Gå til innhold

Noen med kaninerfaring her? Om høy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skaffet oss en kanin i vår. Han ble raskt familiens store kjæledegge. Utover sommeren begynte minstemann å reagere allergisk, med nysing og kløe i øynene, spesielt da han koste med kaninen. 

Vi tok han til legen, og fikk påvist gressallergi. Han kan ikke være i nærheten av høy, og så lenge kaninen bor i høy kan han ikke kose med den. Vi er knust, minstemann er utrolig lei seg og vil bare kose. 

Spørsmålet er om kaninen må ha høy, eller om det går an å leve et godt kaninliv uten? Vi vil jo ikke gi bort kaninen 😔

Anonymkode: 0377b...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, kaninen må ha høy! Det er hovedforet deres, ca 85% av maten de spiser bør være høy og de skal alltid ha tilgang på det. Om de ikke får høy blir de syke. Det er ekstremt viktig for fordøyelsen og tennene. Høyet hjelper med å slipe ned tennene til kaninene, tennene vokser hele livet. Har du ikke lest deg opp før dere skaffet kanin? 

http://www.kaninboka.no/kosthold-og-ernring/2017/10/4/hva-skal-kaninen-spise

Anonymkode: bd74f...635

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere kan gjøre om dere har uteområde er å lage en stor innhegning med inne og uteområde for kaninen og skaffe en eller flere kompiser til kaninen. Det bør uansett gjøres, kaniner skal ikke holdes alene. Om kaninene er ute, kan kanskje sønnen i huset kose med kaninene på uteområdet, mens høyet er inne. De må ha et inneområde med varme og isolasjon. 

Og kaninene må selvsagt være kastrerte. 

Om dere må omplassere kaninen er det lurt om dere kastrerer den først. Ingen seriøse eiere vil ha en ukastrert kanin. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner må ha høy for å spise, de skal ikke "bo i høy". Kaniner inne bør gå fritt som en katt og ha dokasse, og høy kan has i en høyhekk litt unna vei for der gutten kommer til. 

Men, gress er ikke gress, det finnes flere typer. Hvilket type gress reagerer gutten på? Hvis han reagerer på timotei så kan dere kjøpe andre typer høy, som engsoleie, luserne eller havrehøy, for eksempel. 

Ellers er det mye man kan gjøre med allergi gjennom legen, og en luftrenser med hepafilter og AirCleanse fra biolife har mange god effekt av. 

Hvis dere finner ut det ikke funker å ha kaninen inne kan den fint ha et godt liv ute med isolert og lett oppvarmet hus, løpegård og selvfølgelig en venn! 

Kastrasjon og en venn er uansett første bud,om dere ender opp med å beholde eller ei :)

Anonymkode: 835f6...b62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hage eller en god altan?? Kaniner kan være ute hele året (må ha lite hus som gir ly og varme som del av innhegning da selvsagt)

Da kan dere beholde den. Men de kan ikke settes ut om høsten, de trenger tid og skal typisk taes ut på vår etter det er blitt ca varmt så de får en del tid før vinteren til å vende seg til det. 

Anonymkode: 6adfa...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dere hage eller en god altan?? Kaniner kan være ute hele året (må ha lite hus som gir ly og varme som del av innhegning da selvsagt)

Da kan dere beholde den. Men de kan ikke settes ut om høsten, de trenger tid og skal typisk taes ut på vår etter det er blitt ca varmt så de får en del tid før vinteren til å vende seg til det. 

Anonymkode: 6adfa...f10

Også må de ha en kaninvenn ute, det er ikke noe greit å ha kanin ute alene. 

Anonymkode: 835f6...b62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar. Ja, kaninen skal kastreres når den blir seks måneder gammel. Det er anbefalt alder hos vår veterinær. 

Den bor i et bur, som står åpent hele tiden når vi er hjemme. Det vil si at den går løs fra ungene kommer hjem fra skolen frem til vi legger oss ved midnatt. Dog ikke på egen hånd, fordi den fortsatt er så liten. Buret står i stua, og den hopper ut og inn hele ettermiddagen. Den er veldig sosial, og ligger mye i sofaen med oss for eksempel. I buret er det høy. Jeg har samlet høyet i en holder på kortveggen, men den drar det allikevel utover og sover på det, ergo skrev jeg «bor i høy». Høyet er ment for spising, men den spiser lite av det. Ellers får den en liten mengde varierte grønnsaker og litt kraftfôr beregnet på kaniner. Altså mest høy, litt grønnsaker og enda mindre kraftfôr. Den er fortsatt liten, og spiser ikke mye. I sommer hadde vi den mye ute med oss, og da spiste den mye gress. 

Vi har hage, men bor på et sted med mye vind og innmari mye snø om vinteren. Å ha den utendørs fjerner mye av kosen og poenget med å skaffe kanin. Vi kan ikke ha en stor luftegård, spesielt ikke om vinteren, så da blir den degradert til et burdyr ute. Det ønsker jeg da virkelig ikke, når jeg ser hvor mye han liker å leke og kose seg med oss, og hvor mye barna liker å leke med den. Det er heller ikke snakk om en stor kanin, det er en liten hermelinblanding. 

Ja, jeg har selvsagt lest meg opp på kaninhold. Og jeg har lest at høy er hovedbestanddelen av kostholdet. Denne posten var vel ment som et slags fortvilet rop, da jeg har så lite lyst til å kvitte meg med kaninen. Jeg har hatt kanin tidligere, den gikk løs i huset hele tiden, med tilgang på friskt høy. Den så godt som rørte ikke høyet de siste årene, og ble 12 år gammel. 

Høy uten timotei, det må vi prøve. Helt klart. Det har jeg ikke tenkt på, da vi får høy fra en stall. Det inneholder såklart timotei, og dermed slår allergien ut. Hvor kjøper jeg høy uten timotei? Har ikke sett det i dyrebutikker her, de har bare en type. Tørt, trasig brunt høy fullt av timotei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, jeg fant! På dyresjappa.no. 

To typer høy er bestilt, som skal være mer allergivennlige. Krysser fingre for at de funker! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant, jeg fant! På dyresjappa.no. 

To typer høy er bestilt, som skal være mer allergivennlige. Krysser fingre for at de funker! 

Håper det funker med bytting av høytype, det har reddet mange. Håper også at dere skaffer en kaninvenn❤️ Dere kan ikke erstatte behovet en kaninvenn gir uansett hvor mye kos og oppmerksomhet dere gir  ❤️ 

Anonymkode: 6e9cc...2be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det funker med bytting av høytype, det har reddet mange. Håper også at dere skaffer en kaninvenn❤️ Dere kan ikke erstatte behovet en kaninvenn gir uansett hvor mye kos og oppmerksomhet dere gir  ❤️ 

Anonymkode: 6e9cc...2be

Det er med i planene. Pappaen var særdeles skeptisk, og kunne i første omgang kun overtales til en. Når han blir glad i den og skjønner at den ikke bråker og stinker, skal vi snike inn en til 😇

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 28.9.2019 den 14.39):

Det er med i planene. Pappaen var særdeles skeptisk, og kunne i første omgang kun overtales til en. Når han blir glad i den og skjønner at den ikke bråker og stinker, skal vi snike inn en til 😇

Gammel tråd - men nå er vi i samme situasjon! 

Skudd i blinde at du skal se dette, men.. Fant dere en løsning? 

Havrehøy fra To gode Naboer ble markedsført som timoteifritt i mange år så vi brukte det. Inntil jeg oppdaget timotei oppi likvel, og kontaktet dem. Det viser seg atvde hadde skrevet feil på sin egen nettside. Havrehøyet har aldri vært allergivennlig. Som vi har trodd i 3 år, med en allergisk unge..

Litt desperat, vi elsker kaninene våre, men ser ikke at vi kan ha dem ute noe sted... 

Anonymkode: 13ad1...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...