førte til at hun måtte ha pupp i munnen igjen ved hver lette oppvåkning. Vi snakker 10-15 ganger per natt...så måtte lære henne å sovne selv. vi kjørte 1 minutt før vi gikk inn første gang for trøst, så to min, så tre min, så fire min, så fem minutter. Økte ikke mer etter det, men fortsatte med femminuttersintervaller. Første kveld brukte vi 45 min, andre kveld 15 min og tredje kveld fem min. På dag fire hadde hun bare 2 oppvåkninger og en mnd senere sov hun natta gjennom (8 mnd). Har vært verdens enkleste unge å legge siden, nå er hun snart tre. Vil ha en sang, så sier hun selv natta og vil vi skal gå. Folk som mener tilknytningen vår til henne er skadd kan ta seg en bolle. Vi måtte ta grep for å fungere som foreldre på dagtid, og måtte få mer søvn. Dette var siste desperate grep, og for oss var det løsningen. Anonymkode: a3c4a...f36 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #14 Del Skrevet 27. september 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var usikker på om jeg skulle orke å svare her, blir sikkert tastaturhengt, men lar det stå til. Vi kjørte en light variant og fikk en ny unge. Problemet var at hun ble ammet i søvn, noe som førte til at hun måtte ha pupp i munnen igjen ved hver lette oppvåkning. Vi snakker 10-15 ganger per natt...så måtte lære henne å sovne selv. vi kjørte 1 minutt før vi gikk inn første gang for trøst, så to min, så tre min, så fire min, så fem minutter. Økte ikke mer etter det, men fortsatte med femminuttersintervaller. Første kveld brukte vi 45 min, andre kveld 15 min og tredje kveld fem min. På dag fire hadde hun bare 2 oppvåkninger og en mnd senere sov hun natta gjennom (8 mnd). Har vært verdens enkleste unge å legge siden, nå er hun snart tre. Vil ha en sang, så sier hun selv natta og vil vi skal gå. Folk som mener tilknytningen vår til henne er skadd kan ta seg en bolle. Vi måtte ta grep for å fungere som foreldre på dagtid, og måtte få mer søvn. Dette var siste desperate grep, og for oss var det løsningen. Anonymkode: a3c4a...f36 Jeg tenker det er stor forskjell på dette og det å anbefale å bare la barnet ligge og skrike så det lærer å roe seg selv. Dere kjenner deres barn. Jeg kan reagere på måten enkelte eksperter som anbefaler "trøstekur" uttrykker seg på noen ganger. Men jeg tenker mye av det de sier er fornuftig også, hvis man faktisk lytter og ikke bare stenger av og bestemmer seg for at alt de sier er feil. Jeg er blant dem som har ammet i søvn og samsovet, og ikke opplevd det problematisk, så jeg går nok lett litt i forsvar selv. Men jeg syns det er kjipt at det er så steile fronter og at man risikerer å bli tastaturhengt ved å fortelle at man gjort det som dere. Jeg er ikke i tvil om at barnet deres er trygt, og fikk hjelp til å sove bedre. Jeg blir fort sur når noen sier at det (alltid) er dumt å amme i søvn, og at samsoving er en uvane/gjør at barnet sover dårlig. For det var helt ærlig ikke slik hos oss. Men det er ikke den universale løsningen, jeg kjenner familier hvor det absolutt ikke har funket. Jeg er skeptisk til Ferber i fullversjon, og det frarådes av mange. Men det er noe annet å gå ut og inn av rommet til barnet, eller å vente litt med å gå inn når man som foreldre er trygg på at barnet ikke er livredd med et stort behov for trøst der og da (og foreldre kjenner som regel barnet sitt godt nok til å vite at det ikke er slik). Anonymkode: 770a5...d3c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #15 Del Skrevet 27. september 2019 3 timer siden, Mrs Robinson skrev: Stiller meg kritisk til at vi i dag med så mye kunnskap om barns behov for trygghet og konsekvenser i utvikling ved mangel av trygghet, fortsatt skal benytte oss av metoder som er kraftig utdatert. Nei. Og det er skremmende at helsesøstre kan anbefale råd som er stikk i strid med psykologer og pedagogers (som har 3 års utdanning innenfor små barns psyke og utvikling) råd og kunnskap Hvilke andre alternativer til å få babyer til å sove? Anonymkode: 93334...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #16 Del Skrevet 27. september 2019 Som en annen skrev her oppe: vi kjørte en light versjon av Ferber. Førstefødte hadde til vane å sovne ved puppen, og våknet med én gang puppen datt ut. Jeg selv sov helt forferdelig i et halvt år. Gikk rundt som en zombie døgnet rundt. Så etter et halvt år la vi ham i egen seng, lot ham gråte i et par minutter, så inn til ham, og så gråt i fire minutter, så inn til ham, og så seks minutter osv. Tok vel en halvtime før han sovnet. Neste dag var vi nede på tyve minutter, og dagen etter ca fem. Dag nr fire gråt han ingenting ved legging. Og etter det har han faktisk alltid sovnet rett etter legging, uten noe som helst styring. Nå er han ti år, og er en drøm å legge (sovner når han legger hodet på puta)☺️ Nr to derimot... Ingenting som funket, hun slet jeg mye med. Jeg bysset og bar og sang og holdt på kveld etter kveld. Hun styret og gråt og holdt det gående i timesvis... Prøvde samme metode som med broren, men det funket ikke. Jeg måtte ligge sammenkrøpet i sprinkelsenga med henne natt etter natt. Hun er nå åtte, og styrer fortsatt. Kommer tassende opp i stua hver kveld fordi hun ikke klarer å sove. B-menneske deluxe... Anonymkode: 32b42...969 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #17 Del Skrevet 28. september 2019 Hei! Vi er ferdig med kveld nr to på vår egen metode nå, som er å legge baby i senga, nusse god natt og gå ut av rommet. Baby leker litt, så begynner å gråte ( bare klaging ) venter 2-3 minutter for å gå inn, legger og nusser god natt og går ut igjen. Begynner med gråting igjen, men bare fordi han er sinna og klager. Ikke utrygg. Holdt på sånn i 1 1/2 time første kveld og 30 min den andre kvelden. Så gikk jeg inn la han i sengen igjen og nusser god natt. Da satt jeg meg ned litt lenger unna sengen hans og begynte å synge i 2 min. Han sovnet med en gang. Sovet natten gjennom begge nettene. Det har aldri skjedd før. Vi kunne bruke 3 timer på å legge ved siden av oss i senga. Vi lar han aldri gråte fordi han blir utrygg, er rett utenfor og går inn hver gang for å nusse, trøste og legge igjen. Spent på hvordan det blir i natt. Anonymkode: 8d29d...2ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #18 Del Skrevet 28. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi er ferdig med kveld nr to på vår egen metode nå, som er å legge baby i senga, nusse god natt og gå ut av rommet. Baby leker litt, så begynner å gråte ( bare klaging ) venter 2-3 minutter for å gå inn, legger og nusser god natt og går ut igjen. Begynner med gråting igjen, men bare fordi han er sinna og klager. Ikke utrygg. Holdt på sånn i 1 1/2 time første kveld og 30 min den andre kvelden. Så gikk jeg inn la han i sengen igjen og nusser god natt. Da satt jeg meg ned litt lenger unna sengen hans og begynte å synge i 2 min. Han sovnet med en gang. Sovet natten gjennom begge nettene. Det har aldri skjedd før. Vi kunne bruke 3 timer på å legge ved siden av oss i senga. Vi lar han aldri gråte fordi han blir utrygg, er rett utenfor og går inn hver gang for å nusse, trøste og legge igjen. Spent på hvordan det blir i natt. Anonymkode: 8d29d...2ad Stakkars. Anonymkode: 1771c...028 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #19 Del Skrevet 28. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Stakkars. Anonymkode: 1771c...028 Fordi? Anonymkode: a3c4a...f36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 28. september 2019 #20 Del Skrevet 28. september 2019 Vi avvente amming i søvn med at jeg ammet oppe på stua og far tok seg av absolutt alt av kveldsstell og legging. Hun gråt mye i starten men pappa lå inne med henne og stryk og tok henne opp om hun ble hysterisk. Hun lå aldri alene. Det tok kanskje 2 uker før legging ble helt gråtefri. Etter en måned var far på vakt 2 uke og da måtte jeg ta alt igjen. Fungerte fortsatt veldig fint. Tror det hjalp veldig for oss at pappaen tok den kampen så hun slapp å ha puppen innenfor rekkevidde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå